Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 2295 ggr
Supercoolninja
11/11/16, 2:19 PM

Kuhliålar

Skulle ni ha haft kuhliålar i ett 120L med en slöjstjärt i eller ett 50L med bara guppys i? 

Är rädd att slöjisen kommer tugga på dem :/

Annons:
ElinvBorg
11/11/16, 2:21 PM
#1

Har du sand i något av karen? Tänk också på att slöjstjärtar behöver större än endast 120 liter

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Supercoolninja
11/11/16, 2:27 PM
#2

Har läst att slöjisar behöver typ 80-100L per fisk och jag har bara en så de är nog ingen fara. Ska inte skaffa några fler heller. 
Har sand i alla kar

ElinvBorg
11/11/16, 2:42 PM
#3

Du har rätt i att man brukar säga att de behöver ungefär 50-100 liter per fisk men viktigt att veta är att det är per extra fisk och man kan därför inte räkna så på första fisken/fiskarna. Så för att ha några slöjstjärtar krävs minst 300 liter och om du vill ha ännu fler får du plussa på 50 liter per ny fisk. Läs mer här http://guldfisk.se/akvariet Så karet du har nu ÄR för litet och dessutom vill slöjstjärtar ha kompisar. Angående kuhliiålarna skulle jag ha dem i det mindre karet, om det nu inte redan har för många invånare. Tänk på att det är en stimfisk och vill vara minst sex stycken

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Supercoolninja
11/11/16, 2:45 PM
#4

Jah hade 2 slöjisar men den ena dog för typ 3v sen och jag vill inte ha några fler. 

Okej, då sätter jag dom i det mindre karet

ElinvBorg
11/11/16, 2:47 PM
#5

Du kanske kan lämna bort den slöjstjärten som är ensam kvar? Så kan du starta om akvariet med något annat :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Supercoolninja
11/11/16, 2:50 PM
#6

Kan man lämna tillbaka dem till affären? Har den tillsammans med neontetror, glödbandstetror och zebrafiskar samt en Eldstjärt. Så akvariet blir iaf inte helt tomt

Annons:
ElinvBorg
11/11/16, 3:00 PM
#7

Eldstjärten går också lite trångt då :/ En del djurbutiker tar emot så fråga de som ligger nära annars tar säkert någon privatperson emot. Fiskakuten på Facebook är en bra sida

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Supercoolninja
11/11/16, 3:04 PM
#8

Okej, på djuraffären sa dom att 120L va lagom åt en Eldstjärt, men 60L sa dom ifrån. 

Okej ska kolla med djuraffärerna och på fiskakuten! :)

ElinvBorg
11/11/16, 3:05 PM
#9

Gör så! Tyvärr är inte djuraffärerna att lita på :/

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[dynamitella]
11/11/16, 3:20 PM
#10

Affärer ska du inte lyssna på :) Ta minst en vecka och läs på om varje art du är intresserad av innan du ens går in i butiken. Gå in med högt huvud och välj ut fiskar du redan vet funkar.
Affärer ljuger för att sälja mer och skiter i fiskarna. Ju snabbare fisken dör, ju snabbare köper man en ny.

Supercoolninja
11/11/16, 3:38 PM
#11

Ah okej :/ Våran djurbutik brukar ha ganska bra koll. Så ja trodde dom visste vad dem höll på med. 
Men tack för hjälpen! Framförallt så lär fiskarna uppskatta det :)

mimåne
11/11/16, 4:17 PM
#12

Det låter som att du blivit lurad till en hel del konstiga fiskköp. Inte nog med att varje art kräver en viss storlek på akvariet så kräver de ju också olika typer av vatten. Det gäller olika temperaturer och ph värde. Surt eller hårt vatten. Fiskarna du har ska också passa med varandra. Slöjstjärtar äter gärna neontetror t.ex. Om jag vore du så hade jag lämnat tillbaka slöjstjärten och eldstjärten för de passar inte i ditt akvarium. Resterande fiskar går bra tillsammans.

Kuhlii ålar skulle jag inte ha i akvarium mindre än 100L för de vill vara många tillsammans och är väldigt aktiva. Simmar otroligt snabbt från ena änden till den andra i akvariet. I ett 50L akvarium finns det knappt någon plats för dem att göra det på. Om du har sand i ditt större akvarium och flyttar slöjstjärten och eldstjärten så kan du ha kuhliiålarna där =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Supercoolninja
11/11/16, 4:47 PM
#13

Okej, jag ska försöka hitta ett hem åt dem. Har jag bara haft tur då varken slöjisen eller eldstjärten var varit på några tetror? Läste om Eldstjärten nu och dom ska tydligen va aggressiva 🤔

Annons:
mimåne
11/12/16, 1:29 PM
#14

Jo, det kan man säga. Det är nog bara en tidsfråga tyvärr. Så bra att du  ska hitta nya hem åt dem. Det är nog det bästa för alla fiskarna =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: