Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 9911 ggr
Fifill
8/4/16, 2:50 PM

Fifills akvariedrömmar del 3

Dags att börja skriva på tredje tråden om mina akvariedrömmar - och akvariemardrömmar! Del 1 och Del 2 hittar ni här. 🙂

Annons:
Fifill
8/4/16, 2:59 PM
#1

Just nu har jag ett litet experiment på gång. Frågan jag vill ha svar på är… Gillar fisk musik? 🎧🤪

Jag har placerat min ena högtalare mot yngelbaljan, och så spelar jag Kents senaste(sista! Varför?! 😭) skiva för dem. Hittills verkar de uppskatta det, de är rätt nyfikna åtminstone, särskilt platyynglen! 😃De är verkligen inte rädda i alla fall, de simmar dit och funderar emellanåt, och jag tror nästan att alla samlats i närheten nu.  🎧

Fifill
8/27/16, 5:22 PM
#2

Nu är det slut på lugnet i yngelbaljan! 💣 De två största ynglen börjar gå varandra riktigt på nerverna, så ikväll ska jag flytta över tre-fyra utav dem till mitt 110 liters akvarium. De kommer få gå med hundratjugofemtioelva(jag lovar!) platys där, men jag hoppas att de är stora nog och har tillräckligt med attityd nu för att det ska gå bra… 🤢 Är hemskt nervös för att de inte ska klara miljöbytet, men de kan ju inte gå i baljan längre. Och det borde gå bra, är bara lite utav en hönsmamma när det kommer till dem.

Och en utav de som "flyttar" är min lilla favorit, så det kommer bli lite tråkigt när hen inte är här bredvid datorn och pratar med mig längre. Nåja, - (pang och bom, där small det i baljan! Japp, definitivt dags för flytt,) - jag får titta in lite oftare i hens nya akvarium istället. Inte direkt som om det är långt dit, haha!😊

Jag väntar bara på att vattentemperaturen i baljan ska sjunka så att skillnaden inte blir så stor när de flyttas.

[Jens]
8/27/16, 6:34 PM
#3

Vad är det för sorts yngel du har flyttat över ? Koppar min in dem så ska det inte vara några större problem om de nu inte blir stressade över alla dina hundratjugofemtioelva platys. 🙂

Fifill
8/28/16, 10:06 AM
#4

Hoppsan! Det är mina Apistogramma viejita-yngel som ska få flytta. Blev inte av igår, ville ha tid att sitta och ha koll på vad som händer efter flytten, och jag var för trött igår. Men idag så!

Tänk, jag trodde verkligen inte att det skulle gå så bra att föda upp apistos i endast en 25-liters plastbalja med doppvärmare och ingen cirkulation, men alla de nio yngel som nådde 0,5 cm lever fortfarande. 🥳

Fifill
8/28/16, 2:44 PM
#5

Nu håller tre apisto-yngel på att koppas in. 🥶 Fruktansvärt nervöst för min del, men ynglen ser mest fruktansvärt nyfikna ut där de går i påsen för tillfället, och verkar undra vad matte nu hittat på(sötisar!). Deras nya kompisar, platy-skocken, är såklart väldigt nyfikna de med. Håller tummarna för att det kommer gå bra…

Jag lyfte ur inredningen ur yngelbaljan när jag skulle fånga in de små, och trots att jag tyckte att jag tittade noga på roten innan jag lyfte ur den så lyckades ett yngel hänga med ur baljan ändå! 🦸‍♂️😮 Så den hamnade i en annan balja med mindre än en halv cm vatten i, varvid det blev lite förskräckt sprattlande och halvlyckade försök att fånga lillen innan vi kunde pusta ut. Nu är inredningen tillbaka, så kvarvarande yngel återbekantar sig med baljan nu. Jag hoppas att de mindre ynglen kommer sätta fart med växandet nu när de tre största är borta.

Lillyrod
8/28/16, 2:50 PM
#6

Du har fullt upp med dina små. Jätteroligt att läsa om vad som händer 👍

Annons:
Fifill
8/28/16, 3:42 PM
#7

Hoppsan! Här gick man ifrån ett tag, och när man kommer tillbaka så är det slagsmål i påsen! 💣🤦‍♂️Dags att släppa ut dem, tror jag, innan det begås mord… 

Mina platys tycker såklart att det är prima underhållning och har samlats på första parkett för att titta på. 😉

Fifill
8/28/16, 3:56 PM
#8

Nu är de utsläppta. Det första de gjorde var att ta en mun med sand och sila den. Apistogramma, alltid lika coola. 😎 

De har en rotgrotta och två kokosnötter just nu, så de kan få varsitt ställe för sig själva nu, vilket nog blir välkommet.

Det bekväma med att koppa in med påse från eget akvarium är att jag bara behövde tippa påsen, så den står halvt upp och ned just nu, för mina platys har fullt upp med att undersöka den, och inte vill jag ta ifrån dem deras underhållning! Fast…

… Clementin, om man simmar allra högst upp i hörnet i påsen på egen fena så är det väl ändå onödigt att få panik?🤪

mimåne
8/28/16, 6:41 PM
#9

😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
8/29/16, 9:04 AM
#10

Nu har jag fotat fisk, må ni tro! Hela minnet i digitalkameran gick åt, så några bra bilder borde det väl ändå bli(please?)… De flesta blev på mina platys, så de flesta utav dem korten lägger jag upp på platytråden, men jag tror jag fick nog några bra bilder på två utav mina apistoyngel också. Ska bara gå igenom dem nu, snart tillbaka! 😎

Fifill
8/29/16, 9:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Först ut är en bild på några utav mina gamla dvärgkardinaldamer! De är strax över två år gamla nu, helt fantastiskt okomplicerade och friska fiskar som jag aldrig kommer tröttna på. För, tja, har jag inte gjort det efter två år med över hundra stycken i alla mina akvarium, då tror jag inte att jag någonsin kommer få nog av dem.😉

Fifill
8/29/16, 9:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Och så en halvdan bild på hela karet. Ser ni nu att det verkligen är hundratjugofemtioelva platys där?!😮

Fifill
8/29/16, 9:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#13

Och så kommer vi äntligen till mina kära apistoyngel! Jag har bara sett två av dem hittills idag(brukar inte tända så här tidigt, men kunde inte låta bli att kolla till dem), ett av dem ser inte ut att ha anpassat sig helt till nya omgivningen, men min lilla favorit verkar må prima!

Här är min lilla älskling, som jag kommer att behålla. 😍

Annons:
Fifill
8/29/16, 9:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Och så det andra ynglet. 😍

Fifill
8/29/16, 9:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#15

Jag lyckades fånga ett syskonbråk på bild också. Det märks att de kommer överens bättre i nya omgivningen, det gick rätt lugnt till, men min lilla favvis var tydlig med att det är hen(han?) som är störst, bäst och starkast, så det så!

Draken
8/29/16, 11:24 AM
#16

Jättefina bilder 😍

Måste fixa iordning med vattenbyten och fota mina kar också 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
8/29/16, 8:31 PM
#17

Du kan inte se kön på dem än? Har glömt vilken sort det är 😊

Fifill
8/29/16, 10:32 PM
#18

Apistogramma viejita 2. 🙂

Jag har ingen aning. 🤔De största ser alla likadana ut, tycker jag, och de har hittills varierat mellan mörkt sandfärgade med ränder till ljust sandgula utan ränder, men det beror på ljuset mest. Man kan ju ana en röd ton på "älsklingens" fenor, men det har ju vissa honor också, så… De mindre är mörkare, men det var de andra också innan de växte ifrån syskonen. Är de större därför att de är hanar? Ingen aning, ska bli så spännande att få se. 😃 

Kanske skulle jag kunna leta reda på info om hur man ser skillnad, men det blir nog roligare att upptäcka det själv, tror jag.

Fifill
9/3/16, 5:08 PM
#19

Mina tre apistoyngel verkar trivas väldigt bra i nya akvariet, så jag håller på att koppa in det sista stora ynglet nu. 🙂 Så nu får de fem kvarvarande "pluttingarna" växa till sig i fred ett tag.

Fifill
9/3/16, 8:45 PM
#20

Okeeej, så jag hittade ett stort yngel till i baljan… Vilken bra koll jag har… 😟 Nu är i alla fall hen också inkoppad i akvariet.

Och jag svär på att "mitt" yngel vuxit minst en halv centimeter sen jag släppte i dem förra veckan! Jag svär!😮

Annons:
Lillyrod
9/3/16, 9:15 PM
#21

Ja så långt är det rätt att de växer efter plats ; ) Vet du hur många du har?

Fifill
9/3/16, 11:45 PM
#22

Jo, jag misstänkte ju att de skulle skjuta iväg storleksmässigt nu, men fort trodde jag inte! 

Jag har fortfarande nio stycken apistoyngel kvar. 🙂 65 st från början, men de har varit nio i antalet sedan… *kollar fiskjournalen* … Merde. Ingen tidig anteckning om den kullen…😕 *kollar almanackan* Hmm… Födda i mitten på mars är de tydligen… *dubbelkollar fiskjournalen* … De har varit nio sen i början på juli, garanterat, men jag har för mig att de har varit samma antal sedan i maj åtminstone. 🤔

Alldeles lagom antal är det i alla fall. Men nästa gång jag sparar apistoyngel så tänker jag se till att ha ett ordentligt akvarium iordninggjort åt dem!

Fifill
9/10/16, 11:13 PM
#23

😂Min lilla favoritapisto har redan attityd så det räcker och blir över! Hen(vet fortfarande inte vilket kön!) satte precis min stackars platyhona Terrakotta på plats, som såg helt förvirrad ut! 😂Jag älskar verkligen det där lilla "charmtrollet"! Får plocka fram kameran snart och fota dem igen, galet vad stora de blivit på så kort tid!

Fifill
9/11/16, 10:07 PM
#24

… Nej, det är omöjligt…! Det kan inte vara…! … Men…! … Vad i…? 🤦‍♂️ Jag har tio apistoyngel!? Hur?? Hur har jag kunnat missa det så länge?! Jag har ju för bövelen flyttat på dem tidigare!? …😟 Ord kan inte förklara hur dum jag känner mig just nu…😊

63Liter
9/11/16, 10:41 PM
#25

Fint akvarie.

Fifill
9/11/16, 11:09 PM
#26

Tack!🙂

Draken
9/12/16, 6:39 AM
#27

Men grattis :D Vad kul, de har väl formodligen hållt sig gömda

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Fifill
9/15/16, 3:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#28

Nu koppar jag in tre apistoyngel till, endast de två minsta är kvar i baljan nu.

Jag börjar ana en viss färgskillnad på de yngel som gått i akvariet ett tag nu. Min lilla favorit blir troligtvis en hona, precis som jag hoppades på! Mini-Vickan! Störst och vackrast är hon, åtminstone enligt henne själv, haha!😃

Jag fotade häromdagen, och fick några bra bilder faktiskt… Men oj, vad jag önskar att jag hade en riktigt bra kamera, den här gör dem inte rättvisa… 😕Här kommer bilderna på min "favvis" först. Visst är hon söt? 😍

Fifill
9/15/16, 3:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Och så ett utav de yngel som jag tror kommer bli en hane. Hen är åtminstone inte lika gul i färgen. 🤔

Fifill
9/15/16, 3:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#30

Och så en annan trolig hona. 🙂

Fifill
9/15/16, 3:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#31

Och så klart blev det en hel del bilder på syskongnabbet!😃De har inte mycket tålamod med varandra längre, så det är tur att det finns många gömstället i karet. 🦸‍♂️

Fifill
9/15/16, 3:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#32

Ytterligare lite gnabb. Ser ni vad ynglet längst fram inte har sett än? 😉Och kan ni hitta det fjärde apistoynglet på samma bild? Upptäckte det alldeles nyss själv.

Fifill
9/15/16, 4:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Dessutom så fick jag äntligen en skarp bild på Gullefjun! Hon är så svår att fota då hon gömmer sig i skuggorna så fort kameran kommer fram… 😕Här på bilden så har hon sin mörkgråa dräkt, men hon varierar väldigt mycket i färgen beroende på humör och ljus.

mimåne
9/16/16, 11:08 AM
#34

Mitt hjärta smälter av dina apistogramma yngel😍

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Draken
9/17/16, 5:21 PM
#35

😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Angelica Od]
9/18/16, 8:38 AM
#36

Så spännande att läsa den här tråden! 😃 Men jag undrar, eftersom att platys och apistogramma verkar fungera ihop, borde väl också guppys funka? Av vad jag har hört tidigare verkar dom passa ganska okej med varandra och jag vet en del som har dem tillsammans, men vill gärna få erfarenheter och tankar från så många som möjligt! 😍

Fifill
10/2/16, 1:10 PM
#37

Jag har inte haft Guppy själv, men det borde inte vara några problem. 

MEN det beror på mycket på individen ifråga, Gullefjun har inga problem med platyyngel men hon avskydde de vuxna platys jag hade i hennes akvarium ett tag. Vet inte hur Pyret(min andra A eremnopygehona) skulle reagera på vuxna platys, men alla platyyngel jag haft med henne har försvunnit… Vet inte om det var hon som åt upp dem eller om de dog av någon annan anledning, såg inte vad som hände. 🤔

Ingen utav mina A viejita har några problem med vuxna platys, men de äter upp ynglen istället.

Exakt varför Gullefjun inte äter upp de små ynglen vet jag inte, men jag är hemskt tacksam för det oavsett!

Så jag gissar att guppys fungerar bra i 9 utav 10 fall om man har tillräckligt stort akvarium med rätt miljö, men har man otur så kan man råka få hem en grinig apisto som kanske råkar avsky guppys. 😈

Fifill
11/15/16, 9:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#38

Här kommer ett par bilder på mina små apisto-älsklingar! Jag tror att alla tio fortfarande lever, men det är svårt att räkna dem. 🤔 De stora ynglen har dragit iväg ordentligt från de andra, som definitivt är på tok för små för sin ålder… 😕Vi får se hur det utvecklas, troligtvis så stannar de flesta ynglen hos mig p.g.a det, kanske säljer jag ett par av de större… 

Men en dam som definitivt stannar hos mig är min favorit som numera heter Viktiga Vilma! (Kojakten, någon?🤪) Namnet är perfekt då det är hon som är störst, bäst och starkast, samt vackrast av alla, enligt henne själv! Och så håller vi såklart "traditionen" att döpa alla viejita med V-namn. 😉

Det börjar nog egentligen bli dags att leta efter en pojkvän åt henne, men jag lider akut brist på akvarium… igen… Är det tillåtet att klaga över friska och långlivade fiskar som aldrig "kilar vidare"? För mina akvarium är överfulla utav sådana själviska firrar,  vilket sannerligen förstör mina planer för nästa generation fisk… 😟

Fifill
11/15/16, 9:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

En intressant sak jag noterat på sista tiden är hur hackordningen mellan ynglen har förändrats och blivit mildare. De är mycket mer toleranta mot varandra, och jagar sällan bort varandra mer än några cm åt gången. Jag gissar att storleksskillnaden dem emellan säkert hjälper en del, det är ganska uppenbart vilka som är de starkare eller de svagare individerna, så de behöver inte hävda sig lika mycket. Därför ser jag ofta tre eller fler som simmar ganska nära varandra. 🙂

Lillyrod
11/15/16, 6:37 PM
#40

Det måste vara jättekul att följa dem från de är små. Jag har ju aldrig lyckats få några att överleva. Den nya Baenschidamen är nog för liten än. De har lekt en gång men hon grävde bara igen kokosnöten med sig själv på utsidan och sen blev det inte mer med det 😃

Fifill
11/17/16, 3:51 PM
#41

Haha, ja, det är inte lätt att få det rätt i början!😃Tur att de lär sig med tiden.

Det har varit helt magiskt att få se dem växa upp, från pyttesmå yngel som liknar sandkorn, till lite större yngel som börjar mopsa sig mot varandra, och nu till vuxen ålder. Vore ännu roligare om jag lyckas få en kull efter Viktiga Vilma också, men då måste jag ordna med större yngelakvarium åt de små. 🙂 Hoppas du får egna överlevare snart!

Annons:
Fifill
11/17/16, 4:02 PM
#42

Phew! 🥵Nu har man gnuggat geniknölarna i nästan sex timmar! Dags för en kaffepaus. 😴

Jag håller på att kämpa mig igenom Komvux på distans(*muttrar* nedrans Aspergers, att det ska vara så svårt… *muttermutter*), och läser just nu kursen Entreprenörskap. I den här kursen så kommer jag arbeta med att utveckla ett projekt av valfritt slag, och jag har då valt att ta mig an ✨ drömmen om att åka till Peru ✨, samt finansiering, fiskförsäljning och odling innan och efter resan, etc, etc.. Detta projekt behöver såklart inte genomföras i verkligheten, men varför inte? 😃 Snacka om motivering för att göra "läxorna"!😂

Och som en gammal vän brukade säga: "Allt går bara man ger sig fa-an på´t!" 😎

Fifill
11/21/16, 7:44 PM
#43

Ack, ack, ack. Det har varit en mörk dag för alla mina fiskar idag, en sådan som också kallas "matte-tänder-inte-lyset-för-hon-har-migrän-så-dagen-börjar-aldrig"-dag… 🧟‍♂️ Finns en ganska stor nackdel med att bo i en liten etta full med akvarium när man har tendens att få migrän ganska ofta och kräver släckt överallt…

Lillyrod
11/21/16, 9:29 PM
#44

Stackare. Hoppas det är bättre nu.

Fifill
11/22/16, 2:32 PM
#45

Migränen är borta, men nu har jag en annan huvudvärk: Jag vill köpa nytt akvariuuuum! 😭 Bara ett liiitet ett, men jag vet inte om mina föräldrar köper det argumentet, haha! Lär bli bråk om jag köper ett, men är så frestad just nu.🤤

Måste koka mer eklöv nu, återkommer med önskat upplägg av karet. 😇

Fifill
11/22/16, 2:53 PM
#46

Så, eklöven är kokade, tredje omgången och jag är knappt halvvägs genom påsen jag plockade… Lär väl bli stående med okokta löv ända till jul. 🥵

Så, angående mitt lilla drömakvarium är det återigen lakritsgurami som lockar och drar. Jag tycker de är helt galet vackra, och de är dessutom billiga, om än ganska svårskötta. Jag har den perfekta platsen snett bakom mig i min Ivar-hylla(hyllmått 39x30 cm) för ett akvarium på ca 30 liter, vilket är perfekt både för mig och för lakritsguramis… Det enda som inte är perfekt är mina föräldrars garanterade utbrott, vilket väl är ganska befogat, men, men… Det är ju bara ett liiitet akvarium? 😇 Tror ni de köper det? Tvivlar på det…

Nåja, jag kollar upp lite akvarium och andra kostnader, Cyberzoo har två akvarium jag är intresserad  av som inte är särskilt dyra, nämligen detta och detta. Doppvärmare har jag redan, filter tänkte jag hoppa över helt(lite fisk, små och täta vattenbyten samt flytväxter), och belysningen ska vara svag och ingår i ena akvariet, men bör inte bli så dyrt åt det andra heller…

… Tror ni man kan smöra in idén som en julklapp, tro? 😇

Lillyrod
11/22/16, 6:09 PM
#47

Jag tittade på vad de hade för nanon i "min" akvarieaffär och kunde få ett aquael 30 liters för 600 kr. Då ingick ljus, pump och doppvärmare. Det är ett sådant jag är sugen på. Antar att jag får leka tomte själv om det ska bli något : )

Fifill
11/23/16, 4:24 PM
#48

Två av mina egenuppfödda apisto-honor flyttar idag. 🤢 Jag är så nervös, hoppas hon gillar dem, och hoppas att de får det bra i sitt nya hem.

Annons:
mimåne
11/24/16, 9:11 PM
#49

Det är alltid speciellt att skicka iväg fiskar man själv har fött upp. Jag förstår att du var nervös men det gick säkert bra =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
11/24/16, 9:50 PM
#50

Jo, det gick bra tydligen. 🥵 Hoppas det går bra framöver också.

Fifill
11/30/16, 7:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Det är inte bara damer utav mänskligt slag som kan få mustasch. Även Vickan har lagt sig till med det på äldre dar. Ser ni?😃

Förresten, en stor nackdel med att bo i ena änden i raden av lägenhetslängor och på bottenvåningen är att när sotaren kommer så är han ruggigt tidigt… 😴

Fifill
12/11/16, 10:43 AM
#52

✨ "Apelsinmandarins fiskodling(/ar)" ✨. Hur låter det, tycker ni? 😎Jag jobbar på med mitt skolprojekt inom Entreprenörskap, och grunnade lite på vad man skulle kunna kalla mitt "hobbyföretag". För mig känns det ganska självklart att Apelsinmandarins namn borde ingå, men hur tycker ni det låter? Har ni andra förslag på vad man skulle kunna kalla det?

Lillyrod
12/11/16, 12:07 PM
#53

Bättre namn kan du inte få. Låter jättebra 👍

Lizelda
12/11/16, 1:15 PM
#54

Jag röstar för Apelsinmandarins fiskodling!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Fifill
12/13/16, 2:24 PM
#55

Då blir det så.  Apelsinmandarins fiskodling! 🥳🥳

En sak som jag funderat på ett tag är den där infernaliska bristen på plats för alla de akvarium man vill ha… 🤦‍♂️Eftersom jag är väldigt engagerad i min platyodling så får jag allt mindre och mindre plats för alla de andra fiskarter som jag så hemskt gärna skulle vilja lära känna, och då jag vill utöka platyaveln ännu mer så finns det nästan bara ett alternativ framöver…

Att ordna en akvarielokal där jag kan ha odlingen/odlingarna i framtiden!😇

Detta är även en del i mitt skolprojekt, så på teoretisk nivå så har jag kommit ganska långt i planeringen, men för att verkligen kunna genomföra den så behöver jag först flytta till en lämpligare stad, med fler akvarister runt knuten, samt gå en(två) utbildningar/kurser för att få driva verksamheten. Så när det blir av vet jag inte, men det är nu målet jag jobbar mot. 😎

Annons:
Draken
12/14/16, 4:50 PM
#56

Blir det odling på proffesionell basis sen då :D Jag vet var jag kommer köpa mina eventuella framtida Platysar isf ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
12/14/16, 7:31 PM
#57

Jag tycker du kom på ett riktigt bra namn. Apelsinmandarins fiskodling, så himla bra. Klart det ska heta så! =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
12/15/16, 10:55 AM
#58

Jag vågar inte riktigt spå om vilken skala odlingen kommer hamna på, men jag vill åtminstone ha runt fyrtio akvarium åt min platyodling…🤐 Sen vill jag fokusera på dvärgciklider, särskilt Apistogramma (eremnopyyygeeee!!!😍), pennfiskar, Nannostomus och Copella-arterna, ovanligare tetror, samt de riktigt små fiskarterna, t.ex Boraras-arterna. Även lakritsgurami är med på listan, men jag hoppas kunna ha den odlingen hemma. Tänkte också ha någon/några Otocinclus-akvarium/odlingar hemma.🙂

Så det är mina personliga favoriter, men jag tänkte också ha några odlingsakvarium för Corydoras, någon L-mal samt lite större sydamerikanska ciklider. Olika Betta-arter vore också spännande att försöka sig på. Hmm, har jag missat något? 🤔Jo, Danio- och Dario-arter samt dvärgkardinalfiskar, såklart! 🤪

De flesta av de sydamerikanska arterna hoppas jag kunna fånga in själv när/om jag kommer iväg till Peru på fångstresa, vilket fortfarande är under planering. Apistogramma eremnopyge, jag kommer snart och hämtar er!😂

… Jo, det blir en del akvarium när jag släpper lös drömmarna, men vi får se vad verkligheten säger om mina planer. 😛

Lillyrod
12/15/16, 10:58 AM
#59

Jag skulle väldigt gärna åka till Sydamerika och se alla fiskar i sitt naturliga habitat men jag skulle aldrig ta någon med mej därifrån. Det är där de hör hemma. De enda vildfångade fiskar jag köpt är otocinclus men känner att jag nog inte kommer att göra om det. Mina tankar 😉

mimåne
12/15/16, 11:03 AM
#60

Så fantastiskt det vore att få åka på fiskeresa till peru. En drömresa. Jag hoppas du tar dig dit =)

Så roligt också att se att du har så många drömmar inom akvaristiken. Ta vara på dem =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
12/15/16, 11:21 AM
#61

Lillyrod, jag förstår precis hur du tänker. 🙂 Jag har funderat en del kring vildfångade fiskar, och jag har personligen kommit fram till att så länge som man ger dem ett bra hem här i Sverige samt inte fångar för många(ogillar skarpt storskalig fångst utav "akvariefiskar") utan tar hänsyn till artens överlevnad i naturen, så känner jag att vildfångat är okej… Om arten inte redan finns att tillgå i handeln!

Om jag åker på resan så kommer jag inte plocka hem några arter som ofta finns att tillgå genom grossister eller i privata odlingar här i Sverige. T.ex så hittar man Apistogramma baenschi och A cacatudoides i Peru, men dem skulle jag aldrig ta med hem! Inte heller Corydoras loretoensis eller Corydoras panda då de redan finns i handeln här. 

Och självklart ska det bara vara arter som kan trivas i akvarium, storvuxna och aggressiva fiskarter har, enligt mig, ingenting att göra inom akvaristiken.

mimåne
12/15/16, 11:23 AM
#62

Jag tycker du resonerar väldigt sunt om det.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Lillyrod
12/15/16, 11:24 AM
#63

Jag tänker som så att de som är odlade i Sverige eller Europa eller Asien med för den delen vet inget om livet i floderna där de egentligen ska vara. De kan jag ta hem och försöka ge ett bra hem i akvarium. De som är födda fria ska få stanna där.

Jag har full förståelse för att man fångar och studerar fiskarna och får med dem i artregistren och kanske några stycken för att avla på men låt de andra vara 🙂

Fifill
12/15/16, 11:53 AM
#64

Den delen av mig som inte är en hagalen akvarist förstår dig till 100%, Lillyrod. Men när man vill ha arter som inte finns i handeln… Tja… Svårt att stå emot.😊

Lillyrod
12/15/16, 12:00 PM
#65

Ja men det är ju så 😃

Fifill
12/15/16, 12:30 PM
#66

Sen blir det ju lite mer svårare att motivera köp av vildfångade fiskar från platser där biotopförstöring pågår… 😓 T.ex mina drömfiskar lakritsgurami, Parosphromenus-arterna, lever i områden som håller på att förstöras utav den dumma människoarten. Så de riskerar att utrotas pga detta. Är det då försvarligt att köpa vildfångade fiskar därifrån? Om man odlar dem i fångenskap så kanske man kan rädda arten även om deras naturliga hemvist förstörs…? Eller så blir man dödsstöten för arten istället.🤢

Det som helt säkert är oförsvarbart i detta fall är att köpa vildfångad fisk som man inte är kunnig om, samt inte har för avsikt att odla och bevara, anser jag. Vad tror ni?

Fifill
12/16/16, 12:27 PM
#67

Jag kan ju berätta lite mer om mitt "lilla"(jovisst, litet… 😟) akvarieprojekt.

Målet med odlingen är dels att utvidga min hobby, dels att bekosta en Peru-resa samt ha råd att driva odlingen, dvs helst gå plus-minus-noll. 

Lokalen tänkte jag helst dela med en annan akvarist, men även ha en uthyrningsdel där andra akvarister kan hyra akvarium på plats för en summa pengar. Jag tror att det kanske kan vara intressant för dem som inte har plats hemma för fler akvarium men ändå vill ha fler. Eller om sambon säger nix till fler i bostaden.😉

Tänkte också ordna så att lokalen kan fungera som en mötesplats/samlingsplats, med en fikaplats, soffgrupp, fåtöljer och liknande. Det skulle också vara roligt att försöka samla ihop ett litet "akvariebibliotek" i lokalen, med både böcker och egengjorda samlingar med fiskartsinformation, som man kan bläddra i om man är på besök.

Kanhända skulle man kunna anordna "frågepaneler", nybörjarkurser i hur man sköter ett akvarium, vattentestning etc.

I en hörna tänkte jag även ha försäljning utav begagnade akvarieprylar. Hur försäljningen ska läggas upp vet jag inte än, men det löser sig.

För den egna odlingens skull så bör jag odla så mycket levande foderdjur som möjligt, och beroende på vilken skala som hinns med så kanske man även kan sälja åt andra akvarister, med rabatt åt de som hyr in sig i lokalen.

… Ja, det var väl allt jag kom på just nu. Vad tror ni? Intressant? 😎

mimåne
12/16/16, 8:54 PM
#68

Oj vilken trevlig idé. Det hade ju varit fantastiskt roligt att ingå i en sådan gemenskap och kunna dela lokal med andra av samma intresse.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
12/17/16, 7:56 AM
#69

Visst vore det? 😃 Men jag får ju se till att landa på rätt ort så rätt intresse finns också. Norrland och Härnösand i all ära, men det är lite glest mellan akvaristerna här i stan… 🤐 Förhoppningsvis hittar jag boende runt Linköping - Motala i framtiden.

Så vad gjorde ni under gårdagskvällen? Själv klickade jag mig igenom nästan hela Nordiska Ciklidsällskapets samling utav artbeskrivningar/släkten(förutom Malawisjöns invånare, som jag inte är intresserad utav). 😎 Akvarienörd? Aspergare med specialintresse? Absolut! 😂

Afrika är den världsdel vars fiskar intresserar mig minst, men det finns faktiskt många guldkorn där också, även för en akvarist som mig som inte gillar Malawiciklider. Särskilt förtjust är jag i Tanganyikacikliderna i Xenotilapia-släktet, jag vill verkligen ha någon art därifrån någon gång! 😍

Annons:
mimåne
12/17/16, 11:14 AM
#70

Haha, vilket trevligt sätt att spendera en fredagkväll på Fifill. Att tanka information och lära sig mer om sina intressen är såå kul. Jag kan också sitta och läsa ögonen ur mig i mina intressen. Internet är fantastiskt när man törstar efter kunskap.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
12/29/16, 8:16 PM
#71

Det slog mig att jag inte uppdaterat så mycket om mina apistogrammayngel, skriver så mycket i platytråden att jag glömmer bort den här. 😊

Det är ganska intressant att studera mina "yngel" i deras 110 liters akvarium. Två honor har ju flyttat till nytt hem(de mår tydligen bra där), så det betyder att det fortfarande går åtta "yngel" här hemma. Ett utav dem har verkligen tagit stryk av platsbristen, den är mager och väldigt liten och kommer inte överleva. Ärligt talat blir jag förvånad varje gång jag får syn på den, för jag trodde den skulle ha dött för minst en månad sen… 😮Den är så liten att jag inte vet hur jag skulle kunna avliva den utan att hugga mig själv i fingret när jag håller den still…🤢

Störst och bäst och vackrast i världen är såklart Viktiga Vilma, som är nästan lika stor som mamma Vickan nu, och rund och go är hon också! Hon behöver en pojkvän, men platsbristen består. 😕Nåja, det finns tid, mamma Vickan mår fortfarande toppen och bör ju vara över två år gammal nu, så bra gener har de fått.

De honor som flyttade var de näst största, och efter deras flytt så har vissa mindre honor(tror det mest blev honor, hurra!) börjat växa till sig, men det är fortfarande många som är för små för sin ålder.

En sak som är intressant är att de har utvecklat en väl fungerande "hackordning"/hierarki så att alla kan samsas. De gnabbas och kör med varandra såklart, men väldigt lugnt och sansat. De är väldigt bra på att kommunicera med sina kroppsfärger, det märks direkt vem som är den starkare i just denna styrkemätning, och de jagar inte "förloraren" mer än ett par centimeter. 👍

Särskilt intressant är Vilma, för jag har aldrig sett en apistogramma som blir så svart som hon när hon visar dominans mot de andra, hela ryggen blir svartfläckig då. Första gången jag såg det så blev jag rädd att hon var sjuk, men hon blir lika vackert guldgul strax igen.

Innan de två näst största honorna flyttade så hade Vilma flyttat in i en av kokosnötterna som hon vägrade lämna. Då hane saknas i karet så kunde hon ju inte ha lekt, men så fort systrarna flyttat hemifrån så började hon simma i hela karet igen. Så hon hade helt enkelt "paxat" nöten för säkerhets skull, och fasiken om någon annan skulle få den! 😂

Fifill
1/10/17, 9:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Ny mobil med mycket bättre kamera, jippi! 🥳 

Här kommer en vacker bild på vackra Vilma och ett av hennes mindre syskon. 😍

mimåne
1/10/17, 6:39 PM
#73

Vilken storleksskillnad det ser ut att var på syskonen. Eller så lurar bilden mig bara. Så kul att du har fått en ny mobil med bättre kamera. Antar att vi kan vänta fler bilder då =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Erratic_Eagle
1/10/17, 7:25 PM
#74

coolt

följer

Fifill
1/10/17, 8:34 PM
#75

Nej, det är så stor skillnad på dem, tyvärr. Följden av för lite utrymme och för många starkare apistogrammor i omgivningen, plus dålig planering som inte räknade med tio överlevande yngel… 😟 Som tur är så kommer en tjej, samma som "adopterade" två honor tidigare, och hämtar de flesta av dem imorgon, hon har fler akvarium än jag så de kommer nog kunna växa till sig där. 🙂

Fifill
1/15/17, 8:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

Aj, oj, ouch! 🤦‍♂️ Fotade fiskar igår så att armarna värker, 539 stycken bilder blev det. Efter en snabbsortering direkt i mobilen så kasserade jag 282 av dem, resten ska jag gå igenom på datorn under dagen. 🥵

Här kommer en bild på Viktiga Vilma, som inte alls gillar att en Platy simmat in i hennes rotgrotta, men hon har tränat dem väl, så hon behövde bara blänga lite extra så pilade platyn iväg illa kvickt! 😃

Annons:
Fifill
1/15/17, 8:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

I tisdags så flyttade fyra apisto-"yngel" hem till samma tjej som fick två honor tidigare(två av dem simmade själva in i håven. Underbart! 😂). Kvar så har jag Vilma, samt "Krokis", ett litet yngel med krokig stjärt. Hen(han?) kunde jag ju inte skänka bort, så vi får se hur det går framöver. Hen är pigg och glad i alla fall. 🙂 Tur att de redan har en fungerande "hackordning", för Vilma är så pass mycket större att det kan gå väldigt illa annars. Men som det är nu så bryr hon sig nästan inte ens om att jaga bort Krokis, utan hen bleknar i färgen och simmar undan direkt under mycket lugna förhållanden. Skönt!

Fifill
1/27/17, 9:00 PM
#78

Gullefjun, mitt Gullefjun. 😢 Hon har vandrat vidare till fiskhimlen nu, min fina lilla Gullefjun. Det kommer bli hemskt tomt utan henne i köket, hon var alltid snabb att komma fram och se efter vad man höll på med, med huvudet på sned och med en fundersam(tyckte jag) blick.

Men jag har haft henne i nästan två år nu, och hon har levt ett bra liv, tror jag. Rund och trind var hon, kanske till och med fet, om sanningen ska fram, tack vare att hon delade kar med mina platyyngel som behöver ordentligt med mat. Och hon verkade alltid nöjd med sin omgivning, aldrig uttråkad eller stressad, och som sagt alltid nyfiken på vad jag höll på med i närheten.

Jag kommer sakna dig enormt mycket, lilla Gullefjun. Hela vägen från Peru fick du åka, men jag tror du hade det bra här. Tack och farväl, vännen.🌺

Lillyrod
1/27/17, 9:03 PM
#79

🌺

mimåne
1/28/17, 10:40 AM
#80

Beklagar🌺

Viktiga vilma ser ut att vilja bli förälder. Väldigt rund och fin

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
1/28/17, 11:23 AM
#81

Jo du, hon övar nitiskt på att gräva igen sin kokosnöt också.😃 Frågan är bara hur jag ska få tag på en hane åt henne. Möjligtvis skulle jag kunna flytta Valle, då Vire gått bort också, men vet inte hur han skulle reagera på det. Han är ju ganska skygg och Vilmas kar är bara hälften så stort och har inte lika mycket gömställen… 🤔 Annars vore det roligt om de "klickade", för han är ju helt magnifik och uppenbarligen frisk och stark också, gamle gubben. 🙂

Fifill
1/28/17, 11:26 AM
#82

En anledning till att jag inte ville flytta honom var även de andra "ynglen", men nu när Gullefjuns kar blivit ledigt så kan ju Krokis(stackarn, namnet bet sig fast 😊) flytta till eget boende till slut. Så kanske lika bra att testa, fungerar det inte så är det ju bara att flytta tillbaka honom.

Draken
1/29/17, 10:22 AM
#83

Beklagar :(

Tycker du skall prova att flytta Valle, vem vet …det kanske blir jättebra :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Fifill
2/3/17, 11:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

Här kommer en bild på Krokis i sitt nya hem, Gullefjuns gamla kar, tillsammans med en liten del av "platyyngelhorden". Hen är skyggare i det här karet, åtminstone hittills. Men av någon anledning så ville Krokis vara absolut vara med på bild idag, det var tydligen inte alls lika farligt som när jag "bara" tittar förbi utan kamera… 🤔 Ja, se fisk…

Fifill
2/7/17, 4:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

Krokis självförtroende är nu på topp. Nu är hen kung/drottning i karet och jagar glatt undan dvärgkardinaler, platyyngel och amanoräkor som befinner sig på fel plats. Skönt att hen trivs. 😃

Tömde en av yngelbaljorna på platyyngel idag, det var bara fem kvar där tydligen. För skojs skull tänker jag flytta över en dvärgkardinalhane, "Polkagrisen", och ska snart flytta över en hona också. Så får vi se om de leker, eller, ja, leka bör de ju definitivt göra(hanarna sparrar med varandra varje dag fortfarande, gammelgubbarna), men om rommen kläcks är lite osäkert med så gamla fiskar. Men varför inte pröva? Det lär ju inte bli 165 yngel nu åtminstone… *Tar i trä*. 🥶

Här är en bild på Polkagrisen ifråga. 😛Han har röda ränder på ryggfenan som de flesta inte har, och jag kan ju lika gärna välja en hane som jag minns, de andra ser ganska lika ut.

Draken
2/7/17, 4:46 PM
#86

Vilken fantastisk snygg bild, och jag ser faktiskt varför han kallas polkagrisen 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2/7/17, 7:04 PM
#87

Jag röstar också för att flytta ihop valle med viktiga vilma =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
2/10/17, 10:24 PM
#88

Projekt "Valle-säkra Vilmas akvarium" har nyss påbörjats. 😎 Det finns en del att tänka på när jag flyttar honom, då han är skygg, gammal, stor och van vid ett dubbelt så stort akvarium. Jag har täckt för bägge kortsidorna och ca en decimeter på varje långsida fram med svart plast så att han får några lugna hörn, och så ska jag försöka ordna några fler gömställen också. Sen blir det spännande att se om de klickar. Ska bänka mig framför akvariet med kameran då, så får vi se om det blir några intressanta bilder. ❤️ eller 💔?

Draken
2/11/17, 4:34 PM
#89

Håller tummarna för att det går vägen 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

surikatflicka
2/11/17, 5:18 PM
#90

Jag med!🙂

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


Annons:
mimåne
2/11/17, 11:07 PM
#91

Skulle det visa sig att han inte trivs så är det ju bara att låta honom flytta hem igen =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
2/12/17, 10:51 PM
#92

Nu har jag börjat koppa in Valle i Vilmas kar. 🙂 När det var dags att fånga honom så tog jag ett djupt andetag och förberedde mig på en frustrerande jakt efter skygg fisk… Det tog en minut och ingen jakt alls, bara lite manövrering mellan rot och glasormbunke… 🤔 Skönt, men förvånande. Nu hoppas jag bara att gammelgubben tål flytten. I mars så har jag haft honom(och Vickan) i två år. Inte illa. 😍

Fifill
2/12/17, 11:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#93

Så här har jag "Valle-säkrat" akvariet. Har försökt ordna så han har gott om utrymme bakom ormbunkarna och roten, förhoppningsvis går det bra.

I högra hörnan finns Vilmas kokosnöt. Hoppas det blir smått där snart. 😃 Det finns en till kokosnöt under härvan av javaormbunksrötterna också, men hon har inte visat intresse för den vad jag vet.

Fifill
2/12/17, 11:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

En sista bild på Vilma innan Valle flyttades. Hon har lagt av stridsmunderingen sen Krokis flyttade, får se hur hon färgar om nu. 🌈

Fifill
2/12/17, 11:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Extra lugn inkoppning för en extra skygg fisk. 🦸‍♂️

Fifill
2/12/17, 11:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

Vilma är kääär! ❤️🌺 😍 De har träffat varandra nu(fick avbryta inkoppningen snabbare än tänkt då Valle tyckte det var jättejobbigt i påsen), det gick väldigt lugn till, och Vilma visade ett beteende jag inte sett hos apistos tidigare. ☝️

I vanliga fall när de tippar kroppen så brukar de tippa upp stjärten och ned med huvudet, vilket betyder att de visar dominans/hotar. Men nu så tippade hon nedåt med stjärten och upp med huvudet istället. För att visa att hon inte vill slåss och är intresserad av honom, gissar jag. Sen så har hon följt efter honom när han undersökt nya hemmet, med ungefär samma vinkel på kroppen. Han är ju ganska mycket större än henne, och det märks att hon vet om det, lilla Vilma. Men oj, så snygg han är, tycker hon! 😍

Valle är såklart lite distraherad av sin nya omgivning, men han har också visat intresse för damen ifråga. Får se vad som händer när han landat.

Här är bilden på deras första möte! Det var säkrast i roten först, tyckte Vilma. 😃

Fifill
2/12/17, 11:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

Bild på Vilmas beteende.

Annons:
Fifill
2/12/17, 11:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#98

Bildsekvens(4 st) när Valle undersöker karet, och Vilma följer efter. 😃

Fifill
2/12/17, 11:56 PM
#99

Inga fler bilder ikväll, men vill avsluta med att det flörtas vilt i karet nu. 🌺💋

Draken
2/13/17, 8:56 AM
#100

Blir snart bäbisar i karet då :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fifill
2/13/17, 10:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Håller tummarna för det. 

Här kommer en bild på både Vilma och Valle, och ni ser vilken storleksskillnad det är på dem. Valle är stor, säkert 10 cm från nos till fenspets(förlängda fenstrålar ej medräknade)!

Fifill
2/13/17, 10:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102

Vackre Valentin. 😍

Draken
2/13/17, 5:29 PM
#103

Ohhhh vilken snygging 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2/13/17, 7:04 PM
#104

Härliga fiskar i ett vackert akvarium. Så grönt och fint : )

Annons:
Elisabethantero
2/13/17, 9:34 PM
#105

Woooow va stilig han är 👍🐠

Fifill
2/18/17, 11:21 AM
#106

Inget nytt på apisto-fronten, annat än en notering om att jag haft Valentin och Vickan i över två år nu. Länge leve gamlingarna! 🏆

Blir tomt utan dem. Det är inte lika trevligt att ordna med maten åt dem längre, för nu står ju inte Gullefjun och ser förväntansfullt på… 😭 Gullefjuuun!

Nåja, saknad åsido, det har mest varit akvarierealiteter här i tråden på sista tiden och inte särskilt mycket akvariedrömmar, men det har äntligen gått in i skallen på mig att jag inte orkar med fler akvarium just nu, åtminstone inte medan jag använder hinkmetoden för att sköta vattenbytena(min rygg, min rygg..!). Faktiskt så tänker jag nog avveckla ett av de små karen när Pyret går bort, då blir det lite mindre att göra.

Sen så tar min platyodling upp mer och mer utrymme, eftersom ingen verkar intresserad av mina små gullpluttar. Så ingen plats för nya bekantskaper, och oj, oj, oj vad frustrerande det är! Jag tittar in på Imazos hemsida nästan varje dag av gammal vana(skaffad då jag trodde att Apistogramma eremnopyge kanske skulle dyka upp igen… HA!), och jisses vad frestad man blir ibland!

Just nu så har de en dvärgtetra inne, och jag älskar minifiskar! 😍 Barboides gracilis har de haft hemma länge också… 🤤

Dessutom så hade de Apistogramma pantalone hemma en kort stund för några veckor sen! Pantalone! 🧟‍♂️ Det är en av mina favoritapistos! Sååå fruuuktansvärt frustrerande! 🧟‍♂️ Den kommer från Peru, Rio Nanay mer specifikt, och det är precis dit jag vill om jag kommer iväg på min drömresa till slut… Pantalone… 🤤

Fifill
2/18/17, 11:40 AM
#107

Måste förresten länka till några fler skönheter från nordöstra Peru, som jag gärna skulle stifta bekantskap med på resan. 😛 Apistogramma allpahuayo, A. bitaeniata(som finns i många färgvarianter spridda över stort område), A. feconat, A. martini, A. ortegai, A. rositae, A. sp. roca eterna, samt A. sp. tigré är bara några få av de arter man hittar i norra Peru. 😍

"sp." betyder att fisken inte är artbestämd än, men den har fått ett tillfälligt namn efter platsen den hittades på. Apistogramma sp. tigré har exempelvis hittats i floden Rio Tigré. 🤓

Lillyrod
2/18/17, 12:12 PM
#108

Det vore helt underbart att få åka iväg och titta på dem där de ska vara. En som byter kön däremot skulle jag inte vilja ha. Kan det bero på att de är så få individer där kanske?

Fifill
2/18/17, 12:21 PM
#109

Ingen aning, men intressant är det i alla fall. Men kan tänka mig att det beror på något liknande.

Sen är jag hemskt intresserad av vilka tetror som bor på de olika platserna, för det skulle ju vara ett perfekt tillfälle att verkligen skapa ett "riktigt" biotopakvarium där alla invånare kommer från samma plats. Även nyfiken på vilka räkor man kan hitta där, de flesta i handeln kommer ju från Asien.

Fifill
2/19/17, 9:34 PM
#110

Jag tror de har lekt!😃Vilma och Valle var nyss utanför kokosnöten, och Vilma var inte glad kan jag lova. "Har jag sagt att du ska väck så ska du väck!" röt hon. "Nähä, jag tänker stanna kvar här, så det så", kontrade Valle. "Over my dead body", var Vilmas bestämda svar… Valle fick ge sig. 😜Vilma simmade direkt in i nöten, men hon har inte täckt för ingången än, så kanske förhastar jag mig. Men hon har aldrig tagit sig ton mot Valle tidigare så, hoppas, hoppas!

Fifill
2/19/17, 9:38 PM
#111

Jo, visst har de lekt! 🥳 Vilma har helt klart tagit på sig mammadräkten, attityd och allt. Hur mycket tur får man lov att ha, egentligen? 🤪

Annons:
Lillyrod
2/19/17, 9:41 PM
#112

Grattis. Hoppas nu det blir något av det 👍

Fifill
2/19/17, 9:49 PM
#113

Jo, fast risken att det inte blir det är ju stor, det är ju Vilmas första lekförsök. Hoppas de hinner leka fler gånger, vore roligt att få överlevande yngel efter dem. 🙂

Fifill
2/19/17, 11:18 PM
#114

Efter lite mer observation så tror jag att grälen(jo, de fortsätter gnabbas) beror på att Valle känner större behov utav att vakta rommen i det här akvariet än i förra, men han väljer att göra det precis utanför nöten, så då blir Vilma irriterad och tycker han kan vakta lite längre bort istället. Men de verkar ändå komma bra överens, och så länge han håller sig runt fem centimeter från nöten så verkar Vilma nöjd.

Måste säga att det är skoj att Valle engagerar sig mer, när han lekte med Vire så var han inte så involverad, men karet var å andra sidan inte fullt utav platys heller, haha! 😃

Draken
2/20/17, 5:00 PM
#115

Men vad kul, grattis …hoppas det blir något av dem :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Elisabethantero
2/22/17, 7:15 PM
#116

Ooooj va kul, lycka till 👍🐠

Fifill
2/23/17, 4:54 PM
#117

På måndag(ev tisdag) så får Vickan hem en ny portion "lammkött". 😉😇 Var in en snabbis på djuraffären idag för att spana in "platysituationen"(dålig), och hittade en helt bedårande liten Apistogramma viejita-hane istället! Vilken underbar liten plutting! 😍Affären brukar i vanliga fall få hem par(hane+hona) utav dvärgcikliderna, men denna gång hade Imazo varit slarviga och skickat två hanar istället. Denne hanen är bara runt tre cm stor, men han verkar stark och tuff, inte det minsta rädd trots att han landade i butiken igår, utan han var verkligen pratglad och piggelin och hur charmig som helst, så, tja… 😊

När Vickan och Valle sen går bort så får han flytta ihop med Vilma, så det blir nog riktigt bra, detta.

Fifill
2/28/17, 3:33 PM
#118

*Kommer innanför dörren, går fram till närmsta vägg och börjar dunka huvudet i den* Dumma *dunk* förbaskade *dunk* Djurmagazin! *dunk* Varför *dunk* tar ni *dunk* hem *dunk**dunk* många *dunk* hemskt *dunk* avskyvärt *dunk* fula *dunk* fiskar *dunk* som jag *dunk* inte alls  *dunk* vill ha?! *dunka-dunk*  🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️ Snyft, rubintetroooorrrr…. 😭 Inte plats, inte råd, varför? Varför? Dumma butik, jag går aldrig dit igen, så det så! 💔

… Nåja, den lille viejitahanen följde med hem idag åtminstone, och han har redan fått ett namn: VIGGO! "Viggeli-Viggo", som ska få bo tillsammans med "Vickeli-Vickan".🤪 Bilder kommer senare.

Annons:
Lillyrod
2/28/17, 6:38 PM
#119

😂

Akvaristen
3/1/17, 6:25 AM
#120

Snyggt med löv på botten!

Fifill
3/1/17, 8:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#121

Här kommer en bild på sötnosen Viggo. 🙂 Orkade inte fota igår tyvärr, men ska fota mer framöver.

Han beter sig nästan precis som Vickan faktiskt, när det kommer till att gilla uppmärksamhet, simmar direkt fram till glaset och sen upp och ned ett tag, fram och tillbaka(vill komma ännu närmre, kanske?), och uppskattar att man "leker" med fingret på glaset. 

Hittills så är Vickan inte överförtjust i att ha fått sällskap utav en "liten plutt" utan jagar bort honom lugn men väldigt bestämt. Fast det löser sig nog, särskilt när Viggo vuxit till sig lite. 🙂

Draken
3/1/17, 9:29 AM
#122

#118  😂 Du är rolig du …Fick mig ett gott skratt där, och kan nästan se för mig hur du dunkar huvudet i väggen  😂

Viggo var otroligt söt i varje fall 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fiskälskarn00
3/1/17, 12:42 PM
#123

Oj så fint!

Gal1

Fifill
3/7/17, 7:40 PM
#124

Nämen, har man sett! Ett dvärgkardinalyngel!😍Verkar som det blev lek i yngelbaljan ändå, även om resultatet inte direkt imponerar. Tror jag gör ett nytt försök med andra individer, och denna gång tänker jag se till att det faktiskt är Polkagrisen som jag håvar upp, och inte hans nästan på pricken lika bror… 😟

Fifill
3/7/17, 9:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#125

Här kommer en bild på ynglet! 😍

Har flyttat Polkagrisen till baljan nu, imorgon flyttar jag över en hona till honom. Ynglet går tillfälligt i en yngelbur för att vara säker under tiden de vuxna är i baljan.

Annons:
Fifill
3/9/17, 11:03 PM
#126

Oj, oj, nu har Vilma verkligen varit duktig! 👍 De har tydligen lekt idag igen, och denna gången har hon verkligen ansträngt sig för att täppa igen ingången till kokosnöten(hon gjorde ett väldigt halvdant försök första gången). Inte en endaste liten springa har hon lämnat kvar. Som tur är så har ju kokosnöten ett litet hål i taket, så vattnet cirkulerar väl lite ändå, och så har hon ett perfekt utkiksställe dessutom. Det tar sig, Vilma! Snart blir det nog yngel, ska du se! 🎂

Fifill
3/10/17, 1:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#127

Kokosnöten ifråga, med Viktiga Vilma inuti. Lycka till därinne! 👍

Draken
3/10/17, 9:52 AM
#128

Duktiga vilma :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fifill
3/13/17, 9:58 AM
#129

Jag avskyr red moor-rötter. 😕 De är så hemskt fula, man kan inte alls göra några intressanta akvarium med naturliga grottor och gömslen med dem, inte undra på att de är så billiga att de nästan skänks bort!!! *ironi*

Jag har gjort ett fåfängt besök i Guldfiskens nätbutik och tittat efter om roten jag förälskat mig i finns kvar, och det gör den… Den och många andra underbara rötter. Hur kan en trädrot vara så dyr?! Det är inte snällt! 😮

Fifill
3/13/17, 10:03 AM
#130

Och sten! Hur kan sten kosta så mycket?? 😭 Tigeröga… Regnbågssten… African Jade… 🤤

Tur att man har en havsvik i närheten där man kan hitta lite gratis sten också, men de är ju inte lika färggranna direkt…

Draken
3/13/17, 3:54 PM
#131

Red-moore rötterna är svindyra på kilot. Har nästan bara redmoore i mina kar, men man får ju se till att spara så man kan köpa just den roten man vill ha.

Men jag vet att det kommer en hel del rötter att tillgå på träffen, du kanske hittar något intressant där, om du kommer ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fifill
3/13/17, 4:25 PM
#132

Tror inte jag har möjlighet att komma i år, tyvärr. 😕

Annons:
Fifill
3/13/17, 5:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#133

Har jag nämnt att jag älskar min lille Viggeli-Viggo? 😍 Jag fick precis klappa honom för första gången, lillplutten! ❤️ Och inte stack han väg heller, utan nafsade lite på mig istället. Ovanligt tuff apisto-grabb, enligt min erfarenhet. 😎 De andra hanarna jag haft har alltid hållit sig undan, och inte ens Vickan har jag fått "klappa" mer än en stulen gång.

Bilden är tagen i lördags, han växer som ogräs just nu, lille Viggo. Och han och Vickan har nyligen slutit fred dessutom. Ser ganska gulligt ut när Vickan är större än honom, brukar ju vara tvärtom. Ska se om jag kan fota dem tillsammans senare.

Draken
3/14/17, 8:40 AM
#134

Fina killen 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fifill
3/15/17, 7:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#135

Fotade stora akvariet igår, men det är snudd på omöjligt att få bra bilder på de platys som går där, myror i byxorna på allihopa. 🤦‍♂️ Däremot så blir det många bilder på mina silvertetr-- förlåt. guldtetror(jag svär, jag glömmer bort vad de heter hela tiden! De är inte guldiga ju!😟). Inte en enda har jag förlorat sen jag köpte dem, och lugnare tetra får man nog leta länge och väl efter. De stormtrivs tillsammans med mina dvärgkardinaler, som faktiskt är något livligare än tetrorna.

Fifill
3/15/17, 3:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#136

Självklart så fotade jag lite i de andra karen också, vilket var strax efter deras kvällsmat så de flesta av fiskarna var upptagna med det.

Men inte Viggo. 😃 Han var istället jättesällskaplig och insisterade på att få prata ett tag. Notera honom i högra hörnet, där han simmade upp och ned, och fram och tillbaka, och runt, runt, runt tills jag slutade fota och hälsade istället. Gullplutten!😍

Fifill
3/15/17, 3:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#137

Och att han och Vickan skulle komma överens nu var nog lite för tidigt sagt. 🤐 Det är nog snarare så att Vickan inte är riktigt lika intensiv i sitt ogillande, och Viggo inte bryr sig lika mycket längre. Hon hade honom bokstavligen upptryckt mot framrutan en gång när jag satt och tittade, och han var mer intresserad utav att prata med mig än att hålla koll på vad surtanten höll på med, haha! 😃

Här kommer en bild på "surtanten", eller supergoa Vickan som jag säger. 😍Visst är "grabben" lite irriterande, men några större problem med honom har hon ändå inte, så jag är inte orolig.

Fifill
3/15/17, 3:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#138

Så här kan det se ut, dem emellan. Det verkar ganska halvhjärtat från Vickans håll, då hon kan stanna upp mitt i uppläxningen och undersöka om det finns något spännande under det där lövet istället. Viggo är åtminstone inte jätteimponerad. 😃

Fifill
3/15/17, 3:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7
#139

Den här bildserien kallar jag för "Prata med mig!" 😎 Målet var att fota amanoräkorna(de är dubbelt så stora i detta som de jag har i ett annat akvarium!), men nej, se det gick inte! Viggo ❤️

Annons:
Lillyrod
3/15/17, 6:16 PM
#140

Nå hur blir det med maten?? Du kan inte bara hålla på med den där grejen hela tiden!

hejkomochhjälpmig
3/15/17, 10:48 PM
#141

Vilket mysigt kar! Ser så hemtrevligt ut för fiskarna.😍

Fifill
3/16/17, 9:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#142

Låt mig presentera er för den ena delen utav duon jag kallar för "Attans och Nedrans". Detta är Attans, den större utav två annars identiska svärdbäraryngel. Namnen kommer sig utav att när deras mamma Tiger Lily dog för några veckor sen så blev jag ganska belåten(även om det alltid är trist när en fisk dör) då hon, trodde jag, var den sista svärdbäraren jag hade kvar… Icke sa nicke. 😕 Två små yngel lämnade hon efter sig, och Valle har uppenbarligen underlåtit sig att äta upp dem, då Attans var ganska stor när jag flyttade honom(fast hade inte upptäckt hen då, så hen måste vara en mästare på kurragömma). Ännu en svärdbärare… Attans!

Efter att ha börjat notera att Attans verkade växa och krympa lite hur som helst så kom jag till slutsatsen att det måste vara två likadana röda yngel, och nu kan man se dem samtidigt ibland… Nedrans också! 😕

De kommer få flytta så fort de är redo, för jag vill inte ha Svärdbärare just nu! Hur söta de än är. 😍

Lillyrod
3/16/17, 9:33 AM
#143

Hahaha helt underbart. Jag bara älskar när du berättar saker 😂

Jag förstår att du inte vill ha Svärdbärare bland dina Platy.

Fifill
3/25/17, 4:24 PM
#144

Har nu gjort ett större vattenbyte än vanligt i mitt stora akvarium, och passade på att möblera om lite bland växter och rötter samt öka cirkulationen en aning, nu när karet är apisto-fritt. Tycker det blev ganska bra, och stimfiskarna verkar gladare med lite mer vattenrörelse. Upptäckte att flytväxterna var fulla med platyyngel också, hoppas de klarar sig framöver. Fotar karet senare ikväll.

Men vad gör man egentligen med alla de växter som inte får plats längre! 😮 Javaormbunkarna växer och förökar sig som attans, och glasormbunken likaså. Slutade med att jag klämde ned ett antal skott mellan en sten och en rot, och så får det se risigt ut tills jag beslutat mig om hur jag ska göra. Sälja, kanske? 🤔

Draken
3/25/17, 6:35 PM
#145

Ska du ner till träffen nästa helg ? Kolla isf om det är någon som är intresserad av att köpa växterna av dig. Så kan de hämta dem på plats :) det utgår ingen åprovisin på föräljnigen i år, så de pengar du eventuet får in, stoppar du oavkortat i din egen ficka  :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fifill
3/26/17, 1:45 PM
#146

Har tyvärr inte råd eller tid att åka på auktionen denna gång. 😕

Annons:
Fifill
3/26/17, 1:51 PM
#147

Viggo. Viggeli-viggeli-Viggo. 😍❤️ Han är en speciell liten filur, den där Viggo. Förra gången jag håvade i karet så vågade han sig fram för att smaka på min hand när jag var stilla, och idag när jag byter vatten så var han framme direkt, simmade t.o.m in i min hand och undersökte lite, helt obekymrad. Dessutom fick han med sig både Vickan och ett par dvärgkardinaler, som inte vågat sig hela vägen fram förut. Är inte fiskar härliga? 😃❤️ Tänk att man så fort blir så förtjust i vissa individer/personligheter också, det var ju verkligen kärlek vid första ögonkastet när jag såg Viggo. 😍 Viggi-Viggo!

Fifill
3/26/17, 9:45 PM
#148

Nu blev det liv i stora akvariet igen!  Flyttade över dvärgkardinalhonorna som gått ensamma i platykaret en period, och gissa om dvärgkardinalhanarna i stora karet blev glada över att få se tjejer igen. 😍 Nu flirtas och sparras det vilt i karet, och det märks att den nya layouten passar dem mycket bättre än den förra, som var mest anpassad för Valle och Vire. Yngel blir det knappast, de är ju över två och ett halvt år gamla hela gänget.

Fifill
4/2/17, 12:52 PM
#149

Hmm, tydligen ligger jag högt upp på en amanoräkas lista över favoritmat… 🤐Rensade bort lite musselblommor ur ett akvarium, och efteråt lekte jag lite med fiskarna. Efter att ha viftat på handen i bara ett par sekunder så kom en amanoräka farande i full fart och satte sig på mitt lillfinger och började plocka och nypas(de har starka nypor för att vara så små!). Gissningsvis är det samma hona som förra gången, och tydligen smakar människohud väldigt gott, för jag försökte vifta bort henne efter ett tag, men se det brydde hon sig inte om! 😂Fick börja lyfta upp handen med räka på, men hon släppte precis innan hon nådde ytan.

Ska se om det går att arrangera en fotosession med räkan ifråga någon gång. 😃

Fifill
4/5/17, 1:10 PM
#150

Nu börjar det spritta i kroppen av inspiration igen! ☝️ Funderar på min eventuella fiskodling, vilka arter jag vill hålla på med, hur många akvarium som skulle behövas och hur stor lokal osv., osv.. Sitter med ett kalkylprogram och fyller på med önskefiskarna. När det är gjort så är det sen dags att fundera på hur många utav dem jag realistiskt sett kan odla. 🤪

Det läbbiga är att enbart med de platyvarianter jag vill odla redan är uppe på 45 olika sorter… 🤤 

Funderar också på vildformerna utav Xiphophorus-släktena, dvs Svärdbärare, platys och indianplatys… Blir några stycken där med. Men om jag har vildformer så kommer de få gå i stora akvarium utan någon direkt riktad avel som med vår vanliga hybridplaty, så det blir ju inte samma arbete med att sortera individerna rätt.

Hursomhelst vet jag att jag vill ha fokus på platys(eventuellt hela Xiphophorus-släktet), dvärgciklider, pennfiskar, ovanligare stimfiskar av alla sorter(helst små), samt lakritsgurami(de behöver all hjälp de kan få, stackarna) och andra ovanligare labyrintfiskar, samt strömlevande arter… Hmm… Jo, och ottisar med familj, såklart! 😜*host*fåntratt*host*😜

Fifill
4/5/17, 3:34 PM
#151

Hmm, 57 stycken intressanta arter av tetror… minst! 😇

Bettysara89
4/5/17, 7:04 PM
#152

Haah vår hobby är en snårig väg mot samlarmani och överfulla lägenheter/hus :P jag funderar redan på hur jag ska lyckas klämma in ett akvarium till hemma ;) hehehe… men jag tycket lätt att du borde välja några av arterna iaf för du verkar vara grymt bra på fiskodling om man ser till de fiskar du redan har ;)

"Om du bedömer en fisk utifrån förmågan att klättra i träd, så kommer den att leva hela sitt liv i tron om att den är dum". - Albert Einstein
Kika gärna in på min blogg: https://bettyvilleblog.wordpress.com/

Fifill
4/6/17, 4:59 PM
#153

Nja, grymt bra vete sjutton, har mest haft tur hittills. 😊 Men funderar på att skaffa någon ny art när mitt ena 43 liters akvarium blir tomt(borde inte dröja länge, fiskarna där är uråldriga hela bunten) och använda det som lekakvarium samt yngelakvarium framöver.

Vilken art det blir får jag fundera vidare på, men kanske pansarmal. Eller kanske någon pennfisk, Nannostomus eller Copella… Hmm…

Annons:
Fifill
4/6/17, 5:02 PM
#154

Ska tillägga att det bör väl vara en art som går att sälja senare, kommer inte kunna spara hur många yngel som helst! 🥶

Några idéer på specifika arter?

Bettysara89
4/6/17, 9:02 PM
#155

Jag är ju sjukt partisk och röstar helhjärtat på dvärgciklid ;) mina kakaduaciklider går ju i sällskapskar och honan har hittills ätit all rom hon lagt. Dock leker de i snitt varannan vecka och det är jättekul att kika på när de flörtar och sedan vaktar tillsammans ;) mina är ett par som aldrig bråkar men generellt så tror jag att ett kar på 43 är för litet eftersom hanen kan jaga honan rätt mycket ;) röstar dock på den arten ändå - hade varit superkul att följa ;) :)

"Om du bedömer en fisk utifrån förmågan att klättra i träd, så kommer den att leva hela sitt liv i tron om att den är dum". - Albert Einstein
Kika gärna in på min blogg: https://bettyvilleblog.wordpress.com/

Fifill
4/7/17, 10:03 AM
#156

Jag har ju provat att odla Apistogramma viejita II tidigare, och har två par hemma, varav ett som leker(Valle och Vilma). Vad jag märkte efter första kullen är att man behöver mycket utrymme "mellan" ynglen för att de ska växa ordentligt, vilket jag inte har just nu. Men kommer definitivt odla många, många dvärgciklider i framtiden! 😍

Helst hade jag nog provat att odla Corydoras habrosus, men gissar att det finns enklare pansarmalar att börja med. De brukar ha C elegans hos Imazo, de är ganska fina tycker jag.  Men om C atropersonatus dyker upp hos dem igen kanske jag slår till, även om de kostar runt sjuttio kronor styck.

Just nu lutar jag dock åt guldbandstetra/pirangatetra, Nannostomus beckfordi. Jag har haft(och har fortfarande fyra gamla fiskar kvar, bör vara runt tre år gamla nu) arten förut, och den är billigast utav pennfiskarna.

Men först och främst tror jag att jag kommer fråga på Facebook vilka arter akvaristerna i trakten gillar och vilka de skulle kunna tänkas köpa om jag lyckas föda upp en kull. Vill inte bli sittandes med överfulla akvarium igen, nej tack! 🥶

Draken
4/7/17, 10:08 AM
#157

Ska eventuellt till dina hemtrakter något framöver. Skall fixa större kar till mina Platy (som nu går i 60 litern). Har ett 105 liters som står tomt, och är osäker på om det inte finns en microläcka i 60 litern. Har inte sett något, men vattnet dunstar lite för mycket med tanke på att det är heltäckande ramp på det karet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
4/7/17, 10:13 AM
#158

Corydoras elegans har jag haft flera. De verkar vara betydligt känsligare än andra. De ser också helt olika ut beroende på varifrån de kommer. 

Det var för deras skull jag bytte ut Julas sand till Biltemas i det karet. Då hade jag 4 kvar av jag vet inte hur många jag köpt. De fyra lever fortfarande och är pigga. Däremot är de skygga och kommer aldrig fram när man sitter vid karet. Hellre missar de maten än kommer och visar sig så de är lite tråkiga.

Fifill
4/7/17, 10:33 AM
#159

Jaså, där ser man. Då stryker jag dem från listan. Tack, Lillyrod!

mimåne
4/9/17, 10:49 AM
#160

Att du inte tar och ställer upp i fototävlingen med en bild på ditt akvarium Fifill? =) De är så väldigt vackra med sin naturliga, vildvuxna stil. Vi vill kora sajtens vackraste akvarium och då är det väl klart att du ska vara med också =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Fifill
4/11/17, 11:48 AM
#161

Hmm, kanske, vi får se. 🙂

Fifill
4/11/17, 11:51 AM
#162

Just nu så är jag inne på loaches.com och spanar in olika arter utav grönlingar och botior. Det finns så många i naturen men så få inom akvaristiken, åtminstone här i Sverige. 😐 Vore roligt att försöka odla(naturligt, inga hormoner tack!), vet inte om det går men ska försöka ta reda på det.

Fifill
4/11/17, 12:01 PM
#163

En sak jag funderat på om jag lyckas starta en odlingslokal/fiskaffär, är att man kanske skulle ha ett riktigt stort visningsakvarium(1000 liter och uppåt) med någon/några större fiskarter som inte är till salu. Jag vill ju också att lokalen ska vara lite utav en mötesplats för akvarister, där man kan umgås och prata, eller bara njuta av alla akvarium, så då tänker jag att vissa akvarium kanske bara är "ögongodis" för besökarna. 🤔 Vad tror ni? Vilka arter hade ni då gärna sett i ett sådant akvarium?

Draken
4/11/17, 12:14 PM
#164

I ett visningsakvarium skulle jag vilja ha sett några halvstora fredliga ciklider, ett helt gäng med stimfiskar och ett gäng Corydoras på botten eller något annat Biotopakvarioum, där man verkligen har försökt få till det så naturligt som möjligt för fiskarna.
(Nu beskrev ju jag en Sydamerikansk biotop, men det finns ju andra också)

Om man skulle ha några akvarium som ögongodis, skulle jag vilja se kanske ett väl uppbyggd akvarium, där man har 2 max tre sorters fisk, gärna en biotop även där ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fifill
4/11/17, 12:32 PM
#165

Absolut biotopakvarium, bara fiskar från samma miljö och så nära varandra geografiskt sett som möjligt.

Jag gillar ju både strömakvarium och lugna akvarium, så man skulle kanske försöka fördela det jämnt mellan de olika biotoperna. 🤔

  • Lugnt sydamerikanskt svartvatten 1.
  • Lugnt sydamerikansk svartvatten eller klarvatten 2.
  • Strömmande asiatisk flodbiotop.
  • Tanganyikabiotop? Är väldigt förtjust i Xenotilapia och nära släktingar till dem, men inte så intresserad att jag vill sälja dem. 😊
  • Kanske något från Centralamerika också?
Fifill
4/11/17, 12:35 PM
#166

Funderade på Acarichthys heckelii, de ha ett ganska intressant lekbeteende som vore roligt att, om möjligt, få se, tycker jag. Undrar om det går att ordna ett riktigt biotopakvarium åt dem? 🤔

Lillyrod
4/11/17, 5:47 PM
#167

Efter allt det här kan vi göra en dokumentär. I huvudet på Fifill. 😉

Det är så roligt att läsa om dina äventyr och funderingar kring våra fiskar.

Annons:
Fifill
4/11/17, 7:30 PM
#168

😂

Fifill
4/12/17, 12:37 AM
#169

Funderar lite på om man kanske, med tillräckligt stort akvarium, skulle våga sig på en grupp med Syncrossus berdmorei… 🤔 De ska vara ganska aggressiva fiskar som käbblar sinsemellan, så därför har jag alltid strukit dem från min intresselista tidigare, men det borde väl fungera ifall akvariet är minst 1000 liter stort?

Draken
4/12/17, 8:38 AM
#170

Vilka planer du har Filfill. Det är en fröjd att gå in i dina trådar och läsa :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fifill
4/13/17, 2:49 PM
#171

Hå hå! Nu har jag räknat ihop de fiskarter jag knappat in i kalkylprogrammet(minus Apistogramma, de har jag inte orkat ge mig på än, haha… ha…), och jag har antecknat 506 olika arter!🤪 Många är visserligen ovanliga arter som nästan aldrig dykt upp inom hobbyn, men som om de skulle dyka upp skulle vara väldigt intressanta, men ändå..! Fifill, besinna dig nu! 😂

Dags att räkna på de arter som är understrukna, för det är dem jag verkligen vill ha tag i. Få se nu… *räknar* Okej… 197 arter/varianter är fortfarande för många! 😟 (inga apistos inräknade nu heller…)

Det var då fasiken att det ska finnas så många fina fiskar här i världen.

Fifill
4/14/17, 3:04 PM
#172

Nu har jag lämnat artbeskrivningarna därhän(kan ju skriva hur många önskelistor som helst, vilka arter det blir beror ju på vad som exporteras) och övergått till budgetfunderingar samt problem&problemlösningar. Det är ju här som det verkliga arbetet måste göras om drömmen ska bli verklighet. 🌈

Det är så mycket att ta reda på! 🤦‍♂️ Tur att jag älskar projekt, listor och problemlösning. 😎

För att göra en sammanfattning utav målet: Jag vill driva en fiskodling(helst inte på heltid, dock) antingen ensam men helst tillsammans med en annan akvarienörd. Akvarierna skulle delas upp mellan mina fiskar, partnerns fiskar samt en uthyrningsdel för akvarister som vill ha fler akvarium men som av någon anledning inte kan ha det hemma. Mitt eget fokus skulle såklart ligga på Platy och andra levandefödare ur släktet Xiphophorus(inga guppys, är jag rädd), lakritsgurami, samt dvärgciklider och små stimfiskar(främst pennfiskar). Några akvarium skulle fungera som visningsakvarium där fiskarna inte är till salu och antagligen inte odlas heller. Funderar på om man skulle reservera vissa akvarium för karantänuthyrning…🤔 Köpt ny fisk, men har inget karantänkar hemma? Hyr in dig idag! 😎

En del utav planen är att göra lokalen trivsam så att man gärna umgås där, så minst en soffgrupp måste få plats, och jag funderar om det går att ha ett helgcafé i lokalen? Är det tillåtet, tro? En av många saker jag måste ta reda på.

En liten hörna tänkte jag kunde vara dedikerad till akvariekunskap, med böcker, häften, artbeskrivningar etc. Kanske skulle man även kunna anordna nybörjarworkshops, eller andra roliga aktiviteter för akvarister och vänner.

En annan hörna kunde vara för begagnade akvarieprylar som antingen säljs eller skänks bort, eller varför inte pyssel och hantverk med fisktema?

Som ni kanske märker så är brist på idéer inte mitt problem, utan det är att tygla kreativiteten innan projektet blir för stort att hantera. 😟

Lizelda
4/16/17, 12:02 AM
#173

#172 Ååh, jag älskar dina planer! Låter helt fantastiskt, tror absolut det kommer bli bra 🙂

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

fiskälskarn00
4/16/17, 9:53 AM
#174

😍

Gal1

Annons:
Draken
4/16/17, 9:54 AM
#175

Det låter suveränt med dina planer, och den största fördelen, för mig, är ju att det är i stort sett på hemmaplan 😃
Misstänker att jag (och några till) kommer bli flitiga gäster hos dig 😛

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fifill
4/19/17, 7:26 AM
#176

Skojar du med mig?? 😈 Imazo har Indostomus paradoxus hemma?! Och jag har inte akvarium över åt den?! Aargh! 😡 Curse you, Aqua-scum! (Finding Nemo, någon? Bästa akvariesvordomen om ni frågar mig. 😉)

Fifill
4/26/17, 7:04 PM
#177

Spanar på asiatiska fiskexportörer just nu, för att få en uppfattning om hur utbudet ser ut, ifall jag eventuellt skulle importera fisk därifrån någon gång.

Hittills har jag inte hunnit titta på så många hemsidor, men de flesta verkar ha det vanliga "svenssonutbudet" av fisk, dvs platys, guppys, tetror, pansarmalar etc… 😐Blir nog mycket letande innan jag hittar någon med intressantare utbud…

Hyrule
4/26/17, 7:15 PM
#178

Snälla snälla fifill, säg att du bor i närheten av Umeå och att du ska starta upp någon sån här verksamhet/lokal som du pratar om :))

Fifill
4/27/17, 8:32 AM
#179

Jag vet i nuläget inte exakt var jag kommer befinna mig när en eventuell lokal skulle kunna tänkas öppnas. Tyvärr så blir det nog inte i närheten utav Umeå, då jag saknar släkten som bor i Södermanland, samt planerar att gå en Komvuxutbildning som finns i närheten utav Linköping. Troligtvis blir det nog alltså nedåt i landet, tyvärr.

Däremot så är jag inte alls avogt inställd till att öppna fler lokaler om den första skulle gå bra, det behövs fler mötesplatser för oss akvarister! 😎

Fifill
4/27/17, 9:20 AM
#180

Jag funderar på vilken sort lokal som skulle passa till en fiskodling. 🤔 När jag tittar på de lokaler som hyrs ut så finns det butiker, kontor, lager, etc. att välja på. Jag gissar att butik är den lokal som är bäst lämpad, eller vad tror ni?

Hogstedt
4/27/17, 9:23 AM
#181

#179 Snäääääääälla flytta dig lite närmare Stockholm? Om inte och allt går bra därborta och du bestämmer dig för att öppna ett till ställe, snälla gör det i Stockholm? 😊 Haha jag har typ alltid haft ett liknande mål med mitt liv, men aja, det får vänta! 😃

Annons:
Hogstedt
4/27/17, 9:24 AM
#182

#180 Alltså ett stort lager hade ju varit ascoolt! Inte så bra på sådant, men får man inte en större yta för billigare pris isåfall?

Cecilia.S
4/27/17, 9:32 AM
#183

Häftigt med en lokal till fiskodling. Har du funderat över vilka arter du vill odla, om det blir av? :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Fifill
4/27/17, 9:34 AM
#184

Problemet är, bland anat, uppvärmning utav lokalen, det får inte bli för kallt på vintern, och jag vet inte hur väl isolerade lager brukar vara? 🤔

Stockholm blir det inte, det är för stort för mig. Jag trivs bättre i mindre samhällen, och hade det gått hade jag gärna haft odlingslokalen på landet, men kunderna ska ju orka titta förbi också. 😛

Hogstedt
4/27/17, 9:37 AM
#185

#184 …I utkanten av Stockholm kanske? <3 

Och alltså, när lager väl är uppvärmda, håller de inte värmen ett tag? Eller?

Fifill
4/27/17, 9:39 AM
#186

Cecilia.S: Uj, uj, har jag funderat på det? 😂 Jag har samlat ihop runt 600 olika arter i en lista som jag skulle vilja försöka odla, men man får ju begränsa sig lite. 😉Fokus kommer vara på Platy, resten utav Xiphophorus-släktet(vildformer), små stimfiskar samt apistos och lakritsgurami.

Fifill
4/27/17, 9:41 AM
#187

Aha, en musikanläggning behöver man ju också! ☝️ 🎧

Hogstedt
4/27/17, 9:43 AM
#188

#188 Haha men då måste du ju bara ha vattenhögtalare! ;D

Annons:
Cecilia.S
4/27/17, 10:08 AM
#189

Oj, det var många arter! Det blir intressant att följa dig i dina val kring det här. Det är ett helt nytt ämne för mig, med fiskodling i en större lokal :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lojs
4/27/17, 10:09 AM
#190

Kontorslokal borde väl inte vara helt fel? I vissa fall har man ju haft ganska öppet kontorslandskap och då får man stor yta. Kanske lite fräschare och bättre temperatur än en lagerlokal. 

I övrigt är det nog bra att åka och kolla. Maken har precis flyttat in i sin läderverkstad och det är en före detta lagerlokal för skor, väldigt fräsch lokal, heltäckningsmatta (inte så praktiskt varken för verkstad eller akvarium, men mysigt och går ju att plocka ut).  Där är även bra värme, finns kök, kontor och en liten plats som varit butik förr. Som sagt, bra att åka runt och kolla på lite allt möjligt. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
4/27/17, 11:10 AM
#191

Kontorslokal eller lagerlokal skulle jag tipsa om :) Kanske lä'ttare att hitta en lagerlokal med golvbrunnar än en kontorslokal med golvbrunnar ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fifill
4/27/17, 11:26 AM
#192

Ah, bra tänkt, Rovfisk!😊 Så mycket att hålla reda på, har en lista på vad jag behöver ha koll på samt problem som behöver lösas, men det verkar alltid finnas något mer att ta med i beräkningen som jag missat.

Men roligt är det!😃

Funderar också på detta med uppvärmningen utav akvarium. Idealiskt sett så skulle jag vilja ha en lokal med flera rum, så att jag kan separera fiskarna beroende på vilken temperatur de vill ha. Då kan jag värma upp hela rummet istället för att värma upp varje akvarium för sig med doppvärmare, vilket lär bli en dyr historia… 💔

Hogstedt
4/27/17, 11:38 AM
#193

#192 Har aldrig haft flera akvarium på det sättet, men skulle man inte typ kunna koppla ihop ett system mellan alla akvarium i det rummet och typ… en vattenberedare eller nåt? 

Annars kan du ju ha varmare lampor, jag har tydligen en sådan och den värmer väldigt bra må jag säga… Måste fylla på med kallvatten vid vattenbytena då och då.

Lizelda
4/27/17, 6:41 PM
#194

#193 Gör om ett stort kar till ytterfilter och lägg värmare där och koppla flera kar till det "systemet" så behöver du inte ha sjuttioelva värmare :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Hogstedt
4/27/17, 7:29 PM
#195

#194 Haha tack, det var typ det jag menade men fick inte fram orden! :3

Annons:
Fifill
4/27/17, 8:00 PM
#196

Det är en lösning, men då kan det ju istället bli problem ifall någon sjukdom bryter ut. Fler akvarium "sammankopplade"= fler sjuka fiskar. 😓

Hogstedt
4/27/17, 8:11 PM
#197

#196 Juste… Tänkte inte alls på det… Men som sagt, varma lampor?

Fifill
4/27/17, 8:22 PM
#198

Varma/"vanliga" lampor drar ganska mycket el, och jag hade tänkt välja energisnåla LED-lampor i lokalen för att minimera elförbrukningen så mycket som möjligt. Det blir dyrare i inköp men billigare och bättre i längden. Men LED-lampor hjälper ju inte till med uppvärmningen, så…

Hogstedt
4/27/17, 8:29 PM
#199

#198 Jadu… Då vet inte jag något förutom att värma upp hela lokalen ;/

Fifill
4/29/17, 10:18 PM
#200

Jag har intresserat mig för Botia-släktingar på sista tiden, då de verkar vara intressanta strömlevande fiskar. Men de verkar vara nästan omöjliga att odla i akvarium, då de, tydligen, migrerar till sina lekplatser samt att rommen tydligen är lite speciell p.g.a de strömmande vatten de lever i(enligt en sida jag läste nyss). Som jag sagt tidigare så vill jag bara hålla arter som man kan föröka naturligt i fångenskap, och därmed misstänker jag att jag till min stora sorg måste stryka dessa fiskar från min fisklista… 😭

Fifill
4/30/17, 8:36 AM
#201

Undrar om det är möjligt att åka till Asien och fånga fisk också… 🤔 Skulle vara skönt att slippa mellanhänder som kanske använder otrevliga fångstmetoder eller fångar för många fiskar utan hänsyn till den vilda populationen…

Och dessa funderingars soundtrack låter så här. 🎧😉

Fifill
5/1/17, 4:28 PM
#202

En fiskart som jag garanterat kommer odla är, *trumvirvel* fjärilscikliden!😎 Det är så tråkigt att de är så känsliga, men om man "börjar om", så att säga, från en grupp vildfångade fiskar samt inte separerar ynglen från föräldrarna onödigt tidigt, då borde det väl gå att få fram en tålig Fjärilsciklid? Eller?

Annons:
Fifill
5/8/17, 1:09 PM
#203

Idé! ☝️ Tänk om man skulle kunna ordna en designtävling i eventuella odlingslokalen i framtiden! Säg att jag beställer hem/samlar in inredning såsom stenar, växter, rötter osv., och sen så får deltagarna fria händer med att designa ett akvarium(ensamma eller i lag? Hmm…) som passar fiskarna eller temat, och vinnaren/vinnarna får sin design dokumenterad samt att den kommer användas i ett utav lokalens akvarium. 🏆

Under tiden så bjuder man på fika och har trevligt tillsammans, såväl deltagare som åskådare. Vad tror ni? Låter det intressant? 😊

Lizelda
5/8/17, 3:20 PM
#204

#203 Love it!!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Fifill
5/8/17, 3:48 PM
#205

Aha! ☝️ Ytterligare en idé! Man skulle kunna leka "Hitta felande fisken"(eller nåt sånt) där man ska hitta en fisk(eller fler?) i lokalens akvarium som är tillfälligt "felplacerad". T.ex en Svärdbärare i något utav platykaren eller liknande. Något för de yngre akvaristerna/framtida akvarister, kanske? 🦸‍♂️

Sen kan man ju ha frågesport också… Hmm, många möjligheter finns det. 😃

Draken
5/9/17, 7:37 AM
#206

Det finns hur många möjligheter som helst för att hitta på något extra 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fifill
5/9/17, 10:24 AM
#207

Det gör ju det. Vad sägs om en teckningstävling med fisktema för barnen där bidragen sätts upp på väggen sen? 😃

hejkomochhjälpmig
5/10/17, 7:41 PM
#208

Du måste öppna odlingslokal, du bara måste! :D Engagemanget, kreativiten, den sunda synen på fisk, det är precis vad den här hobbyn behöver. Odlare med samvete. ❤️

Fifill
5/18/17, 9:53 AM
#209

Projektet fortskrider med nya uträkningar och kalkyler. Just nu funderar jag kring hur stor lokal jag behöver samt hur många akvarium som får plats där. Skulle nog tro att jag behöver utrymme för åtminstone hundra akvarium i olika storlekar, samt en akvariefri yta för umgänge, kassa etc. Gissningsvis behöver jag en lokal på minst 100 m2, gärna mer, men det beror ju på hur mycket hyra jag har råd att betala…

Framöver så kommer jag börja fila på en marknadsundersökning för att ta reda på om det finns tillräckligt stor kundkrets för att vara lönt att starta en lokal, samt hur stor omsättning som behövs för att gå runt. Oavsett hur kreativ och engagerad man är så handlar det till slut bara om pengar, som alltid… 🤑

Annons:
Lillyrod
5/18/17, 5:30 PM
#210

Du gör det här grundligt. Glad att läsa det så du inte hoppar på något som blir tråkigheter för dig sen. Jag hoppas verkligen det här blir verklighet 👍

Fifill
5/19/17, 11:21 AM
#211

Min dröm har alltid varit att bli egen företagare, även om just fiskuppfödning är en ganska ny delplan i min 🌈"stora företagsplan"🌈. Man har ju hört om och sett så många nya företag som startar och sen lägger ned en kort tid senare därför att de inte förstått exakt vad företagande innebär, och därför så har jag planer på att studera flera lämpliga komvuxkurser(Företagsekonomi, Redovisning1+2, Marknadsföring etc.) för att verkligen ge mig och mitt företag största möjliga chans att lyckas. Jag kommer kalkylera på startbudgetar, resultatbudgetar och likviditetsbudgetar i mängder, jag kommer göra marknadsundersökningar och riskbedömningar, plus en massa annat, innan jag sätter igång på riktigt. 🤓 Måste säga att det lönar sig att gilla listor och kalkyler samt att jag snöar in mig på intressen som jag gör. "Grundligt" är nästan en underdrift i mitt fall. 😂

Räknade lite yngelsiffror igår, och om jag har 20 st avelsakvarium för platys med 6 st honor i varje, så har jag då 120 st avelshonor. Om dessa får 15 yngel var så blir det 1 800 yngel! 🤦‍♂️ Jo, lite större skala var det tal om, ja…

Lillyrod
5/19/17, 6:04 PM
#212

😂

Fifill
5/20/17, 5:33 PM
#213

Jag älskar fishbase.se. 😍 Nörd som jag är så har jag bläddrat igenom många länders fiskbestånd på den sidan, det finns så många nya arter att upptäcka som vi inte har i handeln(fast färre bilder på döda och "mumifierade" fiskar hade inte skadat. Blä). Och det är ju bara de vetenskapligt beskrivna arterna som visas, det finns ju jättemånga fler som forskarna inte hunnit med att namnge, eller inte ens upptäckt än! 🥵

Just nu är jag inne och spanar på Perus fiskarter igen, och första gången jag gjorde det höll jag på att få skrämselhicka… Visste ni att man kan stöta på tjurhajen i Amazonasfloden? 🥶 En av de få hajarter(har jag för mig) som lika gärna simmar i söt- och bräckvatten som i saltvatten… Och igår när jag tittade på Malaysias och Indonesiens fiskar, så nog fanns den där också! 🥶 Jag är väldigt fascinerad utav hajar och tittar gärna på dokumentärer om dem, och en annan livsdröm är att få dyka ned bland vithajar(i säkerhet i en bur, såklart!), men att råka stöta på en tjurhaj i Peru… Nej tack. Det räcker med krokodiler att oroa sig för. 👻

Fifill
5/20/17, 5:54 PM
#214

Ser ut som om jag måste dra till Brasilien också på fiskfångarresa… 😇 Spana bara in den här underbart söta pansarmalen, Aspidoras pauciradiatus! 😍 Överlag så tycker jag att Aspidoras är finare än Corydoras, men de går ju inte att få tag på! 😭*gråter blod*

Draken
5/20/17, 7:03 PM
#215

Lämnar en stående beställning på den där jag. du får hojta till när du åker till Brasilien 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Hyrule
5/21/17, 8:18 PM
#216

Aspidoras var ju helt otroligt söt ♡♡♡

Annons:
Fifill
5/24/17, 10:37 AM
#217

Urgh. 🧟‍♂️ Varför ska det finnas så många fina fiskar egentligen? Inte schysst utav Moder Natur, kan inte fler se ut som den här istället?

Och varför ska Apistogramma-släktet vara så artrikt? Det finns minst sextio apistoarter som jag verkligen skulle vilja föda upp, men realistiskt sett så kan jag nog bara ha mellan fem och femton utav dem… 😭 Det är en plåga att behöva begränsa mig i detta fall, men om jag ska ha, säg, hundra akvarium och en del är reserverade till uthyrning och andra fiskarter samt Platy så får jag ungefär tjugo akvarium över till apistos. Men tjugo akvarium är inte lika med tjugo arter, för jag vill inte ha bara ett lekpar av varje, utan tre, helst fyra par av varje art. Alltså, hundra akvarium ger mig utrymme för… fem Apistogramma-arter… 😭😭 Jag vill ha fleeeeerrrrr! 😭😭

Fifill
5/25/17, 8:30 AM
#218

Så, fem apisto-arter… Här är de fyra jag är 100% säker på att jag ska odla:

  1.  Apistogramma eremnopyge
  2. Apistogramma bitaeniata
  3. Apistogramma agassizii
  4. Apistogramma pantalone

Alla dessa fyra finns vilt i Peru, så uppfödningen skulle förhoppningsvis baseras på fiskar jag själv eventuellt skulle kunna fånga på min drömresa.

Det är när jag kommer till över fem arter som det börjar bli svårt att välja. Ska jag återigen satsa på en peruansk apisto, kanske vildfångad, eller köpa hem odlingspar av en art från andra delar av Sydamerika? 🤔

Lillyrod
5/25/17, 8:37 AM
#219

Det där blir inte helt lätt. Finns ju massor av fiskar man skulle vilja ha. Däremot skulle jag inte klara att fånga dem själv. De är fria där de lever och jag har svårt för viltfångat. Jag skulle nog välja att titta på dem på resan och sen köpa odlat till min egen uppfödning 😉

Fifill
5/25/17, 8:49 AM
#220

Fast de odlade stammar ju också från vildfångade fiskar, så oavsett vilken generation det gäller så har vilda fiskar en gång avlägsnats från sitt "ursprung". Dessutom så vet man ju inte alltid hur de odlade fiskarna behandlas, får ynglen gå kvar och lära sig från sina föräldrar ett tag, eller föds de upp separat och därmed riskerar att själva bli sämre på yngelvård? Det är ju ett problem hos både fjärilsciklider och Scalare, vad jag förstår. 

Jag förstår dock din tankegång, Lillyrod, att betrakta vilda djur i sin miljö är underbart, men själv har jag alltid velat fånga och ta med mig hem också. 😛

Lillyrod
5/25/17, 8:53 AM
#221

Jag tror inte att fiskar som används för odling har det speciellt bra där de är. Just därför känns det lättare att köpa därifrån för då får de fiskarna förhoppningsvis det lite bättre. De har aldrig smakat på friheten så att säga : )

Lite kluvet kanske för föräldrarna har det fortfarande inte bra.

Fifill
5/25/17, 9:09 AM
#222

Just när det gäller apistos, och kanske även andra revirhävdande fiskar, så kan man ju kanske fråga sig hur stor skillnaden egentligen blir mellan det vilda och i akvarium.🤔 De rör sig ju inte över några större ytor ändå, en apistohonas revir är ju runt 30 cm i diameter(med individuella och artspecifika variationer, gissar jag), och det kan man ju bekvämt erbjuda även i fångenskap. Så länge akvariet är anpassat efter fiskens behov och vattenkvaliteten upprätthålls, samt att hänsyn tagits till det vilda beståndet med tanke på fångstmetod och hur många/vilka individer man avlägsnar från en specifik plats, så ser jag inga direkta problem med vildfångade fiskar. 🙂 Största problemet är kanske stressen under transporten… Hmmm, tål att funderas på… 🤔

Jag kan dock tycka det är svårt med vildfångade när man inte vet hur de fångas in… 🤢 Därför skulle jag vilja fånga egna, då jag kan kontrollera metod samt mängd. 🙂

Återigen, jag förstår dina tankegångar precis, Lillyrod. 🙂

Fifill
5/26/17, 9:47 AM
#223

De apistoarter som jag mest lutar åt men ej kan välja bland, förutom de fyra första, är:

  1. Apistogramma gibbiceps
  2. Apistogramma regani
  3. Apistogramma diplotaenia
  4. Apistogramma alacrina
  5. Apistogramma megastoma(finns i Peru)
  6. Apistogramma sp. kelleri(också Peru)
  7. Apistogramma martini(också Peru)
  8. Apistogramma steindachneri
  9. Apistogramma sp. tigre(också Peru)

Det finns såklart många, många fler jag vill ha, som sagt, men om jag nu måste välja…

Annons:
Draken
5/26/17, 1:35 PM
#224

Om du skall ha Peru, så kan jag ju rekomendera attduävenhar peru altum 😃
Det är en blåskimramnde Scalare, som man myckert väl kan hamed apistogrammor, om du har tillräckligt stort akvarium vill säga 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
5/27/17, 8:24 AM
#225

Jag tror säkert att du skulle få Rovfisk som stamkund om du tog hem dom ;D Haha!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
5/27/17, 8:32 AM
#226

Helt klart 😃 Fast det lär hon ju få ändå, bor ju ett norrländskt stenkast från Filfill 😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
5/27/17, 8:33 AM
#227

Haha!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Fifill
5/28/17, 9:24 AM
#228

Nu har det blivit väldigt mycket skrivet om eventuella framtidsplaner, men ingenting om de fiskar jag faktiskt har. 😊 Så här kommer en liten uppdatering:

Pappa är på besök några dagar, och vi har fixat hem en trädgårdsslang så att jag kan fylla på vatten efter vattenbytena utan att behöva böja mig och lyfta så mycket. 🥳 Jag har inte skött vattenbytena så bra som skulle behövas under en period nu just för att jag haft problem med ryggen, med åtföljande migrän. Men detta, plus att jag ska till sjukgymnasten nu i veckan och börja arbeta ordentligt med att stärka upp kroppen så jag slipper h*vetet, borde göra det problemfritt igen. 🥳

Angående mina apistos så är Pyret, Vickan och Valle fortfarande i livet, weee! 🥳 Valle och Viktiga Vilma leker med jämna mellanrum, men jag har aldrig sett frisimmande yngel tyvärr. Valle drabbades ju utav hål-i-huvudet ett tag tillbaka, och nu så verkar såret ha blivit infekterat igen… 😕 Han är pigg och glad dock, gammelgubben, men jag ska försöka medicinera igen.

Vickan och Viggo har inte klickat, utan Vickan schasar fortfarande bort honom, men han tar det med jämnmod, lille Viggeli-Viggo. ❤️

Och majoriteten utav mina egenuppfödda dvärgkardinaler verkar fortfarande må gott, och de närmar sig tre år nu(början på juli). 🙂

Överlag så händer det inte mycket just nu, då jag har inköpsstopp på fisk under överskådlig framtid(mina platys tar upp mer och mer plats dessutom). Har beställt hem en tio cm tjock filtermatta som jag ska klippa till och använda i stora akvariet, och nästa månad tror jag att jag byter ut innerfiltret i "platykaret" mot ett där jag kan reglera flödet bättre.

Så, nu när ni är uppdaterade om det nuvarande akvarieläget, så kan jag återgå till framtidsplaneringen igen. 😉

Fifill
6/4/17, 10:37 AM
#229

Varför ska tiden vi har i livet vara så begränsad? 🤦‍♂️ Det finns så mycket jag vill göra men tiden räcker ju inte till allt. Nu står jag återigen och velar mellan mina egna intressen och hela Sveriges intressen, mellan eget företag och den politiska arenan. Gör jag det ena så kan jag inte göra det andra, och vad jag än väljer så åsidosätter jag en annan del utav mig själv. Ska man vara lite självisk eller extremt osjälvisk? 🤦‍♂️ Om jag inte hade asperger och tycker det är jobbigt i sociala sammanhang så hade det egentligen inte varit ett problem, för då hade jag valt politiken varje gång, men nu har jag ju de problem jag har så valet är inte lika enkelt… Jag vill ägna mig åt mitt eget företag och däribland fiskuppfödning, men samtidigt så skriker det inombords att jag borde göra något, nu! 😮 Förbaskade samvete…

Fifill
6/5/17, 11:31 AM
#230

Har nu slängt ut en bortskänkes-annons på Facebook för Attans och Nedrans. 🥵 Nedrans har visat sig vara en hane, så nu brinner det lite i knutarna, för jag vill inte ha fler Svärdbärare! Hoppas någon nappar nu.

På sätt och vis trist att skänka bort dem, men jag har ju verkligen inte plats för dem… 😐

Annons:
Lillyrod
6/5/17, 12:16 PM
#231

Alltså de där namnen 😃

Fifill
6/5/17, 1:24 PM
#232

😉

Draken
6/7/17, 8:39 AM
#233

Du har underbara namn på dina fiskar 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fifill
6/10/17, 5:48 PM
#234

Hoppsan. Nu kom jag visst hem med ett par honungsguramis… 😇 Första besöket i butiken på några veckor, och jag hade shoppat annat(fin tröja till halva priset, samt tre underbara glitternagellack, yeehaw! 🌈 Glitter!🌈) tidigare idag, så försvaret var försvagat… skyller jag på. 😊 Förhoppningsvis kommer de överens, svårt att säga just nu för inga självklara par verkade ha bildats i butikens lilla grupp så det blev en chansning.

Inte första gången jag haft Honungsgurami, även om jag då hade "rubin/guld"varianten istället för "originalet" som jag köpte nu. Har alltid gillat originalets utseende dock, och nu har jag lite mer erfarenhet så jag har förhoppningsvis inte dragit med mig 💣 camallanus cotti 💣 hem som jag gjorde med den tidigare trion(som inte klarade sig särskilt länge, som ni förstår)… 🧟‍♂️ Vilket h*vete det blev utav det köpet… 🥶

Fifill
6/10/17, 7:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#235

Tog ett par snabba bilder på nykomlingarna, som har alldeles för bråttom med att undersöka sitt nya hem för att ha tid att posera för kameran. 🙂

Lillyrod
6/10/17, 7:37 PM
#236

Inte lätt att se vem som är ny där ; )

Fifill
6/11/17, 2:06 PM
#237

Så har nykomlingarna redan fått namn. Som ni kanske vet så brukar jag vänta några månader med att namnge mina platys, men det behöver jag inte göra med andra fiskar, då jag inte har en begränsad "namnpool"(frukt/bärtema för platys) att välja ur och kan därför vara mer frikostig med dopen. 🤪

Denna gången blev det honungstema, så honan heter Honeybun(älskling/raring på engelska), och hanen har fått det långa namnet Apropropolis(Apropå+propolis(kittvax bina använder i kupan)). 😎

Annons:
Fifill
7/17/17, 9:51 AM
#238

Har tänkt om en del kring den eventuella fiskodlingen, önskefisklistan var alldeles för bred så den har bantats rejält. Så här ser den ut just nu:

  • På platyfronten så har jag tagit bort hi-fin och nålfena från planeringen, vilket fortfarande betyder minst 16 olika färgvarianter med vanlig fenform.
  • Alla tjugo arter utav lakritsgurami står kvar, men hur många jag verkligen kan få tag på är osäkert, men definitivt 4-5 utav dem.
  • 27 arter av pennfiskar(Nannostomus, Copella och Pyrrhulina) är med på önskelistan.
  • Tanken är att få tag i ungefär lika många andra stimfiskar av mindre format, exempelvis rubintetra, Galaxyrasbora, Tyttocharax sp., Horandandia atukorali, Boraras brigittae/uropthalmoides/maculatus och loretotetra. Alltså små fiskar som passar i mindre akvarium.
  • Pansarmalar ska jag också ha några arter utav, däribland Corydoras habrosus och C hastatus, men jag vill hemskt gärna få tag i några Aspidoras-arter också.
  • Minst tre arter Otocinclus, men gärna fler. Även arter ur Hypoptopoma, Parotocinclus och Oxyropsis är intressanta.
  • Några små Dario-arter vore trevligt.
  • Runt tio arter utav Betta tror jag vore lämpligt, även om jag har 25 st på listan just nu.
  • Ett par arter utav Peckoltia, Panaqolus eller Dekeyseria får nog också plats.
  • Att odla fram tåliga fjärilsciklider låter också som ett intressant projekt.
  • Och till slut så många Apistogramma-arter som jag har plats med. 😃

De arter som jag plockat bort är de lite större samt de strömlevande arterna som kräver speciella akvarium. Visningsakvarierna ska fortfarande vara med, och kanske lägger jag till några mindre biotopakvarium också.

Eventuellt så hamnar även skalare på odlingslistan, då de är så populära ändå.

De flesta utav dessa arter fungerar tillsammans i samma akvarium, så jag tänker mig två-fyra arter per kar.

Åsikter? 🤔

Draken
7/17/17, 9:55 AM
#239

Ser bra ut med kombinationerna :)

Odla scalarer låter ju som ett bra projekt, och även få fram tåliga och sunda fjärilsciklider är heller inte helt fel :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
7/17/17, 9:57 AM
#240

Jag har en åsikt. Jag hoppas att ditt projekt blir verklighet och jag tänker definitivt att se det 👍

Fifill
7/17/17, 10:47 AM
#241

Efter en kort minimum-maximum-uträkning så blir det nog mellan 70-175 olika arter/sorter(16 olika färgvarianter av Platy medräknade), vilket låter som en ganska sansad lista, tycker jag. 🤪

Fifill
8/5/17, 11:20 AM
#242

Ytterligare en minimum-maximum-uträkning gjord, med samma siffror som ovan(fast 20 färgvarianter av Platy istället för 16). Denna gång räknade jag på hur många platser/placeringar det blir för varje art om jag räknar med tre eller fyra avelsgrupper/par utav samma art. 

  • Om jag ska ha tre avelsgrupper per art med den "större" fisklistan så blir det 537 platser i akvarium som måste lösas.
  • Vid fyra avelsgrupper så blir det 716 platser istället.

Då jag räknar med åtminstone tre arter per akvarium så blir det då mellan 176 till 239 st akvarium, vilket inte låter helt omöjligt.

Fast sen behöver jag ju lekakvarium åt de arter som gärna mumsar i sig sin egen rom/avkomma, samt karantän/behandlingsakvarium, samt akvarium till uthyrning, samt visningsakvarium… Blir till att räkna och justera lite till. 🤤

Draken
8/6/17, 11:32 AM
#243

Detta blir mer och mer intressant 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fifill
10/12/17, 11:09 PM
#244

Länge sen jag skrev här nu, men det har varit stiltje på akvariefronten ett tag. Uppdaterar med lite tråkiga(för mig) nyheter.

Vickan dog igår, hittade henne i akvariet idag. 😭 Min fina Vickan, favoritfisken min! Men hon hade magrat sista månaden, och måste ha varit ca tre år gammal nu när hon gick bort, då jag haft henne i två och ett halvt år, så det är ingen direkt överraskning. Blir tomt utan henne dock. 😕 Vila i frid, Vickeli-Vickan! Tack för ditt underbara sällskap och alla trevliga samtal vi haft.❤️

Men istället så får Viggeli-Viggo sällskapa med Viktiga Vilma! Ska bli spännande att se hur det utvecklar sig, för efter ett vattenbyte och lite ommöblering så fick Vilma flytta in för mindre än en timme sen… 

Såå…

Viggo fick vara herre på täppan i tio minuter, kanske en kvart… 😈😟 Nu är det Viktiga Vilmas drottningdöme detta också. Inte så underligt då hon är större än Viggo, som fortfarande är ganska liten i växten, och Vilma är en stor apisto-hona! "Vad flyttade du hit den där amazonen för?" såg Viggo ut att undra när han ställde sig och stirrade på mig för en stund sen. 🤪 Hoppas de lär sig samsas ändå.

Dessutom så är Vilma inte alls säker på om hon gillar mina fem odödliga/uråldriga fembandsbarber, så de får också roligt(??) på ålderns höst… kanske?

Planen är att flytta Krokis till Vilmas gamla kar så att jag kan ha det mindre till yngelkar, vilket inte går nu för Krokis mumsar i sig alla yngel jag försökt släppa i… 😕Flyttade dit fem igår som jag verkligen trodde var för stora för henne att rå på, men de är puts väck! Skymtade ett i morse, så jag hoppas verkligen att de andra är lika bra på att gömma sig…

Annons:
Draken
10/13/17, 8:11 AM
#245

R:I:P Vickan.

Hoppas att Viggo och amazonen kommer bra ihop, så det kanske blir smått så småningom ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fifill
10/13/17, 11:10 AM
#246

Ja, det hoppas jag verkligen. Det var ju i det här, för Vilma, "nya" akvariet som hon föddes i. Vore skoj om hon också fick smått där.😇

Lillyrod
10/13/17, 7:25 PM
#247

Sorgligt med Vickan men hon hade ett bra och långt fiskliv hos dig 🌺

Fifill
10/17/17, 10:20 PM
#248

Har tittat lite på min "önskefisklista" idag, och funderar på vilka/hur dyra fiskar jag ska föda upp för att det ska löna sig. 🤑 

Billigt är ju alltid bra, men hur mycket tror ni att ni maximalt hade varit beredda att betala styck för:

  1. Parfiskar/trio fiskar?
  2. Stimfiskar(minst 10 st per stim)?
  3. Gruppfiskar(3-10 st per grupp)?

Mest intressant är prissättningen på stimfiskar, tycker jag, för hur fin fisken än är så är det svårt att betala, säg, 200 kr styck för en fisk man behöver minst 10 stycken av. 👻 Samtidigt vill jag inte ta hem en ovanlig stimfisk och bara ta betalt för en Neontetra, så… 🤔 Vad är rimligt pris för en fisk, tycker ni?

Draken
10/18/17, 7:45 AM
#249

Det beror ju helt på vad det är för fisk också. jag skulle t.ex inte betala 300 spänn för en kampfiskhane, hur ovanlig den än var, men däremot så har jag betalat uppemot 1500 kr för en fisk.

Vissa scalarer skulle jag mycket väl kunna tänka mig att betala 3-400 per par. Sunda urvalsodlade Platy och guppy/endlers, skulle jag heller inte tveka med att  betala 150 kr för en grupp (1+2)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
10/18/17, 6:52 PM
#250

Hur mycket någon vill betala beror nog på intresset för just den fisken. Hittar man en kund som gärna slänger upp lite extra för en ovanlig fisk är det ju bara att ta hem. 

Jag skulle nog inte betala mer än kanske 250 kr för en fisk och då skulle jag vilja ha den väldigt mycket. Kanske är det ekonomin jag tänker på i första hand då. Om denna fisk var en stimfisk skulle jag inte köpa den : )

Fifill
11/19/17, 4:58 PM
#251

Så har Vilma och Viggo fått bo ihop i ca en månad, och jag kan konstatera att de nog aldrig kommer komma överens. 😐 Vilma jagar Viggo så fort hon får syn på honom, vilket inte är så roligt… Därför så har Vilma och systern Krokis fått byta akvarium.👍

Så nu får vi se om Viggo och Krokis kommer bättre överens, de är mer lika storleksmässigt.

Annons:
Fifill
11/19/17, 8:39 PM
#252

Det är för tidigt att säga om Viggo och Krokis kommer klicka, men jag kan i alla fall berätta att Viggo är en mästare på att imitera plattfisk!🤪 Krokis är helt klart inte intresserad utav att bråka(hittills), utan simmar undan från Viggo, som morskade upp sig ganska fort när han såg att de var jämnstarka. Vid ett tillfälle så stannade Krokis ändå till, och Viggo, till min stora förtjusning, började då tippa åt sidan tills han låg platt mot sanden! 😂 Sen gled han långsamt längs med bottnen, mot Krokis, utan att synbart röra ens en fena! Jisses, så lustigt det såg ut! 😂 Må jag aldrig glömma den synen! Jag tror att han tog det så långsamt för att han ville att hon skulle lugna ned sig, vilket hon faktiskt gjorde… ett tag. 😃 Ah, underbara apistos!

Lillyrod
11/19/17, 8:45 PM
#253

Han flirtade ❤️ på Apistovis. De är underbara att titta på. Saknar mina lite när jag läser om dina : )

Fifill
12/2/17, 4:45 PM
#254

Nope. Viggo och Krokis klickar inte heller. 💔 Viggo jagar henne när han ser henne, men det är inte lika intensivt som när Vilma jagade honom… tror jag. Jaha, vad gör jag nu då… 🤔 

Jo, jag spanar lite på Perus andra invånare, fåglar och fjärilar etc. 😃 Om jag nu kommer dit någon gång så är det ju roligare om man kan lite mer om landet än vilka fiskar man kan hitta i vattnet. 😎 Peru har t.ex näst flest fågelarter i världen(ca 1 800), varav mer än 800 finns i peruanska Amazonas, och runt 2 500 olika fjärilsarter fladdrar omkring där. (Detta enligt wikipedia.) Just nu läser jag om kolibris. 😍

Och när jag är nöjd med denna förkovring så kan jag ju alltid läsa på lite om floran istället. 🌺😎

Lillyrod
12/2/17, 5:39 PM
#255

Såna fiskar du har. De får väl bara vara vänner då da

Fifill
3/14/18, 9:40 PM
#256

Yay! 🥳 Viggo och Krokis har blivit föräldrar! 🥳

De kommer fortfarande inte överens dock… 😮 Och nu så vill ju Krokis inte backa undan då hon har smått att passa… Därför så flyttade jag henne och de pyttesmå stackars nykläckta ynglen som inte kan simma än till en balja istället, så får vi se hur det går. 

Detta är det roligaste som hänt i mina akvarium på flera månader! 😭 Annars så dör fiskarna för det mesta… Det vill säga, mina platys dör som flugor, dvärgkardinalerna, guldtetrorna, den sista pirangatetran samt sista fembandsbarben verkar odödliga. Jo, och så får vi ju inte glömma gammeltanten Pyret, som fortfarande är vid mycket god vigör. ❤️ (Det är väl inte så ofta som en apisto blir över tre och ett halvt år… eller? 🤔 Haft henne strax över tre år iaf.)

Lillyrod
3/14/18, 9:44 PM
#257

Min Baenschihane var ganska gammal. Han var på sin tredje fru iallafall 😃 Jag kommer inte ihåg nu hur gammal han blev riktigt.

Jättekul med yngel. Ofta byter mamma skepnad efter ca 14 dagar. Då slutar hon vara mamma och blir hungrig istället. Då bör man ta bort henne från ynglen. En del fortsätter dock att ta hand om dem har jag hört. Mina gjorde det inte….

Draken
3/15/18, 3:59 PM
#258

Grattis. De hittade varann tillslut i alla fall 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Fifill
3/16/18, 9:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#259

En kort stund åtminstone, men det räckte tydligen. 😃 Krokis har tagit fram ynglen ur kokosnöten idag, och de har börjat simma lite försiktigt nu. Har garanterat räknat 12 st, men det finns fler, de är bara så svåra att se och räkna just nu! 🤦‍♂️

Här kommer en bild på den lilla familjen, där de går i sin rosa balja…

Fifill
5/28/18, 11:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#260

Här kommer en suddig bild på ett utav Krokis och Viggos överlevande yngel. Tror jag har kanske fyra stycken kvar. (Svårt att säga säkert, det är många gömställen i den baljan!)

Sorgligt nog så blev jag tvungen att avliva världens charmigaste Viggo förra veckan. 😭

Fifill
5/28/18, 2:06 PM
#261

💣🧟‍♂️💣💣😈💣 IMAZO HAR APISTOGRAMMA EREMNOPYGE IGEEEEEEENNNNNNN!!! 🧟‍♂️💔💣 Bara sisådär ett-två år för sent! 😭  Varför nu, när jag inte kan köpa några??!! *hysteriskt utbrott*

… Attans alltså. 😕

Fifill
5/28/18, 2:13 PM
#262

Vildfångad mässingsbarb har de också… Varför?? 😮 Dumma dem, jag har ju inte plats!

Draken
5/30/18, 7:52 AM
#263

Visst är det bra typiskt, att när det äntligen finns det man vill ha, då kan man inte handla för då finns det ingen plats 😕

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: