Annons:
Etiketttetror
Läst 2976 ggr
Fruktzallad
3/25/16, 8:06 PM

Ryckiga lite stillastående fiskar

Jag fick ta över 12 Kardinaltetra och 2 av dem beter sig lite konstigt och utmärker sig från gruppen.  De simmar mindre än de andra och står ofta lite i ett hörn eller bakom en dekoration och liksom flämtar. De andra simmar och andas utan att man ser att de andas men dessa två andas synligt, stort och rycker även i kroppen lite grann. Det ser ut som om fisken får en svag elektrisk stöt när den andas.
 Jag postar en kort film på 15 sekunder här så ni kan kolla ----> Klick!

Är detta normalt beteende hos fisk? De kanske bara är trötta(re), vilar mer?
Det är speciellt en av dessa två som nästan alltid står bakom en dekoration och andas så där ryckigt. Jag har 25 grader i vattnet och de andra simmar runt och verkar må bra.

Annons:
Lillyrod
3/25/16, 8:14 PM
#1

Det där är normalt. De står ofta så när de vilar. Mina Smycketetra gör precis likadant : )

Fruktzallad
3/25/16, 8:30 PM
#2

Å vad skönt att höra. Då har jag bara två latmaskar som gillar att vila mycket då. De vilar mer än de simmar. 😃
Kan du kolla på detta klippet på min ensamma Guppy också. Den verkar må bra men den ser ut att vara sned.  Ser den normal ut?
Den är liksom krokig!  ----> Klick!  (på slutet står den still så man ser)

Lillyrod
3/25/16, 8:32 PM
#3

Ja den har en krökt ryggrad. Så länge den inte far illa av det så gör det inget. Du ska däremot inte skaffa en hona till den så det blir fler med det felet.

Fruktzallad
3/25/16, 8:40 PM
#4

Är det en kille! Vad skoj. Hur kommer det sig att de får krökt ryggrad?

 Men jag tror bara jag har platys i akvariet och kardinaler. Det är om nåt av de små-små ynglen är en guppyhona. När ser jag det? Jag kan tyvärr inte skilja dem åt. Alla är mest kropp med ögon. Måste de inte vara stora för att kunna få ungar?

Lillyrod
3/25/16, 8:58 PM
#5

Jo de måste växa på sig lite innan det kan bli fler yngel. Det tar några månader innan man ser kön på dem. 

Det är lätt att se skillnad på könen när det gäller levandefödare. Hanen har ett gonopodium. En avlång fena under magen. Honans fena på samma ställe är rundad. 

https://www.google.se/search?q=skillnad+k%C3%B6n+guppy&espv=2&biw=1680&bih=949&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjJ8O_0ztzLAhUljnIKHRxECOYQ_AUIBigB&dpr=1#imgrc=Yee00On9nOOhKM%3A

Fruktzallad
3/26/16, 5:34 PM
#6

Nu har fisken på filmen dött. :-( I morse när lampan tändes så räknade jag in dem och en fattades. När jag lyfte lite på en sten så hittade jag den bakom en sten rakt ner där hen stått och ryckt och kippat efter andan. Fisken låg på gruset och jag var förvånad att den inte låg och flöt vid utan utan var på botten!

Nu är hönsmamman i mig superorolig att det är något fel i akvariet! Jag får ju inte mina tester förrän nästa vecka på posten och det är först i morgon jag ska byta vatten. Hjälper det att byta vatten om det är något fel?

Annons:
Lillyrod
3/26/16, 5:43 PM
#7

Den kanske var gammal och flytten var för stressig för den. Det är svårt att veta. Jag tyckte inte den såg onormal ut på filmen. 

Om det skulle vara något fel så beror det ju på vad som är fel om det hjälper att byta vatten men känner du för att göra det så skadar det ju inte : )

Det finns inget som säger att man måste byta vatten på exakt samma veckodag. Jag byter fredag, lördag eller söndag i mina.

Fruktzallad
3/26/16, 6:43 PM
#8

Min feber har stigit igen så jag får hålla fast i att byta i morgon på dan när jag är som piggast. Tack för du orkar svara på alla mina frågor. ❤️

Lillyrod
3/26/16, 6:45 PM
#9

Det gör jag så gärna när det är något jag kan svara på : ) Annars finns det andra som rycker in. 

Krya på dig!

Upp till toppen
Annons: