Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 6153 ggr
CaptainBunchie
10/25/16, 2:44 PM

Höja pH-värde?

Behöver hjälp om hur sjutton jag ska få upp mitt pH-värde i mitt 54L. :P

Använder soil från Fluval, som ska hjälpa att sänka ner till 6.5, men mitt ligger på ca 6, vilket inte är helt idealiskt.
Häromdagen  testade jag att lägga ner några stenar (själv tycker jag de luktar kalk, alltså typ som en vit krita) som jag tidigare upplevt fått andra har att ha svårt att gå ner i pH istället, men nu två dagar senare när jag testar vattnet så är det ingen märkbar skillnad (kör samma dropptest i ett annat kar som ligger på ~7-7.5 enligt det, vilket är rimligt, så det är nog inte testet som är fel på).

Har två små rötter med javaormbunke på, som jag antagligen får testa att se om det hjälper att slänga ut dem (😭). Tycker det är lustigt att de små skulle ändra så mycket som 0.5 i värde, då jag aldrig annars märkt någon stor skillnad vid användning av liknande rötter (i samma storlek på akvarium).

Annars, hur sjutton ska jag få upp det?
Har googlat en del, men problemen brukar ju vara det motsatta.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annons:
Qurex
10/25/16, 8:28 PM
#1

Öka mängden växter och minska mängden fisk. Har du väldigt mjukt vatten kan ph svänga mycke med små förändringar.

CaptainBunchie
10/25/16, 10:23 PM
#2

#1 Har inga levande varelser i karet för tillfället. Tanken är att det bara ska gå amanoräkor däri, men jag väntar tills jag får ett stabilt högre pH.
Fler växter är på g, och samtliga är snabbväxande (eller normal/relativt snabb).

Har testat vattnets värden ett par gånger de senaste veckorna, och pH:t har ju legat på samma hela tiden.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

CaptainBunchie
10/25/16, 10:28 PM
#3

Har f.ö. dropp-tester för kH och gH, men kan inte lista ut hur sjutton de menar att man ska se resultatet…

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[Jens]
10/26/16, 6:01 AM
#4

Jag tittade runt på nätet och ser att denna Amano-räka kan ha pH-värde så pass långt ner till 5.0 men det är inte optimalt. Kollar man på t ex redbee så säger de 6.0 och det har du just nu så jag ser ingen anledning till att vänta med inköp och börja köra igång. Det du ska tänka på är förstås att koppa in räkorna med mycket lång tid.

Du kan använda bakpulver för att öka pH-värdet och du kan även köpa medel som t ex Tetra pH/kH Plus. Om du ska använda bakpulver så blanda det i vatten och häll i men ta väldigt lite och sedan testa pH-värdet efter ett par timmar och se värdet igen. Tetra pH/kH Plus kan finnas i din akvariebutik eller så kan man beställa via nätet eller kanske butiken kan köpa hem det åt dig.

CaptainBunchie
10/26/16, 10:05 AM
#5

#4 Fast jag vågar inte riktigt det, haha. Tycker det är bättre och vänta tills jag löser problemen istället för att tillsätta en grupp amano mitt i smeten.

Bakpulver? Är det inte bikarbonat som brukar användas?
Och hur använder man det isåfall? Dosera osv?
Blir inte det skadligt för räkor eller så heller?

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

CaptainBunchie
10/26/16, 10:45 AM
#6

kH-testet… Står att det ska gå från blått över grönt till gult…
Fattar noll. Är det 'färdigt' när det är gult eller vadå? Eller ska man droppa tills det skiftar? 1 droppe ska motsvara 1 kH.
För nu när jag testar så är första droppen mer eller mindre osynlig, sen blir det supersvagt gul och blir bara mer och mer mörkgult. Runt 5-6 är det 'klargult'.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annons:
mimåne
10/26/16, 10:46 AM
#7

Du har kommit på en bra idé om att ta upp rötterna, börja med det och gör vattenbyten i vanlig ordning. Javaormbunken kan du knyta på sten istället? =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

CaptainBunchie
10/26/16, 10:56 AM
#8

#7 Får testa det.. Hur lång tid tar det innan man skulle se skillnad i värdet isåfall?

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

mimåne
10/26/16, 11:37 AM
#9

Jag vet inte hur länge det kommer ta, om det blir någon skillnad. Alla akvarium är så olika =) Du får pröva och se helt enkelt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Omorika
10/26/16, 3:53 PM
#10

Vad jag mins så är det en enklare sorts tittrering man gör när man testar hårdhet. En vanlig tittrering går till så att man har en magnet som rör om hela tiden och det rätta värdet får man när hela vätskan under omrörning har fått rätt färg. Så ju mer man närmar sig desto mer av vädskan färgas av droppen men sen när man rör så går det tillbaka och det är när färgen är stabil vid omrörning som du har resultatet.

Jag har så mjukt vatten att jag bara behöver typ 2-3 droppar innan hela vätskan har ändrat färg.

Hur du sen höjer och sänker värdet vet jag inte.

Stenar med kalk ska fräsa när man droppar syra på dem typ den starkaste ättiksspirten. Finns nått akvariemedel man kan använda också men mins inte vad det heter. Eventuellt ph-minus medel men onädigt att köpa för att testa stenar.

[Tinitusan]
10/27/16, 9:58 AM
#11

hej där, ok, så att ta upp rötterna påverkar inte så himla mkt, så gillar du dem stoppa tillbaka dem igen =)

ska se om jag ka nförklara relationen med pH o mjukt resp hårt vatten, du har börjat bra kH o pH är i relation o det är kH som mäter salterna i vattnet som styr pHt, det första du ska göra är att kolla vad du har för värden ur kranen, då kan du avgöra om pHt i karet kommer öka eller minska i takt med att det mognar, har du högt kH så ökar oftast pH från standard 7-7.5 men har du lågt kH så minskar det. 

nu vet jag inte vilket test du använder, men det står oftast att det går från en färg till en annan, tex rött till blått då kommer färgen börja ljust rött sen för varje droppe blir starkare till att sen på en droppe ändra till blått, det antal som förändrar färgen är då ditt kH. du säger att det blev gult direkt o sen starkare gult upp till 5-6 droppar, vad händer sen? är det så att färgen ska gå från en färg till gult innebär det att du har kH 1 vilket i så fall är förklaringen till ditt problem med pHt, har man mjukt vatten ska man aldrig använda soil som sänker, det kostar mer än det smakar så att säga. 

jag har tex 3kH i kranen vilket är väldigt mjukt, detta medför problem om jag bara gör vanliga vb utan att buffra, kHt sjunker o när det är under 3 så svajar pHt vilket tar död på även de starkaste fiskarna o ibland även växterna, tex har jag mätt så lågt som 4.8 i PH en gång. 

jag löser detta genom att buffra mitt vatten, b ikarbonat funkar bra, tänk bara på att inte stoppa i för mkt, ta lite i taget o höj max 0,5 åt gången, om du har djur i, annars kan du ju höja det mer så klart.

personligen använder jag inte längre bikarbonat eftersom jag har stora kar o det går åt mkt, min lösning har blivit en digital pH-mätare (pH o kH går ju hand i hand) o en TDS mätare (som mäter salthalten) o sen buffrar jag med dessa två produkterna då de är mkt drygare än bikarbonat: 

http://www.cyberzoo.se/akvaristik/vattenkemi/ph/noraq/phkh-plus-250-gr-noraq.html

http://www.cyberzoo.se/akvaristik/vattenkemi/ph/noraq/dh-salt-ghth-plus-200-gr-noraq.html

pH/kH plus består av karbonatsalter som ökar pH o kH medans gH/tH ökar kalcium och magnesium vilket påverkar gH som är totala hårdheten, detta är dock mer om man har tex malawi eller snäckor som vill ha hårdare vatten än normalt sällskapskar, alltså inget du behöver i nuläget anser jag. 

det blev ett långt inlägg men jag hoppas du hängde med på vad jag skrev annars får du fråga =)

CaptainBunchie
10/31/16, 2:23 PM
#12

#11, Om det är kH:T som är för lågt, hur kommer det sig att pH-värdet alltid har legat stabilt i alla mina kar, utan att varken gå upp eller ner? Hade digital pH-mätare förr dessutom.

Bikarbonat, är det säkert att använda när det går amanoräkor i karet sedan?
Kör man i det en gång och sedan håller det sig? Liksom hur mycket skulle man behöva dosera och hur ofta?
Eller typ kH/pH-plus… Är det säkert till räkor?

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[Tinitusan]
10/31/16, 3:45 PM
#13

det är väldigt svårt att säga så här via nätet utan testresultat, det kan vara så att kHt har droppat av ngn anledning som lett till detta, eller så kanske du inte har lågt kHo ditt pH dropp beror på ngt annat, mina råd var mer en generell beteckning på hur det fungerar, du måste själv testa ditt vatten o lära känna det så du vet hur det  reagerar i förhållande till mognande kar etc etc, tex tar det ett tag för kHt att sjunka så pass att pHt svajar, för mig brukar det ta 2-3 mån ungefär, omöjligt att säga hur det är för dig. du måste jämföra o testa dig fram.

bikarbonat o kH/pH plus är ofarliga, det är ju bara ämnen som redan finns i vatten, det som man ska vara försiktig med vad gäller räkor är att göra för hastiga förrändringar. dosering är också näst in till omöjligt att säga eftersom det är helt beroende på hur vad vattnet har för grundförutsättningar, även här gäller det att testa sig fram långsamt.

Annons:
CaptainBunchie
11/1/16, 12:56 PM
#14

Var runt ihår och hörde med div. djuraffärspersonal om lite hur de tänkte om problemet. Nu säger jag inte att jag litar på vad de säger, men kan vara bra att höra från olika håll. Detta var då samtidigt som vi kollade upp om de hade t.ex pH-höjande ifall det skulle vara så att det behövs.

Vi beslöt oss för att testa att göra stort/stora vb, för att se om det kanske var rötterna eller dyl. som påverkat det låga pH:t. Så idag gjorde vi ett ca 50% vb, någon timma efteråt testade jag vattnet och då låg det på 6,5. Nu håller jag tummarna för att det inte går ner igen. Kommer nog göra ännu ett stort vb inom några dagar och sen är det ju bara vänta och se.

Angående om amano-räkorna tål 6,0 i pH så skulle jag inte chansa då jag såg också att det står 6,5> på redbee. Alltid bäst att vara på den säkra sidan somsagt, vill verkligen inte vara orsaken till en räk-massaker .

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Omorika
11/1/16, 1:09 PM
#15

Nu har inte jag läst allt men har du kollat kranvattnet? Mitt kranvatten ligger på pH8 från kran men är förmodligen buffrat så det sjunker snabbt ner till pH 7,5 som verkar vara det naturliga värdet. Det kan sedan pressas ner till 7 med mina jordakvarium, rötter och löv (har mest sydamerika arter). Vattnet är dock jättemjukt hinner knappt mäta hårdheten innan det byter färg minns inte exakt men tror det ligger på 4 alltså fyra droppar test innan hela vätskan bytt färg.

Så kan vara läge att läsa på kommunens hemsida om du har kommunvatten brukar kunna stå vilka värden de har och om det är buffrat.

Mjukt vatten är nämligen bra för tvättmedel och två medan högt pH är bra för nått annat.

[Tinitusan]
11/3/16, 9:42 AM
#16

fast, givetvis går pHt upp om du har lågt pH i karet o högre i kranen, det kommer ju ändå minska igen om du har lågt kH…

Omorika
11/3/16, 11:41 AM
#17

Det är ju självklart! Det här var när jag startade nytt akvarium med helt nytt vatten och det branta pH fall som blev kan inte förklaras av naturliga processer. Har dessutom läst att kommunen buffrar vattnet till ett högre PH som sen sjunker när det får stå.

[Tinitusan]
11/3/16, 11:44 AM
#18

det står i relation till hur mjukt/hårt vatten du har.

men jag menade mer till TS som nu hoppas på att några stora vb kan stabilisera pHt vilket jag hävdar inte är fallet, tvärtom kan för många stora vb rubba balansen helt.

mimåne
11/3/16, 11:53 AM
#19

Jag håller med Tina. Jag tror inte heller på några stora vattenbyten. Jag tänker snarare att det inte blir trevligt för fiskarna med så stora svängar.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

CaptainBunchie
11/3/16, 12:01 PM
#20

#16 #18 - Nu tror jag du missuppfattat mig lite. Jag tror inte att vb hjälper för att stabilisera upp pH-värdet. Däremot testade jag om det var rötterna jag tidigare haft i som påverkat vattnet så jag gjorde ett större vb efter jag plockat ut rötterna.

Detta var inte fallet, vilket jag inte heller trodde. Däremot kan det vara bra att eliminera orksaker en i taget, så man därefter kan vara säker på vad problemet är.

Det är alltså nu bekräftat att soilen är det som har ställt till det.
Och ja, vi har antagligen mjukt vatten i kranen.
Men, som jag nämnt tidigare har vattnet inga problem att hålla samma pH-värde. Alla andra kar jag haft (utan soil, och inkl. det jag har uppstartat nu som inte har soil) har haft ett stabilt pH-värde på ca 7.0-7.5 (det varierade alltså från kar till kar, det gick inte upp och ner i samma akvarium) och då har jag aldrig mixtrat med pH eller kH mer än att ha i rötter, vilket gjorde minimal skillnad.

Har nu tankar på att införskaffa denna produkt, och undrar då om någon vet/kan förklara på ett ungefär hur man doserar?
Eller om det ens skulle fungera?

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annons:
[Tinitusan]
11/3/16, 12:09 PM
#21

det är samma produkt som jag använder o den är bra, det går inte att ge ett generellt mått på hur man doserar eftersom det helt står i relation med värdena i karet, du får helt enkelt prova dig fram.

Taggeman
11/3/16, 3:03 PM
#22

Det är normalt att pH värdet varierar under dygnet,
Ph är lägre på morgonen o högre på kvällen det beror på syrehalten i vattnet.

På natten förbrukar växterna o alla organismer syre och sen när växterna får ljus då producerar dom syre igen.
Det kan bli ganska stora svängningar om man har ett lågt Ph redan.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

CaptainBunchie
11/3/16, 3:45 PM
#23

#22 Jag har testat mina kar olika dagar och olika tider på dygnet men det har aldrig varit märkbara svängningar vad jag kan komma ihåg.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Taggeman
11/3/16, 4:57 PM
#24

Jag skrev upp värdena på ett 300l varje dag i en vecka,  morron och kväll o det skilde från ph 5,6 till 7

Jag hade ganska stora al-rötter i akvariet då som sänkte pH.

Varför jag kolla värdena var att jag hade fiskar som skulle ha lågt pH.

Tror att man får större svängningar med mjukt vatten.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

iskogen
11/3/16, 8:41 PM
#25

Till våra snäckor använder vi snäckkross för att höja pH-värdet. Finns på Granngården och går att köpa av privatpersoner.

Upp till toppen
Annons: