Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1683 ggr
Tofflan
2016-11-05 16:27

Tofflan funderar...

Jag har två akvarier, ett med Guppisar och ett med Slöjstjärtar. Guppisarna bor mindre, och har en pump som gör lite svaga vågor på ytan. Slöjorna har en pump med bättre drag i, den kan skvalpar på rätt bra beroende på hur jag vänder den. Slöjstjärtarna bryr sig inte om pumpen, men Guppisarna simmar gärna lite motströms. Jag har sett en som åkte kana på pumpens insug och när han for av pumpen, simmade han upp igen och åkte några svängar till. När jag gör vattenbyten häller jag i nytt vatten med en kanna lite stilla och försiktigt i ett hörn, för de är så närgångna. De ska så nära och in med snoken i "vattenfallet" så ibland åker de med ner och virvlar runt. Sen upp igen och gör samma sak. Anar att de gillar gillar ruset! De skulle säkert vilja ha vattenrutschbanor, men där går gränsen för deras äventyrsbad. Funderar på om Guppisarna ska ha den starkare pumpen, trots att Slöjorna har större kar? Hur roligt ska de där små knytten få ha det? ;)

Annons:
Lillyrod
2016-11-05 16:29
#1

Slöjstjärtar smutsar ner betydlig mer än Guppy och byter du pump lär du få problem. Det räcker med den vanliga vattenstrålen till Guppy. Pumpen är ju inte där för att de ska leka enbart 😃

Tofflan
2016-11-05 16:34
#2

Lillyrod, Ja, det var ju det jag misstänkte. Slöjorna värper världens längsta bajskorvar! Tror ibland att de ska hoppa hopprep med dem! Men Guppisarna tycker ju att det är så kul med strömt vatten! Är det vanligt, känt lixom? Kanske ska inskaffa en bubbelmaskin som de kan roa sig med?

Lillyrod
2016-11-05 16:38
#3

De flesta fiskar tycker det är roligt att busa i utblåset ibland. Det är vanligt. Den vanliga strömmen från pumpen räcker utmärkt till dem att leka i. För hård ström så kan de kanske göra sig illa : )

Tofflan
2016-11-05 21:25
#4

Hmmm… Nån har flyttat mitt inlägg från Nybörjarhörnan till Filter och pumpar och sånt. Men nu tänkte jag ju fråga om nåt helt annat! Ska jag börja en ny tråd? Jag kommer ju att terrorisera er med massor av nybörjarfrågor! Är det inte bättre att jag håller mig på ett ställe? 🍀🐠😉🐚

Lillyrod
2016-11-05 21:36
#5

Nytt ämne ny tråd eller gör du en tråd om dina kar och tar frågorna där vartefter de kommer ; )

Tofflan
2016-11-06 00:02
#6

Jag tycker att det är mycket regler här för att vara ett forum. Jag har nybörjarfrågor, som jag tänkte ta under "Tofflan funderar" och den tråden skulle väl ligga bra på just nybörjarhörnan. Den som vill presentera och visa sina kar, visa bilder, berätta om sina firrar mm kan väl göra det i "mina kar", vad de nu ligger under för ämne, men det har jag i nuläget inte funderat på att göra alls. Vad ska man ta upp för något som passar på Nybörjarhörnan om inte nybörjarfrågor? Varför måste jag ha en "Mina kar" tråd, när jag just skaffat akvarier och har hundra frågor?

Annons:
Lillyrod
2016-11-06 07:21
#7

Du får hemskt gärna fortsätta fråga i denna tråden. Jag kan flytta tillbaks den åt dig om du vill det : ) 

Det var bara ett förslag från min sida.

Tofflan
2016-11-06 08:28
#8

Tack. Det blir så många trådar om jag ska göra en ny för varje fråga. Jag är glad att jag får svar!

Tofflan
2016-11-06 18:58
#9

Kan jag plantera växter i små krukor som det varit vanliga, men små krukväxter i? Det har varit våreld/Kalanchoe dem. Funkar det om jag gör ren dem ordentligt med varmt vatten?

[Jens]
2016-11-06 19:02
#10

Menar du när du köper så är de i korgar? Dessa ska bort och även vadden, stenarna som finns med. Det går bra att rengöra dem i ljummet vatten men inte mer.

Tofflan
2016-11-06 19:06
#11

Tack Jens för snabbt svar, men jag funderar på att använda gamla plastkrukor som jag har kvar efter vanliga blommor jag köpt. Det har alltså inte varit akvarieväxter i dem.

[Jens]
2016-11-06 19:07
#12

Aha. större krukor. Ja, bara det är tillräckligt med sand så växterna har något att växa i så skulle det fungera. Rötterna vill ju iväg som bekant ;)

Tofflan
2016-11-06 19:09
#13

Teststickor för nitrit mm kostar runt 300 i djuraffären där jag bor. Köper ni dem i affärerna eller beställer ni billigare på nätet ed? Måste man ha alla värden eller finns det billigare stickor med färre tester?

Annons:
Lillyrod
2016-11-06 19:11
#14

Du bör ha dropptest för ph och nitrit hemma. Dropptester är mer tillförlitliga än stickor. Jag har stickor för snabbtest som jag använder en gång ibland men oftast kör jag dropptesten.

[Jens]
2016-11-06 19:13
#15

Teststickor är inte något jag rekommenderar utan använd gärna i droppform. Det du ska ha i hemmet är dropptest för No2 och en PH-mätare. Det kommer du långt med. Resten tycker jag man ska låta vara. Jag köper allt via nätet förutom levande saker förstås.

Tofflan
2016-11-06 19:27
#16

Dropptester var nåt nytt för mig. De måste jag kolla upp! Vad kostar de och var köper ni dem?

Tofflan
2016-11-06 19:31
#17

#12 Sorry, jag skrev inte att det här krukorna har varit till miniväxter, inomhusblommor. Krukorna är i plast, ca 5 cm höga, 5 cm vida upptill och något mindre nertill. Det är plasten jag bekymrar mig över, om de kan släppa gifter?

Lillyrod
2016-11-06 19:34
#18

Jag tror inte att du får växterna att bli bra om de står i krukor. Många växter står ju i små krukor när man köper dem och de ska tas bort. En del får stora rötter och de blir ju hämmade av krukorna.

[Jens]
2016-11-06 19:34
#19

Ja, men det låter inte bra. Tycker de är alldeles för små krukor. Varför vill du ha det så? Är det inte bättre att låta dem få sprida sina rötter som de önskar?

Dropptest http://www.cyberzoo.se/akvaristik/vattenkemi/vattentester/tetra/tetra-test-nitrit-no2.html

Tofflan
2016-11-07 00:43
#20

Jag har galet mycket växter i karet för det är guppies med yngel. Har stora och små, fullvuxna plantor och pyttesmå skott. Rotar runt och skvalpar en hel del med karet då jag gör vattenbyten ofta då jag är rädd för vattenkvalitén. Jag tänkte sätta de pyttesmå skotten i krukor för de har så korta och tunna rötter. Vissa plantor är knappt en cm och de vill flyta iväg hela tiden. Tänkte ha sand och grus blandat och gräva ner krukorna med skotten i så de hållersig lite merpå plats. Sen när de vuxit till sig lite så planterar jag ut dem. Det var tanken.

Annons:
[Jens]
2016-11-07 06:28
#21

Ahh, då förstår jag mer och det tycker jag är helt okej. Huruvida plasten om det släpper ut något giftigt kan jag inte svara på.

Tofflan
2016-11-07 16:45
#22

Kanske är bättre med något i glas. Ska se om jag kan hitta några låga glaskoppar för värmeljus eller liknande. Det kan väl knappast behövas hålen i bottnen på krukan?

[Jens]
2016-11-07 17:17
#23

hmm, jag ställer mig dock tveksam till att du gör det du tänker. Hur ska rötterna få växa i något så litet? Sedan när du väl tar upp det igen så måste de börja om igen att växa. Det kan vara väldigt små rötter eller inga alls när jag sätter det i sanden men efter ett tag kommer rötterna att växa.

Lillyrod
2016-11-07 17:20
#24

Jag tror inte heller du kommer att lyckas på det viset. Rötterna måste ha utrymme för att växa och kunna ta upp näring från omgivningen. Det kan de inte i en liten glasburk.

Tofflan
2016-11-07 18:50
#25

Ja, det är kanske ingen bra idé… Får prova trycka ner plantorna lite djupare i sanden. Har köpt en pincett så det underlättar hoppas jag. Känns bara så himla rörigt med alla plantor i karet, det var jättefint från början, men jag var ju tvungen att snabbt fylla det med yngelgömställen och nu ser det bara ut som en gigantisk drink, typ mojito eller caipirinha. Inte så snyggt. Så jag vill röja upp där och få till det skapligt, samtidigt som jag kan göra vattenbyten mm. Måste sätta in nya stenar dessutom, tog bort alla jag tagit utomhus och köpt nya, släta fina i marmor. Ser ut som gravstenar faktiskt. Får se om de verkligen får bo där eller om de oxå åker ut. Så här ser det ut idag… https://www.google.se/search?q=caipirinha+mojito&client=tablet-android-lenovo&prmd=ivsn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiRrPiBmZfQAhVMhywKHYRGB-cQ_AUIBygB&biw=1280&bih=800#imgrc=FkwPDQ8-MiAlXM%3A

mimåne
2016-11-08 09:50
#26

Om du har problem med att växterna inte vill hållas planterade i bottenmaterialet så bind fast dem på en liten sten eller något liknande och tryck ner.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tofflan
2016-11-09 00:12
#27

Ny fråga; Jag har massor av pyttesmå kanelbulle-liknande snäckor. De är bruna, lite bronsfärgade och guldaktiga, vissa lite genomskinliga. Sen har jag ett gäng som är lite större, uppåt en cm och har riktig snigel-style. Lång svans, lång snok, brun/bronsaktiga och har jättelånga spröt. De är supersnabba! Hur de burit sig åt för att flytta in hos mig har jag inte riktigt koll på… Sen har jag en stor, rund, brunrandig snäcka som jag köpt. Den har inga spröt eller nån svans eller nånting vad jag sett… Är det den här tjockisen som är den skyldiga modern till alla andra sniglar i akvariet eller har de liftat med växter hem till mig? Är kanelbullarna en sort och de andra, snabba, sprötiga typerna en annan? Och nu den stora frågan, gör de nån nytta mer än att de äter rester å annat jox som alger? Är de bra eller dåliga för nitrit/nitrat mm?

Annons:
ElinvBorg
2016-11-09 00:17
#28

Den stora brun-randiga gissar jag är en zebrasnäcka och de lägger ägg som bara kläcks i bräckt vatten så den är inte skyldig. Låter som du har skivsnäckor och physa men helt säker kan jag inte vara utan bild. Snäckor äter alger och håller rent och har snarare en negativ effekt på nitrit då de är en belastning på karet men den är så liten så de gör egentligen varken eller utan det som kan vara dåligt är om man själv inte gillar dem :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Tofflan
2016-11-09 22:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Snigel safari i en gräddkanna!

Tofflan
2016-11-09 22:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Det är svårt att få fram rätt färg, de fläckiga är jättevackra! Om man kollar på Posthorn, kan det vara en sån? Har några guldfärgade och ett par pyttesmå vita oxå.

Tofflan
2016-11-09 23:09
#31

ElinvBorg Det bekymrar mig att du säger att sniglarna är en belastning för akvariet. De har ju blivit rekordmånga så snabbt. Jag har ju ett gäng Guppisar med en armé sniglar i ett 54l, så jag är ju rädd att det blir rena giftgrytan av alltihop! 😮 Vad gör man om det blir för många sniglar? Jag har ett till lite större kar med två slöjor. Släppte ner två bruna, såna här fläckiga sniglar. En var pytteliten, men större än en guldfiskmun, så jag tänkte att det skulle funka. Plus en till, som var lite bulligare. Men den ena större guldfisken slukade den lilla snigeln i ett nafs! Sen simmade han runt och försökte spotta ut den, såg ut som att han hostade, stackars fisk! Sen tuggade han, svalde, och började leta mer sniglar! Den andra, bulligare snigeln hade han nog gärna ätit upp med, men riktigt så bredkäftad var inte guldfisken! 😁 Så nu åker det omkring en stor vit snäcka i det karet med Slöjorna, tillsammans med en mindre, deprimerad brun singel-snigel. Ska jag släppa i fler småsniglar hos Slöjorna, ifall de är bra för städningen, eller blir det bara ännu större risk att vattenvärdena drar iväg? Vill de ha kompisar, eller vill de bara göra bäbisar som tar över hela karet då? Kan man ha en ensam av varje sort? Ska de ha en kompis var? En till vit och en till brun fläckig-snigel?

Tofflan
2016-11-09 23:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Lite olika snigel-modeller…

ElinvBorg
2016-11-09 23:30
#33

Jag menade att det mer är en "belastning" än att de förhindrar nitrit men snäckor är i princip ingen belastning alls på karet så det ska du inte vara orolig för! :) Om du får för många och inte vill döda dem så ge bort eller sälj. Du kan ha dem ensamma om du vill :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Tofflan
2016-11-09 23:31
#34

Äter sniglarna yngel? Jag har några i yngelkaret för att de ska städa lite, tänkte jag. Äter de upp varandra? Sover fiskarna? Det ser ut som om Guldisarna har gått och lagt sig…

Annons:
Tofflan
2016-11-09 23:36
#35

Hur dödar man dem? 😨 Läser ju att vissa måste "ta bort" sina sjuka fiskar, men hur gör man det på snällaste sättet? 😭

ElinvBorg
2016-11-10 00:19
#36

Snäckor äter inte yngel och ja fiskar sover :) När det gäller att avliva snäckor så får man krossa dom och med fiskar beror det lite på storlek. De flesta klipper av huvudet eller lägger fisken i en påse och slår mot/med något hårt. Enligt lag måste det gå så fort och smärtfritt som möjligt, du får till exempel inte lägga upp en fisk på land och vänta på att den "torkar ihjäl". Att koka eller frysa fisk är inte heller bra/godkända alternativ

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Tofflan
2016-11-10 08:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Vad är det för olika sniglar jag har?

ElinvBorg
2016-11-10 09:33
#38

Posthorn och physa :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Tofflan
2016-11-10 22:50
#39

Alltså. Sniglar. Det är en invasion av sällan skådat slag! Ska jag råka stoppa ner ett gäng till Slöjorna? 😂 😈😱🐌🐡🐚🐟😕😨

Upp till toppen
Annons: