Annons:
Etikettbutiker-föreningar-och-länkar
Läst 5792 ggr
[Udoon]
2016-04-15 17:29

Finns säker butik? - Varning för blodmask!

Eftersom man inte får prata om det i någon av Facebook-grupperna frågar jag här. Den blodmasken som går nu, vilka leverantörer är det som är drabbade? Jag vet att ett par butiker runt Stockholm är smittade men vill gärna veta om min lokala butik är säkert att handla ifrån. Brukar handla på Arken Zoo i Linköping, ibland Djurmagazinet. Vill verkligen inte åka på eländet i mina kar så vågar inte köpa något utan att höra mig för innan, och fb-grupperna vill inte hjälpa till alls😕

Annons:
Lizelda
2016-04-15 17:35
#1

Är det inte så att Akvarietekniks fiskar är drabbade men inte Imazos? Väldigt osäker men tror jag hört det.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Jens]
2016-04-15 17:43
#2

FB-grupperna håller jag mig borta ifrån och det verkar som jag har gjort rätt. Har hört från många att det inte är så bra stämning på grupperna. Nu ska man inte dra alla över en kam men flertalet är inte bra vad jag förstår.

Jag har hört om denna hemska blodmask och jag är livrädd för att råka ut för det och nu går jag endast till en butik där jag känner personalen väl och de är ärliga och vet om denna blodmask och säljer inte fisk från första dagen utan har koll på sina fiskar de har.

Jag tror att du får helt enkelt avstå att köpa fisk eller att du har ett karantänakvarium hemma där du låter dina inköpta fiskar vara ett tag innan överflytt till det akvarium du använder.  Låt dem vara i karantän 1 månad så lär du se om de är okej. Det är vad jag tror. Vet ej när man upptäcker blodmaskens framfart.

[Udoon]
2016-04-15 17:55
#3

#2 Har börjat gå ur grupperna en efter en, dom är inte så mycket att ha tycker jag. Men det här med blodmasken är droppen för min del. Det finns ett par butiker som vet om att dom har smittad fisk, men som ändå fortsätter sälja (för att det är "för jobbigt" att medicinera så många liter vatten?!) trots att flera sagt åt dom vid fler än ett tillfälle. Det fick man inte heller prata om på fb, jag kan förstå att man inte ska hänga ut folk hur som helst men när det gäller en sån här grej så är det bara löjligt. Inte ens nämna namn på drabbad butik, eller som jag, fråga om en viss butik klarat sig, fick tillsägelse för det tidigare idag. Tycker det går för långt.

ElinvBorg
2016-04-15 17:55
#4

Jag upptäckte masken efter nästan tre månader efter inköp Jens så för att vara helt säker bör man ha fisken i karantän en längre tid :/ Att ha fisken i karantän en kortare tid minskar ju dock risken

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

usvead
2016-04-15 18:01
#5

#1 Hört och läst annat rykte, och det var tvärtom. Har även fått höra att den ena köpt upp den andra så….

Lizelda
2016-04-15 18:07
#6

#5 Tror att Imazo köpt upp Akvarieteknik men att de har olika system med karantän och dylikt.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Lillyrod
2016-04-15 18:24
#7

Vem det än är av dem så måste de ju fått den ifrån någon i sin tur eller? Min butik köper direkt från kontinenten och väldigt sällan från någon här. Då undrar man ju om det är någon av uppfödarna där som har masken men säljer ändå? Någon gång har jag fått lista från Imazo men det är nog bara 2 gånger sen jag började få den från affären.

[Jens]
2016-04-15 18:38
#8

Jag tänkte på det där med att inte prata om butiker. För mig så tycker jag det är en självklarhet att prata öppet om dessa butiker och varna andra att inte handla från dem tills de är okej igen. Ska höra med medarbetarna.

Vemsan
2016-04-15 19:11
#9

Imazo och Akvarieteknik har slagits ihop ja. De har två olika platser och system fortarande. Däremot kontaktar man Imazo för att nå Akvarieteknik och beställer deras fiskar på samma hemsida. Imazo levererar även Akvarietekniks fiskar. Vi tar fiskar ifrån båda och nu är även vår butik drabbad. Vi misstänker att vi har fått detta från Akvarietekniks guppys, vilket även Imazo har varnat grannbutiken om. Sen kan det ju ha kommit med en annan leverans då det kan ta upp till 3 månader innan man upptäcker sjukdomen så vad kan man göra mer än att spekulera? Jag har hur som haver skrivit ett långt brev till alla butiker som är anslutna till vår och har samma leverantörer med bland annat en varning samt info om detta. Våra sjuka samt misstänkt drabbade fiskar är under karantän och behandlas.

Jag hade avvaktat med att köpa fisk de närmsta månaderna iaf för att vara på den säkra sidan.

Ni som har blivit drabbade:
Det är superviktigt att ni kontaktar ansvarig för den butiken ni köpt fisk av, och som misstänker har fört med sig smittan hem till er. Oavsett när sjukdomen bryter ut behöver de som fört smittan vidare behandla samtliga akvarium.

Hälsningar Vemsan

[Udoon]
2016-04-15 19:19
#10

Precis fått reda på via pm att Arken i Linköping är smittad, fast personalen nekar till det  :( Är ett tag sen jag köpte fisk där, men nu bir jag orolig för mina kar iallafall. Undrar om nån butik är säker alls, svårt att veta när det ska vara så hemligt och förbjudet att prata om.😭

Lizelda
2016-04-15 19:21
#11

Jag berättade för min mamma om detta efter att jag fick veta men då hade hon och syster varit på djurmagazinet och köpt fisk redan så vi sitter och håller tummarna här också. Vi får helt enkelt ge oss ut och fiska vår fisk själva om detta fortsätter 😡

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Vemsan
2016-04-15 19:22
#12

#10: Tornby eller Ullstämma?

Hälsningar Vemsan

[Jens]
2016-04-15 19:23
#13

Väldigt bra att du berättar detta Vemsan! Jag ska kontakta butiken jag brukar gå till och varna dem ytterligare angående blodmasken.

Annons:
[Udoon]
2016-04-15 19:31
#14

#12 Jag hade bara frågat om Tornby men den som pmat specificerade inte, men antar att dom också menar Tornby.

[Jens]
2016-04-15 20:12
#15

Medarbetarna tycker det är helt okej att berätta om butiker som man vill varna för.

Berätta gärna om butiker som ni upplever har problem med 'blodmasken'. Håll god ton för vi vill verkligen att butikerna ska sälja bra akvariefisk i framtiden.

paradisgarden
2016-04-15 20:18
#16

Hoppas inte jag fått nåt… Har köpt både fjärilsciklider och tetror senaste månaderna.. Från djurhörnan i Lidköping och Skara Hästsport. Har inte sett nåt konstigt med nån fisk där.. men har heller inte kollat just efter detta.

mimåne
2016-04-15 20:24
#17

Jag tror det gäller ganska generellt i hela landet just nu att man får vara försiktig med sina inköp. Kommer smittan från en grossist så är den svår att undvika för butikerna då i princip alla samarbetar med de vanliga grossisterna. Tanken är att fiskarna ska vara en mycket kort period i butiken innan de säljs så det är inte alltid att camallanus cotti hinner komma till det stadium där vi kan se masken, innan de lämnar butiken. Det är svårt att klandra dem då också. De behöver inte vara vetandes att de sålde en smittad fisk.

För att skydda sig själv och sina fiskar är det en bra ide att inte köpa någonting nytt från någon butik just nu för det är väldigt svårt att veta var sjukdomen finns och inte i och med att man inte ser masken förrän längre in i sjukdomsförloppet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

TccT
2016-04-15 20:31
#18

Ett tag var det väl vanligt med problem med bolivianska fjärilciklider och camallanus. Vet inte hur det är nu. Kan vara svårt att säga just Guppy från ett visst företag/butik är "boven" i spridningen utan att vara 100% säker. Sen är det konstig stil av Imazo tycker jag att säga att Guppy som går hos Akvarieteknik är sjuka men inte såna som går hos oss.

paradisgarden
2016-04-15 20:56
#19

#17 Naturligtvis. Alla som tar in fisk från drabbad grossist är ju säkert mer eller mindre drabbade.. Tur jag har det jag skall ha ett tag framöver. Hoppas nu ingen av fjärilarna blir dålig och dör den närmaste tiden så jag behöver en ny kompis till den kvarvarande.. och hoppas de får bukt med det hos grossisterna omgående så det iallafall inte tas med mer ny smitta till butikerna.

Liten boll
2016-04-15 21:49
#20

Smittar det mer än från fisk till fisk? Vågar man köpa växter och rötter?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Annons:
[Udoon]
2016-04-15 22:04
#21

#20 äggen sprids i vatten, räcker att man stoppar händerna i ett smittat kar och slarvar med att tvätta händerna innan man grejer i ett annat för att det ska smitta. vet inte hur länge dom klarar sig om det inte finns något värddjur men det är jättesmittsamt.

Liten boll
2016-04-15 22:26
#22

Shit. När ska man då våga köpa? Ottisarna behöver ju rötter???

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Lizelda
2016-04-15 22:28
#23

Rötter borde inte vara något problem då de inte är i de smittade karen men jag hade inte vågat riskera. Köp i loppisgrupp!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Liten boll
2016-04-15 22:29
#24

Loppis grupp?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Lizelda
2016-04-15 22:31
#25

Typ akvarister 2.0 annonser på facebook, finns massvis med sånt :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

paradisgarden
2016-04-15 22:33
#26

Skulle det nu finnas en risk räcker det väl att koka rötterna eller köra dem i ugnen om de är för stora för ett kokkärl? (Åh, gillar det ordet - "kokkärl"; lagom föråldrat och vackert för mig😃)

MariaK1977
2016-04-15 22:58
#27

Vi som hade tänkt köpa fiskar imorgon, låter som man borde undvika det ett tag. .. :-(

Annons:
[Jens]
2016-04-16 07:03
#28

#27 Ja, jag tycker man ska avvakta med köp av fisk.

mimåne
2016-04-16 09:16
#29

Smittan kan komma med allt som varit i vattnet i djurbutiken. D.v.s med växter också. Rötter brukar man köpta torra och precis som paradisgarden säger så kan man koka dem eller köra dem i ugnen innan användning om man vill vara extra försiktig. Så det borde ändå vara ganska säkert att köpa. Men undvik allt som varit i kontakt med butikens akvarievatten.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Maleficum
2016-04-16 11:41
#30

Är ju tur då att jag väntat med att införskaffa mina planerade slöjstjärtar! Har iof precis fått hem nya mediciner (bla tog jag faktiskt en medicin mot mask bara för att ha hemma).

Får väl bli nyinköp efter sommaren helt enkelt. Kan ju vara skönt med halvtomma akvarium om man reser bort ändå.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Tinitusan]
2016-04-16 12:01
#31

så här har jag fått det förklarat:

AT är uppköpt av Imazo, Imazo har separata system för sina kar o karantänkar, AT däremot har ett gemensamt system o inga karantänkar, det var AT som fick in blodmasken o det spreds pga deras uppsättning o brist på karantänkar, men eftersom det här har uppmärksammat sen minst en månad tillbaka har Imazo redan tagit tag i problemet, det säljs alltså inga smittade fiskar från AT längre, ansvarsfulla zooaffärer har också behandlat sina fiskar, så därför tycker inte jag att man ska noja över att köpa fisk nu, man kan ju fråga när fisken varit inköpt o om affären tagit åtgärden mot smittan om de har AT som leverantör.

däremot bör man nog vara uppmärksam på sina egna fiskar om man vet mied sig att man köpt in från AT i början av året, o kanske till o med redan från i höstas med tanke på att vi har ngn här på forumet som blivit drabbad från så tidiga inköp.

mimåne
2016-04-16 18:30
#32

Jag litar inte på att smittan är under kontroll ännu så jag tar det säkra före det osäkra och väntar ett tag innan det blir några fler inköp🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
2016-04-16 18:31
#33

Samma här. De senaste jag köpte var ju drottningsrasboror så jag hoppas verkligen inte att de är drabbade. Jag är verkligen nervös.

mimåne
2016-04-16 18:36
#34

Jag har inte köpt något nytt på ett tag så här är det nog lugna puckar. Däremot skulle jag vilja göra en del inköp då det gapar lite tomt här och där men som någon annan nämnde kan det vara skönt att det är lite tomt nu när semestertiden är på inkommande också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
[Jens]
2016-04-16 18:42
#35

Jag köpte från den butik som jag alltid brukar köpa ifrån nuförtiden och de som jobbar där brukar fråga mig om saker och ting och vice versa så de är väldigt duktiga men att denna 'blodmask' kommer från grossist oroar ju mig men jag hoppas verkligen att jag har turen på min sida eller rättare sagt mina fiskar för jag vill verkligen att de ska få ett fint liv hos mig.

usvead
2016-04-17 07:55
#36

"Min" zoo affär är fullt medveten om det här och mig veterligen har de än så länge inte upptäckt någon smitta i sina kar, men de tar även fisk från en annan mindre grossist. Jag har köpt kuhlii och växter under den här perioden så det är bara att hålla tummarna.

För ca 1½ år sedan köpte jag några otocinclus av en privatperson i staden. Kort efter kontaktade hon mig och berättade att hennes guppys fått den här blodmasken, och att mina ottosar gått i samma kar 😮 Det var en orolig tid, var de smittade och skulle det sprida sig till tetrorna i samma kar? Det hände inget så frågan är om levandefödare drabbas hårdare än romläggare?

Vemsan
2016-04-17 08:02
#37

#36: Japp det stämmer, levandefödare är i regel de som visar symptomen först samt är även de som drabbas hårdast.

Hälsningar Vemsan

[Jens]
2016-04-17 08:07
#38

#36 och #37

Det var intressant att höra. Jag köpte fiskar till mitt lilla akvarium för 2 veckor sedan och det var inte några levandefödare så jag får hoppas att de inte är drabbade. 

Tar det längre tid att få reda på om de har blodmasken än levandefödare ?

[Jens]
2016-04-17 08:13
#39

Camalanus Cotti - Blodmask

Parasiten kallas också för Blodmask, för att den har en blodröd färg. Den får inte förväxlas med den blodmask som lever i fiskarnas blodkärl Sanguinicola. Det är en helt annan parasit. Camalanus finns ofta på levandefödande tandkarpar och är en trådmask eller

nematod, som lever i fiskens tarmar, där den suger blod. När fisken är i vila ser man att de upp till 12 millimeter långa honorna sticker ut något genom fiskens analöppning. Hanarna är mindre. Camalanus föder levande ungar och varje hona kan få tusentals larver som den släpper ut i akvariet. Parasiten sprider sig genom att fisken äter upp dessa. Det dröjer

en viss tid innan honan är färdig att föda ungar i den nya värdfisken. Det kan enligt min uppskattning ta ca 1- 2 månader innan nästa generation kommer. Man kan lätt lura sig och tro att man blivit av med besväret. Enligt uppgift kan masken fortplanta sig, utan mellanvärd i två generationer i akvariet

Den aktiva beståndsdelen i botemedlet heter triklorphon och finns bland annat i Neguvon och Masoten som jag har provat. Även Sterazin har sagts vara bra. För mej har det dock inte lyckats med någon av dessa medeciner.

Den medecin som till slut botade mina fiskar var ett medel som egentligen är avsedd för inälvsmask på får och getter. Tillverkat av en firma som finns i Danmark och Belgien nämligen;

Medicinen tillhandahålles genom veterinär och erhålles i flaskor med kapsyl och gummidyna, ungefär som man får insulin för diabetes. Medecinen suges upp i spruta och tillsättes 5 ml per 100 liter akvarievatten.

Jag har också haft möjlighet att prova medicinen på en annan parasit, som lever under huden på bl a karpfiskar och heter Lernaea. Lernaea är ett kräftdjur och visar sig som röda fläckar på fisken. Parasitens honlarver borrar sig in i värddjurets läderhud och suger blod eller näring. Väl på plats ändrar parasitkräftdjuret form och blir trådliknande. 

Endast äggsäckarna, liknande dem hos cyklops finns utanför fisken. Artens hanar är frisimmande och simmar runt i akvariet och befruktar honornas ägg. Enligt uppgift sticker ibland trådar ut genom den intensivt röda fläcken som uppstår utanför parasiten. Trådarna

lär vara så kraftigt tilltagna att man till och med kan dra ut parasiten från sitt gömställe. Samma medecinering som för Camalanus cotti botade fiskarna.

Källa: Zookoll.se

Maleficum
2016-04-17 10:50
#40

Seahorse har ju kommit med ny medicin (finns inte på deras hemsida än) som ska funka mot blodmask också.

eSHa ndx jag beställde hem den för nån vecka sen utan att faktiskt veta att det funka mot blodmask utan skaffa den bara för det kändes bra att ha nån form av maskmedicin hemma.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

TccT
2016-04-17 14:07
#41

Sera nematol är ju det vanligaste folk använt när dom upptäckt camallanus och det till slut fått bort skiten. Lernae har Waterlife har åtminstone Sterazin jag själv använt. Att se lernae är aldrig svårt när väl honorna sticker ut ur kroppen. Brukar inte vara svårt att bli av med men måste inte vara röda fläckar där honorna sticker ut.

Annons:
Arizha
2016-04-17 16:24
#42

Dör fisken av blodmask?

Lillyrod
2016-04-17 16:55
#43

Ja det gör den.

[nevamisse]
2016-04-20 00:00
#44

Någon som handlat fisk eller växter i Göteborg det senaste? Har ni klarat er eller inte?

MariaK1977
2016-07-20 21:30
#45

Hur går det med blodmasken? Är den borta från affärerna nu? Skulle ni rekommendera fiskköp eller tycker ni att man borde vänta ännu längre?

Lillyrod
2016-07-20 21:45
#46

Jag har inte hört något om masken på ett tag. Det verkar inte som om någon här har fått något angrepp på sistone. Jag är inte medlem i några fiskgrupper på fb så om det diskuteras där vet jag inte.

mimåne
2016-07-20 21:59
#47

Här uppe i norrbotten har butikerna fortfarande problem och därmed även lokala akvarister.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
2016-07-20 22:03
#48

Usch vad tråkigt!

Annons:
mimåne
2016-07-20 22:12
#49

Det är det verkligen. Vågar inte tänka på hur många det är som drabbats av det när de köpt nya fiskar.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MariaK1977
2016-07-21 12:27
#50

Usch då! Då kanske det är bäst att vänta lite till. Vi bor ju i Västerbotten.

mimåne
2016-07-21 19:15
#51

Ja jag köper ännu inte några nya fiskar p.g.a de problem som finns här. Vill inte riskera något så väntar tills jag vet att det är mer än säkert.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

coffeeaddicted
2016-07-25 21:28
#52

Finns fortfarande problem hos grossisterna. En butik i Västernorrland fick hem en laddning med redan långt gånget infekterade fiskar så sent som här i veckan!

[Jens]
2016-07-25 23:25
#53

Ja jag avvaktar med inköp av nya fiskar. Vill inte riskera något .

mimåne
2016-07-26 09:59
#54

Ursch 😕

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Vemsan
2016-07-29 06:58
#55

Vi har bytt leverantör och har ej problem längre då en kund fick ta över de sjuka fiskarna mot att behandla de 👍 Så de sjuka fiskarna fick ett bra hem och vi kan starta om akvariumen.

Hälsningar Vemsan

Annons:
[Jens]
2016-07-29 08:59
#56

#55 … och vilka är vi ?

mimåne
2016-07-29 21:43
#57

Djurbutiken, Vemsan jobbar på en djurbutik Jens =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
2016-07-29 21:48
#58

Vilken djurbutik? Heter det Djurbutiken i värmland eller vad?

mimåne
2016-07-30 20:19
#59

Ingen aning🙂 Tycker det är bra Vemsan att ni verkligen tar det på allvar och startar om alla akvarium. Även att ni bytt leverantör. Starkt jobbat och kunderna kan vara glada över att ha tillgång till er djurbutik.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ChristineF
2016-08-25 19:54
#60

Hittade denna tråd av en slump och såg att den var rätt färsk, någon som vet hur läget är nu?

mimåne
2016-08-25 20:27
#61

Bra frågan ChristineF. Som vi pratade om tidigare så verkar det ha blivit bättre på sina håll i landet men jag kan tyvärr inte svara på hur det är ställt med blodmasken i butikerna idag. Det tar lång tid att behandla masken och innan man kan säga att sjukdomen är botad. Det var bara en månad sedan vi i den här tråden hörde talas om att masken setts till i butiker, så även om den började behandlas precis i den stunden så skulle jag inte säga att det är säkert ännu. Efter en behandling måste man vänta och se ifall att några ägg från masken har klarat sig och kläcks. I så fall behöver man behandla igen o.s.v.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ChristineF
2016-08-25 20:43
#62

#61 Tack för snabbt svar! Usch obehagligt… Ska prata med min vän som jobbar i butiken jag handlar i om hon hört något.

Annons:
[Jens]
2016-08-26 06:12
#63

Ja det är verkligen bra att prata med dem i sin butik ordentligt och få veta om de är medveten om blodmasken. Jag berättade tidigt om detta och de frågar i sin tur sin grossist om läget m.m. så de säger att de inte har något i sina akvarium men kan förstås inte säga till hundra procent. De sa även att den grossist som hade drabbats hårdast av blodmasken är den grossist som de inte handlar ifrån och att den de handlar ifrån inte har haft problem med blodmask.

Nu är det så att jag har köpt 6 st räkor ifrån dem så jag hoppas att jag klarar mig ifrån detta elände.

ChristineF
2016-08-26 19:12
#64

#63 Frågade och de hade inte hört något från sin grossist och inte sett några symtom på fiskarna. Någon som vet namnet på grossist som haft problem, eller kanske inte får sägas? Fick namnet på affärens grossist nämligen, affären är mycket ärliga, så man får hoppas grossisten också är det.
Ok, hoppas du klarar dig! Låter inte kul alls.

Upp till toppen
Annons: