Annons:
Etikettfoder
Läst 797 ggr
MsZ
2016-10-06 10:18

Dåligt foder?

Kommer ni ihåg att jag för ngn vecka sedan hade problem med akvariet? Att ffa guppysarna stod och flämtade i vattenytan och kliade sig frenetiskt? Hittade inget svar i dropptesterna då. Gjorde några extra vb och allt blev bra. Fiskarna har mått jättefint hela vägen. Noterade att symtomen uppkom en kort stund efter att jag provat nytt foder - svarta mygglarver från butik. Sen dess har dessa fått stanna i frysen - fram till för en liten stund sedan. Gav återigen en liten bit av en kub - och nu står en stor mängd fisk i ytan och flämtar igen - har dessutom sett tre av dem plötsligt börja skrubba sig mot växterna. Satt och tittade en stund innan jag utfodrade och allt såg verkligen lugnt ut. Kan det verkligen vara så att det är maten? Eller bara ett märkligt sammanträffande? Har ni hört att frysta mygg kan bli dåliga? Kanske har förvarats fel någonstans i kedjan, noterade att kuberna var lite isiga när jag öppnade första ggn. Transporten från butik och hem var väldigt kort och borde tycker jag inte påverkat nämnvärt.

Annons:
Qurex
2016-10-06 13:29
#1

Jag fick tipset av södermalms akvarieaffär att fånga levande svarta mygg. HN mena att de frysta man köper är skitdåliga pga att de verkar frysa de i två omgångar. Fryst artemia eller röda mygg (om man tål dessa) var bättre. Därför har jag aldrig testat frysta svarta (och kommer nog nu definitivt inte göra det..)

MsZ
2016-10-06 13:45
#2

Den här förpackningen åker i soppåsen.

Lillyrod
2016-10-06 19:08
#3

Det brukar finnas ett bästföre datum på påsarna. Just svarta mygglarver har jag varit med om att påsen varit tinad och fryst igen. Öppnade den och larverna låg i högar istället för i rutorna där de ska vara. Det gäller ju att hela transportkedjan funkar för att det ska vara bra foder. Jag slängde min påse utan att använda den.

mimåne
2016-10-07 09:42
#4

Det känns ju som att det kanske inte är värt att mata med mygglarverna från den förpackningen längre. Pröva köp någon ny variant och se om det fungerar bättre.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Qurex
2016-10-07 10:36
#5

Är det någon som vet något märke på frysta svarta som ska vara bra?

Upp till toppen
Annons: