Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 939 ggr
Hannahtheo
10/14/16, 6:25 PM

Sjuka fiskar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag hittade jag en av sonens Platy i det stora (450l) karet död. Den var nästan uppäten så svårt att se nåt på den. Nu ser jag en annan av platyna som simmar runt i ytan och har stjärtfenan ihopdragen.. har testat med dropptester men alla värden är tip top! Inga andra fiskar beter sig konstigt. Bara en av mina diamanttetra som blivit lite brun precis där fenorna går ut, kan det vara fenröta eller svamp?

Annons:
Hannahtheo
10/14/16, 6:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Diamanttetra o platyn på samma bild… svårt o ta bra bilder :p

mimåne
10/15/16, 11:04 AM
#2

Fiskarna ser inte så pigga ut på bilderna. Har det hänt några förändringar i akvariet?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Cecilia.S
10/15/16, 11:13 AM
#3

Har du nyligen gjort någon stor städning/ändring i akvariet? Det kan leda till dålig vattenkvalité och eventuell fenröta, av vad jag har förstått.  

Du kan läsa lite här: http://www.bettasverige.n.nu/sjukdomar

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Hannahtheo
10/15/16, 12:26 PM
#4

Bytt vatten som vanligt, 20-30%, kollar värdena innan varje vattenbyte en gång i veckan. Inga förändringar i värdena. Inga nya fiskar de senaste heller. Alla andra fiskar är pigga och äter och så är även diamanttetran. Platyn är ständigt vid ytan och beter sig konstigt. Kanske bäst ta bort den? Har läst om de vanligaste sjukdomarna och inget verkar stämma. Men jag hade en Praktbotia som gjorde samma sak för några veckor sedan och som jag sedan hittade död morgonen därpå. Kan inte komma ihåg att jag sett någon fisk uppträda så under alla mina år med fiskar..

mimåne
10/16/16, 12:23 PM
#5

Kan det vara ålderdomen eller dålig avel? Platy lever ju inte så länge idag.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: