Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1556 ggr
KawaiiPoop
10/29/16, 11:33 AM

Sjuk dvärgguramihona

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg imorse att en av mina dvärgguramihonor var jättesvullna och det måste ju nästan vara sjukdom men vilken? Vad beror det på? Hur räddar jag henne? Går det? Är det smittsamt?

Annons:
mimåne
10/29/16, 11:41 AM
#1

Kommer du ihåg att flera här på forumet berättade för dig i en annan tråd att du behövde ändra miljön för dina dvärgguramis för att det annars kunde gå dåligt för dem? Vantrivsel är något som kan leda till sjukdomar och dödsfall. Jag tror tyvärr det är så i det här fallet.

Du sa att du skulle skaffa fler växter och göra gömställen för dem när de hade "3st för 100kr" på växter i djurbutiken, men dina Gurami verkar inte kunna vänta på det. Jag tror de är under stress.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

KawaiiPoop
10/29/16, 12:04 PM
#2

Okej men kan jag behandla henne på något sätt?

Lillyrod
10/29/16, 12:09 PM
#3

Ja genom att se till att hon får de förutsättningar hon vill ha i karet. Det är det absolut bästa : )

[Jens]
10/29/16, 6:07 PM
#4

😕😢

Draken
10/30/16, 9:09 AM
#5

Ser ut att kunna vara bukvattensot.  Bukvattensot  är bl.a en stressrelaterat sjukdom, och eftersom dina Gurami inte har den rätta miljön, så är det inte lönt att behandla, och ja, det är smittsamt, så hon kommer förmodligen smitta dina andra fiskar.

Ge dem rätt förutsättningar i karet, när du har gjort det …DÅ kan du evt medicinera henne …om hon överlever !!

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
10/31/16, 10:16 AM
#6

Håller med de övriga. Du behöver ändra deras miljö till det bättre. De är revirhärdade fiskar som blir aggressiva på varandra emellanåt och de behöver varsin plats där de kan gå ifrån och vara ifred från de andra. Så köp mycket växter och kanske någon rot eller liknande så att de får gömställen. Gurami vill också ha flytväxter så det är att rekommendera.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: