Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 2606 ggr
Draken
2016-10-21 12:25

Projekt, 3 akvarium

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej hopp i stugorna.

Jag har, de senaste veckorna, haft vad amerikanarna kallar "A mount of bad luck"

Det började för en eller ett par månader sedan, när en större vattenledning till husen sprack. Jag gjorde mina vattenbyten som vanligt, tänkte inte mer på det, allt var frid och fröjd.

Efter några dagar, började mina unga scalarer i 240 litern att bete sig konstigt. De ryckte och simmade konstigt, varpå jag tänkte att shit, nu har jag nitritspik i karet. Kollade värdena, men det visade inte på någonting, jag kollade igen efter några timmar och tog dessutom med ett prov till en av våra lokala butiker, fanns ingenting konstigt med vattnet, alla värden så jättebra ut. Jag kliade mig i huvudet och fattade ingenting.

Dagen efter hade 4 av 10 dött, sen följde de andra efter undan för undan. Nu började även fiskarna i hörnan att bli konstiga, samma procedur….inga problem med värdena, men vad f*n är det som händer 😢

Vid det här laget hade jag endast, konstigt nog, snäckorna och några få Ancistrus ungdjur kvar i 240 litern,  3 långsträckta pansarmalar, några ancistrusar och snäckorna i hörnan, plus att två av fiskarna i saltburken hade dött under natten, och de kvaravarande hade utvecklad vita prick ….Nu började jag svära långa ramsor…….Vad är det som händer 😡😢

Maken sa att jag skulle ringa till kommunen och fråga om de hade tillsatt något i vattnet, eftersom det inte visade på någon förgiftning på dropptesten jag hade gjort i alla kar……Så sagt och gjort, ringer kommunen och kopplas fram till rätt person …..och vad får jag veta där ….Jo, de har tillsatt kloramin i vattnet, för att förebygga att det blir E-koli bakterier i dricksvattnet.

Jag ifrågasatte om de inte är skyldiga att meddela folk om detta….Näh det behöver de inte, om det inte är högre doser, de hade bara hett i en underhållsdos, vilket inte kommer påverka varken människor eller husdjur (katter,hundar, gnagare etc.) Näää, kanske inte dom djuren blir påverkad, men har ni tänkt på hur akvariefisk blir påverkat, skrek jag i luren åt honom. Men vaddå, fick jag till svar….Det är ju bara en fisk eller två ………Ja fisk och koraller för tusentalskronor har jag förlorat pga detta….skrek jag åt honom, sen slängde jag på luren.

Luften gick ur mig, och jag tappade totalt sugen och intresset för att göra någonting alls med nåt av karen, jag behandlade i saltburken och gjorde vattenbyten i alla kar och tillsatte askorbinsyra. Nu har jag några få fiskar kvar i alla kar. Jag har fått avliva endel barber och två chokladciklider samt en channa. Har inga scalarer kvar och 3 eller fyra fiskar samt nån enstaka korall i saltburken kvar.

Jag har sett akvariumen dagligen, och samvetet har tagit knäcken på mig ….Men jag har inte orkat ta itu med det hela. jag har suttit och kollat runt i alla era trådar, för att se om jag kan få någon form av inspiration att sätta igån, och igår, när jag satt och tittade på ena karet sa jag till mig själv, att nej nu jäklar är det dags att sätta igång och göra någonting, och inte sitta och tycka synd om mig själv.

Så jag började fundera och planera hur jag skulle göra, det blev en hel del ändringar i planerna jag hade innan allt det här hände.

Jag skall tömma hörnan och ta ut all inredning helt idag, sen skall jag starta upp den som saltvatten. Har så lite koraller och fisk kvar, och jag har inte råd att ersätta det jag har förlorat nu före jul, så det kommer bli mycket snyggare att bygga upp hörnakvariumet, som är över 200 liter mindre än saltburken, istället för att ha nån enstaka korall utplasserad på en alldeles för stor yta.

Den inredning som finns i Hörnan, flyttas tilfälligt till 240 litern (växter,rötter,sand pumpar etc) för att sedan flyttas till 500 litern, som kommer bli konverterat till sötvatten. Men akvariumet skall saneras först, ifall det ligger kvar sporer av vita prick eller andra evt, bakterieinfektioner som kan ha drabbat fiskarna och förorsakat alla dödsfall.

Detta projekt kommer gå över tid, skall försöka dokumentera och hålla er underrättade i vad som sker. Första uppdateringen kommer eventuellt under kvällen, om jag hinner konvertera om hörnakvariumet och få till salthalten under dessa timmar :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2016-10-21 22:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Saltkaret är rivet och är nu under tömning. Koraller och fiskar är flyttade "i säkerhet" till ett mindre akvarium.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2016-10-21 22:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Det blev lite fullt i 240 litern, med jätteroten med anubias och växterna från hörnan 😮 Tur det är ytterst lite fisk, de hade inte fått plats annars 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[aqva65]
2016-10-22 00:04
#3

usch vad tråkigt , kanske det här kan pigga upp !

 https://youtu.be/rrrLRWatoE8

usvead
2016-10-22 08:17
#4

Fy fasen vad ledsamt. Jag hade också skrikit högt om det hade inträffat här hemmavid. Förstår om du tappade sugen. 

Jag tror jag ska skriva en rad till vattenleverantören i min stad och påpeka vikten av att informera om något sådant händer. Vilka konsekvenser det kan få för akvarieägare även av den minsta lilla tillsats. De kanske inte bryr sig men jag har i alla fall gett de en vink…

Draken
2016-10-22 16:08
#5

#3 Vilka snygga växtakvarium, nu fick jag något att titta på och kanske jag kan få till något liknande 😃

#4 Jo, jag både skrek och grinade, luften gick ur mig totalt. Men nu har jag flyttat det som var kvar i saltkaret, så det känns lite bättre ändå :)

Jo, det skulle kännas bra om kommunerna kan börja tänka litegrann i varje fall, visst förstår jag att de ibland måste tillsätta vattnet för att få bort smitta och bakterier, men de kan väl åtminstone gå ut med en varning till de berörda hushållen.

Nåja, skall försöka få bort all sand och göra ren 500 litern ikväll, så känner jag mig kanske ännu bättre :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[aqva65]
2016-10-22 18:31
#6

#5 ja det är snyggt , kul att du blev inspirerad igen 🙂

trevlig helg 👋

Annons:
Cecilia.S
2016-10-22 18:47
#7

Hoppas att du sätter idén och blir nöjd med resultatet, det ska bli spännande att se hur hörnan och 500 litern blir!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2016-10-23 01:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Nu är det klart med 500 litern. Vatten, pumpar , rötter och växter. Den skall får stå tills imorron nu, sen skall Chokladcikliderna få flytta över :)

Det är nattbelysning i karet nu, men jag tog en bild iaf ;) Skall ta bättre imorron när det är dagsljus i karet 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2016-10-23 10:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

500 litern blev ganska bra om jag får säga det själv. Jag använde inredningen från hörnan, som bestod av en stor rot ,med anubias på, och en mindre rot utan växter samt sanden.

I sanden finns det nog ett helt gäng sandsnäckor, som förmodligen hart överlevt förflyttningen, eftersom jag såg till att det fanns vatten i baljan som jag förvarade sanden i. I den sanden finns även snäckkross iblandat, eftersom jag  alltid har haft, och kommer att ha snäckor i karet.

Ovanpå den "gamla" sanden, fyllde jag på med en nästan full säck med helt ny. Julas bläster så klart ;) Det behövdes lite extra sand, eftersom akvariumet är 160 cm långt och 53 cm djupt.

Pumpen jag använder, åtminstione just nu, är eheims största innerfilter, som drar 1650 liter i timmen. Skal, så småningom, byta ut mot ett ytterfilter. Har även en cirkulationspump (ej inkopplad) som cirkulerar upp till 2 meter lodrät.

Belysning är  ledrampen som jag använde när det var saltvatten. Men jag skall ställa om ljustiderna, så det blir längre ljustid under dagen, framförallt med tanke på växterna. Har en plan på hur det skall se ut, men jag behöver lite feedback på det, och jag kommer starta en egentråd om just belysning och ljustider ;)

Det kommer bli ciklider i akvariumet, har saknat mina rovciklider, och nu har jag både akvarium och storlek på kar för att ha dem igen. Jag var inne på ett rent rovfiskkar från början, men det blir det inte. Vill gärna kunna ha lite "snällare" ciklider också. Under dagen, när det har tänts i 240 litern, skall chokladcikliderna få flytta över till det stora :) Är jättesugen på att skaffa Oscar igen, men jag måste isf. kolla läget så jag kan flytta dem vidare, om de växer ur detta karet. Upp till 35 cm funkar det bra, men blir de större, då blir det för trångt.

Mine 4 vuxna elefantsnäckor skall få flytta in här, så också 6 svart/gula hornsnäckor som jag har fått. Hormsnäckorna kommer inte fören till veckan, elefanterna flyttar jag de närmaste dagarna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2016-10-23 10:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag är ju inte så mycket för plastväxter, men min yngsta dotter hade gjort iordning en "bukett" av flera olika plastväxter som har varit i sköldpaddsakvariumet, hon hade slagit in den i paket till mig och tyckte att det skulle bli jättefint i "nya" akvariumet.

Jag kunde bara inte säga att jag inte vill ha plastväxter i karet, så jag satte ner dem i ett hörn av akvariumet, där de syns, men endå inte står i vägen. Hon är bara 8 år, och skulle bli jätteledsen om jag inte ville ha "buketten" hon hade gjort 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2016-10-23 11:31
#11

Så länge det finns levande växter också så pryder dotterns bukett sin plats 👍

Draken
2016-10-23 18:52
#12

#11 Jodå, det finns levande växter också, lite litet i mitt tycke just nu, men jag skall införskaffa mer. Jag är jättesugen på att försöka få tag på en ganska stor svärdsplanta och sätta i högra hörnet (bakom dotterns "bukett") Jag tror det skulle bli jättesnyggt där. Skall även införskaffa mer jättevalle och sätta i vänstra hörnet.

Vill ha lite fria simytor bredvid, framför och bakom rötterna, så där skall jag inte sätta några växter. Och så får väl dotterns "bukett" vara kvar i sitt lilla hörn ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[aqva65]
2016-10-23 20:43
#13

#12  vad kul det tar sig snyggt din dotter kanske är en blivande arkitekt ?

fin bukett 🙂

Annons:
Draken
2016-10-23 20:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#13 Jo, hon är lite konstnärlig ;)

Min äldsta dotter har varit och hämtat mina hornsnäckor idag, eftersom jag jobbar kväll och kunde inte hämta dem själv. De är så söta 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[aqva65]
2016-10-23 21:08
#15

👍trevligt att läsa att du är pigg på akvarium igen 🙂

Draken
2016-10-23 22:01
#16

Inspirationen och suget kommer så sakteligen tillbaka, snart är jag nog på topp igen 👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[aqva65]
2016-10-24 16:21
#17

det får vi hoppas 🙂👍

Lillyrod
2016-10-24 17:37
#18

Snäckor är roliga har jag insett på senare tid. Den där var riktigt fin : )

Draken
2016-10-24 19:04
#19

#17 😃

#18 Jag har bara sett de som är brun/svarta tidigare, och de är lite tråkiga, men den här är gul med en-2 svarta breda ränder tvärs över skalet, och så småhornen då ….Den är så otoligt söt 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2016-10-24 19:10
#20

Kollade hörnan när jag kom hem, resten av fiskarna och mjukkorallerna har dött under dagen eller natten , även hummern och de två stora sjöborrarna 😢 Jag funderade på att stänga ner det helt nu, men både maken och barnen tyckte att jag skulle börja om från början. All teknik finns ju redan, även sten. Jag måste isf "bara" köpa sanden och eventuellt att jag skall byta ut belysningen i karet.

De levande stenar som är i karet nu, kommer jag ta ut och högtrycksspola, för att "döda" stenen och få bort alla eventuella gifter ur dem, sen skall de ligga och torka några veckor, innan man sätter ner dem i karet igen Jag har ju, som tur är, det lilla på 105 liter, där En jätteliten Doris och en tomatclown går just nu, i det karet har jag även levande sten. Så jag skall ta ett par stenar från det karet och he i hörnan när jag bygger upp den igen, på så vis cyklar det lite snabbare, och stenen jag har "dödat" blir så smånigom levande igen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2016-10-24 19:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Men lite trevlig uppdatering också, jag kommer få en vuxen scalarehanne, en guld, tjejen som har honom har försökt sälja den, men inte fått något napp ….Nu funderade hon på att avliva den, för den var för stor och hon ville inte ha kvar den …..😮 Så jag tyckte att isf. får han flytta in i mitt stora akvarium, så får han gå där istället, jag tycker inte om att man skall avliva fult friska djur, oavsett om det "bara är en fisk"

Förlåt för urusel kvalitet på bilden, men man ser att han är ganska snygg 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2016-10-24 19:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#22

Åsså skjutsade jag äldsta dottern (Molam) på arken idag, för hon skulle köpa mat åt gnagarna, men jag skulle inte handla nånting ….Jo tjena, så det vart med det 🤦‍♂️ Men det vart ingen fisk i varje fall, utan det vart 2 Svärdsplantor som var så otroligt snygga. Lite blek i färgen iofs, men de har inte så väldigt bra belysning i butikerna 😎

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

usvead
2016-10-24 20:27
#23

#20 Men alltså, vilken elände😕 Vad skönt att du har stöttning hemmavid 👍

Draken
2016-10-25 07:33
#24

#23 Som jag skrev i början, jag har haft en "mount of bad luck", men nu tycker jag att jag har haft otur tillräckligt för flera år framåt. Hoppas att de två andra akvariumen står sig bra och att det inte blir något mer bekymmer.

Jag kommer sakta, men säkert fylla upp stora karet med växter. Jag får ta det lite i omgångar, så inte plånboken får spunk ;) Sen när jag har fått iordning 500 litern och 240 litern, då tar jag itu med saltkaret.

Som tur är, så behöver jag inte lägga ner så mycket pengar i 240 litern (blir lite dyrare i 500 litern ;) ) Där finns allt, både växter och rötter. Växterna växer ju som sjutton i det karet (förutom valle och svärdsplanta)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Seaside]
2016-10-25 11:47
#25

Rovfisk: Beklagar oturen du haft och alla dödsfall. Tycker absolut att kommunen borde ha meddelat invånarna när dom laborerar med dricksvattnet. När vattnet i Örebro-Svampen blev förorenat stängde dom av vattnet och ordnade vattentankar till oss invånare - känns som detta var mer säkert än den "lösning" som din kommun satte in.

Nå väl, roligt att du kravlat dig upp på banan och sakta väcker hobbyn till liv igen. Förstår dock att det kanske fortfarande känns tungt att se allt du byggt upp och vårdat raseras så snabbt.

Jag hejar på dig och önskar dig enbart tur här framåt! 🌺

Draken
2016-10-26 17:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Sakta men säkert bygger jag upp akvariumen igen. Stora är under fyllning med växter just nu ;)

Igår fick jag jättefina plantor av Vallisineria, det blev bra, tycker jag. Jag hade några ynkliga stjälkar innan, men det blev en klar förbättring med de nya  😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2016-10-26 17:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Dessa går just nu i karantän (otroligt tråkigt akvarium, men fullt funktionibelt för ändamålet 😉)

Det är två Elfenbensciklider (hannar, kullbröder) och en Zebraciklidhona. Honan och ena hannen skall så småningom flyttas till stora akvariumet. Men de får vistas i karantänen några dagar, eftersom de har gått i sköldpadddsakvariumet, och jag vill vara säker på att de inte drar nån smitta därifrån.

Ena hannen har tumörliknande sår vid fenbasen på båda bröstfenorna. Idag ser han betydligt bättre ut, utväxterna är nästan borta, så jag tror att det förmodligen beror på att de har gått i för skitigt vatten helt enkelt. Jag HAR gjort regelbundna vattenbyten, men paddorna är ena riktiga skitgrisar, värre än slöjstjärtar och Plecomalar tillsammans 🤪

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[aqva65]
2016-10-26 17:57
#28

du är på gång 🙂👍

Draken
2016-10-26 19:15
#29

Jajjemen 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

usvead
2016-10-26 20:35
#30

Heja heja 👍

Draken
2016-10-27 07:39
#31

Funderar på hur jag skall göra …?

Jag har ju 2 elfenbenshannar och en  Zebrahona i karantän, Elfenbenen är kullbröder och har vuxit upp tillsammans, honan kommer utifrån. De är nånstans kring 3 år gamla (hanarna i varje fall, är mer osäker på honans ålder) Vad jag vet/har sett så har hanarna aldrig bråkat, inte ens om honan.

Honan håller sig med den ena hannen, den andra försöker inte ens "ta över" henne. Tanken är ju att, åtminstone paret skall flyttas till stora akvariumet så småningom. Men jag vet inte hur jag skall göra med den andra hannen.

Skall jag låta honom följa med ner i karet och få en egen hona, skall jag låta honom gå ner i 240 litern som ensam hanne (kommer inte skaffa en hona isf) eller skall jag försöka sälja honom.

Hur skulle ni ha gjort ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2016-10-27 10:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Detta är verkligen en "real survivor"

Tömde akvariumet som har stått ute igår, temperaturen i vattnet var ungefär 2 grader (om ens det).

Jag plockade ur alla poshorn när det började bli kallare på nätterna ….eller jag trodde jag gjorde det. Denna lilla gynnare blev kvar. Den klättrade glatt uppför rutan under tömningen av karet.

Jag tog med lite vatten från karet i en bytta och lät den stå inne tills tempen succsesivt hade blivit rumstempererat, sen fyllde jag på med lite mer vatten från akvariumet …Och några timmar senare kunde jag släppa ner den i stora karet …..Där knatade den iväg som om ingenting hade hänt ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[aqva65]
2016-10-27 18:05
#33

kanske så här ?  1. den andra hannen  få en egen hona i eget kar ! 

2. ihop med dom andra !  jag skulle ta 1. men det är jag de :)

Lillyrod
2016-10-27 18:38
#34

Sicken överlevare. Måste vara bra gener i den lille rackarn : )

Annons:
Draken
2016-10-27 21:16
#35

#33 jag får se hur jag gör, nu idag "tippade" han över på sidan ett par gånger igen, innan jag åkte till jobbet. och enligt äldsta dottern så hade han "tippat" ett par gånger under kvällen också.Misstänker att det kan vara simblåsan.

Den skadade hannen är däremot nästan helt återställd, det är otroligt vad rent vatten och lite salt kan göra 😊…Det dumma nötet friar till honan i karantänen tom 😓

#34 Jo, det måtte det vara. Hoppas hen får massa bäbisar som bär samma gener 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2016-10-27 21:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Börjar likna nåt nu 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2016-10-27 21:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#37

Ett oerhört saknat tillskott i mina kar, har idag flyttat in 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Seaside]
2016-10-28 09:16
#38

#37 Jättefina! Papegojciklider eller hur?

Draken
2016-10-28 18:14
#39

#38 Japp det är det Tänkte köpa 2 till, men jag vill inte fylla på för mycket för fort. De är just nu ganska skygga och vill inte gärna komma fram, det är antigen för att de är helt nya, eller att det är för lite fisk i karet. Skulle egentligen ha släppt ner ett stim av något, för att öka tryggheten för cikliderna. Får se vad jag hittar på i helgen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2016-10-30 22:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Fick hem en Guldancistrushane och ett gäng posthorn idag. Ancistrus hanen lade genast beslag på ena grottan under en Red-Moore rot, så jag hoppas att han lockar till sig den bruna honan som bor i akvariumet, och det kanske blir smått där så småningom 😃

Ancistrushanen vill inte komma fram och vara med på bild, men Chokladcikliderna har(sent omsider) upptäckt att det finns Papegojciklider i karet 😉

Man kan nästan läsa vad chokladcikliden tänker " Vad sjutton är du för en konstig prick, och vad i helskotta gör du på mitt revir" 😂😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2016-10-31 16:58
#41

Jag tycker papegojan ser lite blyg ut : )

Annons:
Draken
2016-11-01 09:16
#42

Det stämmer. Den hade bara varit i karet nån timme,så de var väldigt blyga ;) Det är de fortfarande, men jag tror det beror på att jag inte har så mycket fisk i karet, än så länge är det 2 Papegojor,5 små chokladciklider, 1 Chokladmal och 2 Ancistrus, plus en massa växter ;)

Ser onekligen lite tomt ut på 520 liter 😛

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Elin16
2016-11-01 17:32
#43

Okej, förlåt med den där fisken ser verkligen inte alls ut som en choklad ciklid :/ dock så har jag bara sett chokladciklider på internet ;)

Draken
2016-11-01 21:16
#44

#43 Jodå, det är en chokladciklid, en mycket ung sådan. De ändrar dessutom färg och teckning beroende på sinnesstämningen, inte en chokladciklid är den andra lik i färg och teckning ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2016-11-01 22:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#45

Lite dagsfärska bilder :)

Papegojcikliderna  börjar släppa på blygheten nu. Nu ser man dem till och från, och i synnerhet när det vankas mat ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2016-11-01 22:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#46

Två unga chokladciklider (Hypselecara temporalis)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2016-11-01 22:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Albino Ancistrus. Hanne

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2016-11-01 22:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Ancistrus. Hona

Hon är lite rund om magen, så jag hoppas att det inte bara är matmage ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2016-11-01 22:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Hannen igen ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2016-11-08 10:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Nu har stora karet varit igång et tag. Alla värden är jättebra, Ph ligger stabilt på 7,3-7,5 tempen ligger på 26-27 grader.

Nu börjar jag känna att det är dags att fylla på med lite fisk däri :D Skall till Huddik i slutet på månaden (den 26/11) och tills dess har jag beställt en lekgrupp (1-2) Hap. red back scraper, och jag vet att han skulle ta in mer cnetralare tills dess, så jag tänkte se vad han har då …Har han inget jag vill ha, så handlar jag ingenting. Men temat  karet blir Centralamerika och Afrika, ciklider i huvudsak :D

Ställde om rampen för ca.2 veckor sedan så den är inställd på Sötvatten-/ vegetation …och växterna har exploderat sedan dess. Lade i gödningskulor (framförallt svärdsplantorna) när jag startade karet, och jag  häller i Profito och Easy-carbo 1 ggr i veckan. Men jisses, trodde inte det skulle smälla till med växterna så fort :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[aqva65]
2016-11-08 12:49
#51

ser fint ut 🙂👍

Draken
2016-11-09 08:14
#52

Tack :) Börjar bli nöjd nu :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2016-11-13 11:36
#53

Börjar närma sig fyllnad av akvariefisk. Den 26 november åker jag till Huddiksvall för att fylla på med fisk.

520 L : Har funderat på någon stimfisk med mina ciklider, och det lutar mot att det kommer bli Kongotetra. Vill ha en lite större stimfisk, så cikliderna inte skall se dem som en munsbit ;)

240 L : Kommer även kolla runt för att se om det finns något intressant jag kan ha här också.  Vill ha en säker scalarehona, eftersom jag redan har en ensam hanne. men får jag inte ta på det, så får det bli några stycken mindre så får jag hoppas på att det finns en hona bland dem :)

Odessabarberma skall fyllas på i det här karet också, just nu har jag 3, men jag vill ha fler, de är så vackra. Funderar även på någon pansarmal, ett stim på kanske 10-15 individer :)

225 L : Här händer ingenting just nu. akvariumet är igång, med levande sten men annars händer ingenting. Måste ha tag på bättre belysning, och få lite tjockare plånbok innan jag kan göra något åt detta kar. men det skall bli saltvatten i varje fall ;)

112 L :  Tomt. Funderar på Platy eller Svärdbärare.

60 L : Tomt. Funderar på Guppy eller Platy.

De två tomma karen, är inte helt tomma, utan det finns vatten pumpar och sand i dem, men ingen fisk och inga växter ;) Skall göra iordning de karen också, men har just nu satsat på de två större sötvattenskaren.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2016-11-13 17:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#54

Har knäppt lite kort idag. Var på zoobutiken, och kunde inte motstå två st. scalarer de hade hemma ;)

Är lite orolig dock, därför att "Chefen" är på dem hela tiden. om det bara är för att visa att han fortfarande 'r boss, eller om han är ute efter att skada dem får timmarna utvisa. Visar han tecken på att gå in för att skada dem, då får han flytta själv till stora akvariumet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2016-11-13 17:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Och "Chefen" det är jag det ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2016-11-13 17:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#56

Ett par av äpplena ville vara med på bild idag också ❤️

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2016-11-13 17:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#57

Tre ancisrus som har överlevt de problem som har varit i karet innan omstart ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2016-11-13 18:02
#58

Vi får hoppas att han bara spelar "allan" ett tag och lugnar sig den gule 😃

Draken
2016-11-14 08:00
#59

Jag kollade med kunniga "cikidister" och de trodde att det bara var "show-off". Jag skulle avvakta och se hur det utvecklar sig, skall bryta lite revir idag så får vi se hur det blir med det.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2016-11-21 20:15
#60

Det löste sig med gramsiga hannen. När jag hade brytit reviren, så var det inte lika roligt att bråka längre :)

Nu är akvariumen uppstartade, alla utom saltburken, så efter det här inlägget, återgår jag till min vanliga tråd igen "Akvarieträsket här hemma #4 "

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/57c4517a8e0e747aa300106d-akvarietrasket-har-hemma-4?discussions-3

Den här tråden låses nu. är ni nyfikna på vad som händer härnäst, så följ länken här ovan, så kommer ni till min vanliga tråd :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: