Annons:
Etikettdammar
Läst 2505 ggr
Moxoxen
5/3/16, 8:51 PM

Koi damm?

Tjena Undrar vad minimåtten på en damm till 2-3 koi karpar skulle vara? Planerar på något runt 500 liter dem får bo i tills jag flyttar och kan ge dem större om cirka 3-4 år, skulle det funka tror ni? Kom gärna med synpunkter Mvh Malcolm

Annons:
mimåne
5/4/16, 9:05 AM
#1

Om jag inte minns helt tokigt nu så behöver du nog åtminstone 1000L. Känns som att jag snappat upp det i någon tråd här på sajten. Om jag inte drömt det vill säga. Någon som är mer inne på dammar dyker nog upp så småningom men tillsvidare så får du något luddigare svar av mig =)

Ska du gräva damm utomhus så behöver du heller inte bredda eller gräva så mycket djupare för att det ska öka antalet liter ganska mycket. Pröva räkna på det så märker du att du inte kräver så mycket mer utrymme. Absolut värt det =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
5/4/16, 10:26 AM
#2

nä det funkar inte, de växer väldigt snabbt om man har dem i temperaturer som kräver matning året om, o en damm så lite kräver att du tar in fisken på vintern vilket då innebär mkt matning vilket resulterar i att de växer snabbare. 

jag har precis byggt klart en damm i källaren på 1400l o den håller 3 koi som är små pga fel hållning tidigare, ska du bygga ut så de kan övervintra bör du dessutom gräva minst en meter ner, kanske mer om du bor norrut, o det kräver även rejält överdimensionierat filtersystem.

ElinvBorg
5/4/16, 11:28 AM
#3

Jag kollade runt lite och det verkar rekommenderas minimum 5000 liter för att de ska må bra, helst större. Jag tycker att om du inte kan möta kraven så får du vänta tills du kan det, kanske satsa på guldfiskar istället? Och ja du måste tänka på att om dammen inte är tillräckligt djup så fiskarna kan övervintra måste du ha ett stort kar inne som de kan bo i på vintern.

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

gedvard.konsult@telia.com
#4

Jag har en damm på cirka 2x3 6 kvn och cirka ett djup på mitten på 1m sedan i etapper upper upp mot en 10 cm yta mina fiskar både koi och guld har över levt där i 4 års tid nu håller jag på att renovera dammen och behöver lite nytt blod i fiskarna men då min bästa leveratör har stängt Zoohörnan i kungsbacka så letra jag efter en ny på litlig leverantör

PeG
4/23/20, 10:21 PM
#5

500 liter är bara 1x1x0,5m. Bygger du 1,5x1,5x1m så är du redan uppe i 2250 liter så det går snabbt uppåt.

Taggeman
4/23/20, 10:40 PM
#6

#5 Ser att det är en gammaltråd som inte är så aktuell i vissa delar.
Men man lär sig iallafall något nytt när man läser här.
 #4  Hoppas gedvard får ett bra svar.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
Taggeman
4/23/20, 10:48 PM
#7

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Upp till toppen
Annons: