Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 2631 ggr
Vanja
2016-10-06 23:44

Räkor

Eftersom det verkade aningen dött inne på AR så skriver jag här :) 

Jo, jag har skaffat ett litet akvarium på 35L, där jag har tänkt att ha räkor. Jag skaffade mig några bloody mary räkor som enligt mitt tycke var ganska dyra. 
En efter en har de sedan dött och nu har jag bara två kvar. Så imorgon ska jag köpa räkor igen och jag funderar på om jag ska köpa körsbärsräkor istället just för att de är billigare. Det är ju inget kul att lägga pengar på något som bara dör. 

Och jag vet inte varför de dör, akvariet stod igång med växter i två veckor innan jag la i räkorna och jag har köpt sånt där test där man testar sju olika värden. Och alla värden är bra på vattnet så jag vet inte vad jag gör för fel, kan de vara att jag byter för mycket vatten vid vattenbytena? man ska väl byta 30% en gång i veckan? 

Jag har inte haft i några medel och inget salt. Matar de varannan dag och då väldigt lite eftersom de har både alger och döda växter att äta av.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
ElinvBorg
2016-10-07 00:29
#1

Välkommen till akvariefisk! Kan du vara så att du har fått nitrit? Är det stickor eller dropptester? Teststickor är inte pålitliga så isåfall borde du investera i dropptester. Har du testat för nitrit?

Att akvariet stått igång i ett par veckor utan något levande i spelar ingen roll då det inte händer någonting innan något levande kommer i så allt började ske när du köpte räkorna. Jag vet inte vad bloody mary räkor är för sorts räka, vet du det latinska namnet? En del räkor, de dyrare, är mer känsliga med värdena och är därför inte så lämpliga som nybörjarräkor och i ett nystartat kar då värdena svajar i början.

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Lillyrod
2016-10-07 06:07
#2

Man får vara noga att kontrollera hur räkorna man köper har haft det innan. Många räkor går inte i vanligt kranvatten och då är omställningen för stor när man får hem dem och de dör. Vissa räkor kräver väldigt mycket i sin omgivning för att trivas.

Körsbärsräkor har inte så stora krav och är lätta och roliga att ha : )

[Jens]
2016-10-07 06:30
#3

Vad kan ha hänt? Väldigt svårt att säga men koppade du in räkorna till akvariet? 

Att vänta på att lägga i fisk eller räkor i akvariet gör ingen nytta. Det enda man ska vänta på är att få rätt temperatur i vattnet och sedan är det bara att köra på precis som Elinvborg säger. Att räkor är känsliga är helt korrekt och jag skulle rekommenderar alla som har räkor att köra med soil som bottensubstrat. Vad har du i akvariet? Sedan är det bra att ha en pump även om man kan köra utan. Det viktiga är att inte ha för hög utblås. Det ska vara väldigt lågt flöde.

Vad ska man tänka på vid vattenbyte? Ja, det jag kan komma på för det är inte fel att byta 30% men det är viktigt att vattnet inte är för kallt. Har du rikligt med växter i akvariet? Kranvatten är inte alltid så bra precis som Lillyrod nämnde och då kan man köpa extrakt så att det blir bättre värden.

Till sist så kan ju räkorna du köpte vara av dålig kvalité också för du har ju dock 2 st kvar i akvariet. Jag hade reagerat ännu mer om alla dog men jag funderar dock ändå på inkoppning av räkorna? Det är väldigt viktig procedur som man inte får missa. Hur fraktades räkorna hem? I en påse men fick du med t ex javamossa i påsen eller var de helt själva i påsen? Räkor ska ha något att grabba sig tag i för de är väldigt känsliga när de far runt i påsen och kan bli 'åksjuk' och dö av det med tiden. Det borde akvariebutiken veta om men ställer frågan ändå.

Du får ställa mer frågor men en bild på akvariet är aldrig fel. =)

Qurex
2016-10-07 08:43
#4

När du byter hur många liter byter du? Tips för ett litet akvarium är att fylla en dunk/hink som är helt ren med vatten som får stå ett dygn innan du byter. Då får det bättre temperatur och mindre syre/klor så blir mer likt akvarievattnet. Har du inte startat med bakterier från ett annat akvarium tar det tid att få nitritätande bakterier att bosätta sig i filtret. Allt är mer känsligt om det ligger mat kvar eller så. Jag hade satsat på något billigt att köra in akvariet med,speciellt om du är nybörjare att ha akvarium. Viktigt att tänka på att akvariet är sig ett levande väsen. Sen kanske du bara hade otur att en dog. Vänta och se hur de andra mår innan du köper nytt..

mimåne
2016-10-07 09:32
#5

Välkommen hit =)

En del räksorter är väldigt känsliga och svåra att hålla i vanliga akvarium, som jag förstått det så kräver en del osmosvatten för att trivas. Jag vet inte hur det är med dessa bloody mary räkor du köpt, jag har inte hört talas om dem förut och undrar vad de kommer från för släkte tro.

Min tanke är hur som helst att det behöver inte ha varit något fel på ditt akvarium. Du kan ha gjort allt efter konstens alla regler men att denna sort räkor helt enkelt var för krävande för att klara sig, dessutom i ett nystartat akvarium.

Körsbärsräkor som du nämner tycker jag låter som ett bra val för dig. Det är en av de enklaste, tåligaste sorterna.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Vanja
2016-10-07 09:43
#6

Hallå! Tack för alla svar ni har gett mig :) 
Jag har haft räkor förut och det gick superbra då, de vart tillslut jättemånga och jag fick börja sälja av ynglen för att de inte skulle bli för många individer i karet. Men då var det Crystal Red räkor som jag hade, de kanske är tåligare?

 https://www.tapatalk.com/topic/16959-redbee-se/11112-neocaridina-davidi-sp-sakura-bloody-mary

Här är en länk till de räkor som jag har. 

Jag har mycket växter i karet, täta växter och någon form av dödskalle ( Som min lillasyster valde). Jag har doppvärmare som är stalld på 24 och en räksäker pump. 

Vad är soil? Och vart kan man få tag på det? 
Det låter bra men blir de inte väldigt grumligt i vattnet av det? 
Och ja, de tester som jag köpte är såklart stickor. Vart kan man köpa det andra? Finns det några enkla sätt att få ner nitrit halten utan att köpa test? Jag mena, man kan ju inte ha för lite nitrit. :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
[Jens]
2016-10-07 10:09
#7

Redbee har en utmärkt soil-guide. Jag använde mig alltid av soil när jag hade räkor men självklart går det med sand men alla säger att soil är bra för räkor i och med att de är känsligare.

http://www.redbee.se/content.php/137-Soil-Guide

[Jens]
2016-10-07 10:10
#8

Dessa bloody mary har jag haft och tycker inte de är så känsliga så något galet blev det. Hur var det med inkoppning? transport m.m. ?

mimåne
2016-10-07 10:17
#9

Så bloody mary är sakura räkor, kommer från samma släkte som körsbärsräkor. Då borde de nog inte vara extra känsliga utan fungera bra i vanliga akvarium. Med det sagt så var det nog någonting som hände. Det behöver inte vara vattenvärdena som du sa var bra utan kan också ha att göra med transport eller inkoppling som Jens säger.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Vanja
2016-10-07 10:19
#10

Ja, de hade en mossboll att hålla sig i under färden. Så där ska de vara grönt. 

När jag kom hem så hivade jag ner alla i en hink, sen tillsatte jag vatten från akvariet sakta under ungefär en timma. Sedan hävde jag i räkorna och vattnet ifrån affären rakt ner i karet. Var de där de blev fel? :(

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Lillyrod
2016-10-07 10:24
#11

Du skriver att man inte kan ha för lite nitrit? Nitrit är giftigt och dödar allt levande i karet utom växter då. Nitritvärdet ska vara noll. Får man nitrit är det stopp på matning samt göra dagliga vattenbyten till värdet är nere på noll som gäller : )

[Jens]
2016-10-07 10:28
#12

Det verkar som du kan en hel del Vanja. Det kan dock vara så att du hade otur helt enkelt med första gänget av Sakura räkor. Sakura räkor är tåligare räkor så jag ser inte detta som något problem med inkoppning och transport så det kan ha varit lite förhöjd nitritnivå?
Jag tycker dock att du inte ska köpa körsbärsräkor utan bita ihop och köpa Bloody Mary igen men dock från en annan butik leverantör.

Vanja
2016-10-07 10:40
#13

#12  Det mesta jag kan har jag lärt mig här innifrån så jag har dig och de andra medlemmarna att tacka för det :) 

Men hur får man ner nitriten då ? Jag har hört att räkor ska vara känsliga för olika medel så det kanske jag inte ska hälla i?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
ElinvBorg
2016-10-07 10:46
#14

Nitrit får du bort genom att sluta mata och dagliga vattenbyten tills nitriten är borta. Därför är det bra att ha test hemma för nitrit så du kan testa varje dag så du ser att nitriten försvinner, dropptester finns i djurbutiken :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[Jens]
2016-10-07 14:23
#15

Tänk bara på att inte ha för kallt vatten när du häller i det i akvariet. Snabba temperaturförändringar är inte bra.

Upp till toppen
Annons: