Annons:
Etikettmalar
Läst 2771 ggr
Äppelsnäckan
2016-09-27 13:44

Ni som har L015 och L134

Ni som har L015 (Peckoltia sp, Candy striped dwarf pleco) eller L134 (Peckoltia compta), jag har några frågor:

1. Hur fick ni tag i arten?

2. Är den sällsynt?

3. Vad ligger priset på ungefär?

4. Övrig fakta ni vill dela med er av.

Tack på förhand!

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Annons:
GuUuLd
2016-09-27 19:30
#1

Har L134, dem har vi köpt lite här och var i butiker och av privatpersoner (båda arterna förekommer rätt ofta i butiker och även privat).

Inom hobbyn är ingen av dem särskilt sällsynt då det finns rätt många som odlar dem. L134 har det dock blivit exportförbud på rätt nyligen så priserna på dem kommer troligen börja dra iväg framöver.

Priserna varierar, L015 är inte så poppis så de brukar man kunna få från 100kr/st ungefär på privatmarknaden. I butik är de dyrare, priserna beror dock lite på var man bor och vilken butik man går till samt storleken på fisken.

L134 ligger oftast på 150kr/st (ca. 3-4cm) på privatmarknaden(odlar och säljer såna själv) och är oftast några hundra dyrare i butik i den storleken, större djur brukar kunna vara rätt dyra runt 5-800kr/st ungefär i butiker. Även där varierar det beroende på var i landet man bor.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Äppelsnäckan
2016-09-28 08:59
#2

#1 Tack så mycket för infon!

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

[Tinitusan]
2016-09-28 09:37
#3

för att ge dig en riktlinje så sålde jag precis min lekgrupp peckoltia vittata 2+1 för 750kr vuxna djur.

Äppelsnäckan
2016-09-28 10:01
#4

#3 Tack för infon, så 250:-/st. Det funkar men då måste jag vara säker på min vattenkvalitet först, får köpa hem prover. Får nog köpa en vanlig Ancistrus också innan det flyttar in en dyrare fisk.

Förresten, hur lång tid tar det för dem att växa? Det känns inte värt att köpa en bebis om det tar år för den att bli stor liksom bara för ett lägre pris.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

GuUuLd
2016-09-28 12:21
#5

#3 det är lite olika från art till art, men det tar för oss ca. 6mån att få upp dem i säljbar storlek vilket är ca. 4cm SL (utan stjärtfena inräknad). De växer oftast snabbast första tiden, så säg att de börjar nå fullvuxen storlek vid ca. 1,5års ålder ungefär. Peckoltior växer hyffsat snabbt jämfört med en del andra släkten.

Det är oftast lättare att få tag i ungdjur än vuxna.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Upp till toppen
Annons: