Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1287 ggr
Elisabethantero
10/31/16, 10:38 AM

Honungsgurami o pansarmal

Hej, glad ägare till ett ca 60 liters sen 5 veckor 😊 Har ett honungsguramipar + 7 koppartetror, min tanke var att oxå ha ett litet stim med nätpansarmalar….. Men jag har XL-zoo Dakota-sten o inte sand….. Förstår att sten, även om den e rund o så, kan förstöra deras 'skägg' . Hade dessa malar, i ett stort akvarium när ja bodde hemma för 35 år sen, minns dock inte va de va för bottenmaterieal då… Nån som kan rekommendera nå andra rara malar? Har även en fråga om vattenpumpen, guramina vill ju inte ha så strömt vatten, mina förra byggde skumbo,men då hade ja en helt annan slags pump….. hur gör jag för o dämpa/lugna flödet?

Annons:
Lillyrod
10/31/16, 5:06 PM
#1

I ditt kar blir det svårt med malar. Pansarmalar går ju bort som du själv säger och otocinclus som skulle passa i 60 liter vill ha strömt vatten så de passar inte med dina Gurami tyvärr. 

Vad har du för pump? Det blir lättare att svara på frågan om man vet vilken sort det är : )

Elisabethantero
10/31/16, 7:14 PM
#2

En Eheim, e allt jag vet…. Nu har jag sänkt ner den lite, så de bara e en liten krusning på ytan ,o vinklat strålen, lite snävare mot långsidsglaset, tror de blir lite lugnare för dom då i bortre hörnet….. Idag köpte jag en hornsärv o la där, kanske e bra o bygga skumbo i? Hmmmm är det räkor jag ska ha, men inte lika roliga som malar……

mimåne
11/1/16, 10:18 AM
#3

Håller med Lillyrod, det blir svårt att hitta en mal som passar. Den vanliga Ancistrus går också bort då den behöver större akvarium.

Andra alternativ är räkor eller snäckor. Gurami  kan äta räkor, så de går också bort. Någon snäcka skulle kunna fungera.

För att bygga skumbo så vill de ha någon flytväxt. Hornsärv kan användas som det så det var ett bra köp tycker jag =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Elisabethantero
11/4/16, 9:47 AM
#4

Tack! Har aldrig haft snäckor…. Några nackdelar? Med vad matar jag den? Förökar dom sig? Hmmmmm men då vill jag nog ha nån mer annan fisk, tycker om lugna stillsamma, typ som honungsguramin, nån sa att ja inte inte borde ha nå andra gurami… Några förslag?

mimåne
11/4/16, 11:36 AM
#5

Jag skulle inte stoppa ner några fler fiskar i ditt akvarium. 60L är inte stort utan ett litet akvarium så det är inte mycket man får plats med i det. Dessutom har du en revirhärdad fisk i akvariet redan samt koppartetror som vill ha minst 100L. Så absolut inte någon mer fisk där i =)

Det finns flera olika arter snäckor. Kolla gärna in vårt Snäcklexikon här på sajten och se om du hittar någon som skulle kunna passa dig.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Elisabethantero
11/4/16, 6:20 PM
#6

Okej!! Tack :) Har haft större akvarium, förrut…. därför lite osäker….🐬🐠🐟 Frågade på Zoo , de sa att ja kunde ha ca 20 st….. Men de tyckte ja va väldigt mye, tänkte 12-14…. Men då vet ja, kollar in nån snäcka ist 👍😊

Annons:
mimåne
11/5/16, 11:37 AM
#7

Så bra att du litar mer på din egen instinkt än vad de säger på zoobutiken. Här på sajten pratar vi ofta om hur dålig kunskap de har i djurbutiker. De är säljare och det har vi konstaterat många gånger. Det mesta som kunden vill ha går bra enligt dem.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Elisabethantero
11/5/16, 7:26 PM
#8

Idag såg jag att koppartetrorna for runt bland växterna, sen kom de romkorn farandes :) tror dom trivs…… Honungshanen är väldigt färg-glad o fin!! Men jag undrar lite över nåt slags skickt det är på vattenytan…ser nästan ut som nåt fettskickt 😳😧 . När jag stoppar ner fingret så skingrars det….. Är detta normalt?? Byter 20-25% av vattnet 1 gång/vecka…. Slamsuger, gör rent rutor, har fått liite brunalger på växterna sista veckan, men har förstått att det inte e så ovanligt, det är ca 2 månader sen ja startade upp akvariet. Matar sparsamt.

Lillyrod
11/5/16, 7:49 PM
#9

För det första. Det är inte helt säkert att fisken trivs för att den leker. Den kan också tänka att här gäller det att sprida generna snabbt för jag kommer att dö. Nu menar jag inte alls att det är så hos dig men vill bara säga att det inte alltid är ett sundhetstecken 😉

Hinnan på ytan är förmodligen en proteinhinna. Den kommer av maten och ökar man ytrörelsen lite så brukar den försvinna. Inget farligt.

Elisabethantero
11/5/16, 9:35 PM
#10

Oooj, ahaaa 😳 hoppas dom inte väntar på snar död……. Okej, men vill inte ha för mycke sprutt vid ytan….. Ifall honungarna vill skumboa. Tack då vet ja 😊

mimåne
11/7/16, 10:44 AM
#11

Ditt akvarium är också nystartat och då är det vanligt som du säger att det kommer lite alger. Fortsätt som du gör med att putsa bort algerna en gång i veckan i samband med vattenbyte. Rutiner är viktigt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Elisabethantero
11/10/16, 12:00 PM
#12

Har börjat ge mina gurka o välkokt broccoli, både tetrorna o guramina äter friskt 😊 såå glad för tipset, härifrån detta forum. Var o köpte två små Otocinclus vittatus i lördags, har en god vän, som gärna tar över dom ifall de inte trivs, har även ändrat lite på pumpflödet. Dom är pigga o aktiva även dagtid o äter mest av alla, av grönsakerna….. Nästa gång blir de morot 😉 Har köpt mer hornsäv o guramin har börjat me nå litet skummigt i den, men känns som jag kommer förstöra de när jag ska städa med häverten imorrn…. Jag har inte gjort rent pumpfiltret än, visst borde jag göra det snart? Gör man det typ 2 månader efter uppstart? Räknas det från att man fyllde på vattnet eller från att man plumsade i de första fiskarna?

Lillyrod
11/10/16, 6:56 PM
#13

Otocinclus är en stimfisk och vill vara minst 6 stycken. Ju fler de är desto gladare är de : ) Pumpen gör man ren när man ser att flödet minskar. Det finns ingen tidsintervall på det.

Annons:
Elisabethantero
11/17/16, 3:50 PM
#14

En liten fråga… Min honungshonas ena spröt var brutet i toppen när jag köpte dom…. sen lossnade den toppen, typ 2-3 mm. Nu har hennes andra spröt, klyvt sig, i toppen…. Växer dom ut igen? Hanens är långa, hela o fina… Nån som vet vad detta kan bero på? Dom är fina i färgen o hans pysslar med skumboet. En tanke , kan de va tetrorna som nippsar på spröten…. Har inte sett dem göra de men är de möjligt?

mimåne
11/17/16, 6:28 PM
#15

Det är väl inte omöjligt att en tetra tar ett smakprov på ett och annat spröt, men jag kan också tänka mig att honan skadat dem. Kanske jagade hanen henne och så var olyckan framme.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Elisabethantero
11/17/16, 6:48 PM
#16

Hmmmm okej, ser lite tråkigt ut… undrar om dom växer ut igen? Såg just att jag har en liiten snigel med hus i karet….. brun, huset ca 2-3 mm…. Har väl kommit me nån växt? Men jag sköljer alltid av dom innan jag planterar…. Ska jag ta bort den? Kan 'den' bli många?

Upp till toppen
Annons: