Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1161 ggr
trettiotrean
9/25/16, 1:48 PM

Litet runt akvarium

Hej. Vi ska få ett litet runt väggakvarium utav svärföräldrarna. Jag kan inga mått i huvudet just nu, men det är väldigt litet, kanske 30-40cm i diameter och ca 10 cm djupt. Jag kan ingenting om fiskar och akvarium men tänkte att det kunde vara kul att prova på. Men vad tror ni skulle passa i ett sådant? Är det för litet för fiskar? Bättre med räkor eller snäckor? Tar tacksamt emot lite tips ;) Ni kan googla runt väggakvarium så kommer det upp lite bilder så att ni vet vad jag menar ;)

Annons:
ElinvBorg
9/25/16, 2:05 PM
#1

Jag har räknat lite på hur många liter det skulle kunna vara vilket är runt 7-12 liter med de måtten du gav. Det är för litet för någon fisk och även för räkor skulle jag säga. Några små snäckor skulle kanske fungera men det är knappt. Det är en svår form och svårt att hålla en bra vattenkvalitet i så små volymer :/

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Lillyrod
9/25/16, 5:23 PM
#2

Jag håller med ElinvBorg. Det är väldigt svårt att få till en bra livsmiljö för någonting i ett så litet utrymme och i synnerhet om det är runt.

Cecilia.S
9/25/16, 5:54 PM
#3

Jag skulle nog satsa på ett större akvarium så kan du använda det lilla som yngelakvarium kanske, men bara i någon dag då det egentligen är väldigt litet. Kanske bättre än en yngellåda i alla fall. Men som sagt är det väldigt svårt att få till en ens någorlunda livsmiljö i ett såpass litet akvarium.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

trettiotrean
9/25/16, 9:30 PM
#4

Ah, det är såpass. Vet att svärföräldrarna har haft svårt med fiskar i det under tiden de haft det. Misstänkte att det berodde på att det var för litet. Hade hoppats på att kunna ha något annat i det ändå. Kanske får nöja mig med att bara ha växter i med någon fin bakgrund istället då.

Qurex
9/25/16, 9:54 PM
#5

Posthornssnäckor går bra. De är ganska kul att titta på när de betar runt.

mimåne
9/26/16, 7:47 PM
#6

Jag tror du har alldeles rätt i det du säger om varför du tror dina svärföräldrar har haft problem med fiskarna i sitt akvarium. Hålls de för litet så är det klart de vantrivs och det är något som stressar och kan ge uppkomst till sjukdom. Det är också svårare att hålla bra vattenkvalitet i ett litet akvarium. Personligen tycker jag att 30L är absolut minimum volym, men det är väldigt lite fisk som trivs så pass litet också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: