Annons:
Etikettallmänt
Läst 1227 ggr
Hallonet99swe
11/5/16, 4:18 PM

Favorit fisken?

Hej, jag har ett jättefint 45l akvarie med 5 guppys som jag älskar, men jag känner att det räcker inte riktigt där utan tänkte också skaffa ett 100l akvarium. Jag kan inte bestämma mig vilken fisk jag vill ha i bara, tänkte inte blanda utan bara en sorts fisk. Verkligen ALLA tips om din favorit fiskar hjälper eller vilken du tror kan passa. Är hyfsat ny till hobbyn men har några år med guppys i nacken hahahah Tack i förhand🙂

Annons:
lutralutra
11/5/16, 6:55 PM
#1

Dvärgciklider(apistogramma) kanske? De är hyfsat lättskötta, finns många olika arter, vackra och har ett intressant beteende.


Lillyrod
11/5/16, 7:10 PM
#2

Jag är också väldigt förtjust i apistogramma men ska du bara ha en sort i ett 100-liters skulle jag välja något annat. Apisto kan vara lite sura sådär makar emellan och då behövs andra fiskar i karet som de kan avreagera sig på emellanåt : )

iskogen
11/5/16, 11:33 PM
#3

Fjärilsciklider är ju fina. Albinoancistrus/guldancistrus är fina också.

mimåne
11/7/16, 10:28 AM
#4

Fiskar som ligger mig varmt om hjärtat är Corydoras, Platy, apistogramma 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
11/8/16, 8:24 PM
#5

Om du bara ska ha en fiskart så rekommenderar jag verkligen platys, för det finns så många färgvarianter utav dem att det blir intressant och färgglatt även utan andra fiskar. Charmiga är de också, och de simmar i hela akvariet. 

Stimfiskar ser ju för det mesta likadana ut, så det blir lite tråkigt med bara sådana, tror jag, och ciklider behöver ju som sagt andra "måltavlor"(😈) än varandra ibland.

Hmm, fast det kanske finns några Betta-arter(inte kampfisk) som kan passa, vissa ska fungera i grupp…? Eller kanske en grupp dvärggurami/honungsgurami/chokladgurami? Har ingen erfarenhet av dessa fiskar, men kanske någon annan vet mer?

Upp till toppen
Annons: