Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 773 ggr
Jennifer.hogdahl
10/9/16, 9:50 AM

Ciklider till 70l??

Har nu verkligen fastnat för ciklider men det finns inte så jättemycke fakta om dom så nu undrar jag. Kan man ha olika sorter tillsammans eller är dom dumma. Vilka sorter kan man ha i 70l och hur många olika sorter om det går. Istället för att ha par skulle man kunna ha av ett kön tex hona bara och typ 3 olika sorter? Har kollat på Pelvicachromis pulcher någon som har den eller har haft. Hur är den fredlig kan den hållas med mindre fiskar på zoopet står det 80l men på zoonen står det 60l fast det var dock för lek. Såg också på zoopet he någon som hade en i ett 10 liters men ingen verkade bry sig eller kommentera de kändes lite hemskt.

Annons:
Jennifer.hogdahl
10/9/16, 9:53 AM
#1

Lägger också till hur ska inredningen vara har förstått att dom vill ha någon typ av grotta men mer?

Lillyrod
10/9/16, 10:16 AM
#2

Om vi pratar dvärgciklider så ett bestämt nej till att ha flera sorter i ett 70 liters. Inte ens flera av samma art utan ett par är det bästa. Det är honorna som tar reviren och de är inte så sociala med varken sin egen art eller andra : )

Mycket växter och många gömställen så att de kan komma ifrån varandra när de så vill.

Draken
10/9/16, 10:41 AM
#3

Håller med Lillyrod här, endast ett par dvärhciklider i 70 liter.

Du skall definitivt inte ha Palettciklid (Pelviachromis pulcher) i 70 liter, det blir för litet, oavsett vad det står på zoonen och zoopet. De är mycket aggressiva och revirhävdande under lek och yngelvård, skall du ha paletter, så bör du ha ett akvarium på minst 200 liter (gärna större).

Jag är sugen på ett palettciklidpar, tycker de är mycket vackra, i mitt 240 liters, men jag tvekar. Om det blir eller inte, beror helt på vad jag annars skall ha i karet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
10/9/16, 11:37 AM
#4

Så roligt att du fastnat för ciklider, jag gillar också dem =)

De flesta ciklider kräver mycket större akvarium än 70L men det finns några släkten och arter som passar i mindre akvarium som ditt. Jag skulle rekommendera dig att titta på Dvärgciklider som de tidigare har nämnt. Främst släktet apistogramma. Man ska inte blanda flera olika arter dvärgciklider tillsammans för de kan då bli dumma mot varandra som du säger. Du har helt rätt i det.

Det bästa är om du väljer en ciklid art och köper ett par. Sen kanske du kan ha någon annan fredlig fisk till dem. T.ex ett stim av någon tetra och en fisk på botten.
Åk gärna till din djurbutik och se om de har inne någon dvärgciklid från släktet Apistogramma. Sen kan du åka hem och läsa på om arten i lugn och ro för att se om den passar dig och dina önskemål.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: