Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 874 ggr
Hannahtheo
10/1/16, 3:27 PM

Palettciklider som leker?

Hej, i mitt 450l akvarium har jag 5 palettciklider, varav 2 hanar o 3 honor. 1 par är redan bildat och dom har lagt ägg i en grotta, som efter ett par dygn var borta (dom syntes väl utifrån). Nu har som istället flyttat in i en hålighet en rot, som dom turas om att vakta. Kan dom ha flyttat ynglen dit? Hur lång tid tar det innan deras yngel är frisimmande? Vet att jag fick yngel från dom flera gånger när jag som barn hade mitt första akvarium, men kommer inte ihåg hur det var.. Sen verkar den ena andra honan och hanen börja fatta tycke för varandra, och har börjat röja i en grotta. Hur många lekande par kan man ha i ett 450l akvarium? Bör jag köpa en till hane eller ska jag flytta honan till ett annat akvarium innan jag skaffar en till? Eller kan hon gå kvar utan hane? Målet är inte att odla en massa yngel, blir det så blir det, är mest för deras egen trivsel..

Annons:
Qurex
10/1/16, 7:46 PM
#1

Jag tror nog att de löser det själva. Finns det plats för två par går det bra men annars kommer ett par ha makten och se till att de andra håller sig undan. om de flyttar på äggen vet jag inte men yngel flyttar de på. Honan brukar ha bra koll på sina yngel tills de blir stora nog att ta hand om sig själva.

Hannahtheo
10/5/16, 8:36 PM
#2

Idag har vi sett ynglen för första gången, och föräldrarna leder runt dom i akvariet, och verkar nästan som att dom simmar fram till rutan och visar upp dom. Har sett att dom virvlar upp bottenslam som ynglen sedan äter, räcker detta som föda eller ska jag ge något annat? Kan inte minnas att vi gav dom nåt särskilt när jag var yngre, men var ett tag sedan. Hur snabbt växer dom?

Qurex
10/5/16, 8:55 PM
#3

De betar själva som du märkt men vill man kan man mata med nyckläkt artemia eller.senare fryst smått som bosmider eller.cyklops.

Upp till toppen
Annons: