Annons:
Etiketttetror
Läst 2618 ggr
Widmar
2016-09-04 00:00

Kardinaltetra funderingar

Har lite funderingar ang mina kardinaltetror… 1, när jag tänder upp efter natten, så är all röd färg borta från mina tetror. Antar att deras röda färg är ljusstyrd? 2, om eller när jag tänder akvariumet, så känns de disorgenterade.. De ligger och simmar på snedden, är helt genomskinliga inte ett spår av det röda ( går ihop med frågan ovan) allt som det ska då? 3, min absolut största tetra har blå streck under varje öga, är det något alla får? 4, mina små/mindre tetror är smala/strömlinjeformade medans min största är… Ja kort, hög, rund/fet. Den är typ 3cm lång, säkert 1,5cm hög och 5-7mm bred(buken) samt då deras vita buk… Känns som ett monster gemfört med de andra… Normalt? eller bara extremt klupsk. Tacksam för folk med mer Kardinaltetra erfarenhet kan dela med sig av lite kunskap. Hittar inga bra sidor att läsa om just detta.

2 x 54l eheim akvarium

#1 Stim Kardinaltetra samt Platy hane

#2 3st platy honor samt yngel

Annons:
[Jens]
2016-09-04 07:02
#1

1-2 . Förmodligen så är de trötta och sover och du väcker dem och det tar sin tid innan de blir klarvakna 🙂 Bäst är att tända framåt 9-10 på förmiddagen så utomhusljuset väcker upp dem lite försiktigt. Under vintertiden så kan man tänka en lampa liten bit ifrån för att väcka dem lite försiktigt. Inte kul att bli väckt med 18000K lysrör direkt på morgonen. 😉 Alla fiskar tappar lite färg när de sover.

3. Det kan hända att det skiljer sig lite men oftast har de blå rand från öga till stjärt. Inget ovanligt alls utan vanligt.

4. Det gäller att ta för sig av maten och den glupske kan ha gjort ett bra jobb eller så är det en hona som bär på rom. Om man har slarvat med t ex inkoppning av fisk så kan de har tagit skada och tarmsystemet inte är det bästa och har då en smal kropp. Det kan vara flera orsaker till varför de ser ut som de gör. Tycker du de stimmar bra och äter så är det inga problem oavsett storlek.

mimåne
2016-09-04 09:30
#2

Jag tycker du har fått bra svar av jens. Jag håller med om att de på morgonen är nyvakna och det är egentligen ganska onaturligt för fisken att en strålkastare till lampa plötsligt tänds utan förvarning. I naturen går det långsammare med soluppgången. Klart man blir lite skrämd och då är det naturligt att färgen bleknar eller eller att de simmar omkring lite konstigt. Känner de fara kan de även spela döda.

Angående storleksskillnaden så kan det vara en könsskillnad. Hanar är mindre, slankare än honorna som är markant rundare. Hur som helst så är det nog ingenting konstigt allt =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Widmar
2016-09-04 13:39
#3

Klockrena svar!

Återigen, så tacksam för att ni är så snabba och dela med er av er erfarenhet. Hjälper oss nya akvarie-hobbyister oerhört mycket.

2 x 54l eheim akvarium

#1 Stim Kardinaltetra samt Platy hane

#2 3st platy honor samt yngel

Upp till toppen
Annons: