Annons:
Etikettot-offtopic-och-lekar
Läst 4270 ggr
Draken
2016-10-25 09:05

Babbeltråden #17

Nu börjar gamla tråden bli lång och seg  så jag låser den nu.

Fortsätt babbla på här ….Surrkusar ….😛🤪😃

Här finns gamla tråden :

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5753c5918e0e742df40010c5-babbeltraden-16?discussions-1

Tänk bara på att våra skrivregler gäller även här.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Tjeja
2016-10-25 09:12
#1

Babbel? Trodde det var bubbel man pratade på den här sidan… 😜

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Chocopops
2016-10-25 09:39
#2

Ska strax i vag å ratta bil igen :-P, i dag ska vi backa runt hörnet :-O , å efter de ska jag sätta mig å försöka rå plugga teori :-/

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Chocopops
2016-10-25 12:42
#3

Woop backat runt hörnen, backat in för att " koppla husvagn" fickparkerat å tränat på höger vävänstersvängar :-D allt gick som på räls ;-) , allt går bättre å bättre nu :-), fixar av å på fart nu , påfart klara jag första gången utan att läraren sa något ;-) , å växlingen gick mycket lättare i dag :-D

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

[Seaside]
2016-10-25 12:51
#4

#3 Bra jobbat! Visst är det kul att köra bil?! 🙂

Chocopops
2016-10-25 13:35
#5

#4 ja de är skit kul att köra :-D

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

[Seaside]
2016-10-25 13:37
#6

Minns första gången jag körde ensam efter att jag fått körkort (typ på stenåldern 🤪- 1996) - var så häftigt och läskigt på samma gång. Samlade in en hel rad "vuxenpoäng" då  (garv)

Annons:
jollycox
2016-10-25 13:39
#7

Jag kan inte se min profilbild. Kan ni?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Seaside]
2016-10-25 13:42
#8

Nope

Maleficum
2016-10-25 14:08
#9

Jag körde till uppkörningen, klara uppkörningen och vägra köra hem eftersom då behövde jag ju inte öva längre eftersom jag redan klarat körkortet :P dröjde ett bra tag innan jag körde igen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Seaside]
2016-10-25 14:15
#10

Blir lätt så - man är helt slut efteråt av anspänningen.

Chocopops
2016-10-25 14:15
#11

Haha , jag har redan planat min första långtur :-P, den ska bli upp till min syster, där väntas valpar som min tik är mormor till :-), dom föds om ca 3 v å sedan är de ytligare ca 3-4 veckors väntan ;-)

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

[Seaside]
2016-10-25 14:18
#12

Lär bli en rolig långtur! Kul att se människosläkt OCH djursläktingar. Valpar är för näpna <3

Maleficum
2016-10-25 14:18
#13

#10 Min moster körde hela dagen och kvällen efter att hon precis tagit sitt körkort :P Men hon älskar ju att köra bil precis som min morfar och gammelmorfar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Chocopops
2016-10-25 14:44
#14

Ja :-D de ska bli gör kul packa in dottern å gubben i bilen å bara åka över dagen =D

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

[Seaside]
2016-10-25 15:36
#15

#13 Pust, att hon bara orkade!

Chocopops
2016-10-25 18:54
#16

Kollade in till min Ancistrus hane nu, å nu har kull 9 kläcks :-P dock är de som "tur" är bara ett 20 tal yngel ;-), kan kanske va slöj honan denna gång :-)

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Lillyrod
2016-10-25 19:22
#17

Apropå att köra bil. Förra veckan körde jag 246 mil i jobbet (fem dagar) och sen blev det ju några stycken privat med 😃

[Seaside]
2016-10-26 10:16
#18

#16 Men vad roligt - GRATTIS 🎈småttingar är alltid kul!

#17 OOps - ja det kallar jag BILKÖRING det 😃

mimåne
2016-10-26 11:22
#19

Herregud vilken träsmak i rumpan efter alla de milen.. 😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
2016-10-27 18:15
#20

Wiiiie kvällen är räddad ! Nu ska jag se på Finding Dory 🙂

Annons:
ElinvBorg
2016-10-27 18:17
#21

Åh, har varit på bio på den och den var så fin och bra tycker jag :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[Jens]
2016-10-27 18:24
#22

När jag läste om att Dory skulle komma så tittade jag på Nemo igen för att uppdatera minnet i väntan på denna film.🙂

mimåne
2016-10-27 18:32
#23

Åh ja, jag måste också se doris. Så bra att ni kommer med tips =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Maleficum
2016-10-27 19:00
#24

Varit i Uppsala hela dagen idag. Kom hem och märkte att matmaskinen till vardagsrumskaret löpte amok och har tömt ut all mat i akvariet! (Inte lite mat då jag nyligen fyllt på den). Bara att börja fiska upp all mat som fortfarande flöt och sen försöka suga upp så mycket som möjligt från botten vilket inte är lätt med alla växter och saker i karet. Sen bara att sätta det på vattenbyte. Hoppas bara jag fått bort tillräckligt så inte allt blir ruttet och vattnet dåligt (hoppas på sandsnäckorna, räkorna och posthornen ska lyckas städa bort det mesta inatt). Kanske min anorektiska Ancistrus äntligen kan få lite mage.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2016-10-27 22:31
#25

Ibland har man mer tur än  vad som är normalt. TV'n sa tack och go'natt tidigare ikväll. Det  är en plasmatv som vi har jhaft i många år, så den levde väl egentligen på övertid (tror vi har haft den i 6 år).

En sånn här sak brukar ju ALLTID hända mnär det är helt slut på pengar och man inte väntar in några på ett par veckor eller så ….men under över alla under….Maken fick lön idag och jag får lön imorron och det bästa av allt, NetOnNet har premiäröppning här i stan imorron kl.10.00, och de har kanonerbjudanden …Smart HD Tv 43" 2790 kronor, inbyggd Youtube, Netflix och trådlöst nätverk …..Gissa om maken kommer hänga på låset där imorron bitti 😛

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Chocopops
2016-10-28 08:53
#26

Tur i oturen rovfisk ;-), Nu sitter jag å ska ha risk ettan hela morgonen blev sen å allt :/ , sov 30 min för länge ( men så gott de va) dottern skulle ha öronproppar i båda öronen, jag skulle duschat blev bara hår tvätt , glömde äta frukost, så nu kurrar magen som jag vet inte vad :-(, skulle lämnat dottern 8 hos svärmor kom 8:10 hatar att vara sen :-/ , han i alla fall bussen :-P å är i tid till körskolan ;-) , så de är 4 timmars lyssning som gäller nu = huvudvärk i eftermiddag :/

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

mimåne
2016-10-28 11:03
#27

Så mycket som verkar ha gått snett för er igår. Övergödning i akvariet, trasig tv och försovning. Jag funderar på om något hände mig igår, men jag tror faktiskt inte det.

Jag hoppas att vi allihopa får en trevlig helg iallafall utan otur 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Maleficum
2016-10-28 11:58
#28

Som tur är brukar jag sällan få otur med akvarierna (peppar, peppar). Vattnet var såklart helt disigt i morse igen (uppenbarligen ligger det gömd mat nånstans jag inte lyckades få upp igår och som invånarna inte hunnit äta) så bara fram med slangarna igen och cirkulera vatten igen. Är glad jag har ett system som gör det enkelt med vattenbyten. Hoppas bara alla invånare kommer klara sig (de är rätt runda om magen just nu och "ligger" mest och degar gömda bland växterna).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Seaside]
2016-10-28 14:38
#29

#28 Sista meningen låter som en beskrivning av hur det brukar se ut på kryssningsfartygen efter buffén och vändan i baren 😃

[Jens]
2016-10-28 17:17
#30

Kan inte komma ifrån Seaside att det är kul att se dig här igen! ;)

Draken
2016-10-29 10:21
#31

#26 Jo det kan man lungt säga att det var 😉

Han fick tag på TV'n i varje fall. Han berättade att det var huggsexa och lite som man ser på amerikanska filmer när det är rea 😂 Så nu har vi en Smart HD tv, och det är underbart ljud och bild i den .

Han hittade även en Hooverbord och en regionsfri DVD som har också köpte, så det blev lite handlat ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jens]
2016-10-29 12:56
#32

Trevligt med ny TV men smart-funktionen är värdelös och jag inaktiverade det och då startar TVn snabbare.

Chocopops
2016-10-29 15:41
#33

Ska snart ta med hundarna å hämta dottern som är på sitt första barnkalas ;-) hur jag ska fixa att promenera med mun rygg å benet i dag, gått på marknad i ett par timmar å de sista gjorde de så vansinnigt ont att jag bara ville gråta :-/, Å i morgon ska jag på invigning av min akvarist nya lokal :-), även hämta mina siameser å köpa mer fryst artemia :-P, sen om de följer med något mer vet man aldrig ;-), är ju svag för nya växter :-P

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Draken
2016-10-30 08:59
#34

#32  Har inte märkt att den tartar segare, men det kanske kommer ;)

#33 Jag fick höra att en av butikerna som hade lagts ner skall öppna igen, nästa vecka. Men bara med en av de föregående ägarna …Hoppas det blir bättre då ;)

Har städat och gjort vattenbyten i två kar, nu är det bara resten kvar. Fast hörnan får vänta ett tag till, måste få tag på riktigt belysning dit, och det lär inte kunna ske före jul.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Chocopops
2016-10-30 09:13
#35

#34 denna tjej har haft öppet hela tiden , men den lokalen hon hade va så liten å i ett gammalt klassrum, men denna lokal hon har nu är gör stor luftig å fin :-), så i dag har hon storinvigning med lotter för varje 200 man handlar 10% på fisk å 20% på inredningen :-), så snart ska vi åka i väg å handla ;-)

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Draken
2016-10-30 09:39
#36

Vad spännande :) Jag brukar vara som en unge på julafton när det skall invigas/öppnas nya zoobutiker eller fiskelokaler i stan eller i omnejden, tycker det är jättespännande 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Chocopops
2016-10-30 10:04
#37

Haha samma här ;-), fast de va visst 20% på fisk å 10% på inredning ;-) = ännu bättre ;-) , så att hon även fyllt på med massa växter vilket jag gillat ;-)

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

mimåne
2016-10-31 10:19
#38

Är det någon som firar/har firat Halloween då? 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

TeknikSvett
2016-10-31 11:08
#39

Ja, har ni klätt ut fiskarna? 😃

Alla barnen fiskar, förutom Kaj, han ligger i magen på en haj.


Lizelda
2016-10-31 21:58
#40

Följde med två tolvåriga tjejer ut ikväll och gick bus eller godis :) Vuxet sällskap ni vet ;)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

mimåne
2016-11-01 16:49
#41

Jag såg på nyheterna att halloween har växt mycket i sverige de senaste åren. Jag tycker det märks i media och butiker också. Jag har inte själv märkt av något "bus eller godis" t.ex, har ni sett något sådant?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Lillyrod
2016-11-01 18:27
#42

Jag trodde i min enfald att det skulle komma utklädda varelser i helgen. När ingen kom åt jag upp godiset själv i söndags kväll. Igår kväll ringde det på dörren…… Fick bli en peng att köpa godis för istället 😃

Chocopops
2016-11-01 19:02
#43

Här har de faktist inte varit någon å plingar på :'/, ändå hade jag köpt hem nästan ett kg klubbor till alla spöken häxor å ja allt vad dom kunde komma på :/, Va även ute å körde i dag, läraren lura in mig i stadstrafik :-P, kände mig inte redo för de, men han sa att jag va de ;-), Fick även ett fint kort av min äldre syrra som hon tagit :-P , frågan är ju om jag har självförtroende nog att lägga upp de här 🙈

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Lillyrod
2016-11-01 19:21
#44

Klart du har!

[Jens]
2016-11-02 06:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

De här kloka orden kommer från Trafikinformationens hemsida till er alla som kör ute i trafiken. Tyckte det var väldigt bra skrivet.

Lillyrod
2016-11-02 06:42
#46

Jag ska köra Lund tur och retur idag så jag flyttade starten för resan 30 min igår. Ville ha mer tid på mej och kunden tyckte detsamma : )

Chocopops
2016-11-02 07:16
#47

Kör alltid lungt å kommer nog alltid göra :), jag är sådan att jag alltid ska vara i mycket god tid, ska jag vara någonstans kl 13 så är jag för de mesta framme 12:30 . Hatar själv när folk är sena om man satt ut en tid :p , än så lä ge har jag ju bara bussen å mopeden att anpassa mig med ;)

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Tjeja
2016-11-02 08:31
#48

Idag snöar det här med. Jag ska åka 10 mil bort för att hämta vinterdäcken som sambon vägrade att åka o byta i helgen eftersom "det inte är vinter än" 😣 Så nu har jag fått ta ledigt och ska ska alltså ut i halka o snömodd 10 mil för att få eländet gjort… Håll tummarna för att jag överlever.. 😯

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[Jens]
2016-11-02 10:23
#49

#47 Jag är likadan. Hellre 20-30 minuter tidigare än att stressa under körning.

#48 Vilken klant till sambo! 😉 och du fick göra jobbet ändå. … 🙂

mimåne
2016-11-02 11:07
#50

Kör försiktigt Tjeja!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Maleficum
2016-11-02 12:54
#51

Är glad brorsan jobbar med väder så han visste vintern skulle komma idag så pappa satte på vinterdäcken åt mig i måndags =D Riktigt skönt eftersom det började snöa på hemvägen igår kväll!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tjeja
2016-11-02 19:58
#52

Hemma igen nu! Levande men helt slut.. #49 surt var det. Hade hellre gjort det själv i helgen som gick.. #50 Det gick vägen i alla fall! #51 Ååh vad skönt för dig! Vill också bli servad så! 😌 Godnatt alla bubblare! 😙

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

mimåne
2016-11-02 20:06
#53

Godnatt till dig med Tjeja =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tjeja
2016-11-03 01:46
#54

#53 Tack! 😊 och Godmorgon! (alldeles för tidigt nu när jag somnade så tidigt. Ha ha)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Chocopops
2016-11-03 08:58
#55

Nu är man på väg till körskolan, de är -3 grader ute :-/ , vilket innebär att man får ta buss i stället för moppe :-P, men jag blir 30 min tidigare med ;-)

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Annons:
[Jens]
2016-11-04 15:31
#56

Vet inte om ni ser men det är sjukt galet många fåglar som äter hos mig =)

Tjeja
2016-11-04 16:42
#57

#56 va kul! Hoppas du ser till att det finns lika mycket mat tillgängligt hela vintern för dem nu bara! 😊

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Jens]
2016-11-04 17:17
#58

Det kommer det göra Tjeja. Har gjort så här i många många år och ändå är det inte allt som jag delar som finns med i videon utan mer kommer när det blir lite kallare.

Maleficum
2016-11-04 18:38
#59

Bor i tätbebyggt område där det tyvärr är förbjudet att mata fåglarna :(

Idag har fem av mina vuxna Svärdbärare fått byta hem. Har så mycket yngel på uppväxt så kändes bäst att flyta ut några vuxna redan nu så det finns plats åt den nya generationen.

Har agerat klätterträd åt min brorsdotter också.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chocopops
2016-11-09 08:56
#60

Urk i dag bär det av till arbetsförmedling 😭 mindre kul kan jag säga

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Lizelda
2016-11-09 10:59
#61

Sitter barnvakt till en tjej idag som är mycket imponerad över axolotlarna men framförallt över all vår teknik här 😂

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

mimåne
2016-11-09 11:36
#62

Det kan nog hända att det är "förbjudet" att mata fåglarna där jag bor också, men hur kan man egentligen förbjuda en sådan sak. Jag förstår att det kan finnas oro för eventuella skadedjur, men ska det verkligen hindra fåglarna från att få mat under en årstid då det knappt finns någon mat åt dem. De som behöver hjälp ska väl få det kan jag tycka och de eventuella skadedjuren behöver faktiskt inte komma alls. Och om de gör det, i vilket bostadsområde finns det inte patrullerande katter..😛

Jag matar fåglarna här med gott samvete.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Maleficum
2016-11-09 14:15
#63

Är pga råttproblem man inte får mata fåglarna här… min bror bor på andra sidan "stan" och han får mata så brukar dumpa ätbara saker jag råkar ha hemma där. Han får även hem en hel del gammal katt och hundmat från sin frus jobb som han matar med (mycket uppskattat av skator och kajor).

Brukar dock kasta ut "fröskal" från mina fåglar ut på tomten så småfåglarna kan leta kvarvarande frön från det. Och har ju inte kunnat hindra småfåglarna från att flyga in i duvornas bur och sno deras mat när jag hade dem ute.

Själv har jag bara haft besök av möss här och vad jag lärt mig så finns det möss finns det inte råttor (huruvida det stämmer eller inte vet jag inte men jag gillar möss så i min värld stämmer det ;)).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

mimåne
2016-11-09 22:17
#64

Det var de djurarterna jag syftade på när jag nämnde risken för skadedjur. Det är nog p.g.a rädslan för det som det är förbjudet i vissa områden. Om ett område redan har ett problem med skadedjur som det varit svårt att råda bot på så förstår jag om man sätter ett förbud att mata fåglarna där, men det jag tycker är tokigt är biten när man sätter förbudet bara för att man är rädd att det skulle kunna komma skadedjur. Tänk om vi tänkte "tänk om" om allt här i världen, inget skulle fungera om man tänkte så. Ska A straffas bara för att man är rädd för B. Vilket verkar vara fallet i området jag bor i. Man har varit självisk. Det tycker jag är fel och då struntar jag också i den regeln..

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
2016-11-14 10:29
#65

Då var det måndag igen. Ny vecka nya tag! Ska ni göra något speciellt denna vecka?

Jag såg på nyheterna att det kalla vädret vi har haft inte kommer visa sig i veckan utan det kommer bli milt och regn över sverige. Vi hade vinter och nu blir det höst igen🤪

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Maleficum
2016-11-14 11:08
#66

Ska som vanligt till min mormor och morfar idag och måla porslin och sen rida på kvällen :) imorgon ska jag till stallet igen och träffa min kompis som ska rida då. Sen på torsdag ska jag lämna Fjant till henne så kommer vara hundlös till antingen söndag eller nästa tisdag beroende på om hon ska våga tävla på söndag eller inte.

Och antar att min bror kommer försöka få mig att vara barnvakt så mycket han kan :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tjeja
2016-11-14 16:11
#67

Ska börja nytt jobb igen imorgon… har inte fått något schema än så ingen aning om hur mina arbetstider kommer se ut. Var dit idag och fick veta att jag skall gå kvällspass imorgon första intropasset. nervöst

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

mimåne
2016-11-14 18:43
#68

Spännande med nytt jobb Tjeja. Det kommer säkert gå jättebra. Du kan ju åka dit i tid innan och gå inom ditt schema så blir det inte helt pang på rödbetan.

Jag skulle också vilja gå och rida. Problemet är väl att jag aldrig har suttit på en häst förut. Hur gör man om man vill börja rida som vuxen? Tar en kurs bland barnen? 😎

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
2016-11-14 18:50
#69

Det brukar finnas nybörjarkurser för vuxna också på ridskolorna. Hästar är de mest magnifika djur som finns : )

Annons:
Cecilia.S
2016-11-14 18:54
#70

Det finns vuxengrupper på ridskola 😉! Nästan alltid olika grupper i olika nivåer så om du vill börja rida, Mimåne, tror jag säkert att du kan komma med i en nybörjargrupp för vuxna 🙂 Själv var jag i stallet i förmiddags, fodring vid 7 och hemma vid 15… Tiden flyger iväg så otroligt när man har egen häst 😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

mimåne
2016-11-14 18:56
#71

Jaså finns det, det visste jag inte. Så bra, kanske man skulle kolla upp det.
Jag har ingen hästvana alls men älskar att vara ute i naturen och vara aktiv. Ibland när jag är i skogen stöter jag på ryttare med häst och det ser så trevligt ut. En ridtur i skogen med en kär vän. Hästen och du. Det måste vara härligt =)

Har du ridit Lillyrod?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
2016-11-14 19:18
#72

Ja i över 10 år. Hade egen sista tiden. Tyvärr skadade hon ett ben så vi fick ta bort henne. Efter det har det inte funnits varken tid eller råd men jag skulle gärna vilja igen.

Cecilia.S
2016-11-14 19:19
#73

Ja det är härligt. På vinterhalvåret knaster i snön och ett par spetsade hästöron, på sommarhalvåret kvittrande fåglar och ett par spetsade hästöron. Ren magi.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
2016-11-14 19:21
#74

Du glömde kylan och bromsarna newbiee 😃

Cecilia.S
2016-11-14 20:31
#75

Snöklamp också… 😃🤪

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Maleficum
2016-11-14 22:28
#76

Är verkligen fantastiskt att rida! Och för mig är det ett av få tillfällen min ADHD hjärna faktiskt "stänger av" så är riktigt avslappnande för skallen medan kroppen får sig ett ordentligt arbetspass :D Fick rida min favorit Bing idag också! Han är så härlig och känslig (om man själv kan slappna av ordentligt) så man bara behöver tänka vad man vill så gör han det!

Min pappa gick en intensivkurs för vuxna nybörjare när han gick i pension (han hade varit med mig på turridningar och i stallet innan) och nu rider han till och med mer än mig och är nästan bättre på hoppning även om jag ridit sen jag var 9-10 år. Vi brukar alltid se till att komma ut på ridtur på ett ställe i närheten vårt landställe där de föder upp Tori hästar. Är verkligen superhärligt!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Tofflan
2016-11-14 22:46
#77

Hej Alla! Jag smyger mig in här, om det är OK? Ser att några gillar hästar och rider! Jag red mycket förr, och skulle gärna vilja rida igen. Antagligen galet ringrostig, men det är väl som att cykla, man kliver upp och så trampar man igång hästen och så går den framåt. Sen om man ska rida lite på tvären eller bakåt eller en liten knorr så man vänder på hästen, så får man väl ta det lite lugnt och friska upp kunskaperna? Maleficium, Vad är det för häst du rider? Vad är det för nivå, vad får ni göra på lektionerna?

Cecilia.S
2016-11-15 09:36
#78

Härligt med så många hästintresserade 😍 Tofflan, hoppas att du också lyckas komma igång igen!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

mimåne
2016-11-15 09:56
#79

Vad kul att det finns så många hästintresserade här. Ni får mig verkligen att bli sugen på att börja. Nu måste jag googla kurser för vuxna på stört 

Alla är välkomna att delta i våra diskussioner här i babbeltråden, kul att du vill vara med och babbla Tofflan! 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tofflan
2016-11-15 10:46
#80

Tack för att jag får vara med! 😊 Kul att ventilera lite tankar om större djur än blötdjuren vi har hemma, i våra "tankar"… Nu fick jag till det va? Får jag pris för veckans töntigaste inlägg?) Ja, hur som helst, jag är så sugen på att stå å goda med en Pålle och få ta en vända i skogen. Myser när jag pysslar i stället med, bara att se hästarna stå å tugga hö i sina boxar, putsa lite läder och vara i nuet! Inte fundera på vardagsbekymmer som räkningar och tvätthögar. Bara stänga av allt det och komma in i en liten sagovärld! 🐎

Maleficum
2016-11-15 11:42
#81

Tofflan

Jag rider på lokala ridskolan (drömmen är ju såklart att i framtiden ha möjlighet till egen häst men den är fortfarande långt fram i tiden) så det varierar lite vad för typ av hästar jag rider. Men ridit allt från de nya unghästarna till de gamla godingarna och även en och annan ponny då och då (men blir inte så ofta pga att jag är så lång). Just nu håller vi på med början på öppnor och slutor. Har ridit i över 20 år så är i ganska avancerad grupp men fortfarande mycket kvar att lära. Vi har en riktigt bra positiv ridlärare nu också som verkligen får en att vilja bli bättre och känna sig riktigt duktig.

Min kompis har haft ett längre uppehåll innan hon börja rida igen för 1,5-2 år sen och hon har kommit in i det riktigt fort även om det väl vart en del träningsvärk i muskler man glömt att man har efter första gångerna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Cecilia.S
2016-11-15 12:16
#82

Maleficum

Jag red på ridskola för några år sedan och gick sedan över till ett privatstall hos en uppfödare. Där hyrde jag häst 2-3 gånger i veckan under några år och hjälpte även till att bygga upp muskler hos unghästar. Det roligaste var nog att åka runt till olika utställningar och hjälpa till, allt ifrån små klasser på gårdar till stora på SIHS. Till slut hade både jag och mamma lyckats klistra fast hos i hästlivet så det slutade med att vi idag äger en egen häst… Eller ja, ponny 😃 Du kommer också dit ska du se, den som vill något riktigt mycket kommer nästan alltid dit i sinom tid.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Maleficum
2016-11-15 13:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Newbiee

Jag och min kompis är ju båda superförtjusta i Bing så vi har sagt det att den dagen han ska pensioneras så köper vi honom ;) vilket väl kommer dröja några år för han är bara 10 år så lär ha många år kvar så länge han trivs.

Hade min livssituation sett annorlunda ut hade jag nog redan haft häst eftersom jag har så många runt omkring som kan hjälpa till om det behövs men vill helst bo på gård med eget stall den dag det blir häst så man verkligen har möjlighet att ägna ordentligt med tid åt den och inte behöva "slösa" tid på att ta sig till och från stallet.

Bing är den mörkbruna till höger, den lilla mörkbruna tror jag är Joe (en ponny som inte är kvar längre för han trivdes inte) och fuxen är Naxon.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Cecilia.S
2016-11-15 13:37
#84

Men åh så fina! Jag hoppas att ni får ta över Bing efter hans pension. Han liknar min ponny lite. Här är en bild på henne, ganska nytagen. 

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

mimåne
2016-11-15 18:10
#85

Haha Tofflan, jag tyckte ditt skämt var fyndigt.

Men hörni som har hästvana. Om man som vuxen är van att rida och vill rida kanske en gång i veckan t.ex, hyr man in sig hos någon eller hur gör man om man inte vill ha en egen häst?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Cecilia.S
2016-11-15 20:13
#86

#85 Du kan säkert kolla runt med olika hästägare/annonser eller själv lägga upp en annons på hästnet.se och försöka bli medryttare. Då kan du om du har tur få hyra en häst en gång i veckan. Jag tror att många söker medryttare nu på vinterhalvåret 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Maleficum
2016-11-15 20:30
#87

Antingen kan man bli medryttare om man hittar i närheten eller så är det ridskola om man har nån bra i närheten.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

mimåne
2016-11-16 09:55
#88

Vad innebär det att vara medryttare? Man rider inte bara då utan får ta hand om de mindre trevliga sakerna också antar jag? 😎

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Maleficum
2016-11-16 11:48
#89

I de flesta fallen så får man även göra de andra sakerna som mocka och fodra som medryttare men finns fåtalet undantag där allt sånt ingår i stallhyran så man behöver i princip bara komma dit och borsta och rida men det är inte speciellt vanligt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

mimåne
2016-11-16 19:21
#90

Jag förstår. Tack för att ni alla delat med er av er kunskap =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Maleficum
2016-11-18 00:58
#91

Är så glad jag har världens bästa pappa som lyckats laga min knasiga fiskmatare! =D Kommer dock inte våga lite helt på den förrän jag testat den ordentligt innan.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

mimåne
2016-11-21 12:14
#92

Nu har vi första advent för dörren. Har ni några julkänslor? Ska vi inte ta och sprida lite jul här bland oss? 🙂 Vad sägs om att vi postar lite glimtar från julen i vår vardag?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lizelda
2016-11-21 14:44
#93

#92 Jag bor ovanpå en gigantisk loppis där jag även hjälper till en del och det är tomtar och glitter överallt just nu! Och från första advent så spelas det julmusik non stop, jag taggar 😉

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Draken
2016-11-21 16:23
#94

Inga direkta julkänslor ännu, de  brukar inte komma förn vi börjar springa i affärer dagarna i ända för att köpa julklappar ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2016-11-21 16:33
#95

Jag är väl "tråkig" som inte alls tycker om julen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tjeja
2016-11-21 16:47
#96

#95 Då är jag med supertråkig för jag gillar inte heller julen.. eller rättare sagt.. jag avskyr alla krav på mys osv osv som jag inte orkar med!

Jag orkar inte jättestäda, ännu mindre pynta och julmaten utom jansons är ju mest pesten och dessutom har jag varken ork, tid eller råd att köpa juklappar åt alla som skall ha… Nej… julen är bara jobbig!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Maleficum
2016-11-21 16:59
#97

#96 Skönt med någon som tycker som mig! ^^

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Lizelda
2016-11-21 17:17
#98

#94 I princip alla mina julklappar är redan fixade, får man lov att komma in i julstämning då? 😂

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Tjeja
2016-11-21 17:50
#99

#97 Säger det samma! Skönt att någon mer känner som jag! 👍

För min del har jag inget dramatiskt jultrauma bakom mig som skapat känslan, det har bara vuxit fram av sig själv genom åren. Fy vad jobbigt allt är liksom. Inte värt all ångest och allt besvär helt enkelt!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Cecilia.S
2016-11-21 18:12
#100

100 svar 🥳

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

mimåne
2016-11-21 20:32
#101

Jag har också många julklappar på det klara redan. Ska bara slå in dem också. Det kommer ta heeeela december månad, precis som jag vill ha det😃

Detta med att julen skulle vara kravfyllt och stressigt, jag vet att många känner så men ärligt talat förstår jag inte varför. För man måste väl ingenting egentligen =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tjeja
2016-11-21 20:52
#102

#101 Jo då.. hela släkten och föräldrar på både min och sambons sida kräver och förväntar sig en massa, allt ifrån att få besök till att bli inbjudna och det skall vara middagar och paket och umgänge och bla bla bla bla bla…

Och säger man stopp någonstans så är man förfärlig, jättehemsk, asocial, hänsynslös, hjärtlös, snål, egotrippad och så vidare.

Även om man inte har råd, går inte att förstå för endel vad det betyder. Fattar inte att biljetter för att hälsa på dem kostar lika mycket som hela vår månadsbudget för mat, hygienartiklar och resor till och från jobbet.

usch!…

Å jag orkar inte ens städa hemma när det är julkrav som gäller. suck 😞

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Lizelda
2016-11-21 21:15
#103

#101 Min sista present bör delvis anlända i veckan, det är pojkvännens födelsedagspresent och julklapp, eftersom han fyller år så tätt inpå. Så jag ska tvinga honom att titta på den i flera veckor medan jag hintar massa 😈

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Maleficum
2016-11-21 23:01
#104

#102 Jag är glad att min mamma inte heller är superförtjust i julen, speciellt inte när det kommer till alla paketen så jag får välja själv hur jag vill göra på jularna om jag vill vara med på släktfirandet eller inte. Däremot är det väl lite krav att om jag inte är med på julen måste jag iallafall komma på morfars födelsedag men behöver inte göra båda delarna iallafall (han fyller år annandagen).

För min del är det nog främst att julen inte alls känns speciell utan bara blir jobbig. Vi firar så mycket födelsedagar med släkten runt jul så det blir bara ytterligare en dag under, vad som känns som, en veckas tid när man träffar släkten och äter saker som ändå inte är något vidare gott. Och försöka fixa presenter till folk som redan har allt och annars har råd att själva skaffa det när man själv inte har inkomst känns bara stressigt och jobbigt. Sa för flera år sedan att jag inte tänker ge julklappar och därför inte heller förväntar mig att få några.

Jobbigast är det väl för min mormor som älskar julen och inte alls förstår att jag hellre sitter hemma själv med djuren än vara med och fira. Om min särbos familj firar jul på julafton har jag ibland smitit dit istället för det är mycket lugnare och trevligare och innebär mest att äta något icke typiskt julbord och spela brädspel. Och lite skillnad på att vara 4-5 pers än min släkt som kan vara upp till 19 pers inkl tre småbarn, varav två hyperaktiva sådana, och tre hundar.

Förra året var ju iallafall lugnt för då smet jag, mamma, pappa och djuren ner till landet och fira jul där istället. Får se om jag lyckas övertala dem att åka i år igen.

Och det blev längre inlägg än vad jag tänkt mig :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Draken
2016-11-22 08:49
#105

Julen är , ja jag vet inte, jag både gillar och inte gillar den. Vi brukar dock inte flänga unt, utan vi håller oss hemma med barnen. Vi käkar, öppnar julklappar och mår gott. På kvällen brukar vi spela olika brädspel och bara umgås …Maken, jag och våra barn.

Juldagarna är lite mer stressiga, för då vill alla människor komma och hälsa på, och de vill att vi skall hälsa på och bla bla bla…..Det är mer stressigt tycker jag.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Chocopops
2016-11-22 08:53
#106

Här är julen rätt så lungn :), på julafton i år ska vi till mina svärpäron och juldagen kommer min pappa min lulla syster med familj hit :-), då kör vi knytkalas :-), så vart annat år skiftar vi :-)

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

mimåne
2016-11-22 11:01
#107

Det låter som att den där pressen om julen snarare kommer från människor runt omkring dig och inte av själva julen, Tjeja. Som barn lever man som sina föräldrar men när man är vuxen borde man bli respekterad för de val man själv vill göra, tycker jag. Din familj, släkt och vänner som pressar dig till att fira jul vill säkert dig bara väl. Julen är för många en tid för familjen och att vara tillsammans med dem man älskar, så jag förstår att de vill ha dig där också. Vet de hur du verkligen känner? Jag tänker att det kanske skulle bli bättre för dig om de hade förståelse.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
2016-11-26 12:50
#108

Vi närmar oss advent. Snön kom lagom till oss igår kväll och det snöar fortfarande. Jag har inte hunnit julpynta i veckan men ska göra det idag. Julmusiken är på och jag ska griljera en skinka i ungen, som jag alltid gör den här helgen under året. Mer julstämning än så här kan man nog inte få🙂

Trevlig helg! Vad gör ni i helgen?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
2016-11-26 12:59
#109

Nu är det advent. Det betyder väntan. Alltså är det inte jul nu och jag julpyntar aldrig vid den här tiden. Det får vänta 2 veckor till iallafall. Stjärnor och ljusstakar tar jag fram idag för att tända i morgon 🙂

Idag pysslar jag med vatten. Tvätt som ska tvättas och akvarievatten som ska bytas. Rensade ur en hel del växter också. Mycket fina och några fula 😃

Tjeja
2016-11-26 13:06
#110

Jobbar igen.. ledig en stund nu på dagen men sedan är det jobb resten av helgen igen.

#109 's dag låter betydligt trevligare!  😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

mimåne
2016-11-27 13:30
#111

Det där med när det är jul och inte går nog att diskutera =)

Personligen så tycker jag att det är jul nu. Min jul kickade jag igång i fredags, men när man får tända första adventsljuset känns det som jul på riktigt. Sen är ju förstås julafton den stora dagen för julen. Den tjugondag knut är min jul över =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Lillyrod
2016-11-27 15:12
#112

Lite traditioner från det jag var liten som jag gärna håller på : ) Julen har redan varit igång i flera veckor i affärerna och det tycker jag är lite tråkigt. Man blir nästan trött på den innan den är här. Jag slänger också ut julen tjugondag knut.

mimåne
2016-11-28 11:46
#113

Tänk vad olika det kan vara. Jag är av den sorten som tycker julen brukar vara så kort och över så fort, att de börjar flera veckor tidigare i butikerna ser inte jag som något negativt =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lizelda
2016-11-29 17:58
#114

Åååh, jag är så glad 😃 Satt och pratade om vår säng med killen och då kom vi in på hur vi vill ha det när vi flyttar nästa gång och han vill ha ett stort akvarium under sängen 😍 Det är så oerhört underbart att ha en partner som delar intresset och dessutom är lika stor projektmänniska som en själv!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

mimåne
2016-11-29 19:25
#115

Nämen! Ni kanske kan göra färdigt projektet du började med om akvariet under sängen? =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lizelda
2016-11-29 19:46
#116

Njae, blir inget med det då vi gärna inte vill ha endast en 90-säng, vilket ni säkert förstår 😂 Men planen vi spånade på var att göra botten i plywood med en ram på ca tio cm uppåt runt om och sedan ha resten av karet i plexiglas typ :) Och ha insyn från tre sidor typ

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

mimåne
2016-11-29 20:04
#117

Det hade ju varit kul om det blev av =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

lutralutra
2016-11-29 22:39
#118

Letar efter ett nytt akvarium nu.. :) Vad tycker ni är bäst, köpa begagnat eller nytt? Skulle vilja skaffa ett runt 3-400L..


Annons:
Lizelda
2016-11-30 10:22
#119

#117 Han är projektmänniska i grund och botten, precis som jag, så finns det möjlighet så ^^

#118 Begagnat, nya är svindyra

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

mimåne
2016-11-30 12:24
#120

Jag hade också leta efter ett begagnat.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

lutralutra
2016-11-30 19:01
#121

Ja, har försökt hitta men de flesta är för små eller väldigt gamla :/ Får hoppas det dyker upp något. Vill ju inte heller riskera vattenskada hemma hos föräldrarna.. Om man köper i butik så går ju sådant på garantin. Hmm, vad ligger ett ca 400L på i butik, någon som vet? 

(har arken zoo och djurmagazinet i närheten)


mimåne
2016-11-30 19:05
#122

Nytt är absolut inget fel, det är som du säger bra med garantier. Du kan köpa nytt om du vill men anledningen till att jag själv skulle välja begagnat är för att jag är snål😎 Du får nog räkna att det går några tusenlappar för ett nytt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ElinvBorg
2016-11-30 19:09
#123

Ett komplett 400 liters(utan bänk) från Juwel kostar exempelvis 6995:- på zoo.se vilket kanske ger dig ett hum om priset på ett nytt stort kar, begagnat är ju klart billigare. Har du kollat Facebook? Finns många bra grupper :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Lizelda
2016-11-30 21:50
#124

Pojkvännen fick sin födelsedagspresent två veckor för tidigt och är helt överlycklig, jag är stolt över min insats 😃

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

lutralutra
2016-11-30 22:21
#125

Hm ok, ja det är ju rätt mycket men ändå inte oöverkomligt =) Är livrädd för vattenskador.. Och då är ju 7000inte mycket pengar alls ;p 

Lär ju bli mer med fisk också(vill ha diskus).. 

Tack för svar iaf! :)


Annons:
Chocopops
2016-12-01 07:46
#126

Nu har jag precis kollat julkalendern med dottern, å ska strax fixa henne för dagis, funderar på vilken frisyr hon ska ha på sig långa hår i dag :-P

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

mimåne
2016-12-01 11:38
#127

Är det någon bra julkalender för barnen i år Chocopops?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Maleficum
2016-12-01 11:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#128

Jag blev så trött på mitt långa hår efter ridningen i måndags (iof varit lite trött på det ett bra tag nu) så kapa av det. Inte kapat en större mängd hår sen 99 så känns lite ovant nu när håret inte är så långt längre… nu går det ju bara till axlarna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

mimåne
2016-12-01 12:11
#129

Vilken fin hårfärg du har Maleficum.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Chocopops
2016-12-01 12:29
#130

Ja de är faktist mer inriktad till barn i år än förra året, dock babblade dottern igenom halva :-P så får göra ett nytt försök i kväll :-P

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Maleficum
2016-12-01 12:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#131

#129 Tack =D Fast är inte min äkta utan hennafärgad. Men har nog inte haft min riktiga hårfärg sen jag klippte av håret 99.

En liten skillnad på färg på flätan jag klippte av då) klippte det ännu kortare då och hos frisör och inte själv hemma som denna gång.

Fast numera har jag sjuka mängder silver i håret så är nog inte samma färg som flätan även om man skulle låta min riktiga färg växa ut.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lillyrod
2016-12-01 18:50
#132

Din nyaste tofs ser ut som mitt : ) Visserligen är det lite tvåfärgat men jag hjälper upp det med att färga ibland. Jag brukar säga att min Avatar och jag har samma hårfärg 🙂

Annons:
Lizelda
2016-12-02 15:49
#133

Har ni noterat att det börjat snöa inne på iFokus nu igen? 😃

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

mimåne
2016-12-02 19:50
#134

Ja nu har vintern kommit till sajten Lizelda!

Trevlig helg till er alla. Ska ni göra något kul i helgen?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
2016-12-02 19:58
#135

Det blir det vanliga med vattenbyte i karen, tvätt och städning. Kanske lite julpynt som hittar fram med : )

mimåne
2016-12-02 20:02
#136

Så roligt Lillyrod. Jag funderar på att börja slå in de första julklapparna.

Ikväll ska jag se idol och ge mig själv lite välbehövlig pedikyr. Kanske lite manikyr också om jag får feeling för det.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
2016-12-02 20:09
#137

Jag ska köpa de första julklapparna i helgen om allt går som planerat. Både manikyr och pedikyr är helt ok för en fredagskväll 👍

mimåne
2016-12-03 09:53
#138

Jag brukar ge mig manikyr varje vecka men under november har jag slarvat. Det märks på naglarna som nu är kortare än vanligt. Det blir mycket näring och härdande medel framöver så kanske de är i skick igen till julen.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tofflan
2016-12-03 18:45
#139

Ho ho ho! Nån tomte på loftet här ikväll? 🎅

Annons:
mimåne
2016-12-03 19:02
#140

En nisse åtminstone =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tofflan
2016-12-03 19:04
#141

Hej Mimåne! Vad pysslar du med? Jul eller akvariepyssel på gång? 😀

Chocopops
2016-12-03 20:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#142

Jag sitter å varvar ner med min virkning :-), varit i väg i dag å köpt ny vinterjacka å julklänning till dottern :-), hon valde klänning själv, helt otroligt hon gillar de inte annars men jul då tar hon frivilligt på sig de :-D

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

ElinvBorg
2016-12-03 20:15
#143

Tycker det var en jättefin julklänning :) Själv har det varit plugg hela dagen, och lite plock här hemma. En biologilabb gjord, läst mycket kurslitteratur och sitter nu med en inlämning i fysiken. Kursslut den 16 december så inte långt kvar nu vilket i min värld betyder att jag måste börja ta tag i alla inlämningar så de kommer in då jag inte gjort så mycket tidigare, som vanligt 😛

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Maleficum
2016-12-03 20:26
#144

Själv har jag hostat upp lungorna (känns det som) och ätit lussebullar och druckit massor av te. Faktiskt lyckats tvätta en omgång med ömtålig tvätt också (äntligen använt alla mina "ömtåliga" kläder så jag kunde fylla maskinen). Och jag har äntligen fått upp mina ljusslingor och bytt till en hel lampa i ytterlampan. Har dock inte kollat hur det ser ut nu när det väl blivit mörkt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lizelda
2016-12-03 20:34
#145

#142 Jag, vill, ha!! 😍 Sån underbar klänning!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Chocopops
2016-12-04 08:42
#146

#143 tack :-D #145 visst är de :-D , de roliga är jag kolla på en annan , medan hon gick med sin pappa å så hör jag över hela lindex - Mamma denna klänningen ska de va, denna är cool den du har är ful ;-), så de va bara å hänga tillbaka den jag gilla ;-), men denna va faktist mycket finare än den andra ;-) å använder hon den klagar jag inte :-D

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Annons:
Tofflan
2016-12-04 12:24
#147

Jag tror Mimåne somnade om… Zzzzz… 😁

Tjeja
2016-12-04 12:29
#148

Godmorgon alla… glad 2:a advent! 🌟🌟

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Maleficum
2016-12-04 16:11
#149

Byter vatten i akvarierna och tänkte det kunde vara gott att mumsa på lussebulle under tiden så tar fram en och stoppar i mikron för att tina. När jag sen plockar ut den ser jag att det är något grönt på den, kikar närmre och det är ju såklart andmat… det är ju fint med andmat men det är precis som Glettas päls, hamnar över allt!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

mimåne
2016-12-04 19:10
#150

Haha ja det kan man säga att jag gjorde Tofflan =)

Andmat på lussebullen, haha!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Maleficum
2016-12-08 12:07
#151

Busa med Fjant idag och Sixten skulle absolut vara med och "döda" goseapan! Men som alltid så är de ju inte lika samarbetsvilliga så fort kameran dyker upp men lyckades fånga lite på film. (Lyssna på ljudbok samtidigt så är det störande kan man ju stänga av ljudet). Är så skönt att ha en hund man kan lita på till 100% att inte skada de andra djuren, även när de missar apan och attackerar Fjant istället (vilket jag inte fick på film).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2016-12-08 12:13
#152

I denna kom ju Kenzie och säkerligen undra om vi höll på med något roligt… som godis :P Ett av alla tillfällen man inte märker att han faktiskt inte ser något alls (troligtvis inte ens ljus och mörker).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Fruktzallad
2016-12-08 16:08
#153

Nu dog jag. En söt hund, en skön duva och en superfluffig kanin!
I'm in LOVE! ❤️

Annons:
mimåne
2016-12-08 21:41
#154

Men så söta djur! Lilla sixten log jag lite extra för

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Maleficum
2016-12-11 21:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#155

#153 #154 Det finns många tillfällen man bara inte kan låta bli att le eller skratta högt här hemma :D

Nu är det bara den varma chokladen som fattas =D (och sen en stor mugg pepparmynta och ingefärste för att dämpa illamåendet :P).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Erik97an
2016-12-11 22:03
#156

#155 det va en konstig blandning! vad är det på? Grädde, glass lussekatt och pannkakor? 😂 blev faktiskt lite sugen på det när man ser de på bilden!

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Maleficum
2016-12-11 22:40
#157

#156 Är pannkaka med hemmagjord saffransglass, grädde, "chokladknappar" och lussebulle (som vi baka i fredags) med inbakade "chokladknappar" (är sån choklad man egentligen har för att göra praliner och tryfflar) eftersom russin är läbbiga. Tycker inte det är så konstig blandning, brukar normalt sett ha ost och sylt på pannkakor. Sen så är jag van med mamma som bruka äta mackor med kräftost och banan.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Erik97an
2016-12-11 22:59
#158

Utifrån pannkakor har jag en sak jag kan dra upp här och det är då om ni har någon slagt youtuber ni brukar följa med deras akvarier etc?

Har sett många amerikanska youtubers och de har ''de flesta'' inget på botten utan bara någon sten och sen filter och temp? hur kommer det sig att de inte har bakgrunder, sand på botten diverse? :) vad tror ni?

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

ElinvBorg
2016-12-11 23:10
#159

USA har en annan syn på att hålla de flesta djur så det är väl det negativa med att kolla på amerikanska personer, ta inte efter det. Kampfiskar är en vanlig fisk som brukar gå alldeles för trångt i små plastakvarium på endast några liter utan värmare, filter och endast en plastväxt som inredning. Man blir riktigt ledsen faktisk och de tycker de håller fisken stort och bra då det bara är en fisk utan krav 😕 Jag brukar för övrigt titta på Solid gold aquatics som håller slöjstjärtar(och en kampfisk)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Erik97an
2016-12-11 23:35
#160

Jag följer Zacks tanks och Ida Eliasson (svenska youtubers)

The king of DIY , Aquarium Co-op & LupDiesel 

King bygger fina akvarium och ger bra inspiration tycker jag , Aquarium co-op visar väldigt mycket olika fiskar som man inte sett förut och blir väldigt sugen på att skaffa! sedan har vi då LupDiesel, han visar runt hos olika folk och man får se olika hobbyrum med flertal akvarier vilket är väldigt fascinerande! 🙂

Zacks tanks och Ida följer jag då jag tycker det är väldigt spännande o se hur svenskar har sina fiskar och hur de inreder akvarierna😃

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Annons:
Erik97an
2016-12-11 23:38
#161

#159 Åh jag tycker det är så tragiskt när man öppnar en youtube video på när folk åker till '' petsmart / pet co '' och ska köpa fiskar och man ser alla Betta fiskar vara i små skålar typ som en 1,5l cola flaska som de kapat på mitten bara 😭 man vill ju inget mer än o ta alla de o flytta över de till stora fina kar där de trivs.. förstår mig inte på folk som ens vågar släppa ner de så! trångt och mycket dåligt för fiskens hälsa… vissa människor tänker bara på pengar och inte på fiskens bästa tyvärr 😢

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

mimåne
2016-12-12 13:16
#162

Plättar och pannkakor kan verkligen ätas på tusen vis. För mig är det en söt rätt som jag äter antingen som ett mellanmål eller en mindre efterrätt. Med sylt och grädde helst. Annars är det här i norrbotten vanligt att det är en salt rätt (hua!!), med fläsk och riven potatis i.. 🤐

Medarbetare på akvariefisk ifokus

kaninsköld
2016-12-12 17:06
#163

Har någon här sett nya Harry Potter filmen förresten? Har hört att den ska vara ganska bra.

Mvh Kaninsköld

ElinvBorg
2016-12-12 17:24
#164

Såg den på premiären och tyckte den var bra :) Gillar ju Eddie Redmayne och tycker filmen var rolig och fin. Kändes dock inte alls som någon film kopplad till Harry Potter utan det är en helt annan värld och filmen är uppbyggd på ett helt annat sätt skulle jag säga. Det gör inte mig någonting då jag inte gick för att se en HP-film :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

mimåne
2016-12-12 22:08
#165

Jaså går den på bio just nu. Här hänger man med ser jag.. 😓

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Maleficum
2016-12-12 22:52
#166

#165 Jag var mer " Finns det en ny HP film?"

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chocopops
2016-12-13 08:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#167

Precis hemkommen från dotterns Lucia firande =-D

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Annons:
mimåne
2016-12-13 08:43
#168

Åh så fin liten lucia!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ElinvBorg
2016-12-13 12:08
#169

Mitt luciafirande bestod som vanligt av lucia movie night på SF bio. Tre hemliga filmer som visades mellan 00-07 natten till lucia med lite tävlingar och förtäring 🙂

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

jollycox
2016-12-13 13:15
#170

Det är ju inte riktigt en harry potter film eftersom den dels inte heter harry potter och att harry potter inte kommer vara med. Filmen har ju med trollkarlsvärlden att göra men långt innan harry föddes. Det är en fantastiska vidunder film. :)

Jag såg den på bio förrförra helgen, tycker den var mycket bra.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Lillyrod
2016-12-13 19:13
#171

#167 Vilken lucia! Det är den enda jag sett idag 👍

Chocopops
2016-12-13 19:53
#172

Tack :-D försökte få henne att ta av "selma kragen" men de vägra hon , - för mamma jag vill vissa alla hur bra å fint du stickar . <3

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Maleficum
2016-12-13 20:08
#173

#172 Tycker den passa fint med resten av uppsättningen :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

mimåne
2016-12-13 20:46
#174

Jag tyckte också att kragen passade fint, hon var så söt i den =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Tjeja
2016-12-13 22:53
#175

Awe… #167 Dagens Klart Finaste Lucia! 👍✨

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Chocopops
2016-12-14 07:24
#176

Tack =-D Jo hon passar allt i den :-), å hörde endel föräldrar prata om den med ;-), .har även fått beställningar på 4 st till av släktingar ;-) ska bara vänta på mina garner jag beställt :-P

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

mimåne
2016-12-14 09:56
#177

Det förstår jag Chocopops, jag hade också velat ha en =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Chocopops
2016-12-14 16:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#178

Kanske kan sticka en till dig med mimåne ;-), väntar hysteriskt på mitt garn :-P, knapparna å dom nya stickorna kom i går :-P

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Lizelda
2016-12-18 22:39
#179

Alla som tänker flytta ett akvarium, ett liiiitet tips bara.. Grus är väldigt bra att ha i separata hinkar när man ska lyfta karet, har absolut inte testat men ligger i sängen med öm rygg av någon märklig anledning och tänkte att ni kunde få veta det.. 😂

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

mimåne
2016-12-19 10:46
#180

Åh så fina knappar Chocopops!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Chocopops
2016-12-19 17:07
#181

Eller hur :-D , väntar fortfarande på garnet :-/, men vet att de ligger på posten nu, men får de nog inte fören i morgon :-/

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Annons:
lutralutra
2016-12-19 19:25
#182

#178, gud vilka fina knappar! Får man fråga var de är köpta? :)


mimåne
2016-12-19 19:40
#183

Ja posten har varit seg nu, men så brukar det ju kunna vara vid jul.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tjeja
2016-12-19 20:03
#184

Jo min post kom runt kl 17:30 idag… väldans sent för här i alla fall!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Chocopops
2016-12-19 21:52
#185

#182 dom är köpta på fyndiq :-D Min försening hat å göra med att garnet va slut så dom inväntade leverans :-P ligger 4/8 nystan på posten nu :-D

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

mimåne
2016-12-20 20:45
#186

Klockan halv 6.. Ojdå, det var sent. Då känns det nästan som att den posten hade kunnat komma nästa dag istället..

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Chocopops
2016-12-21 13:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#187

Fick färdigt en krage i morse innan körlektionen :-D

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

mimåne
2016-12-22 18:10
#188

😍

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Chocopops
2016-12-22 22:30
#189

Å i morse blev en till kör :-P, å nu har jag börjat på en mössa i samma garnet ;-)

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Chocopops
2016-12-22 22:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#190
mimåne
2016-12-23 10:58
#191

Oj vad snabbt du stickar! Går av bara farten här =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Chocopops
2016-12-23 21:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#192

Haha ja de gör de =-D nu håller jag på med en machande mössa till halskragen med :-)

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

mimåne
2016-12-23 21:40
#193

Jag kan bara tänka mig hur mycket garn det går åt så flitig som du är =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Chocopops
2016-12-23 22:10
#194

Här går de åt endel garn ja =-P men har en hel fotpall från jysk knä full plus några påsar till :-P, maken får spader nät jag köper nytt ='D

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

mimåne
2016-12-26 20:16
#195

Haha😃

Men alltså vilken knäpp vinter vi har haft hittills. Vi brukar alltid ha mycket snö så här högt upp i norrland, men det märks verkligen hur klimatet på jorden förändras. Vi har lite snö idag, men väntar +7 (!!!!???) grader till veckan och spöregn.. I norrland!?

Inte roligt😭

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Chocopops
2016-12-26 20:20
#196

Här nere hat vi Klas 2 storm :-/, å nu regnat å blåser de som glatte den :-/, hundarna är inte pigga på att gå ut, får dra med dom :-P

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Lillyrod
2016-12-26 20:44
#197

Jag tror det är värre på västkusten. Här är det ganska lugnt och har regnat lite. Körde 15 mil västerut idag och det snöade på ganska bra på hemvägen till ungefär 3 mil från Kalmar. Tack Kalmarsund för din värme!

Tjeja
2016-12-26 21:35
#198

Stackars er! Själv knackar jag i trä o hoppas vädret här håller sig för vi har inte sett något av den utlovade stormen än.. peppar peppar..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Chocopops
2016-12-30 07:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#199

Råkade köpa en sen julklapp till mig själv i går ;-), skulle bara hämta en artemia kläckare, men kom även hem med 2 L134 malar ;-)

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Lillyrod
2016-12-30 08:17
#200

Så det kan bli ; )

Chocopops
2016-12-30 09:52
#201

Men eller hur :-P, fick väldigt bra pris på dom med ;-), är stammis å har stämpelkort plus 10% på fisk för jag är medlem :-P , dom förökar även få mig att börja med rovfisk ;-), men se de får inte plats med ett kar till :-P, hon fick in två grymt snygga eldålar i går, mäter 40+ cm :-D

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

mimåne
2017-01-02 12:16
#202

Men så söta små rackare. Så roligt med en L mal =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Chocopops
2017-01-06 18:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#203

Eller hur , bara älskar dom <3 är så.rädd att något ska hända :-P, I dag bjöd jag maken på en shoppingtur i Kungsbacka ;-), tidig bröllopspresent blev de ;-)

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Tjeja
2017-01-07 07:15
#204

#203 Tjusigt! Vad är det för spännande på översta bilden ni införskaffade?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Chocopops
2017-01-07 12:19
#205

#204 eller hur :-D , de är en anemon ;), tanken är att clawnfiskarna ska hitta ditt så småningom ;-)

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Tjeja
2017-01-08 06:20
#206

#206 Är ju själv helt okunnig på akvarium fast jag tycker det är roligt och spännande med dessa vackra "skåp". Kan inte minnas att jag sett så mycket anemoner i små hemakvarium tidigare. Kan faktiskt inte komma på någon jag känner som har något liknande. 😄 Tänker då spontant att de måste vara svåra att hålla liv i dem? Behöver inte de ständigt rörelse som vågor i vattnet liksom? Vore kul att se den frodas och clownerna att trivas i den! Håller tummarna ! Du måste uppdatera oss hur det går sen också! 😊

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Lillyrod
2017-01-08 07:53
#207

Anemoner har man i saltvatten Tjeja. Det är säkert därför du inte sett dem. De flesta har sötvattenskar : )

Chocopops
2017-01-08 10:00
#208

Precis som lillyrod säger är de saltvattens djur :-), där den sitter nu är de väldigt ström å mycket rörelse :-), trivs dom inte flyttar dom på sig :-), å värsta senare är att dom.vantrivs å dör :-/, vi va med om de med den förra anemonen vi köpte, den dog redan inom 24 timmar :-/, men denna verkar trivas å sitter kvar där vi placera den:-), så nu ska bara clawnerna fatta att dom ska bo där med ;-), oftast svårare med odlade clawnerner då dom inte vet från början att dom ska bo i anemoner

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Tjeja
2017-01-08 10:25
#209

Aah förstås. Det har nog med saltvattenkar att göra så som ni säger! Men pirayor då? Är inte de saltvattensfisk? Har en bekant som odlade pirayor på 80-talet. Men minns inga anemoner från hennes alla kar. Kanske fanns fast jag inte uppmärksammade det förstås i skräckförtjusningen över pirayorna. Tror hon var ensam i Sverige om att lyckas odla pirayor just när hon höll på då.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Lillyrod
2017-01-08 10:27
#210

Piraya är en tetra och en sötvattensfisk : ) Nära släkt med sorgmanteltetran faktiskt.

Tjeja
2017-01-08 10:42
#211

Okej! Där ser man! Bara halva förmiddagen o jag har redan lärt mig massa nya saker! Vad kul! 😊 Tack för all info! #203 hoppas vi får följa ditt saltkar nu chocopops

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Maleficum
2017-01-08 13:38
#212

Hade tänkt flytta mina siamesiska algätare från vardagsrummet till sovrummet för att se om det är dem som hjälpt till att bli av med mitt algproblem (Cladophora släkte), men de är på tok för smarta så lyckas inte fånga dem varken med håv eller fälla (däremot simmar de korkade svärdbärarna in i fällan hela tiden) så blir nog till att köpa ett nytt gäng istället… fast vet inte om amanoräker egentligen är bättre på dessa alger eller inte…

#203 Anemoner är så häftiga! Hoppas clownerna hittar den och vill flytta in! Är ju häftigt att kunna studera hur de lever tillsammans.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chocopops
2017-01-08 20:45
#213

Ja de är dom allt :-D , hade en i förra karet (som nu är mitt söt kar) :-P, där hade vi ett par clawner som till å med lekte :-), hoppet är ju att detta paret med ska göra de så småningom ;-)

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

lutralutra
2017-01-08 21:23
#214

Åh vad jag saknar mina saltburkar när jag ser dina bilder, chocopops! Vi hade också anemoner, clowner och en hepatus(en "doris"..). Saltvattensakvarium är verkligen så sjukt vackra och spännande att kolla på, när det kryper ut nya djur ur stenen osv. De har liksom mycket mer "dimensioner" och mycket mer levande än sötvatten.  

Tyvärr dog våran doris då hon envist simmade in i pumpen om och om igen.. De kanske inte är de mest intelligenta? :p "Fortsätt simma…" 

Tyvärr finns det ingen bra saltbutik här i Dalarna, Arken har en fjuttigt saltburk med några skivisar och någon clown, men det är inte mycket att hurra för när man är van med Akvarieleasing och Triton.. :/


Chocopops
2017-01-09 08:20
#215

Ja man kan lätt sakna de ;-), maken hade ju ett först, sedan gjorde han sig av med allt levande ( skänkte bort allt) , sen gick de kanske 6 månader så va han sugen på nytt :-P, sen va de igång igen ;-), å nu har de gått i ca 1.5 år :), haha ja våran doris är lite samma bara simmar å simmar :-P , men har aldrig varit med om en så oblyg fisk :-), vanligt viss har alla fiskar gömt sig första tiden i karet å bara kommit fram när de varor mat, men doris va framme å synlig från första minuten :-) , Vi har inga direkta salt butiker i närheten här heller utan får ta oss till Kungsbacka eller Lerum för att handla, å utan körkort blir de mer jobbigt :-P

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

khaleesi
2017-01-09 14:19
#216

Blö, blir så trött!! Mina räkor bara dör! Nu imorse hittade jag den finaste räkan full med rom död på botten! Lust att bara lägga ned räkkaret just nu!! :(

Annons:
mimåne
2017-01-10 19:00
#217

Åh så tråkigt khaleesi! Förstår att du tappar lusten. Vet du varför dina räkor dör? Jag tänker att något kan vara fel.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Maleficum
2017-01-11 22:14
#218

Håller just nu på att läsa What a Fish Knows: The Inner Lives of Our Underwater Cousins av Jonathan Balcombe och kan verkligen rekommendera den.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Erratic_Eagle
2017-01-12 07:20
#219

ska åka till skolan nu jag😐lol

Lizelda
2017-01-12 14:01
#220

Har varit på språng sen i början av December och idag när jag vaknade så insåg jag att jag är ledig. Jag är helt och hållet ledig tills tisdag och det är så orimligt skönt så nu ska jag bara gotta mig och njuta av lugnet! 😃

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Chocopops
2017-01-14 09:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#221

Sitter nu å funderar , vill ändra om i karet men vet inte hur :-/, växterna behöver rensas ur/ner , vill få till ett ny tänk i de :-P, slänger in en bild, överst är tagen i går, den undre när karet va nystartat i mars förra året :-P

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Lillyrod
2017-01-14 12:50
#222

Varför vill du rensa ur växterna? Jag tycker det ser grönt och lummigt ut. Jättefint. Möblera om kan man alltid göra. Rättare sagt man gör det hela tiden : )

Chocopops
2017-01-14 13:10
#223

Nja när jag menar rensa så menar jag mer nypa av plantera ner igen ;-), de växer som ogräs :-P, är nog mer ommöblering jag vill göra :-P, men vet inte hur ;-), stora mal grottan använder ena ciklid paret vid lek så den kan jag inte ta bort :-P, har helt hjärrnstopp kommer inte på något :-/, svärdsplantorna trivs inte riktigt där dom står nu, å den ena växten vase något :-P, sprider sig framåt så måste flytta bebisplantpr där :-P, en växt blir bara uppkäkad av malarna ( fast dom får grönt å tabletter) :-/

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Annons:
Lillyrod
2017-01-14 13:17
#224

Ja att nypa av och plantera är bra. Man får massor av växter till slut : )

Jag möblerar om en gång ibland i mina kar med men då använder jag oftast samma saker bara flyttar runt dem. Sen flyttar man dem igen och igen och man blir aldrig nöjd 😃

Testa ett stenparti med mindre stenar där skeppet står kanske? Gärna håligt så att det går att simma in och ut mellan stenarna. Lite växter runt det sen.

Kanske någon växt i avvikande färg?

Chocopops
2017-01-14 13:38
#225

Jo men precis ;-), möblera om kan man göra i dö dagar ;-), stenarna på undre bilden är borta, då dom utsöndras något :/, så har endast 4 lava stenar i, kan ha fler i garaget :-P, sen får man upp en plan i huvudet, skrider till värk å så blir de inte bra :,-P

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Lillyrod
2017-01-14 13:43
#226

Hahaha precis så är det 😃

mimåne
2017-01-15 11:17
#227

Jag hade velat se ännu mer växter chocopops =) Något högt och mörkare i det vänstra bakre hörnet. Typ vallisneria gigantea eller cryptocoryne aponogetifolia.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Chocopops
2017-01-15 15:28
#228

Jo tycker med de är tomt i de hörnet :-P , ska hem å tömma ur så mycket vatten de går å flytta runt växter ;-), nackdelen ä att jag har ett ytfilter i den hörnan med, men ska se om jag kan sätta de i andra hörnet ;-), måste även göra rent motorn på ytfilter med :-p

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Chocopops
2017-01-15 19:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#229

Sådär :-), nu ska de bara i en hink vatten till ;-),

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

mimåne
2017-01-15 19:51
#230

Såå fint! Gillar verkligen ditt akvarium =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Chocopops
2017-01-15 20:09
#231

Tack =-D just nu är jag värkligen nöjd ;-), försökt jobba med växterna i nivåer :-P

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

khaleesi
2017-01-15 21:04
#232

#217 ingen aning, vi har kollat alla värden och dom är bra. Temp är också bra. Förstår inte varför dom dör. :(

Maleficum
2017-01-16 17:49
#233

Något som kan förklara tanken bakom detta: har senaste veckan fått tre paket från Apotea, alla har innehållit receptbelagda läkemedel. De två första paketen kom direkt i brevlådan, det jag fick idag fick jag hämta på ICA, det jag fick hämta på ICA är samma längd och bredd som de andra två MEN det är betydligt smalare än de två jag fick i brevlådan. Varför kom inte det senaste (som ju var mindre) i brevlådan också? Eller varför behövde jag inte hämta de andra två? Alla hade samma leveransalternativ vid beställning.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lillyrod
2017-01-16 17:55
#234

En annan brevbärare idag som var lat. Lättare att slänga försändelsen i säcken till affären än att ta med den på turen. Det är så det går till. Har jobbat på posten men det var länge sedan men rutinerna för de lata är samma : (

mimåne
2017-01-16 19:33
#235

Ja det handlar om lathet Maleficum. Jag råkar också ut för sånt där. Jag beställer kattmat och sand i stora omgångar och det väger ca 100kg vid varje beställning. Ibland ännu mer. Det ska vara hemleverans på det och jag ser alltid till att vara hemma de dagar då det kan tänkas komma. Jag spårar paketet och håller koll. Ibland får jag ändå en avi i postlådan om att hämta ut det p.g.a " jag inte varit hemma när de varit förbi", vilket inte stämmer. Jag har varit hemma. Och fast det i min order står att det ska vara hemleverans. Då har brevbäraren inte orkat göra sig besväret att bära allt utan sänt en avi istället. Blir så himla arg när det händer. Tänk om jag varit handikappad och inte kunnat bära allt själv, det vet ju inte brevbäraren och ändå gör de så sådär. Så fult!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Maleficum
2017-01-20 14:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#236

Riktigt fult ja! Blir ju ju lite knöligt för mig också med hund som inte kan vara själv hemma och inte får följa med in i affären och hämta paketet, är inte helt roligt att lämna utanför affären, speciellt inte nu när det är kallt ute!

Något lite roligare: Måste visa vad min mamma gjort ^^ Huset är vårt nya hus på landet som hon precis blivit färdig med och utsikten är vår utsikt därifrån (som hon gjort tidigare). Är quiltat och applikationer.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lillyrod
2017-01-20 16:56
#237

Jisses vad snyggt. Hon har talang din mamma.

Annons:
Maleficum
2017-01-20 17:01
#238

Hon syr massa snyggt men har inte tålamod till att måla/teckna (även om hon är rätt bra på det också), jag målar/tecknar massor men har inget tålamod att sy :P vilket är synd för skulle vilja sy lite mer kläder till mig själv (eftersom jag tycker det är svårt att hitta sånt jag gillar att köpa).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tjeja
2017-01-20 17:52
#239

#236 Gosch vad fina tavlor! Stenarna och klipporna ser nästan levande äkta ut ju!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Chocopops
2017-01-20 19:16
#240

Hmm sitter å funderar, köpte en siffra balång till syster sonens kalas i morgon, men när jag kollar på den här hemma innan den blev upphämtad fick jag se att den visst va 40 tumm stor :-O hur tänkte jag där X-D

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

TantLena
2017-01-20 19:32
#241

Kan vi inte byta babbeltråd lite oftare? Varje månad kanske. Det blir så himla långt att scrolla😂

Lillyrod
2017-01-20 19:40
#242

Du behöver inte scrolla. Om du drar musen över toppen på inlägget kommer något som heter olästa fram. Klicka på den så kommer du till din första olästa kommentar : )

Maleficum
2017-01-20 20:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#243

Har äntligen börjat på Fjants sockor/skor! Betatestet gick riktigt bra också! Inte mycket som behöver fixas, och Fjant sprang på som vanligt (och var glad för han fick ju massa extragodis!).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

TantLena
2017-01-20 21:00
#244

Tack Lilyrod. Dagens lärdom😀

Annons:
mimåne
2017-01-20 21:23
#245

Oj så fina tavlor din mamma har gjort Maleficum. Jag ser var du har fått din talang ifrån =)

Chocopos, du får ladda upp med mycket luft i lungorna och se till att kliva upp tidigt och börja blåsa 😉 Nä men skämt å sido. 40tumm, vad blir det. 1m, det är väl inte så farligt stort va =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Maleficum
2017-01-20 22:39
#246

När min brorsdotter döptes blåste vi upp flera stycken jättestora ballonger. Använde oss dock av elektrisk luftpump för de flesta men någon enstaka blåste vi upp "för hand".  Är man fler kan man växla, de gjorde vi när mina kusiner hade en uppblåsbar båt man körde efter motorbåt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chocopops
2017-01-21 00:48
#247

Tack å lov slipper jag blåsa ;-), syrrans gubbe hade köpt helium :-P, men ska ta ett kort på kalas killen å ballongen i morgon ;-) man fyller bara 3 år en gång ;-)

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

khaleesi
2017-01-21 19:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#248

Fick en kul bild på min ena channa som har en luftbubbla i munnen! 😋

Chocopops
2017-01-21 22:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#249

Här har vi lilla balång en :-P, är en fult normal dörr den är uppsats på X-D

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Lillyrod
2017-01-21 22:32
#250

Haha normal dörr men onormal ballong. Så härligt!

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: