Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 1224 ggr
KawaiiPoop
2016-10-24 21:07

"Redigerat" akvarium

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har nu ändrat lite i mitt akvarium både på invånarna och på inredningen. Hoppas inget har blivit fel nu bara, demhär fiskarna har jag 1 kampfiskhona 3 dvärgguramis 1 hane och 2 honor 4 sandnsäckor 10 sebrafiskar Det är inte den finaste inredningen men jag är ganska nöjd ändå

Annons:
ElinvBorg
2016-10-24 21:09
#1

Fyll upp mer vatten, varje liter är dyrbar i mindre kar, och i med mycket mer växter, guramis vill ha mycket växter! :) Jag skulle fortfarande flytta kampfiskhonan. Håll också koll så tre dvärguramis får plats och det inte blir bråk

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

KawaiiPoop
2016-10-24 21:33
#2

Oki jag hade tänkt köpa mer växter för jag tycker att det är väldigt lite men ska vänta tills de har nästa tre för 100. jag har också tänkt att vid jul skaffa ett 30-40 liters akvarium till kampfiskhonan och så kan jag fylla på med lite vatten imorrn

63Liter
2016-10-24 23:37
#3

Ser fint ut.

[Jens]
2016-10-25 06:03
#4

Det är en bra början men ack så tråkig miljö för guramisarna. De vill ha mycket växter och jag ser att du tänker handla växter men borde ha gjorts innan än efter.

Hoppas de klarar sig ändå för fiskar kan 'ge upp' och det har jag hört flera exempel på.

Draken
2016-10-25 08:36
#5

Guramis vill gärna ha flytväxter, och mycket mer växter i karet.

Håller med Jens här, växterna skulle ha införskaffats innan du köpte fisken.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2016-10-25 10:43
#6

Jag håller med de andra men vill också säga att det är roligt att se att du tagit till dig våra råd och gjort ändringar till det bättre i akvariet. Man kan ju inte veta allt så det är jättebra att du frågar också =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
[Seaside]
2016-10-25 11:20
#7

KawaiiPoop Jag tycker att det blev jättefint! Och med fler växter blir det ännu bättre👍

KawaiiPoop
2016-10-25 19:17
#8

#4 förstår inte detdär med ge upp? Vem kommer göra det och varför? Dvärgguramisarna?

ElinvBorg
2016-10-25 19:21
#9

Tror Jens menar att dvärgguramisarna kan ge upp om de inte trivs i miljön de lever i

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

KawaiiPoop
2016-10-25 19:26
#10

Okej men djuraffären kommer förmodligen att ha ett erbjudande förhoppningsvis i november och jag har planerat att köpa massa växter så jag tror det kommer att lösa sig snart😊

[Jens]
2016-10-25 19:31
#11

Ja, det är precis som ElinvBorg säger och guramisarna är inte ensamna om att när fiskar vantrivs så ger de upp. Du borde genast köpa massor med växter så det inte händer.

Man ska ta reda på ALLT om hur fiskar trivs innan man köper fisk, inte tvärtom. Låter väldigt elakt när jag säger det men det är inte av elakhet jag säger det utan blir bara ledsen att man inte lär sig att ta reda på fakta först.

Vad hade man gjort om det hade gällt en häst eller hund eller något annat djur? Hade man bara köpt en först och sedan inte tänkt på hur de vill ha det? Det är precis så jag känner när jag köper fisk. Väldigt viktigt att ta reda på vad de gillar att komma till. De vill ha en miljö där de trivs väldigt bra och gör de inte det så blir de ledsna och mår dåligt och så vidare men att fiskar har den förmågan att ge upp.

Hoppas du förstår vad jag menar och förstår att det är djuren jag tänker på i första hand. Jag är inte arg på dig utan tycker bara synd om fiskarna men det går att åtgärda väldigt lätt genom att köpa en massa växter snabbt. =)

Qurex
2016-10-25 20:06
#12

Nu kanske det är för sent om man bor långt norr ut men annars finns många som säljer billiga växter via facebook etc. Billigare än djuraffären. Om du har vägarna förbi Stockholm har jag massor som jag kan ge bort.

KawaiiPoop
2016-10-25 20:17
#13

Oki tack för din respons men problemet ligger i att jag inte har så mycket pengar. speciellt i början när jag startade upp mitt akvarium för då hade jag väldigt lite pengar över och blev pank.då kunde jag ju inte köpa en massa växter men får nu månadspeng och hoppas att jag kommer ha råd med så mycket växter som möjligt för jag menar jag vill ju såklart köpa en massa växter både för att det ser så mycket bättre ut och så kommer fiskarna att trivas bättre:)

Annons:
KawaiiPoop
2016-10-25 20:18
#14

#12 bor i Skellefteå😅

Qurex
2016-10-25 20:24
#15

Då är nog risken att växterna fryser sönder om du skickar efter med posten. Kanske finns nån akvarieförening eller nån trevlig akvarist som du kan åka och köpa av lokalt..

63Liter
2016-10-25 23:38
#16

Tror det kommer att gå bra , men när du har möjlighet till fler växter så kan du ju utöka.

Lycka till.

mimåne
2016-10-26 11:10
#17

Du kan absolut beställa växter på posten trots att du bor i skellefteå. Jag bor snäppet högre upp än dig och sålde under två-tre år akvarieväxter som skickades via posten. Postade hela vinterhalvåren förutom när det var minus 30. Vill du köpa privat via posten så köp av någon som du vet att packar och postar växterna korrekt så ska det gå bra så länge posten inte slarvar.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
2016-10-26 11:11
#18

Det finns även grupper på facebook för akvarister i trakten där du bor. T.ex akvarister i norrland. Du kan gå med där och fråga om någon har växter över, har du tur hittar du något du får helt gratis =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

KawaiiPoop
2016-10-26 16:06
#19

Okej! :)

Upp till toppen
Annons: