Annons:
Etikettallmänt
Läst 1094 ggr
Sensum
10/19/16, 6:10 PM

maskar

Hey!

Har många små maskar i bottensubstratet i mitt akvarium där det finns mycket räkor, lite rasboror och Malaysiska sandsnäckor. Övermatar inte men det blir ändå ganska mycket småmaskar på botten. De stör ju inte och rasbororna käkar dem lite då och då.

Jag undrar om räkorna och sandsnäckorna äter av maskarna med, vad tror ni?

Räkorna pillar ju konstant i substratet och sandsnäckorna suger ju in allt möjligt, maskarna är ju långa, (2-3 cm) supertunna och sköra så de borde ju bli lite mat åt invånarna. Funderar på detta eftersom räkorna förökar sig lavinartat trots att de inte får mycket mat. Jag reser bort i perioder och akvariet får då bara mat 2 gånger i veckan. Har märkt att det räcker, rasbororna är tjocka och välmående och räkorna förökar sig som bara den. Det är ju super om det är så 🙂

Annons:
[Jens]
10/19/16, 6:46 PM
#1

Misstänker att det antingen är nematoder eller planaria du har i akvariet. Störs du inte av det så är det ingen fara. Jag kan inte tänka mig att räkorna eller snäckorna äter dem men väl rasbororna. Undrar om de hinner med att äta det som finns? Det är frågan.

När jag hade planaria i akvariet så gillade jag det inte alls så det tog jag bort med medicinen 'No Planaria' men nematoder så löste jag problemet genom att ha små små fiskar i akvariet vilket du har. Matade naturligtvis mindre också.

Sensum
10/19/16, 7:33 PM
#2

#1 Tack för svar. Känslan av dem i akvariet är ju lite äcklig och man ser dem ju så tydligt,  men de verkar ju göra nytta. Ja det är förmodligen både nematoder och planaria. Testade No Planaria för flera år sedan, men då dog alla sandsnäckor och där kom trådalger efter det så vågar mig inte på det igen. Miljön i akvariet är perfekt nu sedan länge och då vågar man ju inte experimentera.

Nej men det är nog så att räkor och snäckorna inte rör maskarna 😕

[Jens]
10/19/16, 7:39 PM
#3

Jag hade mardrömmar när jag tänkte på planarier. Mådde inte alls bra utav det men  nematoder var det lite lättare med även om det inte var det bästa.

Jasså, dog sandsnäckorna utav No Planaria? Det har jag inte tänkt på för mina brukar vara under sanden men nu efter ett halvår så har jag massor med sandsnäckor igen men det säger ju inte om några dog eller inte. Kan tyvärr inte svara på det.

Roligt att det går bra för dig! Hoppas du löser problemet med planaria och nematoder.

Mindful
10/19/16, 10:54 PM
#4

Jag hade knökfullt med sandsnäckor och 99.99  procent av dem dog. Alla stora och medelstora dog, minns att det dök upp 2 st minimini sandsnäckor efter någon vecka som levde, det var just 2 st. som levde, märkligt!  men fick sedan nya av en vän. Minns också att jag fick i lite för mycket av pulvret, dosen blev starkare, kanske det hade överlevt fler annars. Men fler borde ha samma erfarenhet som jag tycker jag med just sandsnäckor och No planaria. Lustigt med är att skräpsnäckorna överlevde!

 ~~ All that we see or seem Is but a dream within a dream  ~~

Mindful
10/19/16, 10:55 PM
#5

så vi är fler som råkat ut för samma med no planaria!!!

 ~~ All that we see or seem Is but a dream within a dream  ~~

[Jens]
10/20/16, 5:37 AM
#6

Intressant. Det är ju inte kul om sandsnäckor dör. =( Jag lade inte märke till att många dog men det kan ju har varit så vilket är olyckligt men nu är det fullproppat med sandsnäckor igen.

Annons:
Sensum
10/20/16, 1:41 PM
#7

Hos mig dog alla, väntade i flera månader innan jag köpte nya. Fick göra flera korta vattenbyten den första tiden, plocka ur de största döda snäckorna. Jag tog exakta mängden No Planaria och blandade med vatten. Bytte bottensubstratet innan jag köpte nya snäckor då det fanns så mycket skal kvar av snäckorna.

Lustigt att det faller ut olika, kanske blir någon kemisk reaktion med vissa akvarievatten.  Simma lugnt 😎

Sensum
10/20/16, 10:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

man kan se maskarna i framkanten

och en bild på hela akvariet

Upp till toppen
Annons: