Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1084 ggr
Hannahtheo
10/2/16, 8:29 AM

Vattenkemi och co2!

Mitt ganska nystartade 450l kar (igång ett par månader) kollar jag värden på varje helg, med JBL testlab dropptester (vet att det inte är exakt men bättre än inget) . Värdena håller sig ganska konstanta, pH varierar lite vilket jag inte gillar. Vårt kranvatten här håller ca 7.3-7.4. I akvariet varierar det mellan 7.4-7.8. Har försökt med flertalet olika medel att sänka, men händer i princip inget. KH ligger på 6 och GH på 6 också, det hänger väl ihop. CO2 är ju därmed väldigt lågt också, ligger runt 7, och det är ju inte så bra. Byter ca 5-10% av vattnet varannan dag, vill inte byta för mycket varje gång för att inte stressa fiskarna, eller tänker jag fel? Och ja, då tillsätter jag ny ph buffert till det nya vattnet Någon som har tips på vad jag kan göra för att förbättra mina värden? Lönt att skaffa co2 anläggning?

Annons:
Taggeman
10/2/16, 9:19 AM
#1

Tror inte du behöver oroa dig. För pH värdet är lägre på morronen o högre på kvällen beror på hur mycket syre det är i vattnet. Byter du vatten ofta så blir det mer åt det du får ur kranen. Minskar du på vattenbytena så kommer det sakta gå neråt om du inte har något som buffrar upp det som kalkhalkiga saker. Nu o framåt  kan man passa på att samla ihop  bruna eklöv och boklöv som tar ner pH. Man kan lägga ner dom direkt i karet eller i en nylonstrumpa som man kan ta ur om man inte gillar att se löv.
Efter att kokat dom lite lite, så sjunker dom till botten fortare.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

mimåne
10/2/16, 11:07 AM
#2

Även alkottar och mangrowerötter fungerar för att få ner ph värdet så som Taggeman säger. Däremot kan vattnet bli tefärgat, så det är något att tänka på. Annars tycker jag inte att ditt ph värde är så farligt. Kring 7,0-7,5 passar ju de flesta fiskar.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Qurex
10/2/16, 12:38 PM
#3

Tror att det beror på att du byter ganska mycke vatten. Har du mycke fiskar i redan? Jag hade inte bytt så mycke vatten men beror på om det är ett malawi kar eller mer sydamerika du har. Vill du ha mycke växter så skulle jag med tiden sänka mängden vattenbyte. Många som tänker fel att de har ett 100liter akvarium och byter 20liter vatten i veckan och tror att det är 20%. man måste räkna bort sand m.m. bra att räkna hur många liter man häller i från början. Eftersom det är så nystartat tycker jag det låter som bra värden iaf. Allt tar tid och det är bra med inte så stora svängningar. Vill man öka co2 ska man se till att inte vädra ut den co2 som fiskarna producerar med luftbubbler eller liknande.

Qurex
10/2/16, 12:39 PM
#4

Vad är det för buffert du tillsätter? Vad ska de ge för ph?

Hannahtheo
10/2/16, 1:22 PM
#5

Waterlife ph buffert hette det, ska höja/sänka ph så det ska ligga stabilt på 7.1-7.3.. men så lågt har det aldrig varit! Så jag ska dra ner på vattenbyten tycker ni? Tänkte det var det bästa innan bakterier etc fått fäste och så.

mimåne
10/4/16, 10:16 AM
#6

Generellt sätt gör man vattenbyte en gång i veckan, vissa gör en gång varannan vecka. Vattenbyte var tredje dag tycker jag inte behövs även om du gör små byten varje gång. Satsa på en gång i veckan skulle jag säga, ca 20% 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Qurex
10/4/16, 10:29 AM
#7

Att mäta ph är ganska svårt iaf om man vill ha ett noggrant värde. Även om du har en digital som är nykalibrerad ligger mätosäkerheten på 0,2. Så även om mätaren säger 7,0 kan det vara 7,2 eller 6,8… har du tillräckligt med buffert så borde det bli rätt ph men hur lång tid det tar har jag ingen koll på. Mäter du ph direkt efter vattenbyte blir det fel. Mät innan du ska byta vatten och se. Jag har ett 100liters och byter 10liter i veckan. Har ganska mycke växter och dessa ink fisken trivs.

Upp till toppen
Annons: