Annons:
Etikettalger
Läst 1979 ggr
oliverholmström
11/4/16, 5:03 PM

Ja, nu behöver jag hjälp igen...

Nu är jag här igen, jag som bara har haft problem… Nu har jag fått toffsalger, vad ska jag göra?

Annons:
[Jens]
11/4/16, 5:14 PM
#1

Delvattenbyte, bra flöde på pumpen hjälper en hel del. Sedan är det frågan vad du har för storlek på akvariet och när du startade det och hur mycket fisk du har i akvariet nu.

oliverholmström
11/4/16, 5:47 PM
#2

50% varannan vecka, en fx6 och en streamer på 1000 l/h. Akvariet är ett akvastabil 576 med ca 20 Malawi ciklider, fyra synodontis petricola och tre Ancistrus!

[Jens]
11/4/16, 6:02 PM
#3

ahh, nu vet jag vem du är. Inte alltid lätt att hålla reda på alla medlemmar ;) Och ändå får du tofsalger ? Är det bra att köra 50% delvatten varannan vecka? Skitar dina fiskar ner så pass mycket eller är det alger du har problem med ? 

Har hört att en del kör med UV-filter? Kanske något att tänka på eller såna dära luftstenar för de hämmar ju alger och passar bra i ett malawi-akvarium.

Lillyrod
11/4/16, 6:49 PM
#4

Uvc-filter tar inte alger som sitter fast. Endast alger som passerar förbi den inneslutna lampan förstörs t ex svävalger : )

[Jens]
11/4/16, 7:00 PM
#5

Okej, det är så de fungerar men luftbubblor från stenar ? De brukar hämma alger.

oliverholmström
11/4/16, 7:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Såhär ser det ut på rutan! Syns inte så bra men det ser ut som små tofsar!

Annons:
[Jens]
11/4/16, 7:05 PM
#7

på rutan? Då är det bara ett som gäller och det är rakblad. Algskrapa helt enkelt.

oliverholmström
11/4/16, 8:34 PM
#8

Jag skrapar rutorna men det kommer ju bara tillbaka heeeeeellllllaaaaa tiden…

[Jens]
11/4/16, 9:07 PM
#9

Det gör det hos mig med. Åtminstone i det lilla akvariet men jag hoppas nu att efter att ha köpt ett ytterfilter till det så ska det lösa sig. Jag vet att Du har fx6 men vad har du i pumpen? Bara nyfiken :)

oliverholmström
11/4/16, 10:47 PM
#10

Bara original media. Men måste fixa så att vattnet blir klarare det är inte direkt grumligt men typ luftbubblor och lite annat som flyter runt!

mimåne
11/5/16, 11:29 AM
#11

Att skrapa rutan en gång i veckan när man gör vattenbyte kan jag tycka är okej. Behöver du skrapa mer än så? Inga alger någon annanstans? =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

oliverholmström
11/5/16, 12:08 PM
#12

Det beror på hur snyggt jag vill ha det;) skrapar jag rutorna en lördag syns algerna smått igen på tisdag. Men de sätter sig inte på stenar och rötter utan bara växter! Har aldrig behövt skrapa alger innan i de kar jag haft. Sedan skaffade jag ett stort som skulle dominera i rummet. Så la ned rätt mycket pengar på det och nu har det istortsätt bara varit problem med det!:(

mimåne
11/7/16, 10:49 AM
#13

Vad tråkigt att höra att du bara haft problem med det. Hoppas det löser sig så att du får det fina akvarium du drömde om. Att du får alger på växterna får mig att tro att du har långsamväxande arter? Snabbväxande vore bättre.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
oliverholmström
11/7/16, 4:44 PM
#14

Nej men herregud vad fel det blivit!! Hahah! Det ska vara att det bara kommer på rutorna inte på stenar, rötter och växter!;) Har även fått alger som inte går att skrapa bort, hur gör jag nu då!:/

[Jens]
11/7/16, 5:20 PM
#15

På glaset så använder jag rakblad. Det går bort. Algskrapa finns att köpa med rakblad i ena änden.

mimåne
11/8/16, 9:53 AM
#16

På glaset borde det nog gå att skrapa bort alla slags alger. Kanske har du en dålig algskrapa?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

kallepudas
11/8/16, 2:27 PM
#17

Du har väl malawiciklider och inga växter direkt att ta hänsyn till så det absolut lättaste sättet är att ta kål på algerna genom att blåsa på med luft.

Själv så har jag luftdrivna svampfilter med en rejäl luftpump så jag kopplar bara in en extra slang & luftsten & sedan blåser jag på max i några dagar och varenda alg är som bortblåst.

Jag kör alltså inte med någon liten luftpump som man har för små luftdrivna tillbehör utan en sådan här där jag kan driva lätt 20-30 akvarium.

http://www.dammbutiken.se/luftpump-aco-9730-vaderskyddad-3600-l-h

Så har du flera malawikar så är det den bästa alg-dödaren och vem orkar skrapa akvarierutor i flera baljor….

oliverholmström
11/10/16, 9:02 PM
#18

Har en som jag köpte med fyra olika skrapor som man kan byta! Får väll bli att köpa en riktigt luftpump med syresten då. Tycker bara det är såååå fult, enligt mitt tycke!

[Jens]
11/11/16, 5:19 AM
#19

Då tycker vi olika oliver. Jag skulle gärna vilja ha syresten med luftpump men jag har det inte för växternas skull. Sedan om du bara har alger på rutan så tycker jag det inte är värt pengarna att kosta på syresten för jag tror du ändå kommer få alger på rutan. Dessa alger får alla i olika mängd. I mitt stora akvarium får jag det och får skrapa ca 1 gång varannan månad och i det lilla akvariet när jag hade ett innefilter 1 gång i månaden men nu har jag inte sett några alger ännu med mitt nya ytterfilter till det lilla akvariet.

kallepudas
11/11/16, 8:54 AM
#20

#18 Ja det är inte snyggt men väldigt effektivt.

#19 Jag har inte en endaste alg i dom kar jag driver med luftfilter och samtidigt blåser med luft i syresten. Som jag skrev så använder jag mig ju inte av någon liten luftpump utan en rejäl som driver flera kar.

Men har man vanliga kar är det ju ingen ide för stoppar jag ner någon växt i karen som jag driver på ovanstående vis så lär den dö inom några dagar.

Annons:
oliverholmström
11/12/16, 4:27 PM
#21

Hur funkar det att ha syresten bakom filter modul?

kallepudas
11/14/16, 7:46 AM
#22

#21 skulle nog fungera det också för själva vitsen är ju att tryck ut co2 ur vattnet.

oliverholmström
11/16/16, 6:13 PM
#23

Men ifall jag endast vill ha en Valle, kommer inte den dö då pga luftpumpen?

kallepudas
11/17/16, 8:18 AM
#24

#23 Jo den kommer att dö.

Då återstår ju att skrapa eller algmedel.

Upp till toppen
Annons: