Annons:
Etikettmalar
Läst 1895 ggr
mati
2016-11-08 14:24

Vad är det för art på min mal

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej 

För 4 dagar  sen köpte jag 2 malar. Vet tyvärr inte vad det är för arter på mina malar.

Vet någon?

Annons:
Qurex
2016-11-08 14:54
#1

Alltid bra att först kolla vad det är för mal innan man köper. Vissa malar blir gigantiska..

mati
2016-11-08 15:03
#2

Tack, men om jag inte mins rätt kan den bli upp mot 20,30 cm stor.

mati
2016-11-08 15:06
#3

Vet du vad det är för art?

mati
2016-11-08 15:09
#4

Tror att de inte sa det i affären.

mimåne
2016-11-08 18:11
#5

Du borde inte köpa fiskar som du inte vet något om. Det finns många arter i djurbutiken som ser små, söta och harmlösa ut men som kan komma att bli riktiga problem när de får växa till sig. Ta alltid reda på namnet och läs på om fisken innan du köper något så att du slipper begå misstag och göra det jobbigt för dig.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

silverorm
2016-11-08 19:57
#6

Den lille med lite brunt är en gibbiceps , den andra är en Ancistrus av någon typ. :-)

http://www.ciklidhobby.nu/malar.html

Det är bra om du frågar personalen nästa gång, vad det är du köper, hur stora de blir, skötsel mm. ;-)

Annons:
mati
2016-11-08 20:42
#7

Tack för hjälpen silverorm. Nu vet jag, och tack alla andra också😉

[Tinitusan]
2016-11-09 10:44
#8

nja jag vet inte med säkerhet om den prickiga är en Ancistrus, visserligen finns det en del prickiga Ancistrus men det är oftast mindre prickar på vuxna djur o den här ser stor ut, har du en bättre bild?

[dynamitella]
2016-11-09 10:53
#9

===

 Gibbicepsen kan lätt bli 50-60 cm och vill ha 600 liter sen. Så det var kanske inte det smartaste köpet :)

mati
2016-11-09 10:56
#10

Men det tar nog lång tid? Eller?

[dynamitella]
2016-11-09 11:02
#11

Jovisst. Några år tar det ju.
Men det är inte så snällt att köpa yngel och sen inte ha kvar dem när de blir äldre. Gibbicepsar skänks bort eller dödas ofta när de inte får plats i akvariet längre. Det är sorgligt.

mati
2016-11-09 11:08
#12

Ja, mycket sorgligt😕

mimåne
2016-11-09 11:20
#13

Sen behöver en växande fisk som ska bli stor, stor plats i akvariet för att kunna växa normalt också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
mati
2016-11-09 12:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#14

Berätta om det är något jag  måste ändra.

Har tyvärr ingen bra kamera.

[dynamitella]
2016-11-09 14:23
#15

Mjuka rötter (inte red moore) är viktigt för malar :) De äter av rötterna nämligen och mår bra av det. Mer växter vore också bra om du vill undvika nitrit längre fram.

mimåne
2016-11-10 11:32
#16

Håller med föregående talare. + ett större akvarium som passar den stora malen bättre.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mati
2016-11-10 11:36
#17

Vi har ingen stor mal. Bara en på typ 13 centimeter.

hejkomochhjälpmig
2016-11-11 13:38
#18

#17 Fast om 6 månader kommer du ha en ca 25 cm stor gibbceps om du tar hand om den bra och den får växa på som den ska.  (Den lilla malen du visat bild på alltså, antar att den är ca 4  cm just nu?) Om tillväxten stoppas är det inte bra för fisken och växer de inte på i den takten är det något som är väldigt fel.

De växer alltså väldigt fort under  sitt första levnadsår, det går långsammare först när de nått över 35 cm sträcket och då är det en rätt rejäl fisk eftersom de är ganska bastanta i kroppsformen. 

De  skitar ner väldigt mycket dessutom så i mindre akvarium blir det väldigt svårt att hålla efter vattenvärdena och då är det resten av fiskarna som stryker med eftersom gibbicepsar är extremt svåra att ha ihjäl, de överlever det mesta fast de inte mår bra alls. 

Så jag skulle inte ha gibbiceps i mindre än ett standard 720 liters kar med rejäla ytterfilter, men även det blir i minsta laget efter några år! De blir extremt stora tillslut och behöver verkligen utrymmet. Det är en ganska aktiv mal upplever jag, seglar gärna omkring i akvariet och de är nyfikna, orädda och matglada. Det är en väldigt trevlig mal att ha, som kan bli väldigt tam, om den mår bra dvs men då måste man ge den förutsättnigar för det.

De lever i ca 25 - 30 år också, vilket väldigt många malar gör, det kan också vara bra att veta. :)

mati
2016-11-12 08:38
#19

Ok.

Växer de upp till 25 cm på 6 månader!

Så fort!?

Lizelda
2016-11-12 12:47
#20

Jag skaffade mig en gibbiceps när jag var helt grön inom akvarium och jag ångrar mig fortfarande eftersom jag enbart hade plats med ett 54 l i flera år och då han hunnit bli min älskling innan jag fick klart för mig hur illa det var så fanns det inte på kartan att han skulle lämnas bort.

För ett bra tag sedan så fick jag äntligen upp ett 575 l och lyckan syntes i hans ögon när jag släppte ner honom. Men han växer inte längre och jag tvivlar på att han någonsin kommer börja. Rent praktiskt sett så har jag inget emot det eftersom det gör att jag utan problem kan ha kvar honom, men det är synd att min okunskap orsakade det.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
hejkomochhjälpmig
2016-11-12 17:19
#21

#19 Japp, det ska ju bli en stor fisk av den och då växer de fort i början. Jag tror inte de flesta förstår hur STOR en fullvuxen gibbiceps faktiskt är föränn de sett en IRL. Sannolikheten att din kommer växa så fort som den ska göra är väldigt liten. Du kommer inte kunna ta hand om den så som den förtjänar så länge du har den i ett så litet akvarium. Den kommer istället må dåligt och kanske få kroniska skador på grund av att den inte får den plats den behöver. Jag har en gammal mal av en annan stor art som min pappa köpte utan att veta vilken art det var. Och jag var ung, dum och okunnig och fattade inte vad jag hade för fisk i mitt akvarium eller att han skulle bli så stor som han numera är. Han bodde för trångt i flera år och han har kroniska skador som gör att han inte kan ta upp tillräckligt med syre från vattnet utan måste gå upp till ytan och svälja luft istället. Låt inte något sånt hända din mal. :( #20 De sätter oftast igång och växa igen så fort de repat sig och får chansen, det gjorde min vanliga pleco som numera är 40 cm. Så länge vattenkvaliteten tillåter tillväxt så växer de. Så mata på och vänta och se vad som händer! :)

Qurex
2016-11-12 18:18
#22

Ang detta så hörde jag av Janne som driver Södermalms akvarieaffär en historia om när en person kommer och frågar om han kan ta hand om en gibbi. Men eftersom han har små akvarier avvisade han kunden. Men till sin förvåning märkte han senare att denna person hade lämnat en stor gibbi i en hink i affären. Likt moses i vassen. Som tur fick han tag i en person som ville hämta den. Exempel på att fler som köpt mal utan att veta vad de gör..

usvead
2016-11-13 09:19
#23

Nu har jag tur att personalen i "min" zoo affär är rätt pålästa men alla är det inte. I den bästa av världar tittar man, går hem och läser på innan man bestämmer sig. 

Jag är nog inte ensam om att ha spontan köpt fisk som man i stundens iver inte har en susning om hur stora de blir, vilka förhållanden de kräver osv. osv. Även om personalen gett mig grönt ljus brukar jag ändå kolla upp redan på plats. Idag har i princip alla en mobiltelefon då är det ju tämligen enkelt att googla på den fisk man är intresserad av. Läsa på olika sajter och få en hint om huruvida fisken fungerar med det man redan har eller inte, allt för att slippa göra misstag.

mimåne
2016-11-13 19:58
#24

Moses i vassen, gibbi i hinken..  😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: