Annons:
Etikettallmänt
Läst 2371 ggr
Tofflan
2016-10-31 16:02

Städa bort småskräp från botten.

Hur gör ni för att ta bort enstaka matflingor och bagskorvar från bottnen på akvariet? Om jag försöker göra det med siphonen, åker det ut en halv hink vatten plus massa grus och småväxter. Livrädd att småyngeln ska följa med! Hur gör ni? Kan man använda en supersmal slang, eller åker sanden och annat småjox in då?

Annons:
Lillyrod
2016-10-31 17:13
#1

Är det så lite som ligger på botten bryr jag mej inte om att ta bort det. Slamsuger kanske lite varannan månad i mina kar : )

Qurex
2016-10-31 21:53
#2

Jag brukar suga upp med hjälp av slamsugen men om man håller en tumme för änden där vattnet kommer ut kan man reglera hur hårt den suger. Då kan du gå.över botten försiktigare och får du med något som du inte vill suga bort så trycker du dit tummen för att stoppa flödet. Då sjunker sand och annat ner igen utan att följa med. Går även att bara använda en tunn slang om man vill finlira.

[Tinitusan]
2016-11-01 09:33
#3

jag gör som qurex, dessutom har jag en liten hävert som inte är mer än 2-3cm i diameter, den suger inte upp lika mkt vatten o är enklare att komma åt med mellan stenar etc =)

mimåne
2016-11-01 10:21
#4

Du kan ta en liten smal slang och suga upp det med.

Jag vill också belysa att ditt problem inte är ett problem som alla har i sitt akvarium. En del av oss slamsuger inte alls och har inget skräp eller bajs på botten. Med bra förutsättningar så bryts det ner och tas upp som näring av växter.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tofflan
2016-11-01 12:30
#5

Mimåne, hur lång tid tar det innan bajset bryts ner? Det måste väl ligga korvar i allas akvarium, även om de försvinner efter ett tag? Jag har haft akvarierna i ca två veckor. Många olika sorters växter i olika storlekar. Har man "marktäckande" växter så syns det ju inte lika mycket, men med vanlig sand eller grus, så syns ju varenda skräp. Jag vet inte om jag skulle kalla det ett problem, eftersom alla fiskar bajsar, jag bara konstaterar att de finns, och jag vill ha bort dem.

Qurex
2016-11-01 15:04
#6

Fast jag måste hålla med om att problemet varierar. Jag tror det till viss del har med ph att göra. Jag har ett där man aldrig ser skräp på botten trots att det är samma substrat m.m men ett annat med högre ph ser man skräp.

Annons:
Tofflan
2016-11-02 01:36
#7

Qurex! Ska testa att "städa med tummen" jättebra om man kan minska flödet och släppa tillbaka det som inte ska ut ur akvariet! Tack! Ph här ligger ganska precis på 7. Som guppies och slöjstjärtar trivs i, hoppas jag!

ElinvBorg
2016-11-02 09:54
#8

Slöjstjärtar skitar ner väldigt mycket, hur stort kar har du?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

mimåne
2016-11-02 11:05
#9

Hur snabbt det bryts ner beror på akvariet också. Idag har jag tyvärr inte längre något akvarium igång men när jag hade det så städade jag aldrig botten. Det fanns ingen avföring eller annat skräp på botten. Det togs omhand snabbare än jag kunde se det. Jag hade sand på botten.

Ditt akvarium är väldigt nyligen uppstartat och så här i början finns det mycket lite goda bakterier som bryter ner allt avfall. Dina växter behöver också tid på sig att anpassa sig till de nya förutsättningarna i akvariet. I ett så här pass nystartat akvarium är det inte konstigt att du ser smuts på botten men med tiden borde det bli bättre.

Har du startat ditt akvarium med slöjstjärtar så förstår jag att du har mycket avföring på botten. De skitar ner väldigt mycket och är egentligen inte alls några bra fiskar att starta med p.g.a deras höga belastning. Du får nog hålla stenkoll på nitriten i akvariet för det finns nog en risk att den kan skjuta i höjden.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
2016-11-03 06:35
#10

I början av min "karriär" var jag väldigt nojig över det här med bös på botten, nu har jag en mera avslappnad inställning. Här hemmavid blir det mera bös i de kar där det finns mycket rötter och bottenlevande fiskar som gräver, tuggar, spottar och fräser. Missförstå mig rätt jag "städar" men inte tillnärmelsevis lika intensivt som när jag var ny. Så länge värdena är stabila och inte rusar åt något håll samt att fiskarna ser ut att må bra då är jag nöjd. 

Sedan tänker jag som så,…
Om man bortser från att vi människor är rätt duktiga på att kasta skräp och avfall lite hur som helst så är det ändå inte helt rent på botten. Det kan ligga träflisor, löv och annat. I min värld är det naturligt och det är lite så jag vill ha det i mina kar…

Upp till toppen
Annons: