Annons:
Etikettmalar
Läst 1497 ggr
Östen Södermark
10/3/16, 2:53 PM

Corydoras aeneus

Jag startade igång ett artakvarium med pansarmalar och undrar om jag kan lyckas få ungar om jag låter romen sitta kvar i akvariet. Och om man tar reda på romen hur gör man det så enkelt som möjligt för att föda upp några nya malar.

Annons:
mimåne
10/3/16, 6:42 PM
#1

Hejsan!

Jag har gjort en artikel om Corydoras här på sajten. Där har jag skrivit lite om hur man odlar dem, har du sett det? Du hittar den på framsidan.

Aeneus äter sin egen rom så vill man dra upp några stycken yngel till vuxna så tar man med fördel rätt på dem. Däremot är ditt akvarium nystartat just nu så det är nog inte läge att börja odla ännu. Corydoras är egentligen ingen bra fisk att starta ett akvarium med då de behöver mycket mat och det krockar med ett nystartat akvarium som ska ha så lite mat som möjligt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Östen Södermark
10/3/16, 9:11 PM
#2

Innan jag skaffade mina malar så läste jag din artikel, tror det var därför jag satte igång karet :) Jag har haft akvarium från mitten av 70-talet utom dom sista åren eftersom vi har egen brunn och haft problem med vårens vatten men det är nu fixat :) Snabbkörde igång akvariet med lånad bottensand så inga problem med igångsättningen. Malarna har jag haft i tre veckor och matat med frysta mygg och dafnier. Igår lekte dom för första gången och idag lekte nästa hona och dom har ännu inte käkat upp romen. Om jag bestämmer mig för att spara romen räcker det med ett yngelakvarium av nät som man köper i zoo butiken eller är det bäst att skaffa ett litet kar för äggen. Jag vill göra det så enkelt som möjligt för mig :)

mimåne
10/4/16, 9:55 AM
#3

Oj, vad roligt att höra att artikeln kunde inspirera så mycket. Corydoras är verkligen underbara fiskar så jag är säker på att du kommer få en rolig tid framöver med dina metallpansarmalar.

Personligen så tycker jag att en yngelkasse är det bästa sättet då man säkrar en bättre vattenkvalitet än i ett separat akvarium. Problemet med en yngelkasse i nät är att maten (som ska vara så fin som möjligt) sipprar igenom nätet och ut i akvariet. I den aspekten väljer man med fördel en yngelkasse i plast istället. Däremot finns det ett annat krux med dessa. Springorna på sidorna är absolut nödvändiga för att hålla god vattenkvalitet i kassen, men när aeneus yngel är nykläckta kan de klämma sig ut där om de ger sig på det.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Östen Södermark
10/4/16, 10:17 AM
#4

Tack, då testar jag om det funkar med kassen

mimåne
10/5/16, 10:41 AM
#5

Lycka till, hoppas det går bra.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sofi_79
10/8/16, 9:22 PM
#6

Jag kapar tråden lite om det är okej. Jag köpte lite nya pansarmal för ett tag sedan. Såg idag att en av dem inte har några sprött. Vet inte om den blivit av med dem hos mig eller innan. Har sand i botten men någrattis större stenar som dekoration. Kan sprötten växa ut igen?

Annons:
ElinvBorg
10/8/16, 9:55 PM
#7

Tror inte spröten växer ut igen vilket betyder att din cory är väldigt utsatt och det gäller att den ändå får i sig ordentligt med mat så den inte dör 😕

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Sofi_79
10/8/16, 10:58 PM
#8

Okej #7. Jag ser de äta varje dag. Får hålla koll på att den inte magrare .

Lillyrod
10/9/16, 6:19 AM
#9

Jag har haft corysar utan skäggtömmar och de växer mindre än sina kompisar. Så länge de har kompisar i karet så hittar de maten med hjälp av dem.

[Jens]
10/9/16, 9:12 AM
#10

Hoppas du lyckas Östen för det gjorde jag utan att jag visste om det. Det som hände var att jag tog några växter från det stora akvariet och satte dem i ett nano-akvarium och vipps så såg jag 3 små rackare som jag inte förstod först vad det var men efter ett tag så såg jag att det var 3 st panda-malar =)

Sofi_79. väldigt tråkigt att höra att de har tappat tömmarna. Du har sand så det är inte det men tycker du att dekorationen har vassa kanter så kan det vara en orsak. Tömmarna växer inte ut igen och du har fått svar från de andra att det kan leda till döden för tömmarna är otroligt viktiga för dessa malar.

Sofi_79
10/9/16, 1:45 PM
#11

#10 jag vet att tummarna är viktiga. Och alla de andra har sina så det va därför jag frågade. Men jag kommer hålla ett extra öganska på den utan.

Upp till toppen
Annons: