Annons:
Etikettallmänt
Läst 1106 ggr
Hannahtheo
2016-11-01 18:35

Stora fiskdöden!

Hjälp, nu händer det något i mitt akvarium, i princip varannan dag har det dykt upp en död fisk. Ska försöka ge så mycket info som möjligt. Alla fiskar är som vanligt, äter o så. De fiskarna som fött har innan börjat simma vid ytan som att dom andas vid ytan och håller på så något dygn innan dom hittas döda. En fisk såg jag dö, den dök ner o simma upponed sen störtade den ner och dog. Inga yttre tecken vad jag kan se. Info om akvariet o dess invånare: 450l 2 innerfilter/pumpar som totalt pumpar runt 2000l vatten varje timme. Sandbotten med lite smågrus blandat. Mycket växter och rötter. Lite fisksoppa, men i nuläget är invånarna följande: 1 par fjärilsciklider 5 små praktbotior (som ska flytta till större så fort jag hittar ett 720 eller större) 10 diamanttetra (1 har dött) 10 kerritetror 10 neontetror (sonens som ska flytta till ett annat så fort det är iordning) 3 Platy (sonens som ska flytta också, där har 3st dött redan) 8st kopparbarb 2 Mosaikgurami (1 har dött) 3 Ancistrus (1 har dött) 4 otocinclus (1 har dött) Sen hade jag ett par palettciklider med yngel som alla dött. Vattenvärden etc: Gör 30% vattenbyte varje lördag, tillsätter då jbl biotopol samt nitrivec. Använder även happy carbo. Testar innan varje vb med jbl dropptester, värdena är stabila vecka efter vecka. Temp: 26 Ph: 7.2-7.4 Kh: 7 Gh: 5 No2: 0.025 No3: 5-10 Nh4: 0.05 Matar med hikari sinking wafers, tropical green algae wafers, röda mygglarver, artemia, kokt ekologisk broccoli, frysta ärtor. Aldrig mer än dom äter upp på ett par minuter och dom får för det mesta en "fastedag" varje vecka. Rengör filtren minst en gång i månaden i akvarievatten. Ordentligt med ytrörelse. Har varit igång sedan juni, nya fiskar har tillkommit då o då. Har säkert glömt något ni får fråga!

Annons:
Lillyrod
2016-11-01 18:46
#1

Det är ju helt klart något som är fel. Förmodligen något som inte är mätbart. Jag har själv råkat ut för oförklarliga dödsfall och märkte själv att vattnet inte smakade som det brukar och lite andra saker som påverkade mej. Jag tog upp det med vattenverket som förnekade att de tillsatt något annorlunda men efter mina samtal dit blev vattnet åter normalt. De hade alltså gjort något de inte ville erkänna.

Börja med att prata med ditt vattenverk och hör efter om de tillsatt något extra nyligen.

Om de snappar syre vid ytan har de ju syrebrist av någon anledning.

[Jens]
2016-11-01 18:57
#2

Jag tror helt enkelt på ammoniak-förgiftning och min misstanke är att du har haft i för mycket fisk på kort tid. De vanligaste orsakerna till problem med kväve i akvarium torde vara: 

• Övermatning

• Överbefolkning

• Inte tillräckligt mycket vattenväxter eller att de är i dålig kondition.

• Regelbundna delvattenbyten har inte genomförts.

• Dåliga förhållanden för nedbrytningsbakterier.

Vad kan man göra? du ska minska fiskantalet, byta 50% delvatten och ge mindre fiskmat, sätta i mer vattenväxter och sedan sakta men säkert bygga upp en bra bakteriekultur i akvariet.

Hannahtheo
2016-11-01 19:03
#3

Har pratat med andra akvarieägare i området men dom har inte märkt något. Tänkte också på tillsatser i vattnet. Har även tänkt på sjukdomar o syrebrist o allt, men eftersom att det är 1 fisk i taget som beter sig konstigt känns det knepigt.. alla andra är som vanligt. Detta började ca 1 månad efter de sista 2 fiskarna flyttade in och dom är kvar så känns inte som dom tog med sig nån skit heller. Har mycket o snabbväxande växter som hornsärv, vatten pest och en annan som jag får klippa ner varje vecka. Får panik snart, vill göra allt för mina små firrar men vet inte vart jag ska börja då jag inte ved vad som händer :(

Lillyrod
2016-11-01 19:24
#4

Det var ingen annan som märkt något här heller. Jag dricker alltid mycket vatten och fick symptom liknande urinvägsinfektion. Vattnet smakade inte som vanligt heller. Det var de känsliga fiskarna som råkade illa ut här. Corydoras och snäckor i första hand. 

Det kan vara som Jens säger att det är för mycket fisk i karet så de goda bakterierna inte kan ta hand om allt avfall.

Hannahtheo
2016-11-01 19:31
#5

Kan det komma så långt efter? Har ju bytt 30%/ vecka o tillsatt nitrivec etc.. och borde inte alla bli dåliga samtidigt? Tycker bara det är så konstigt.. vad är det det kan vara mer för avfall i vattnet som kan vara skadande? Finns det tester?

ElinvBorg
2016-11-01 19:54
#6

Och ingen har mask?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Annons:
Hannahtheo
2016-11-01 20:01
#7

Syns det om fiskarna har mask? Hur? Hur smittas det? Aldrig sett eller hört talas om!

ElinvBorg
2016-11-01 20:14
#8

Många har haft Camallanus cotti den senaste tiden då många djurbutiker haft problem, inkluderat mig själv. Det ser ut som tunna brun/röda trådar som sticker ut ut analen på fisken och det smittas genom vattnet och är därför väldigt smittsamt

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Draken
2016-11-01 21:13
#9

såg att NO2 (Nitrit) ligger på 0,025, kan det inte vara det som är problemet ? Nitrit i vattnet, även väldigt små mängder, kan vara dödligt för fiskarna. Nitritförgiftning kan också förklara varför de står uppe vid ytan och kippar efter luft, och bara dör, utan synliga skador.

Sen, som Jens säger, kan det också vara att du har för mycket fisk, gjorde en snabb genomräkning, och du har närmare 60 individer i karet, även fast de inte är så stora, så kan det bli överbefolkning.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Hannahtheo
2016-11-01 21:29
#10

Har jag inte lagt märke till, har kollat på fiskarna och nästan stirrat mig blind på dom vissa dagar och se om jag kan se något särskilt.. Googlade lite på det och verkar inte som mask.. tyvärr, hade varit skönt att ha en diagnos och veta vad man ska göra.. Kanske får testa med större vattenbyten, flytta några fiskar och mata mindre får vi se om det ger någon effekt!

Hannahtheo
2016-11-02 06:37
#11

Rovfisk, enligt mina tester så är nitrit värden under 0.2 ok, det är farligt först vid värden över det. Så där ligger det bra! Det är det näst bästa värdet som går att mäta, och är väldigt likt i färgen 0.0. Fick en spik i början när jag startade det (0.4) och bytte då 50% varje dag i 2 dagar, sedan har det legat stabilt på 0.0-0.025. Men får försöka byta mer vatten igen, ringa vattenverket för säkerhets skull, flytta några fiskar o hålls upp med matning ett par dagar får vi se..

[Tinitusan]
2016-11-03 09:47
#12

jag skulle säga att du nog har för hög halter av ammoniak i karet som ger samma symptomer som nitrit i princip, anledningen till att jag misstänkter det är för att du har ett pH på över 7, under 7 blir ammoniak till ammonium o bryts ner obemärkt. Nitrit kräver betydligt högre värden för att döda.

Upp till toppen
Annons: