Annons:
Etikettallmänt
Läst 585 ggr
Chinesecrestedlover
10/7/16, 3:30 PM

Tips på fiskar/djur som kan fungera

Hej!

P.g.a. diverse personliga orsaker har jag tvingats inse att jag behöver tänka om gällande mina akvarie/terrariedjur och tyvärr innebär detta att en del kommer behöva säljas 😭 utöver detta kommer jag även att få skrota ganska många av mina planer som jag hade för diverse tomma "burkar" m.m. Måste tänka om totalt, helt enkelt… 

Jag funderar på att behålla några av mina akvarium i alla fall, Att stå helt utan akvarium pallar jag inte ens att tänka på, jag har växt upp med akvarium.

Skulle behöva lite hjälp. Jag har några akvarium av lite mindre modell som jag funderar på att spara, men vet inte riktigt vad som skulle fungera att placera i dom i så fall. Vet inte om det blir ett kvar, två kvar eller alla tre kvar av de jag funderar på men tänkte att jag ber om tips till alla, så kan jag sedan (förhoppningsvis) lättare bestämma mig för hur jag vill göra. 

Akvarium nr ett: 50x25x30 cm dvs. ca 37 liter. 

Akvarium nr två: 60x25x30 cm dvs. 45 liter.

Akvarium nr tre: 70x30x35 cm dvs. ca 73 liter. 

Djur som eventuellt ska flytta in i något av dessa, som redan finns hemma (om jag inte startar om helt från början och även dessa säljs…inte bestämt mig 100% ännu). 

Platy - 3 vuxna och ett yngel 

Diverse posthornsnäckor och sandsnäckor 

Tipsa mig om diverse fiskar, snäckor, räkor m.m. som kan fungera. Skriv gärna även vilka som fungerar ihop och liknande.

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Chinesecrestedlover
10/7/16, 3:55 PM
#1

Några fiskar/djur jag funderat på/skulle vilja ha:

Kampfisk (B.splendens) hane - förlorade den jag hade för länge sedan och har planerat för en ny sedan dess, men diverse saker kom emellan, flytt m.m. 

Därggurami - tycker de är så fina. 

Elefantsnäckor - köpte några för något år sedan eller två, som tyvärr dog rätt snart efter, vet inte varför… riktigt charmiga sötnosar, så blev väldigt ledsen när de försvann och skulle gärna ge dessa en chans till. 

Dvärgklogrodor -  känner inte att jag har möjlighet att ha "vanliga" klogrodor just nu och mina älsklingar (tre stora fina klogrodor) dog dessutom plötsligt av okänd anledning för några månader sedan. De var helt ok ena dagen för att vara döda nästa. 😭 Dvärgklogrodor verkar roliga och så är de ju jäkligt söta. 

Flera platy (om jag sparar de jag har, tycker de är lite väl få).

Annat jag funderat på  är: diverse barber (nätbarber är fina t.ex.), levandefödare (svärdbärare, guppy/endlers t.ex.), tetror (ex. neontetror)  m.m. samt otocinclus malar. Har även funderat på att göra om ena akvariet till aqua-terrarium för krabba/or, salamander/ar eller groda/or. 

Fiskar jag alltid gillat men som är för stora för just dessa "burkar" är slöjstjärtar/guldfiskar, tigerbarber, guldbarber, Ancistrus malar, Gibbiceps malar är sjukt söta också men jäkligt stora, Tycker Silverhajar är jättefina. Koi karpar vore en dröm (i en enorm damm då självklart…men jag bor i hyresrätt…visserligen med uteplats men tror de skulle ogilla en damm över hela, haha). 

Tänkte om det skulle kunna hjälpa er att hitta lite fiskar som kan passa mig genom att veta vad jag gillar om jag inte tvingades begränsa mig till dessa små "burkar". Kanske finns liknande men mindre fiskar eller så, vad vet jag. 

Med andra ord; Hjälp! jag kan inte bestämma mig! 

Mvh/Chinesecrestedlover

mimåne
10/8/16, 11:21 AM
#2

Hejsan!

Det viktigaste är väl först att se till så att dina nuvarande fiskar är i en stabil och bra miljö. Av de tre akvarium du har så är det största mest lämpligt för dina platys. Dina posthornssnäckor och sandsnäckor får även plats där i. Vill du ha dem i detta akvarium eller vill du skaffa ett större där du också kan få plats med något annat trevligt?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: