Annons:
Etikettallmänt
Läst 1297 ggr
Liten boll
9/26/16, 9:19 PM

Bottensubstrat

Vilket är bäst? Sten eller sand?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Annons:
ElinvBorg
9/26/16, 9:33 PM
#1

Det är nog en smaksak, dock kan sand vara nödvändigt för vissa fiskarter så som corydoras. Jag föredrar sand, det är snyggare och lättare att hålla ren :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Cecilia.S
9/26/16, 9:39 PM
#2

Som ElinvBorg skriver är det en smaksak och vissa fiskar trivs ibland bättre i sand än grus och tvärt om. Själv föredrar jag sand eftersom att smuts och avföring lägger sig ovanpå den, medan det lägger sig mellan gruskornen. Hos mig står det ett mindre akvarium med grus i just nu, och det är riktigt bökigt att göra rent ibland.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Ghostbuster_99
9/26/16, 10:24 PM
#3

Jag har inga problem att hålla rent i mina två grusakvarier. Kör på du tycker är snyggast för just ditt akvarium!

63Liter
9/26/16, 10:44 PM
#4

Beror på hur du vill ha det ( och hur fiskarna gillar det ) , tuffa , söta , spännande och coola akvarier går att göra med grus som substrat men även med sand. Sedan finns även mer proffsiga substrat som säljs i påsar, se JBL et cetera. Så som svar på din fråga , grus och sand ( samt övriga ) är alla fina och kan fylla en funktion i diverse akvarier.

Liten boll
9/27/16, 12:47 PM
#5

Så bottenmaterialet har inte med värdena att göra då?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

ElinvBorg
9/27/16, 1:10 PM
#6

Det kan det göra om du till exempel inte håller det rent men bottensubstratet i sig ska inte påverka karet negativt

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Annons:
Liten boll
9/27/16, 2:06 PM
#7

Tack, då är det inte därför de ruttnar under sanden då

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

ElinvBorg
9/27/16, 2:31 PM
#8

Har du sandsnäckor?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Qurex
9/27/16, 6:29 PM
#9

Ecs bränd lera tycker jag är klart bäst. Lätt och bra på alla sätt. Lite dyrare om man ska ha till ett stort akvarium men fungerar nästan som ett stort bottenfilter. Och det påverkar inte ph eller så om man tex har grus med kalksten i.

Maleficum
9/27/16, 8:26 PM
#10

#9 Jag körde med kattsanden som är bränd lera, inte alls dyrt och funkar utan problem. Har det i alla av mina akvarium nu utom ett (även om det först var meningen jag skulle ha bytt i det också)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Liten boll
9/27/16, 9:41 PM
#11

Japp sandsbäckor. Sanden är akvarium sand från djur butik.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Upp till toppen
Annons: