Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 886 ggr
Emmetem
2016-10-12 11:59

Varför trivs inte mina snäckor?

Hej!

Jag har haft äppelsnäckor i många år. De har brukat vara otroligt aktiva, irra runt i akvariet och verkar ha trivts väldigt bra. Och nu när mitt akvarium sprack så fick jag hastigt gå och köpa mig ett nytt akvarium och starta upp det. Det fick stå i några dagar med sand och växter innan jag fick flytta fiskar (guppys) och snäckor till det nya akvariet. I början gick allt bra, men sedan så har jag märkt hur mina snäckor har blivit otroligt slöa och inaktiva. Någon snäcka har till och med dött och jag blir förtvivlad! Jag har skött akvariet med vattenbyten, inga medel i akvariet och alla andra fiskar trivs. Nu har akvariet stått i flera månader och alla andra trivs som sagt jättebra, alla utom mina små älsklingar.

Dock har jag börjat fundera på om det är mina pansarmalar som stör snäckorna, men då jag haft pansarmalar och snäckor tidigare har det fungerat utmärkt? Slöjstjärtarna har aldrig heller rört snäckorna.

I akvariet finns för tillfället:   2 slöjstjärtar, 3 pansarmalar, 20-tal Guppy, 1 gibbiceps, 1 Ancistrus och 10 äppelsnäckor.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Annons:
Liten boll
2016-10-12 12:50
#1

Är pansarmalarna ända skillnaden från förra karet?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Emmetem
2016-10-12 13:30
#2

Nej, alla fiskar utom guppysarna och ancistrusen är nya!

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

[Jens]
2016-10-12 13:48
#3

Nej, det kan inte vara pansarmalarna för jag har väldigt många sådana tillsammans med mina snäckor och de trivs bra. Hur är det med varierad mat och kalk ?

Äppelsnäckan
2016-10-12 14:05
#4

När du startade upp det nya akvariet, hade du då i nytt vatten eller det gamla som innehöll en bakterieflora? Om du hade i nytt vatten och sedan la i så många fiskar och snäckor i ett kör så kan det belasta vattenvärdena så att det blir nitrit. Äppelsnäckor är känsliga mot sånt.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Emmetem
2016-10-12 14:16
#5

Då det första akvariet sprack så hann vi bara rädda en hink vatten, där fiskar och snäckor fick bo i några dagar under tiden vi startade upp det nya. Så ja, vi fick starta upp med i princip helt nytt vatten! Men vi köpte inga fler fiskar förrän någon vecka efter vi startat upp det. Vi la alltså inte i fler fiskar från första början! :-) Vad föreslår ni att jag ska göra för att se om det är det som är fallet? Vill bara att mina snäckor ska må bra :-(

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

ElinvBorg
2016-10-12 14:18
#6

Viktigt att poängtera att bakterierna inte lever i vattnet utan i bland annat filtret och substratet, tog du med dig det "gamla" till det nya karet?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Annons:
Emmetem
2016-10-12 14:29
#7

Pumpen skrotade jag för den var fullkomligt värdelös! Däremot tog jag med sanden (men var tvungen att fylla på med mer då det nya var betydligt större) och även växterna åkte med! Jag tog även ett pH-värdestest nyss! Men jag tycker personligen att bilden inte gör testet rättvisa då vattnet enligt mig är mycket ljusare och har en mer ljusblå ton i verkligheten.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Emmetem
2016-10-12 14:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här är bilden, som konstigt nog vägrade följa med förra inlägget!

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

[Jens]
2016-10-12 15:05
#9

Jag tror på att det är något som inte stämmer i vattnet . Även om fiskarna mår bra så kan det vara så att snäckorna inte mår bra för de är känsligare. Jag frågade om kalk? Har de åtkomst till det ?

Emmetem
2016-10-12 15:08
#10

Oj, jag missade dig Jens! Ursäkta! :-) Nu när du säger det har jag totalt glömt bort kalk! 😮De har alltid haft tillgång till det tidigare, men nu när jag bytte akvarium så följde inte den lilla "korken" med snäckskal med! Tack! Kan det vara det som gjort att de mått så dåligt?! 😢

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

ElinvBorg
2016-10-12 15:10
#11

Kan det bero på ålder?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Emmetem
2016-10-12 15:13
#12

Nej, det tror jag knappast! Jag har bara haft dessa snäckor sedan i våras/somras!

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

[Jens]
2016-10-12 15:42
#13

Kalk gör verkligen nytta så det är bra att ge dem . Sedan varierad mat förstås. Kolla om du stoppar i ett broccoli om de piggnar till.

Jag vet ju att du har haft snäckor länge så man funderar ju verkligen på vad som felar. Det är inte så att du har ny inredning av något slag, stenar, rot ?

Annons:
Äppelsnäckan
2016-10-12 16:30
#14

Jag är ingen expert men jag tycker det låter ganska tveksamt att stoppa i massa djur i ett akvarium utan nån större bakterieflora. Man ska ju börja med runt 3 fiskar max och sedan vänta flera veckor innan man sakta kan börja lägga i fler. Om jag var i din situation skulle jag tro att det var problemet och kolla upp nitrit.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

[Jens]
2016-10-12 17:42
#15

Kan vara en orsak 'Äppelsnäckan' men frågan är vad hon skulle ha gjort när hon inte hade ett annat akvarium än att köpa nytt. Vad säger nitrit-nivån, emmetem?

Mina äpplen gillar inte alla sorters stenar eller rötter så det är bra att veta om du har stoppat i något sådant i det nya akvariet som inte var i det gamla?

Äppelsnäckan
2016-10-12 19:05
#16

Det finns ju medel att köpa som gör att man kan lägga i fiskar fortare.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

mimåne
2016-10-12 19:21
#17

Jag har läst igenom tråden nu men hittar inte någon information om hur länge akvariet har varit igång idag. Om du inte sagt det så undrar jag över det nu =)

Min tanke är att akvariet inte har stabiliserat sig och fått de hälsosamma värden och bakteriekulturen som snäckorna var vana med innan. Om det inte har varit igång så länge ännu.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Emmetem
2016-10-13 12:46
#18

#14 Som sagt så hade jag inget val. När akvariet spricker helt utan förvarning och jag tvingas stoppa en massa fiskar och snäckor i en hink så hade jag dessvärre inte så mycket till val! Jag hade aldrig gjort så annars.  Och jag har testat sådant medel innan och det tyckte inte mina snäckor om över huvud taget så det var dessvärre inget alternativ 🙂

#15 Jag har beställt hem ett nitrittest nu! Förhoppningsvis hinner det komma imorgon! Ska dessutom åka och köpa hem lite gottigt till dem sedan🙂

#16 Akvariet har varit igång sedan i början på augusti!

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

mimåne
2016-10-13 17:58
#19

Så ungefär två, snart tre månader har det varit igång. Hm. Jag tror nog det är en bra idé att kolla vattenvärden som nitrit.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: