Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 6312 ggr
ChristineF
2016-09-15 11:44

Mitt Juwel Rio 180L

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En tråd om mitt akvarium där jag uppdaterar och visar bilder/filmer. Startade det för ca tre veckor sedan, så det är mycket som händer och som ska fixas.

Annons:
ChristineF
2016-09-15 11:50
#1

Invånare hittills är 11st pigga kolglödstetror och sedan igår kväll även 8st flitiga amanoräkor. Filmade lite igår. Städpatrullen tog sitt jobb på största allvar från första stund! 😃

kallepudas
2016-09-15 11:53
#2

Fint akvarium🙂

ChristineF
2016-09-15 11:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Idag putsas växterna!

ChristineF
2016-09-15 11:55
#4

#2 Tack! 🙂

Liten boll
2016-09-15 12:23
#5

Så underbart vackert.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Qurex
2016-09-15 13:55
#6

Tänkte vara tipsa om att du säkert snart hittar en "död" räka men att när man räknat in alla inser att den har ömsat skalet. Ville bara varna för själv hade jag inte tänkt på att skalet är väldigt intakt och ser ut som en död räka. De är riktigt kul att kolla när då går och putsar och letar mat.

Annons:
ChristineF
2016-09-15 14:38
#7

#5 Tack snälla!
#6 Aha, vad bra att du skrev det! Visste att de ömsade, men jag som haft leopardgecko tänkte mer som delar och inte format som en hel räka. Äter de upp skalen eller ska jag plocka bort?
Ja, jag kan knappt slita mig från akveriet nu, haha! :-)

Qurex
2016-09-15 16:55
#8

Jag brukar oftast inte ta bort de men det kan man väl göra om man tycker det ser obehagligt ut. Vet inte om det är posthornen som äter men de försvinner iaf efter ett tag..

Lillyrod
2016-09-15 19:35
#9

Räkorna brukar själva äta upp när de har ömsat. Det är bra för dem. Det ser ut som spökräkor när skalet står kvar någonstans 😃

Det är väldigt roligt att sitta och titta på räkor. De är sååå aktiva hela tiden.

ChristineF
2016-09-15 20:29
#10

#8 #9 Okej, anade det, men då vet jag 😁

[Jens]
2016-09-15 20:54
#11

Är det mat för räkor man ser på videon? De vita små sakerna? Om det är det så verkar det som du har gett dem lite för mycket ;) De äter ofantligt lite.

Jag älskar Amanoräkor men mina är duktiga på att gömma sig men det är inte så konstigt med tanke på hur mitt akvarium ser ut. Växter överallt. Knappt man ser någon fisk heller för den delen. =)

ChristineF
2016-09-15 21:47
#12

#11 Nej, det är sandkorn som hamnat där av misstag vid vattenbytet. De verkar suga på kornen och kasta iväg. Mat behövs inte än iaf, har en hel del alger så här i början.. :-P De snodde åt sig lite flingfoder när fiskarna fick med. Kanske slänger ner någon grönsak efter ett tag. Men vad jag förstått behöver de inte så mycket extra när det finns alger och döda blad? Aha, mina är väldigt framåt och simmar runt vid rutan. Men lär väl bli mer djungel efter några månader :-)

[Jens]
2016-09-15 22:31
#13

Så bra. Det kommer räcka gott och väl för dem. Men ge dem god räkmat ibland för det gynnar inte bara magen utan även skalet.

Annons:
mimåne
2016-09-16 10:44
#14

Vad glad jag blir att du ville skapa en tråd om ditt akvarium och visa bilder och filmer här för oss. Det finns inget roligare än att titta på andras akvarium! Det är den bästa inspirationskällan =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ChristineF
2016-09-16 11:05
#15

#13 Ok, det ska jag! 👍
#14 Tack! Håller med 🙂

Draken
2016-09-17 17:46
#16

Jättefint akvarium :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

ChristineF
2016-09-26 11:26
#17

#16 Tack! :)

ChristineF
2016-09-26 11:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#18

Det mesta flyter på i akvariet, samtliga invånare är kvar och vattenvärdena är bra. 🙂Två trista grejer dock är att min tåligaste och snabbväxande växt verkar sakta tyna bort av någon anledning? Får nog byta ut den.. Ironiskt så växer de svårare sorterna och de som ska vara rosa börjar få mer och mer färg. Sen två dagar tillbaka har jag fått problem med ett tunt alglager på ytan, har riktat utblåset rakt upp nu så hoppas det kan hjälpa. Kanske borde göra rent pumpen med, tycker det inte är lika mycket fart som tidigare..

Tänkte skaffa ett gäng otocinclus vittatus om några dagar, om allt är bra då.

Susedalens
2016-09-26 11:59
#19

Vad heter växten som räkan putsar på i #3? Tycker den är så fin, är den svår?

ChristineF
2016-09-26 12:20
#20

#19 Visst är den! Den heter Limnophila aromatica och är vad jag förstått medelsvår. Min mådde inte så bra när jag köpte den, den ska tydligen bli mer rosa/lila/röd. Den börjar nu bli det på undersidan av bladen och har växt lite, så jag hoppas den återhämtar sig och trivs :-)

Annons:
Lillyrod
2016-09-26 18:22
#21

Jag tror inte det är alger på ytan utan en proteinhinna. Den kommer av maten och lägger sig där när det är dålig ytrörelse. Pumpen riktad uppåt mot ytan kommer att göra susen.

Det är inget som är farligt : )

mimåne
2016-09-26 19:44
#22

Åtminstone så hoppas vi att det är en proteinhinna =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ChristineF
2016-09-26 23:02
#23

#21 #22 Okej, ja det låter ju bättre än okända alger. Har dock bara matat löjligt lite varannan dag, men kanske kan bli ändå. Och om det inte är proteinhinna som försvinner så kan det vara alger eller ännu värre bakterier jag inte minns namnet på?

ChristineF
2016-09-27 14:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Provsmakning av gurka (i know, mest vatten, men smutsar inte ner så mkt nu i början)

Lillyrod
2016-09-27 18:02
#25

Hinnan kommer om ytrörelsen är för dålig. Det kan se nästan oljigt ut om man rör runt med fingret. Den brukar försvinna nästan omedelbart när det börjar röra på sig : )

ChristineF
2016-09-27 20:27
#26

#25 Det såg ut som du beskriver det. Delvattenbyte och rengöring av filter=fullt ös på ytan nu! :-) hoppas det är borta imorgon.

Fruktzallad
2016-09-27 22:17
#27

Oj vad fint! Nu vill jag också ha räkor som städar och grejar i mitt framtida 240 akvarium!

Annons:
63Liter
2016-09-27 22:24
#28

Verkar vara intressant och kul med räkor i akvariet.

ChristineF
2016-10-04 16:08
#29

#27 Ja, de är riktigt roliga och har utrotat tofsalgerna :-)

ChristineF
2016-10-04 16:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#30

Senaste nytt och tre bilder:
* Amanohonorna bär nu rom, men jag ska inte göra några komplicerade saltvattensförsök för att försöka odla. Men kul ändå, måste ju vara ett tecken på trivsel!
* Äntligen har roten färgat av det värsta och jag satte ner den vid senaste delvattenbytet, ska försöka få en bra bild på hela karet framöver.
* Igår flyttade 9st otocinclus vittatus in och de gröna rutorna är snart ett minne blott! Ska se till att de får lite tabletter/grönsaker snart när algerna börjar minska.
* Den gröna proteinhinnan försvinner nästan helt när jag kör fullt ös med utblåset, men det låter en hel del så vi minskar ner när vi ska se på tv, då smyger den delvis tillbaka… Så galet strömt ska man väl inte behöva ha? Läste något om att skaffa ytätare, t.ex. Guppy, Platy eller Molly för att få bort det?

[Jens]
2016-10-04 17:51
#31

De flesta fiskarna gillar strömt vatten så du ska inte behöva vara orolig över det. Du har ottosar som gillar strömt vatten =) De är jättesöta och jag har också flera stycken. Har även amanoräkor som du är de är så härliga! Goa rackare !! =)

ChristineF
2016-10-04 18:04
#32

#31 De är de verkligen! :-D Ottosarna är lite hajlika på något vis vilket jag gillar, gulligare mun dock!! Ok, då minskar jag lite vid filmkvällar och så får jag inte glömma att öka på sen. Väldigt enkelt att justera så det borde funka bra, då blir både fiskar/räkor och sambo nöjda ;-) längtar till större boende…

[Jens]
2016-10-04 18:27
#33

Så det låter när du ökar på flödet? Är det från pumpen som det hörs eller när vattenytan rör sig?

Qurex
2016-10-04 18:29
#34

Fast du borde inte behöva ha sådant blås att det stör när ni tittar på film. Jag har som sagt flera akvarier utan strömt vatten där jag inte har någon hinna. Testa att mata lite mindre flingfoder. När jag haft hinna brukar posthornssnäckorna äta den. Min erfarenhet är att växterna inte trivs så bra om man flödar på för mycket specieööt om det "plaskar" vid utan.

Annons:
[Jens]
2016-10-04 18:33
#35

Det ska INTE plaska vid ytan utan bara porla på sig rejält men det ska inte höras någonting. Jag vet att Qurex har pratat flera gånger och plaskandes men det är inte någon som har sagt det utan det ska röra på sig och det är bra. Växterna trivs bra även i strömt vatten så det är inga problem alls.

ChristineF
2016-10-04 19:09
#36

Aha det porlar fint när den är lite snett uppåt och växterna vajar lite, men är det fullt ös upp så låter det typ som en vild fors (eller som någon väldigt kissnödig haha) och det blir det bubblor överallt. Pumpen är tyst. Gränsen mellan porl o plask är lite klurig. Jag matar varannan dag med så lite flingfoder att det inte nuddar botten, det äts upp på 20 sekunder typ. Ska ju ha ciklider sen (kurvciklid eller boliviansk fjäril), har för mig de inte är så mycket för jätteströmt vatten.

Lillyrod
2016-10-04 19:15
#37

Låter det så mycket så är den för högt upp. Mina pumpar går för fullt och när det börjar låta så fyller jag på lite vatten : ) Ytan ska röra sig utan att det låter.

[Jens]
2016-10-04 19:17
#38

Låter som det är en väldigt kraft i din pump. Det är klart att mina växter svajar men inte blir det bubblor på ytan utan det rör på sig rejält ändå. Här är en video på hur det ser ut hos mig.

ChristineF
2016-10-04 19:44
#39

Tack för råd och filmklipp! Finns ett maxstreck och har vatten dit upp, men är nog bra som jag har det nu, lite snett upp. Hoppas ytan klarnar upp snart ändå! :-)

63Liter
2016-10-04 20:24
#40

Finns säkert inget rätt sätt att porla , här är pumpen ( innefilter pat mini ) nedsänkt och skapar knappt synbar krusning trots att jag ibland kör fullt blås , däremot rör sig vattnet i små små vågor på ytan och bryter eventuell hinna. Ofta får man en känsla för vad som passar i akvariet , även i naturen sker ju fluktuationer i vattendrags strömning ( t.ex. vid nederbörd ) så man kan ( tycker jag ) variera pumpens styrka. Ibland är pumpen på väldigt låg strömning under ett par dagar , helt stilla , det är ganska intressant att se hur fiskar anpassar sig till vattnets karaktär.

Qurex
2016-10-05 10:52
#41

Video från mitt enda kar som har pump. Helt tyst! Om du matar mat flingfoder se till att inget ligger kvar och flyter efter matning.

Annons:
Qurex
2016-10-05 10:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Helt utan pump. Men där skulle jag få problem om jag inte hade posthhornen som städar så bra pluss att växter ink flytväxterna säkert gör sitt. Där märker jag att matar jag flingfoder blir det lätt en hinna. Men den kan man lätt ta bort vid vattenbyte eller med papper.. Jag tycker inte du ska ha pumpen så att det låter som någon kissar och blir massa bubbler. Hinna kan komma och gå men bara den inte blir tjock och kletig..

ChristineF
2016-10-05 13:18
#43

Tack, intressant att läsa och höra! :-) Jag ska försöka vara extra noga och titta så inget är kvar på ytan vid matning även om kolglödstetrorna hungrigt tar minsta lilla smula och ibland kommer även en och annan räka uppånersimmandes, haha!
Hinnan syns knappt ovanifrån och är absolut inte kladdig, men underifrån syns den och skapar ett aningen grönt ljus i akvariet. Ska försöka få bort den vid delvattenbytet, så får vi se om den kommer tillbaka eller ej.  Så länge fiskar och växter mår bra så är jag nöjd.

ChristineF
2016-10-12 19:49
#44

Ytan försvann vid delvattenbytet, men efter att jag minskade från plask till porl, så har det nu blivit jättegrönt. Inte tjockt, men hela karet lyser grönt. Har googlat runt lite och hittat på flera ställen att folk blivit av med den gröna ytan när de satt ner ytätande fiskar som Black molly, Guppy, Platy m.m.. t.ex. här: http://www.plantswap.se/viewtopic.php?t=3149
Hade inte tänkt skaffa dessa, men kanske några endlers kan få flytta in. :-) Ska ju ha ciklider sen, borde gå bra ihop? Black molly känns lite stora.

[Jens]
2016-10-12 19:50
#45

Grön hinna? Låter som alger?

Lillyrod
2016-10-12 20:16
#46

Är hela vattnet grön? Svävalger 😕

63Liter
2016-10-12 22:08
#47

Grönt är skönt men det finns gränser , gröna alger på glaset är ingen fara men du menar att vattnet har en grön nyans ?

ChristineF
2016-10-12 23:27
#48

Bara ytan är grön, väldigt grön så fort jag inte riktat så det är forsränning på ytan ;-) lyser inte lika bra genom trots att det är väldigt tunt ovansett ifrån, utan det blir väldigt grönt och aningen dunkelt. Rutorna är numera fina, tack vare ottosarna :-) inga alger på inredning heller längre och växterna växer

Annons:
ChristineF
2016-10-12 23:27
#49

Samma som vi pratat om lite högre upp :-)

[Jens]
2016-10-13 06:09
#50

Jag tror det behövs en bild på detta för att reda ut det för är det alger om sämre art så måste man ta tag i det väldigt fort innan det sprider sig.

mimåne
2016-10-13 10:42
#51

Ett litet tips när du matar, släpp maten under ytan istället för ovanpå =) Kolglödstetror äter hellre lite längre ner i akvariet och räkorna kan äta upp resterna på botten.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ChristineF
2016-10-13 11:39
#52

#50 Bild finns högre upp, men kan försöka få en bättre senare idag. Ytan försvinner helt vid delvattenbyte och vid plaskande fart på pumpen. Lite porl spräcker bara "hinnan" i en dm radie typ, trots att det rör sig lite på hela ytan.
#51 Yes, jag har gjort så från start. Tar yttepytte och smular det under ytan och allt är borta inom en minut.
Känns som jag gör allt så rätt jag kan, men ändå blir det knasigt på ytan… Vad tror ni om det som står i tråden jag länkade? :-)

ChristineF
2016-10-13 11:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#53

Fotade lite snabbt nu, här syns det rätt tydligt på ena bilden och på den andra bilden har jag åter igen ökat till plaskande fart och då skingras den tunna hinnan och det blir mycket bubblor. Trots att det gröna är så tunt att det knappt syns uppifrån, så gör det att hela karet lyser grönt och lite mörkare. Försvinner inte vid normal fart på utblåset.
Fönstren som speglas är längre bort än det ser ut och där är det till 90% nerdraget både för hundarna, tv-tittandet och akvariets skull (ifall någon skulle undra). Akvariet är tänt 10h. Fiskarna får mat varannan-var tredje dag fortfarande, vågar inte öka än.

[Jens]
2016-10-13 18:59
#54

Väldigt intressant. Kan inte komma ihåg att jag har sett detta tidigare . Undrar vad det kan vara….

Lillyrod
2016-10-13 21:03
#55

Det där har jag inte heller råkat på förut. Svävalger där hela karet blir ogenomträngligt grönt har jag ju slagits med ett tag men att det bara ligger på ytan 🤔 Konstigt

Annons:
ChristineF
2016-10-13 22:24
#56

#54 #55 Hmm typiskt mig att misslyckas med något ovanligt, haha.. Kan det vara en början till svävalger? Hoppas på att någon känner igen det.

Lillyrod
2016-10-13 22:29
#57

När jag fick svävalger började det som ett vitt dis i karet som sen övergick till grönt. För att sedan bli väldigt grönt 😡 Jag kan inte svara på vad det där kan vara eller om det kommer att bli något annat tyvärr.

[Jens]
2016-10-14 05:37
#58

När du tar upp det i handen själv. Vad tycker du det är ? Är det alger? Jag försöker tänka på någon växt som släpper ifrån sig något men kan inte se att du har någon speciell växt som skulle göra det så jag får känslan av att det är någon alg.

Det du kan göra är att ta toalettpapper oblekt och lägga på ytan och försöka ta bort så mycket som möjligt så det inte blir mer utav det. Ditt akvarium är nystartat och allt kan ju hända och då kan det vara bra att vara lite förberedd på det mesta. 🙂 Lägg toapapper på ytan och när den har blöt, ta upp det med en gång och kasta och fortsätt så.

Qurex
2016-10-15 18:57
#59

Jag tror det är någon rot eller annat som släpper upp skit till utan. Sen kanske det börjar växa i ytskiktet. Posthornssnäckor skulle säkert kunna äta upp det. Vissa saker kan komma och sen försvinna. Sköt akvariet som vanligt och förhoppningsvis försvinner det av sig själv. Akvariet är ganska nystartat så är fortfarande säkert inte helt bra balans ännu. Fundera på att byta foder också. Jag körde med några maltabletter från jbl som gav mig problem med hinnor på ytan.

ChristineF
2016-10-17 11:01
#60

#57 Ah okej, så har det inte sett ut här än iaf.
#58 På fingrarna syns det knappt, men när jag torkade händerna på papper så blev det grönt. Hade bara blekt papper, så vågade inte lägga det på ytan vid vattenbytet, får köpa oblekt om det fortsätter. 
#59 Ytan kom innan jag satte ner roten, men kan ju kanske vara någon växt eller annat? Jag hade ju en växt som sakta tynade bort, jag har tagit bort det sista, men kan ju haft något att göra med det gröna kanske..? Problemen började innan jag skaffade ottos, så det lär inte vara tabletterna. Jag ger tetras rubinflingfoder till de andra.
Men som ni säger så kan det hända en del i början. Jag tycker att det kan se riktigt illa ut ena dagen, för att andra dagen vara nästan borta trots att jag inte gjort något. Värdena är bra och varken växter eller invånare verkar påverkas av det, så det är väl bara att ha tålamod.

ChristineF
2016-10-17 11:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#61

Bild 1: Limnophila aromatica växer och blir mer och mer lila 🙂
Bild 2: En ny växt, någon som kan artbestämma?

ChristineF
2016-10-17 11:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#62

Igår reade djuraffären ut alla växter och fiskar (då de tyvärr ska avveckla avdelningen), så ett gäng endlers fick följa med. Har länge varit intresserad av dessa färgglada och förhoppningsvis lite tåligare guppies. Fångade två vackra hanar på bild, den med prickar ser nästan ut som en mix?

Annons:
mimåne
2016-10-17 18:59
#63

Din nya växt är rotala rotundifolia. Ditt exemplar har odlats emersed (ovanför vattenytan) och har en lite annan form nu. När den växer kommer du se att bladen blir mer långsträckta istället för ovala. Rotala rotundifolia =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ChristineF
2016-10-17 20:27
#64

#63 Vad ni kan här inne! Tack :-) googlade och läste att den är snabbväxande, fick för mig att den var det när jag såg den i affären, tur!

mimåne
2016-10-18 11:02
#65

Du har så rätt, den är väldigt snabbväxande =) En favorit för mig.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ChristineF
2016-10-18 11:30
#66

#65 Härligt! Hoppas den trivs bättre än den förra snabbväxande som dog.. längtar tills det blir lummigt och fint i akvariet :-)

mimåne
2016-10-18 19:23
#67

Jag tror nog den tar sig. Låt den bara få komma in ordentligt i akvariet innan du börjar nypa av den och planera nya skott🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Cecilia.S
2016-10-19 12:24
#68

Jättefint akvarium, en stor inspirationskälla för mitt framtida! 😍 Jag har fastnat lite för 180 liters karet jag med, funderar på att köpa ett själv. Jag pendlar dock mellan ett 100 med vision och LED också… Svåra val men fint ska det väl bli. Förhoppningsvis stilrent och fint som ditt 180 liters😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

ChristineF
2016-10-25 12:01
#69

#67 👍
#68 Tack snälla, roligt att du gillar det! Jag har lite algproblem just nu och väntar på att växterna ska ta sig, men får ta en uppdaterad bild av hela karet snart..
Ja, vision är riktigt snyggt också. Du får skapa en egen tråd sen så jag får se! 🙂

Annons:
Cecilia.S
2016-10-25 15:59
#70

#69 Håller tummarna för att du blir av med algproblemen, växtrika akvarium är alltid roliga att se få växa fram 😃 Ja, det kanske blir en tråd där med… Det dröjer dock månader haha!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

[Jens]
2016-10-25 17:16
#71

Algproblem får man och man får kämpa. Skrapa rutorna, gno blad, plocka bort blad m.m. för det är en process som pågår i akvariet som måste stabiliseras.

ChristineF
2016-10-27 11:09
#72

Tack #70 och #71! Jag kämpar på :-)

ChristineF
2016-10-27 11:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Morr… Trodde jag vunnit kriget mot dessa, men efter några fina veckor (bortsett från ytan) så har de nu gjort comeback. Kiselalger om jag förstått rätt (!?) vanligt i början och vid dåligt ljus. Kanske det senare nu pga gröna ytan.. Har provat lite olika metoder, men det som funkade senast var att håva upp skiten, tyvärr åker lite sand med.

Draken
2016-10-27 12:16
#74

Posthornsnäckor tar kiselalger. Prova med att släppa ner ett par-tre sånna i karet.

Jag brukar alltid sätta ner några posthorn i nystartade akvarium, och jag har inte mycket problem med kiselalger :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

ChristineF
2016-10-27 14:11
#75

#74 Där ser man! Börjar bli lite frestad av dessa snäckor som alla pratar om, haha 😉 Tycker dock inte alls om sniglar och snäckor överlag och livrädd att de ska föröka sig till hundratals när det finns så mycket gött att käka i karet! 😮

[Seaside]
2016-10-27 14:22
#76

Att fightas med alger är 😈😭 - har själv haft mina duster med dessa tidigare. Men som #71 säger så är det bara att gno på och vara ihärdig. Önskar dig all lycka med processen och att det blir balans snart!

Annons:
[Jens]
2016-10-27 16:36
#77

#73 Denna växt är inte lätt att ha att göra med. Lite svårväxt i normalt akvarium om jag inte minns fel.

mimåne
2016-10-27 18:20
#78

Jaa, nä.. I mina ögon ser det här mer ut som cyano tyvärr. Kiselalger på sand, javisst, men det brukar man inte kunna håva upp utan det är som en hinna som flyter ut i vattnet. Cyano kan du plocka upp. Av vad mitt öga skådar så ser texturen på algen också mera ut som cyano.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
2016-10-27 18:34
#79

Tänka sig att jag bara stirrade på växten och inte sanden. Det är cyano! Attans vilken otur! Plocka upp det direkt för sprids cyano så blir det inte roligt.

ChristineF
2016-10-27 21:15
#80

Åhnej :( måste läsa på om det, kan det vara orsaken till gröna ytan med? Trodde inte cyano var brunt.. Tips på hur jag får ordning på detta?? Varför kommer det ens? Tycker jag varit noga med vattenbyte varje vecka, matat pytte varannan dag, värdena har varit bra och har väntat flera veckor mellan köp av invånare.. Gräset ska vara klurigt ja, men de verkar däremot sprida sig mer och mer.

[Jens]
2016-10-28 03:04
#81

Minska mängden delvatten samt ljusrummet 4-5 timmar (bara under processen). Det finns medel att köpa mot cyano så min rekommendation är att göra det fort. Läste på t ex Wikipedia att pmdd funkar mot cyano. Hör med din akvariebutik också om medel mot cyano. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Cyanobakterier

ChristineF
2016-10-28 10:41
#82

#81 Ska jag minska mängden vatten vid delvattenbyte eller byta mer sällan? Varför, brukar vara tvärtom vid andra problem? :-) Ok får minska ljustimmarna till hälften då.  Har läst lite trådar om olika medel, är det något man bör se upp med? Vill inte skada den goda bakteriefloran..
Jag har inte provat pmdd, har hört om att det är växtnäring som man komponerar själv och beställer på nätet? Spontant känner jag att jag tar mig till en butik här och köper något på plats idag, eller? *panik*

mimåne
2016-10-28 11:36
#83

Ingen panik nu, det är ingen fara på färden. Det här ska du undersöka och läsa på om i lugn och ro innan du tar till några åtgärder. Cyano är speciellt eftersom det inte är en alg egentligen utan en bakterie. När du väl får rätt på förhållandena försvinner den snabbt, så det är ingen fara. Nu har du redan det i akvariet så det finns ingen anledning till stress.

Ljustimmarna anser jag inte att du ska göra någonting åt. Att störa dem innebär en förändring för växterna att anpassa sig till. Det kan göra att växterna tar ett steg tillbaka och släpper fram alger istället. Jag tycker heller inte att du ska mixtra med dina vattenbyten. Rutiner håller jag hårt på. Rutiner är viktigt =) Jag ser inte att det kommer någon positiv påverkan på cyano med dessa två åtgärder.

Cyanobakterier finns i princip alltid i akvarievattnet. Det som gör att de blossar upp är att förhållandena i akvariet blir gynnsamma för dem. Kväve är avgörande och när förhållandena inte är gynnsamma så finns det till synes ingen cyano i akvariet. Dit vill vi komma.

Köper du bakteriedödande medel så visst, det kan ta död på bakterien men det blir en väldigt tillfällig lösning. Du kommer fortfarande att ha samma förhållanden i akvariet och det är därför stor risk att den blossar upp igen.

Du har problem med kvävet i akvariet då du får cyano. Det är kvävet vi vill ändra på för att få bort cyanon. Det är där pmdd kommer in i bilden. Pmdd är gynnsamt mot cyano. Använder du det i några veckor så kan det ha en mycket positiv effekt på cyanon. Kruxet här är att pmdd är en växtnäring och sådant ska man inte mixtra med hur som helst. Det ska användas kontinuerligt för att ha effekt och inte bli till en algbomb. Du ska ha växter i akvariet som behöver näringen också för att det ska fungera.

När jag tittar på ditt akvarium så är min åsikt att du skulle kunna använda pmdd. Du har ett akvarium tillräckligt med växter och en belysning som duger. Tycker jag. Mitt råd är att du satsar på det =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
mimåne
2016-10-28 11:42
#84

En sak till. Din fråga om det gröna vid ytan.

Man ser ofta cyano i sanden, på sanden eller på ytan. Cyano trivs där det är stillsamt så när det bildas vid ytan är det oftast vid flytväxter där ytrörelsen inte är så stor. Du har en öppen yta och har prövat att ha hög ytrörelse för att få bort hinnan, men det har ändå inte hjälpt. Det blir lite motsägelsefullt för att det skulle vara cyano du har där. Men samtidigt finns det mycket som tyder på att det är cyano också. Du kan "plocka upp" hinnan med t.ex papper enligt vad jag förstått. Det är ett starkt tecken för cyano. Samtidigt som du har cyano på botten.

Jag tycker det finns tillräckligt starka kriterier för att det är cyano vid ytan också, men kan inte förklara varför det inte försvinner när du ökar cirkulationen. Kanske är problemet med kväve så pass stort i ditt akvarium att det inte hjälper i det här fallet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ChristineF
2016-10-28 12:07
#85

Tack snälla Mimåne för info och lugnade ord! 🙂Jag har läst på igår kväll och nu på förmiddagen om Cyano. Vissa anser att det är en skräckbakterie och det är bara att börja om HELT, andra att det endast går att lösa med general tonic (eller liknande) och vissa håller med om att växtnäring och naturliga åtgärder är bäst. Jag känner att jag vill prova det sistnämnda först för att inte riskera att växter, fiskar och räkor påverkas av mörkläggning, omstart eller starka mediciner.

Intressant det du säger om rutiner, jag kör väl på fredagens delvattenbyte nu då och håvar upp skiten och knipsar eventuella blad där det satt sig. Det är väldigt mycket på sanden just nu, som mörkbruna bubbliga fläckar, men i stort sett bara framme vid rutan ovanpå sanden. Rätt tacksam att det är sand så det lägger sig ovanpå. Vad jag sett verkar inredningen klarat sig och bara nåt enstaka växtblad har lite brunt på.
Jag tror ytan kan vara cyano ändå, det försvinner vid stark cirkulation, men när jag minskar kommer det tillbaka. Den syns på papper, men är inte alls tjock. Man skulle kunna tro att det är proteinhinna eller vad det kallas, när man tittar ovanifrån för då är den nästan genomskinlig, men underifrån ser det ut som när insjön vid vår stuga blommar. 🤢

ChristineF
2016-10-28 12:11
#86

Ska kolla vart jag kan beställa pmdd, kanske kan köpa några fler växter också för att vara på den säkra sidan. Oj, verkar vara värsta kemin och finns olika paket. Vad ska jag köpa? 🤪 Förstår att man blandar varje del i egen flaska, men som sagt finns det olika varienter..
http://www.zoo.se/algin-extra.html Detta är inget att ha eller? Har sett att djuraffären har det. Förstår inte riktigt om det är växtnäring eller bakteriedödade, känns som mildare än medicin och flera har skrivit gott om det. Men kanske bättre som plan b?

mimåne
2016-10-28 12:30
#87

Så det försvinner vid starkare cirkulation. Ja då är jag också säker på min sak.

Jättebra att du läst på. Den information du hittat om cyano, rädslan och skräcken för det, att man måste börja om, mörklägga eller använda starka medel. Det är väldigt vanliga teorier, också relativt enkla sådana. Alla kan dra ett lakan över akvariet i en vecka för att låta det vara mörkt. Varför man inte hittar lika mycket information om att lösa problemet med pmdd tror jag är p.g.a okunskap. De övriga "åtgärderna" är mer lättillgängliga och lättare att förstå sig på utan att behöva fördjupa sig i dem. Människan är bekväm.

Jag tror att folk har en skräck för cyano just för att dessa mer vanliga åtgärderna oftast bara fungerar för stunden, om de fungerar. Sen kommer cyanon tillbaka. Man blir aldrig av med den med de metoderna. Klart det blir en skräck då.

Pmdd kan du beställa från haacks pmdd. Googla så kommer du dit. Det du ska ha är en komplett portionspmdd som täcker hela näringsbehovet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
2016-10-28 12:32
#88

Det är den som du blandar i tre st flaskor med vatten.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ChristineF
2016-10-28 13:32
#89

Ja, precis. Det försvann med störande stark cirkulation som plaskar. Det dröjde dock inte många timmar efter jag justerat till normalt innan det var grönt igen. Nu precis så har jag påbörjat sanering ;-) Fick bort 90% av den gröna ytan med toapapper och nu ska jag lyfta bort det bruna från botten.

Ja, det är väl som det mesta att det känns skönt med en snabb metod så man kan fortsätta med sitt intresse! Läste dock någon som ansåg att pmdd framkallade cyano eftersom hen använde det i ett kar endast och där kom det cyano och ej i de andra, hmm.. Men det är vad en person upplever så.

Jag tror jag förstått rätt att jag ska beställa orginalet "pmdd miplus" och inte den som heter "pmdd miplus pro"? :-)

[Seaside]
2016-10-28 14:20
#90

#87 Jag har också haft cyanoskräck - så tack mimåne för att du lugnat även mig

Annons:
Lillyrod
2016-10-28 17:10
#91

Ja det kan komma cyano av pmdd. Jag har upplevt det. Vad som krävs är rätt mängd näring mot ljus och antal växter. Det kan va lite trix innan man kommer på vad som blir bäst. Just nu kör jag pmdd i alla kar och halva mängden mot det som rekommenderas. Växterna mår bra och inga algutbrott utom i 222 litern men det skyller jag på att det bara har varit igång några månader.

[Jens]
2016-10-28 17:16
#92

pmdd körde jag alltid på lägsta nivå och det var till och med mindre än hälften för jag märkte t ex att äpplena inte gillade det så jag lade av helt med pmdd efter en tid.

Lillyrod
2016-10-28 17:18
#93

Mina snäckor bryr sig inte om pmdd i halv dos. Inte körsbärsräkorna heller : )

ChristineF
2016-10-28 17:55
#94

Hmm nu har jag i alla fall beställt så får väl bilda en egen uppfattning. Hur har ni som inte kör med pmdd tacklat cyano? :-)

[Jens]
2016-10-28 18:03
#95

Jag har aldrig haft cyano som tur är men vet att det är ett problem att inte nonchalera och tro att det är lätt.

ChristineF
2016-10-28 22:22
#96

#95 Ok! Får se vad Lillyrod svarar, alltid bra med en plan b :-)

ChristineF
2016-10-28 22:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

En bild efter städningen. Fick bort typ all cyano, men svårt för lite flyger ju runt o landar senare… Ytan klar och vattnet med, förutom lite dimmigt av happylife. Får se hur det ser ut imorgon.. ;-) Såå sugen på att bygga ett lavastenrös med javaormbunke och anubia. Och skaffa efterlängtade ciklider. Men det får vänta lite.. :/

Annons:
mimåne
2016-10-29 11:27
#98

Eftersom att kväve är avgörande i fotosyntesen hos cyano så kan jag absolut tänka mig att det kan gå fel som rätt med att använda pmdd. Det handlar om att använda det under rätt förutsättningar. Nu har du redan cyano så jag tycker inte du behöver känna någon rädsla för det scenariot =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ChristineF
2016-11-07 16:40
#99

#98 Ok vad bra :-)

Har fått hem de mystiska påsarna och flaskan nu 😉 Vet hur de ska blandas och har tre flaskor redo, men tänkte mer om ni hade några tips speciellt för cyano? Efter eller innan vattenbyte? Dos?

mimåne
2016-11-08 09:56
#100

Efter vattenbyte doserar du pmdd. Doserar du innan så tappar du bort en del med vattnet du byter, så det är ingen vits =) Du kan se den rekommenderade dosen på hemsidan där du köpte pmdd.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ChristineF
2016-11-08 10:38
#101

#100 Okej, då gör jag det på torsdag/fredag efter vattenbytet. 👍

mimåne
2016-11-08 18:15
#102

Gör det gärna till en rutin också så att vattenbytet och doseringen av växtnäringen sker på samma dag varje vecka. T.ex torsdag eller fredag som denna vecka. Det är inte bra för växterna att slarva och göra det lite när det passar.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ChristineF
2016-11-16 18:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#103

#102 Yes, ska försöka hålla mig till torsdagar :-) här är en bild från efter vattenbyte och ommöblering. Lite fler växter är planterade och tre black mollys har flyttat in! Får se när pmdd börjar märkas :-)

ChristineF
2016-11-16 18:03
#104

Någon som vet vad trasselsudden till vänster heter? Skulle växa galet fort enligt djuraffären iaf :'D

Annons:
mimåne
2016-11-16 18:57
#105

Kan det vara det som brukar kallas för guppygräs? =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ChristineF
2016-11-16 22:23
#106

#105 Det kan nog stämma! :-)

Draken
2016-11-17 08:35
#107

Jättesnyggt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

ChristineF
2016-11-17 16:57
#108

#107 Tack! :-)

Känner just nu kärlek till mina blackmollys, två honor och en hane går hårt på den cyano som kommer. De både äter och rör runt så det inte sätter sig t.ex på gräset där jag haft såå svårt att göra rent! Verkar trivas bra och simmar harmoniskt runt hela karet. KärHoppas bara att jag har turen att lyckas med dessa i sötvatten, hört om många som har dem så, att tillsätta salt är en bäst, men inte ett måste. Jag har ju mina charmtroll till räkor att tänka på..

mimåne
2016-11-17 18:14
#109

Kul att höra att dina mollys gärna smakar på cyano! Duktiga små rackare, fortsätt så =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ChristineF
2016-11-19 19:21
#110

#109 Verkligen! :-) Här är ett klipp på när damerna duktigt käkar cyano från sanden, hanen är uppe och putsar växterna samtidigt. Ska försöka få en bild med systemkameran på honom sen, riktigt fin är han!

mimåne
2016-11-20 10:53
#111

Vad fina de är! =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
ChristineF
2016-11-22 20:48
#112

#111 Visst är de, väldigt söta!

ChristineF
2016-11-22 21:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#113

Ok jag kanske är helt ute och cyklar, men ev fortsätter oturen. Först cyano och nu när jag börjar få lite ordning på det så börjar mina endlers massdö. Senaste veckan har fem dött, tänkte om det var vattentemperaturen som ändrades vid bytet, all cyano som flög runt eller nya pmdd. De är ju rätt känsliga ändå.. Men nu såg jag lite misstänkt rött i baken på en hane, osäker på om det är rubinfodret som ger röd avföring eller om det är något jag fruktar: camalanus. Inga andra fiskar verkar sjuka. Svårt att fota, ska försöka imorgon. Om det är det så ska Sera nematol hjälpa har jag läst, men amanoräkorna, tål de detta gift? :-( ska väl inte gå händelserna i förväg, men jag orkar inte mer… Hade akvarium i tidiga tonåren och det var en omedvetet misskött fisksoppa, ändå inga problem! Men nu…

ChristineF
2016-11-23 10:44
#114

Gjorde en ny tråd om det istället..

ChristineF
2016-12-26 11:22
#115

Har medicinerat med sera nematol andra gången och imorgon kväll är det dags för 80% vattenbyte och lite städning. Fått en del trådalger/skäggalger/tofsalger (svårt att identifiera), grönalger och lite cyano har tyvärr återvänt, det var faktiskt helt borta ett tag när mollysarna städade. Innevånare kvar i karet just nu: 3 endlers, 1 Black molly, 9 kolglödstetror, och 8 otocinclus. Tanken är att låta guppyhanarna leva kvar, men kommer inte bli några fler. Ev. att jag köper ett par nya honor till Black molly hanen, om jag vågar. Vill ha friska tåliga fiskar i fortsättningen. Kolglödstetrorna ska bli ett större stim. Ottos är det lagom med. Målet med karet var ciklider så det ska det bli när läget är under kontroll. Efter räkorna försvann blev botten och rötterna på javaormbunkarna väldigt oskötta. Har hört att medicinen kan ligga kvar länge så blir inga fler amanos på länge tyvärr. Funderar på att skaffa kuhli eller corydoras. Svårt att bestämma mig, men har lite tid att tänka! Ska få balans i vattnet, köpa fler växter och möblera om först. Längtar tills jag kan köpa fler fiskar, men måste hitta en ny affär att handla i.

Lillyrod
2016-12-26 11:30
#116

Ser det ut som att de fiskar som är kvar är friska nu? Det är ju en hel del som klarat sig iallafall. Det är för tråkigt att man ska få de här parasiterna med sig hem när man handlar.

ChristineF
2016-12-26 12:43
#117

#116 Guppyhanarna har fått tillbaka färgen, men en ser lite sliten ut. Alla andra verkar må bra hittills, hoppas det förblir så! Ja jättetrist, får hoppas det var första och sista gången.

mimåne
2016-12-26 20:03
#118

Håller tummarna för att sjukdomen är borta. Bra jobbat ChristineF, starkt gjort med medicineringen och allt vad det innebar!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
ChristineF
2016-12-28 19:34
#119

#118 Tack snälla! Är glad över allt stöd här.

ChristineF
2016-12-28 19:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#120

Vad är det här för snabbväxande skit då? ;-) trodde trådalger, men de är mer gråa än gröna. Skäggalger?? Blir långa och sitter rätt bra. Endlerhanarna smakar lite då och då. Var närmre en dm på en växt jag knipsade igår. Sitter även på gräs, men där kort än så länge. På roten är grönalger va? "Bra" alger om jag inte minns fel? :-)

Lillyrod
2016-12-28 20:01
#121

Det skäggiga är alger som kommer ett tag efter uppstart. Jag har haft det några gånger och det försvinner av sig självt efter ett tag. Inget man behöver bry sig om.

Det sammetsaktiga på roten däremot är lite värre att bli av med. Jag har fått sådant på växterna i mitt 222-liters och jag klippte bort de drabbade bladen och hoppas det hjälper. Jag vet inte hur du får bort det eller om det försvinner när karet blir mer stabilt.

Cecilia.S
2016-12-28 21:51
#122

Det är så synd att så många kar får problem med både alger, sjukdom och parasitangrepp m.m. Jag hoppas att du inte kommer stöta på fler problem efter det här, men snart är du en allvetare, i alla fall! Kämpa på!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

ChristineF
2016-12-28 23:25
#123

#121 Ok, vad bra inge vidare snyggt med skäggiga växter :P Däremot kan jag tycka lite grönt på roten är snyggt, lite som mossa, men om det sprider sig är det ju inte så roligt. Vet du vad det heter? Trodde det var grönalger.

#122 Ja, det får en att tappa inspirationen lite när problemen avlöser varandra och tar tid och pengar… Men hoppas jag får njuta av min hobby snart och som du säger så har jag iaf lärt mig mycket! :-)

Lillyrod
2016-12-29 07:07
#124

Jag borde veta vad algerna heter men jag kommer inte ihåg det. Kanske någon annan här inne? 

Skägget heter Staghorn iallafall

mimåne
2016-12-29 10:16
#125

Det var väl det värsta vad du får algproblem i ditt akvarium. Jag håller med dig om att den gröna pälsen på roten kan se ganska fin ut. Som mossa som du säger.

Nu har du alldeles nyligen medicinerat med en stark medicin mot c.cotti och jag tror det kan ha bidragit till att du fått ett nytt utbrott alger.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
ChristineF
2016-12-29 10:34
#126

#124 Ok tack, få ska jag googla på det! #125 Ja, innan medicinen var läget under kontroll faktiskt så hoppas det är övergående. Nu har jag dock ingen Black molly kvar så ingen äter den lilla cyanon som börjat synas igen… Hoppas jag kan utrota den själv med rengöring och pmdd! Lär ju inte bli firrar på ett tag..

mimåne
2016-12-29 10:38
#127

Det förstår jag. Jag tror nog också att du ska klara det här med som med allt det andra du klarat av =) När växterna har återhämtat sig från förändringen kring medicineringen så ska de nog ta fart igen och konkurrera ut algerna. Gör vad du kan fram tills det för att försvåra för algerna. Plocka bort det du kan osv så går det nog bra =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ChristineF
2016-12-29 17:44
#128

Ja, skam den som ger sig :-P

ChristineF
2016-12-29 20:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#129

Tänker på Magnus Ugglas låttext "Åh åh åh varenda dag slår eländet nytt rekord" :'D skämt o sido, är väl inte det värsta denna gång, men verkar hängt med några fripassagerarägg av skivsnäckor som börjat dyka upp nu. Spännande att de överlevde medicinen.. Jaja, hoppas de gillar att äta staghorn och cyano. Blir de för många får det väl bli ett par botior eller helenor!

mimåne
2017-01-02 14:23
#130

Ojdå. Snäckor är nog något som de flesta akvarister har råkat ut för, men i detta fall kanske det inte behöver vara så illa. Hoppas de hjälper dig med akvariets algproblem. Botior är väldigt effektiva mot snäckor om du skulle vilja bli av med dem sen.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ChristineF
2017-01-02 15:48
#131

#130 Nä, värre saker har ju hänt så att säga :D Ja, jag kikade lite på Pakistanbotia, verkar vara väldigt roliga också, så får väl se sen.
Ser väldigt tomt ut just nu, bara kolglödstetror och ottos kvar. Läser om alla som handlar växter/fiskar/räkor/snäckor i djuraffär och av varandra via forum/fb, själv är man nojig som tusan nu… 😮 Ska väl vänta några veckor så allt är ok, men när det väl är dags hoppas jag att jag hittat en affär att känna förtroende för. Har en timme till Akvarielagret, hört mycket bra om dem, så det är just nu min enda idé.

mimåne
2017-01-02 19:12
#132

Du skulle kunna åka till akvarielagret och fråga dem om c.cotti och deras erfarenhet av sjukdomen. Kanske får du reda på något om hur säkert det är att handla i butiken. Är de nonchalanta eller inte vet vad det är för sjukdom överhuvudtaget så skulle jag inte köpa något där.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
ChristineF
2017-01-02 22:16
#133

#132 Låter som en bra idé!

mimåne
2017-01-03 20:44
#134

Lycka till, hoppas du får träffa en seriös person med bra svar =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ChristineF
2017-01-03 22:43
#135

Tack! :-)

Draken
2017-01-04 10:50
#136

Om det är akvarielagret i Bromma du syftar på, så kan jag rekomendera dem, de är bra med kunnig personal. Åtminstone var de det när jag var dit och handlade sist, för drygt ett år sedan.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

ChristineF
2017-01-04 11:13
#137

#136 Stämmer bra. Ok, då hoppas jag på att inget har förändrats! :-)

ChristineF
2017-01-14 10:14
#138

Uppdatering: Nu har cyanon gjort comeback med buller och brak, denna gång inte bara brun utan även sådär giftigt blågrön i hela sanden (även nere mellan sand och glas). Gröna ytan som varit borta länge, är tillbaka. Får bra lust att använda blue exit eller algin extra eller vad nu medlem heter. Dum idé kanske… Allt känns ändå sådär efter medicineringen.. Små snäckor överallt också så bra sugen på pakistanbotia så länge vattenvärdena är bra. De rör ju runt lite och stör cyanon också. Nu är det ingen fisk som rör botten. Behöver fler växter också då ett par strök med av medicinen.

Draken
2017-01-14 11:54
#139

Usch vad jobbigt :(  Vore jag dig, om det nu är den blå/gröna cyanon du har fått, så skulle jag riva hela karet, koka all inredning slänga bort växterna och göra en helt omstart.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Lillyrod
2017-01-14 13:10
#140

Jag skulle minska ljustimmar och matning. Rensa bort allt som går manuellt och sen kör en kur med Easylife Blue Exit. Har du snäckor du vill behålla ta bort dem för de gillar inte riktigt medlet. 

Hårt angripna växter slänger du. På rutorna kan du ta en svamp och dra bort. Skölj svampen under rinnande vatten mellan dragen på rutan. 

Det som är uppe på gruset kan du slamsuga bort. 

Efter kuren så fortsätter du med mindre ljustimmar och mat samt slänger i så mycket växter du kan. Strunta i om det blir snyggt, du kan rätta till det sen.

Hjälper inte detta så kör Rovfisks råd. Lycka till!

ChristineF
2017-01-14 17:56
#141

#140 Jo jag har god lust att göra så, men samtidigt så lyckades jag faktiskt hålla det borta innan sjukdomen med hjälp av blackmollys som åt cyano, envis rengöring och pmdd. Är dock värre denna gång. Inte bästa ekonomin nu heller att köpa massa nytt :/ får ha det som sista utväg. #141 Jag matar redan sparsamt.. Kan minska ljustimmar lite, kanske rent av prova mörkläggning?? Vet du hur blue exit påverkar den goda bakteriefloran, växter och fiskar? Längtar tills jag kan få bygga med lavastenar, inreda med de växter jag vill och köpa fisk (så trist o tomt nu). Tack för tipsen!

Lillyrod
2017-01-14 18:06
#142

Blue exit påverkar inte bakteriefloran. Däremot kan snäckor vara lite känsliga mot det så om du har snäckor du vill behålla så plocka ur dem. Har du ingen fisk i nu?

Erratic_Eagle
2017-01-14 18:11
#143

bra att veta om jag någon gång skulle skaffa snäckor😎

Äppelsnäckan
2017-01-14 18:19
#144

Fräscht kar!

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

ChristineF
2017-01-14 18:31
#145

#142 Vad bra! Nope, bara skräpsnäckor. ;-) #144 Tack, hoppas få det fräscht igen snart haha!

ChristineF
2017-01-15 18:31
#146

Idag har jag och min sambo storstädat akvariet. Skrubbat, klippt blad och gräs, rengjort rötter på javaormbunkarna och satt om dem på stenar, kokat stenar och rot, sugit upp all cyano och fyllt på med sand. Hittade några stenar i förrådet så gjorde om lite. Böt hälften av vattnet och i med happy life och pmdd. Fiskarna som återstår är pigga och glada. Imorgon ska vi åka och köpa några fler växter och någon fisk som håller lite ordning/rörelse på botten, troligen ett gäng pakistanbotia för då kan de käka snäckor med, sen verkar de väldigt roliga! Vi tänkte testa att bekämpa alger/bakterier naturligt först, medel får bli plan b och göra om allt plan c. Fick ju bort skiten en gång, på't igen ba! :-) Hoppas akvarielagret är så bra som alla säger.

Annons:
Cecilia.S
2017-01-15 19:11
#147

Kämpa på!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

mimåne
2017-01-15 20:01
#148

Ojdå här händer det grejer. Tråkigt att höra att cyanon kom tillbaka men jag förstår det efter medicineringen. Att använda ett medel för att ta bort cyanon är som att köra en ny medicinering och man hamnar kanske på ruta 1 igen efteråt. Jag tror mer på att du behöver bygga upp det du hade innan medicineringen. Stabila och bra näringsvärden i vattnet.

Heja heja!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

love-child
2017-01-15 20:19
#149

Åh, ni har så fina kar. Blir så avundsjuk. :) Nu blir det att ställa sig å fixa till våra så att dom blir "lika" fina. Tack för alla fina bilder.

Wish i was a little bit stronger Förlägen

ChristineF
2017-01-15 20:44
#150

#147 Tack! #148 Tack, ja jag vill helst undvika mer mediciner och medel i vattnet. Ska fortsätta som innan så får vi hoppas det räcker :-) #149 Tack snälla, lycka till med planerna!

Upp till toppen
Annons: