Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1562 ggr
[AnimeV4]
2016-10-20 20:21

Nybörjarinfo och räkor + vad?

Hej! Nu har jag blivit seriöst sugen på att skaffa akvarium! Tanken var att jag bara skulle ha räkor, men nu har jag ändrat mig där och vill även ha lite fisk och kanske snäckor. Jag kan börja med att säga att jag har noll koll på akvarium överhuvudtaget. Det är nog mitt svagaste område i djurvärlden, så jag har inte hundra koll på vad man behöver i grunden, särskilt med tanke på att jag knappt kan några arter överhuvudtaget.

Jag har funderat på amanoräkor då jag inte gärna vill ha en massa räkbebisar och ge mig in på försäljning/fler akvarium (än), men körsbärsräkor skulle funka om jag hade någon fisk som åt upp de små. Därmed tror jag att ett stim kolglödstetror skulle vara en bra idé. Jag är mest intresserad av räkor och neontetror, men har gärna ett till stim av någon snäll liten fisk.

Jag ska nog ha ett 140 L akvarium av måtten 70 x 50 x 40. Kommer eventuellt köpa ett större akvarium, men är väldigt inne på det jag hittat. Täckglas vet jag inte om jag ska ha, så gärna inga hoppiga fiskar som förstaförslag. Jag tänkte på taklampa på lagom höjd som belysning.  Och visst är det väl vettigt med en pump. Vad krävs det för pump för 140 L? Och doppvärmare?

-Blir det för mycket med 10 neontetror och 10 räkor (amano eller körsbär) + något mer?

-Vilka arter bör jag titta på? Om stimfisk ska de gärna vara lite mindre. Om det är en art som kan vara ensam eller i par kan den vara lite större. De får gärna vara lite färgglada också, men det viktigaste är att de är snälla.

-Snäckor vill jag ha för att de ska vara duktiga att städa. Vad för andra arter är duktiga på det? Kikade på siamesisk algätare men de vill ha 100 cm långt och 150 L.

-Tips om bottenmaterial. Jag vet att soil är bra för räkor, men är inte säker på vad jag vill ha. Vi bor i Värmlands län, så jag vet inte hur hårt vatten vi har. Mossa är intressant också.

-Övriga tips! Gärna om tillbehör och arter.

Annons:
[Jens]
2016-10-21 07:02
#1

Välkommen.

Så kul att du ska börja med akvarium. Det är ju en spännande värld och när jag läser det du skriver så är du inte helt grön i alla fall. Du har läst på lite grann tror jag 😉

Först av allt så finns det utmärkta guider här i forumet och de finner du under kategorin 'Aktuellt just nu' uppe till vänster. Läs gärna igenom artiklarna men skumma inte igenom utan lär dig. Två saker som du bör inhandla innan du börjar med fisk/räkor i akvariet är No-test i droppform samt PH-mätare. PH-mätare finns digitalt och i pappersform men personligen litar jag mer på digital mätare.

Din tanke är lite som jag för jag har haft räkor tidigare och det blev i överflöd med räklingar och jag visste inte vad jag skulle göra med dem. Det blev helt enkelt för mycket för mig så jag satsar idag istället på Amano som jag trivs väldigt mycket med och får gott skratt av att titta på dem.  Det som är bra att tänka på när det gäller räkor är att hålla dem med ett boende som de kan bo i samt bra mat för dem och allt finns att köpa t ex via ebishop.se. Köp du ett gäng på 20 st istället för att satsa på körsbär. Det är mitt råd att hålla dig enbart till Amano. 

Täckglas behövs inte för det har inte jag och än så länge så har inga hoppat ut även om Amano kan ha tendens till att göra det. När det gäller substrat så kan du använda sand om du så vill och det finns både på biltema och jula. Se bara till att det är sand som är avsedd för akvarium! Om du ska ha soil så finns det många att välja emellan och tips finns på http://www.redbee.se/content.php/137-Soil-Guide

När vi ändå är inne på grus så säger jag vatten. Hårt vatten känner jag till att några har här i forumet och även bland medarbetarna så de får hjälpa dig på traven hur man gör det bäst att få ett bra värde på det. Vatten är otroligt viktigt och det gäller verkligen att få bra bakteriekultur som långsamt bildas över en lång tid och då pratar jag om minst ett halvår. De första månaderna är det mycket som ska kollas titt som tätt för att inte få några otrevligheter i akvariet.

 Neontetror är som sagt en stimfisk och har stimfiskar inget 'hot' i akvariet så blir de fruktansvärt tråkiga. De blir stillastående och håller sig inte alltid tillsammans. Man vill ju att de ska svischa förbi tillsammans och då är det bra med ett par fiskar som de ser som hot men ändå inte så farliga. Tips är t ex dvärgciklider eller Dvärggurami. Det förstnämnda kräver många gömställen i akvariet och det kan man göra med stenar utifrån naturen. Dvärggurami vill gärna ha mycket växter så handla mycket växter och gärna höga växter som t ex vallesneria.

Ett par fiskar + 10-15 neontetror + 20 Amano blir bra men jag saknar algätare och bottenfisk och då ger jag tips om Otocinclusar. Du skrev siamesisk algätare och råder dig inte att köpa dem för de blir väldigt stora. Jag har 6 st i mitt 375 L akvarium och de är gigantiska. Alla är över 10 cm långa och det kommer dominera stort i ditt akvarium med tanke på dina andra val. Otocinclus är mindre och aktiva. Det man ska tänka på när det gäller Ottosar är att ge dem tillräckligt med mat.

Snäckor finns det många att välja mellan. Vi har ett Snäcklexikon som du kan titta i och beställa hem någon sort som du fastnar för. Tyvärr så kan jag direkt säga att äppelsnäcka är förbjudet i Sverige så de kan du inte använda. Personligen så tänker jag köpa Brotia Pagodula men det finns förstås andra snäckor också. http://akvariefisk.ifokus.se/articles/52f6af708e0e74155900046b-snacklexikon

Sedan kanske du kan ha små corysar i ett gäng av 6 st om du väljer sand som bottensubstrat. Finns många olika varianter men titta gärna på de som är av mindre storlek.

Till sist. Glöm inte att köpa växter. Snåla inte på växter och köp gärna många snabbväxande växter i början för det är bra under processen när bakteriekulturen ska bildas och bli bra. Du har ett bra Växtlexikon under 'Akuellt just nu'.

Så där. Har jag glömt något? hmm… Joo 🙂 Inga frågor är dumma så fråga på och ju mer du frågar desto mer hjälp och säkrare blir du under processens gång och sedan lycka till med uppstart av akvariet! Återigen välkommen till akvariefisk !

[AnimeV4]
2016-10-21 21:21
#2

Ska kika i den fliken!

Då låter det hela ganska så enkelt ändå! Kikade faktiskt på både dvärgguramin och ottosen igår, men det hela känns så rörigt. Jag får fundera en vända på vad jag kan erbjuda och hur jag vill kombinera. Är iallafall bestämd på amano nu.

Skulle 10 amano (fler för mycket?) + 5-6 Dvärggurami + 5 eller fler ottosar vara en vettig kombo och mängd? Blir det för mycket med ett stim tetror eller annan art på det? Inte så säker på tetror med tanke på sjukdomarna, men det verkar som att kardinaltetran är värst när det gäller tetrasjukan. Finns det något liknande men friskare alternativ? Vad är "corysar" för art?

pH-mätaren som är digital blir väl ett engångsköp? Är No-test för nitrat? Är lite osäker på vilken temperatur jag vill ha. De kan ju gå i ett par olika, så hur ska man tänka där? pH:t är väl okej så länge det håller sig inom vissa ramar?

Tack för hjälpen! Kul att det är så hjälpsamt här! Har sett det i många trådar👍

[Jens]
2016-10-22 07:43
#3

Dvärggurami och dvärgciklid bör gå i ett par och inget mer. De ska inte vara i större grupp såvida akvariet är riktigt stort men det är inte ditt akvarium. SÅ 10 amano + ett par dvärgar av något slag och 6-8 st ottosar så är det inga som helst problem . Du kan dock tänka på fler i akvariet som passar med dessa fiskar som du har tittat på i ditt akvarium. Jag har haft Kardinaltetra i omgångar och jag hade inga bekymmer med tetrasjukan? Det är nog inte så stor fara med det men visst kan det hända men jag råkade aldrig ut för det.

Corysar = ) Förlåt att jag inte skrev deras latinska namn. Det är Corydoras och uppe på denna sida så ser du ett Lexikon och där har vi lagt upp några av de vanligaste Corydoras-arterna. De håller sig på botten och äter upp överflödig mat osv osv. Väldigt charmiga malar. De gillar att ha grottor att gömma sig i eller under stora rötter och de ska vara i grupp. Här hittar du en lista över corydoras utöver de vi har på vår sida https://www.zoopet.com/fiskar/fisk_grupp_resultat.php?GRUPP=19&ORDNING=all

PH-mätare digital är ett engångsköp. Det enda du får köpa ibland är buffertpulver som du får kalibrera emellanåt så mätaren inte tappar sin exakthet och buffertpulver finns att köpa på t ex clas ohlson. Jag brukar köpa nytt när jag misstänker att det är något galet och det brukar ske kanske en gång om året.

När det gäller temperatur så ta ett genomsnitt på dem och jag kan säga redan nu att dessa fiskar passar bra mellan 22-26 grader. Själv har jag 24 grader.

[AnimeV4]
2016-10-22 17:42
#4

Jag ska fortsätta läsa på! Uppdaterar med idéer och frågor! Tack för hjälpen🙂

CaptainBunchie
2016-10-23 15:34
#5

Flikar in att No2 är Nitrit och No3 är Nitrat :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[Jens]
2016-10-23 15:51
#6

Ser att jag inte skrev No2-test utan glömde numret. Det ska vara No2-test och inte No3-test.

Annons:
Qurex
2016-10-23 18:08
#7

Har du kommunalt vatten kan du kolla med de vad för vatten du har i kranen. Det är lättare om man väljer något som matchar vattnet. Posthornssnäckor är grymma på att städa. Sen amanoräkor äter trådalger så de två arterna i ett akvarium gör att man behöver städa väldigt lite om man får bra balans och inte matar för mycket. Bra att tänka att hela akvariet är en organism. Jag brukar tänka akvariet som en individ med olika delar som samspelar. Ljus,fisk,avföring,vattenbyte,växter,nitritnedbrytande bakterier m.m.

[AnimeV4]
2016-10-24 20:21
#8

#7 Ska se om jag hittar något på internet! Det ska nog finnas tabeller att kika på.

Det är lite det som var planen! Hur är posthorn med att försöka sig? Hur många bör man skaffa?

Tack för bra tips!🙂

[Jens]
2016-10-24 20:30
#9

Du behöver inte posthorn när du har ottosar och amano. posthorn förökar sig rejält och det kan bli till lidande. Jag fick hur många som helst och det störde mig väldigt och köpte 4 st unga Praktbotia och när akvariet var rensat ifrån snäckor så lämnade jag tillbaka botiorna för de blir för stora i mitt akvarium som är på 375 L.

Jag gjorde en deal med affären för jag köpte dem för en summa och fick tillbaka halva kostnaden när jag lämnade tillbaka dem. Tog en månad ungefär men den lyckan kanske inte alla har med sin akvariebutik.

Blir det lite problem med alger så köp mer amano och ottosar så löser det sig.

[Jens]
2016-10-25 06:01
#11

#10 Bra tips när det kommer till kritan. UV-filter vet jag att några använder sig av…

[AnimeV4]
2016-10-25 19:56
#12

#9 Nej, då ger jag mig inte in på några posthorn.

#10 Har lite problem med engelskan. Finns det någon kort och enkel förklaring här på iFokus?

[Jens]
2016-10-25 20:12
Annons:
mimåne
2016-10-26 11:06
#14

Välkommen hit PuffBuck. Kul att se en ny Avatar här. Jag hoppas du ska trivas och hitta vad du söker på sajten.

Du har fått jättemycket råd och tips ser jag, men jag ska ändå säga mina även om det blir lite dubblett av en del kanske.

Din fiskkombination av en mindre stimfisk och räkor är absolut möjlig. Själv har jag haft körsbärsräkor och amano tillsammans med kolglödstetror och Corydoras trilineatus. Körsbärsräkorna blev många, många fler.

Jag tycker att du skulle kunna börja med att skaffa amanoräkor och neontetror så som du önskade dig. Sen har du valt en jättebra storlek på akvariet att börja med så det finns absolut plats för fler arter =) Amanoräkor kan klättra/hoppa ut ur akvariet så täckglas behövs för dem.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[AnimeV4]
2016-11-08 16:27
#15

#13 Åh, tack!

#14 Tack! Vad bra att jag verkar ha vettiga planer😃Angående täckglaset.. Skulle man kunna ha en lite lägre vattennivå så att vattnet är säg 5 cm lägre än själva akvariekanten? Kan inte påstå att jag är sugen på det, men kommer ju att ha det om det inte går att lösa på annat sätt. Vill ju inte gärna att några räkor hoppar ur!

mimåne
2016-11-08 18:08
#16

Hm.. Problemet med att amanoräkor tar sig ur akvariet handlar om deras naturliga instinkter när de fortplantar sig. För att honan ska få sin avkomma att överleva behöver hon ta sig från sötvattnet hon lever i till en vattendel som är mer bräckt/salt vilket rommen behöver för att utvecklas till räkor. Räkorna tar sig sedan själva tillbaka till sötvatten. Det ligger alltså i deras natur att klättra, hoppa och ha sig.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[AnimeV4]
2016-11-08 18:17
#17

#16 Jaha, det visste jag inte! Jag får börja med täckglas och se hur de sköter sig. Det borde väl inte spela så stor roll vad för glasskiva man köper, eller? Måste det vara glas? Kan man ha plexiglas? Vi har nämligen en del kvar efter bygge av marsvinsbur.

mimåne
2016-11-10 11:40
#18

Du kan använda plexiglas, det spelar ingen roll vilket material det är =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[AnimeV4]
2016-11-11 01:02
#19

#18 Tack!

Lizelda
2016-11-12 02:02
#20

Jag har amano och var jättenojjig över att de bara skulle säga "Hejdå, ha det bra" och dra eftersom jag inte kan ha täckglaset med lampan men alla är kvar fortfarande :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
[Jens]
2016-11-12 07:05
#21

Jag säger som Lizelda. Var orolig att de skulle smita men inte då. Alla finns kvar i akvariet och de trivs bra verkar det som också.

Lillyrod
2016-11-12 07:17
#22

Jag frågade i butiken när  jag köpte mina amano och de hade aldrig haft någon som smitit så risken finns väl men är inte så stor : )

[AnimeV4]
2016-11-13 23:39
#23

#20 Men haha!😂

#20 #21 #22 Då verkar det ändå ganska så lugnt, fast varför skulle jag ha turen att inte få vildingar?😮

Vi får se hur jag gör. Lär nog börja med täckglas för säkerhets skull. Jag är ändå alltid hemma, så jag kan ha bra koll på dem för att se hur rymningsbenägna de är.

Upp till toppen
Annons: