Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1519 ggr
Anne.K
2016-10-11 10:18

Fjäll som står ut?

Hejsan!

Det är så att jag har en silver Molly hona vars fjäll har börjat stå ut på hennes undersida. Vad är detta? Någon som har någon aning och vad ska jag göra? Just nu är hon placerad i karantän för säkerhets skull ifall det är något smittsamt. Ingen annan fisk är drabbad.

Hon är i övrigt inte svullen eller så. Hon är pigg och har bra aptit och är nyfiken och kontaktsökande precis som innan. Hennes avföring är dock vit.

Hoppas någon kan hjälpa mig att klura ut vad det kan handla om.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Annons:
[Tinitusan]
2016-10-11 10:33
#1

fjäll som står ut KAN vara tecken på bukvattensot som i sin tur är ett samlingsnamn för en rad olika sjukdomar, detta gör det lite tricky att reda ut, men det kan också vara en reaktion på för höga halter av nitrat, o då brukar det gå att rädda fisken om den flyttas.

Anne.K
2016-10-11 10:36
#2

får ta och inskaffa ett test för nitrater och se hur det ser ut i det stora akvariet. Om det är så att nivåerna är lite för höga, hur sänker man dessa?

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Anne.K
2016-10-11 10:38
#3

Btw, så är inte hennes avföring vit längre såg jag idag. Igår var den vit. Men idag ser avföringen normal ut. Så antar att det med avföringen bara var något tillfälligt.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Tinitusan]
2016-10-11 11:11
#4

vattenbyte är det som gäller om nitrat är högt, hur ofta byter du o hur mkt? o hur stort är karet o hur många fiskar har du i?

Anne.K
2016-10-11 11:24
#5

Jag byter vatten varje vecka. och jag byter ca 12 liter då (det blir en hink). Akvariet är på 150 liter. och det är totalt 17 fiskar + lite snäckor. Är det kanske för lite vatten jag byter i veckan? Bör jag kanske byta en större mängd? Detta har jag vart väldigt osäker på, men har inte våga ta mer vatten för vill inte att det ska bli fel åt andra hållet heller. :P Men hur många liter bör man byta varje vecka på ett 150 liters?

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Tinitusan]
2016-10-11 11:44
#6

oj ja det är alldeles för lite, 12 l i ett 150 l kar är bara 8 procent, kanske 10 om vi räknar bort volymen som tas upp av inredning, o speciellt när du har så mkt fiskar i som 17 st, vad är det för fiskar? 

som riktlinje kan jag tala om att jag byter mellan 30-50% i veckan.

speciellt när det kommer till ett nyare kar är det extra viktigt att sköta sina vb med tanke på att nitrit lätt byggs upp, har du koll på nitriten? när startades karet?

jag tippar på att du har en hel del uppbyggda halter i ditt kar sdom ställer till problem, jag hade gjort ett 50% vb omedelbart o sen kollat både nitrit o nitrat för att försäkra att det inte är farliga halter, OM det är det så bör du fortsätta med 50% vb dagligen tills nivåerna är acceptabla, o när de är det gör du i alla fall 30% varje vecka, alltså i ditt fall 3-4 hinkar per gång.

Annons:
Anne.K
2016-10-11 12:25
#7

Okej. då får jag helt klart ändra mina vattenbyten till mer vatten. Och så följer jag dina råd. Tackar så mycket för hjälpen, det är lite klurigt när man är nybörjare med akvarium. Just detta karet startades i slutet av juni om jag minns rätt, eventuellt i början av juli. Minns inte exakt. Hade ett annat akvarium innan som startades i mars, men bytte akvarium (samma fiskar hela tiden, dock inte samma antal som idag utan detta har jag ökat försiktigt under månadernas gång). Hade dock med mycket av vattnet från det första akvariet till det här som jag har nu. 

Fiskar som jag har i är silver mollys och dalmatiner mollys. Metallpansarmalar. Kardinaltetror och otocinclus. 

Ska be min sambo köpa hem nitrit test när han slutar jobbet. Så att jag kan kolla läget. Men ska byta 50 % på en gång. 

Åter igen tack, hjälp är guld värt från folk med mer erfarenhet och kunskap. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ElinvBorg
2016-10-11 12:47
#8

Tänk på att köpa dropptest och inte stickor ;)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Anne.K
2016-10-11 13:24
#9

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Tinitusan]
2016-10-11 14:43
#10

det funkar kanon, tänk på  att köpa nitrat också då jag faktiskt misstänker att det kan vara boven i det här läget, normalt vid bukvattensot om fjällen börjat ställa sig ut har fisken redan tappat aptiten o är tydligt dålig, om så inte är fallet kan det kanske vara en reaktion på högt nitrat, vi hoppas på det i alla fall =)

Anne.K
2016-10-11 14:49
#11

#10 hon som är drabbad visar inga andra symptom hittills. äter bra och är pigg. så förhoppningsvis kan hon bli återställd.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Lillyrod
2016-10-11 18:17
#12

Jag byter 3-4 hinkar varje vecka i mitt 150 liters. Det blir ju kanske inte mer än 8 liter i varje hink då för man fyller ju inte ända upp till kanten. Det funkar bra hos mej : )

mimåne
2016-10-12 09:38
#13

Den vita avföringen hon hade i början kan bero på att hon var stressad efter flytten till karantänsakvariet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: