Annons:
Etikettmalar
Läst 3521 ggr
sammy78
10/14/16, 5:23 PM

Info om otocinclus?

p { margin-bottom: 0.1in; line-height: 120%; }

Halloj !

Hade tänkt skaffa lite Otocinclus till mitt 96 liters akvarium.

Har 5 stycken Corydoras aeneus I akvariet för tillfället och det har varit igång I cirka 4 månader.

Har inte haft några som helst problem med mina corys …. men jag vill skaffa lite algätare och är nyfiken på Otocinclus.

Vilken sort är känsligast respektive härdigast ?

Hur många Otocinclus kan man ha I ett 96 liters akvarium ?

Hur många ska man helst ha för dem ska trivas ?

Har aldrig haft Otocinclus innan så alla tips uppskattas !!

Har ni några Otocinclus?

96 liters akvariet har sand som bottensubstrat, har också några växter och lite rötter.

Info om vatten värden:

JBL NH4 Test : 0.05 NH4 mg/l (ppm) ( långt inom ok värde enligt JBL )

Tetra N02 test (dropptest) < 0.3 mg/l = ok & lågt(enligt Tetra)

Nitrat : 25 mg/l

Klorhalt : 0.

Ph: 7,5 (dropptest) 6,8 (sticktest)

Temp I akvariet : 26-27 °C (använder inte doppvärmare)

Är nyfiken på dessa sorterna av Otocinclus:

Otocinclus affinis

Otocinclus vittatus

Otocinclus cocama

Tipsa mig gärna om de olika sorterna :)

Tacksam för alla ev. svar/tips ! :)

Annons:
Lillyrod
10/14/16, 5:55 PM
#1

Otocinclus är en rolig fisk men ganska känslig. De måste ha bra vattenkvalité och gärna strömmande vatten. Det är en stimfisk så minst 6 stycken vill de vara gärna fler. 

Affinis och Vittatus är nog de vanligaste i handeln. Cocoma är ovanlig och väldigt dyr. 

Bara alger räcker inte åt dem utan de behöver annan mat också. Mina äter det som bjuds i karet som räkmix, sjunkande tabletter och pellets. De får grönsaker någon gång i veckan med. 

De man köper är till 100 % vildfångade för de är väldigt svåra att få till att leka därför är de också känsligare än fiskar som är uppfödda av människor. Vanligaste dödsorsaken för en otocinclus är dåligt vatten och svält.

Hannahtheo
10/14/16, 9:50 PM
#2

När jag var på semester och min syster var fiskvakt och hennes son hade i (utan att hon märkte det…) en burk med fiskmat, en krukväxt med tillhörande jord och stängde av värme och pump i mitt 120l akvarium med bla otocinclus så var mina otocinclusar de enda som överlevde de dagar som gick samt det totala vattenbyte dom efterföljde. Så tycker ändå dom är ganska härdiga! Älskar dom, dom är så söta o roliga att titta på.

sammy78
10/15/16, 10:59 AM
#3

Nån mer som vill/kan tipsa ?! :)

sammy78
10/16/16, 11:28 AM
#4

Ingen ? Behöver lite tips/hjälp !

ElinvBorg
10/16/16, 11:36 AM
#5

Tycker Lillyrod har tagit upp det viktigaste, är det något annat du undrar? Möjligtvis är det lite varmt i ditt kar då de inte vill ha det så varmt

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

mimåne
10/16/16, 12:04 PM
#6

Undrar också över vad mer vi kan ha att tillägga =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
sammy78
10/16/16, 1:10 PM
#7

p { margin-bottom: 0.1in; line-height: 120%; }a:link { }

Jo, Lillyrod
fick med mycket men jag vill gärna veta lite om
 era erfarenheter med denna fisk !

Hur många jag kan
ha I ett 96 liters akvarium. (jag vet att man ska ha minst 6 styck ….
men kan jag ha flera I ett 96 liters eller ?

Vilken temp gillar
dem ? Står olika på olika ställe blir lite snurrig av info?

Kan tyvärr inte gör
så mycket åt temp … då jag inte använder doppvärme !

Är det någon
skillnad på Otocinclusaffinis

Otocinclus vittatus I temprament eller annat ?

Något annat jag ska tänka på ?

Lillyrod
10/16/16, 1:24 PM
#8

Om du inte kan hålla den temperaturen i karet som fisken vill ha så ska du inte ha de fiskarna. Så enkelt är det. Antingen gör man tillvaron så bra som det går för fisken och kan man inte det får man välja något annat. 

Du kan ha upp till 10 stycken i 96 liter lite beroende på vad som går där mer. Är det bara corydoras så är 10 ok : )

Jag har inte märkt någon skillnad i beteende på mina. Jag har affinis och flexinis. De är ganska skygga men det kan vara skillnad mellan individerna också.

Cecilia.S
10/16/16, 1:34 PM
#9

Otocinclus trivs bäst i 21-25 graders akvarium, det gäller både affinis och vittatus, cocama vet jag inte men gissar på ungefär samma. pH mellan 6-7,5 vilket du ovan skriver att du har. Tänk på att dom behöver vegetabiliskt foder, dem klarar sig inte enbart på alger. Vill gärna ha mycket växter och en del rötter samt en relativt stark vattencirkulation, tror också att dem trivs bäst med grus men är osäker.

Ang. hur många du kan ha i ett 96 liters akvarium är jag osäker på så det får någon annan svara på. Men jag skulle gissa på att du kan ha mer än 6 st eftersom att dom är fredliga, men det beror givetvis på om du ska ha någon annan fisk tillsammans med dom.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

sammy78
10/16/16, 2:31 PM
#10

p { margin-bottom: 0.1in; line-height: 120%; }a:link { }

Tack för alla svar/tips 🙂

Men går det att få ner temperaturen på något sätt ?

Har 23-24 grader I bostaden… förstår inte varför det är några grader varmare I karet?

Temperaturen I karet ligger alltid mellan 26-27 !

Som sagt så står det väldigt olika på olika sidor angående temperaturen. Står allt från 21-26 grader på : (http://www.seriouslyfish.com) till 22-28 grader på : http://www.practicalfishkeeping.co.uk/features/articles/keeping-otocinclus-catfish-in-the-aquarium   🤔

Det är precis det jag vill… göra tillvaron så bra som det går för fisken!

Men hur ska man veta vad som stämmer ?

Ni som har eller har haft Otocinclus vad har ni för temp I karet och hur håller ni den ?

Vill vara som välinformerad och påläst som möjligt innan eventuellt inköp av fiskarna därav alla frågor osv !

Lillyrod
10/16/16, 4:58 PM
#11

Fråga på du bara ; ) vi svarar så gott vi kan. I mina kar har jag ca 24 grader. Det håller jag med doppvärmare. I lägenheten har jag runt 20 så utan doppvärmare blir det för kallt.

Lysrören genererar en hel del värme så jag tror det är därför det är varmare i karet. Eftersom det är så varmt i rummet blir det nog svårt att få ner temperaturen. 

Du har rätt i att det står olika om fiskarna på olika sidor vilket egentligen är konstigt. Nog borde fiskfolket vara överens. De lever ju i strömmande vatten och jag tror att temperaturen där inte är så hög som i stillastående.

sammy78
10/16/16, 5:44 PM
#12

@ Lillyrod

Tack för svar :)

Ok, så om jag sänker tempraturen i rummet/bostaden så borde tempraturen bli lite lägre isåfall …. problemet är bara det att vi/jag har gamla element i bostaden som är vackra men ack så temperamentsfulla 😃

Antigen är dem varma som in i bomben eller så ger dem bara lite fjutigt med värme ska se vad det blir för temp i rummet om jag sänker värmen?

Kan man byta till lysrör som inte genererar lika mycket värme?

Ja, fiskfolket ger så olika info ! Man vet ju inte vad man ska tro?

Men tror ni inte att det går bra med 26 grader eller 25 om jag får ner temp ?

Hmm … vilka tempraturer brukar zoo/djurbutikerna ha i sina kar eller dem har olika ?!

Lillyrod
10/16/16, 5:58 PM
#13

Jag tror de klarar 25 grader och givetvis blir det svalare i karet om tempen i rummet sjunker. Jag har nästan aldrig några element igång här för det blir varmt ändå. Alla andra runt om har full rulle på värmen 😃

Om det finns några lysrör som inte alstrar värme vet jag inte.

Allvarligt tror jag inte de stora kedjorna har så stor koll på värmen i sina kar. Har aldrig sett några doppvärmare heller. Det måste jag kolla nästa gång jag går till "min" akvarieaffär

Annons:
usvead
10/17/16, 6:31 AM
#14

Jag har otocinclus niger i ett eget kar med ganska låg temperatur (natt: ca 21-22, dag: 23-24) men då är elementet i rummet avstängt och jag har inget täckglas. Sommartid blir det värre då är en fläkt riktad mot vattenytan ett måste eftersom den här lägenheten är/blir varm.

Precis som Lillyrod skriver så lever de i strömmande vatten så jag har rätt så starkt flöde i mitt kar men då har jag ju inga andra fiskar tillsammans med mina.

Jag har en ledramp som inte avger nämnvärt med värme.

Varierar med kokt zuccini, broccoli, gröna ärtor, Dr Basseleer och kanske någon algtablett emellanåt

Upp till toppen
Annons: