Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 2047 ggr
Nicke_nice
4/21/16, 7:44 AM

Ciklid till 100 L

Hej! Jag kommer förhoppningsvis snart att få hem ett 112 L kar, jag hade tänkt att försöka göra aquascaping i det. Det är ju ett projekt som kommer ta långt tid. Jag skulle vilja ha ciklider, skulle varit kul att testa något nytt. Min fråga är, finns det någon fin ciklid som man kan ha till 100 L? Den ska helst vara färgglad. Just nu står det mellan någon ciklid eller Kampfisk honor :) Tar emot alla förslag Mvh Nicole

Annons:
mimåne
4/21/16, 9:46 AM
#1

Ska du pröva på aquascaping så föreslår jag att du väljer någon lugnare, lite mindre ciklid som inte gräver runt eller bökar för mycket =) Kolla på släktet apistogramma t.ex. Kurvcikliden och laetacara dorsigerus är också vackra. Eller varför inte kanske Fjärilsciklid om än de inte är så långlivade nu för tiden.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Nicke_nice
4/21/16, 3:30 PM
#2

Fjärilscikliden har jag kollat ganska mycket på, brukar man kunna hitta blå Fjärilsciklid i affär? Asså t.ex arken zoo osv? De blåa var sååå vackra! =)

Lilolizeit
4/21/16, 7:43 PM
#3

Jag har sett dom oftare och oftare. Finns de inte i butik, brukar man kunna beställa hem dem.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
4/21/16, 7:48 PM
#4

Ja de brukar finnas i butik nu som då. Men precis som lilo säger så går dem att beställa in. Det kan du göra på alla djurbutiker =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Nicke_nice
4/21/16, 8:04 PM
#5

Ska iväg på lördag, ska kolla vad dom har då =)

Qurex
4/21/16, 8:11 PM
#6

Jag har ett par Pelvicachromis Taeniatus i ett 100liters. De är mina absoluta favoriter.

Annons:
Nicke_nice
4/21/16, 9:31 PM
#7

Qurex, jag kollade på dom också, väldigt fina fiskar :) Men jag är nästan 100% säker på att det kommer bli Fjärilsciklid, såå vacker fisk. Kan man ha 6 st julii corydoras och 6 st adolfoi corydoras i samma kar? Ska ha sand i detta akvariet, antingen svart eller brun. Tänkte även att det skulle vara fint med lite tätare växter i bakrunden =)

ElinvBorg
4/21/16, 9:39 PM
#8

Jag skulle personligen inte ha två stim av de lite större corydoras i endast ett 100 liters utan hellre endast ett men då lite större stim :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Nicke_nice
4/21/16, 9:57 PM
#9

Ja det får bli 1 av dom ElinvBorg, när jag väl ska handla in fiskar (om någon månad isf) så får jag se vad de har i butik :)

mimåne
4/22/16, 9:48 AM
#10

Jag håller med om att ett större stim nog är bättre än två små =)

Handeln påstår sig ofta sälja julii, när det i själva verket är trilineatus. Riktiga julii är väldigt ovanliga i handeln idag.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Chocopops
4/22/16, 10:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Fjärilscikliden electic bl😃ou är jätte vackra har själv 2 st  😃

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Qurex
4/22/16, 3:21 PM
#12

Fjärilsciklider är också vackra men själv föredrar jag mer naturliga färgvarianter. Odlingsformer är inte snyggt enligt mig. Vildfångade skönheter känns roligare än färgarianter som är "man made".

mimåne
4/23/16, 9:57 AM
#13

Så vacker din Fjärilsciklid är, kaptenen på skeppet =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Chocopops
4/23/16, 3:30 PM
#14

Tack :-), ja de kan man säga ;) om jag inte mins fel så va de rom vak just do :-P

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

mimåne
4/26/16, 10:46 AM
#15

Det skulle kunna förklara att den var så extra stilig just där🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Nicke_nice
4/26/16, 10:23 PM
#16

Idag så köpte jag sand, rot och lite växter till det nya karet :) Jag kollade i affären, och de hade Fjärilsciklid gold, electric blue och den vanliga. Dom blåa såg lite bleka ut, dom guldiga så väldigt fina och såg lite piggare ut, och dom normala såg också lite piggare och gladare ut. Kollade även på corydoras, de hade metall (tror de hette så), leopard och panda, panda corysarna var väldigt söta, blir kanske ett gäng av dom :)

mimåne
4/27/16, 9:38 AM
#17

Vad roligt för dig Nicke_nice🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Nicke_nice
5/1/16, 8:02 PM
#18

Om ungefär 1 månad hade jag tänkt åka iväg och köpa några fiskar :) Hade tänkt ha 10 st corydoras av något slag (tror panda dom är så fina!) och Fjärilsciklid, borde jag ha 1 hane och 1 hona, eller 2 honor till 1 hane? (Kommer såklart inte köpa alla fiskar på en gång) :)

mimåne
5/1/16, 8:11 PM
#19

Oj så kul, fin blandning av fisk! Fjärilsciklider är parfiskar så de hålls bäst i ett par, d.v.s en hane och en hona =) Bra att du tar det försiktigt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Thomas Wolf Pettersson
11/29/16, 11:53 AM
#20

Gammal tråd men skriver ändå.
Tänk på att fjärilsciklider är riktigt känsliga för Ph värdet, runt 5 bör det ligga på, många stryker med i onödan då man inte har koll på ph värdet, många vattenbyten är också viktigt jag byter ca 30% i mina kar 2 ggr i veckan.
Annars en underbar fisk :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: