Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2604 ggr
TessOlander
2016-11-10 20:19

Sjuk black molly

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår märkte jag en vit fläck på min Black molly hona och trodde hon fått ich så jag höjde tempraturen och i med lite salt. Idag har det vita bleknat bort något men hon sjunker lite, inte så att hon inte kan simma men det märks ändå, vad jag vet är det inte symptomerna av ich eller har jag fel? Detta är första gången jag får ich och tror det är i två kar eftersom jag flyttade en fisk från det infekterade karet bara några dagar innan jag upptäckte den vita fläcken. Dom andra fiskarna mår bra och inget synligt på växterna heller.

Annons:
ElinvBorg
2016-11-10 20:40
#1

Vad är ich?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[Jens]
2016-11-11 05:29
#2

ich är en förkortning av ichthyophthiriasis och på svenska heter sjukdomen ’vita prick’.  Det din fisk har är inte vita prick utan det ser mer ut som någon slags svamp.

Min gissning är att det är något utav Flexibacter eller Columnaris. Vilket utav dem är svårt att säga. Här har du en sida om dessa sjukdomar och bedöm själv vad du tror det kan vara.

http://www.americanaquariumproducts.com/Columnaris.html

Vanligaste problemet hos Black molly är stress och stora temperaturförändringar samt dålig inkoppning. Stress av andra fiskar och eller t ex en hane och enbart en hona i akvariet kan stressa en hona avsevärt mycket och leda till sjukdomar.

TessOlander
2016-11-11 07:08
#3

Tack så mycket vi får hoppas hon piggnar till snart :)

Upp till toppen
Annons: