Annons:
Etikettsalt-och-bräckvatten
Läst 2235 ggr
[iFisk]
2016-02-28 17:34

Var ska jag börja med saltvatten - inköp?

Jag hittar inte bra rubriken som ovan står.

Men jag har inte mycket råd med att skaffa allt på gång. 
Jag har tänkt att jag skulle köpa saker till saltvatten småningom, tills det blir fullt av utrustningar som är nödvändigt för saltvatten. 

Jag har några olika tankar;
1. Ytterpump och några filtersmateral.  
2. salt och vattenberedningsmedel
3. Skum
4. etc…

Så undrar jag om man kan lägga salt direkt i akvariet, ytterpump på, medan jag väntar tills nästa lönedag, då köper jag skummer? Eller måste ha all utrustningar först.
Ska jag köpa först akvariet eller sist i ordningarna av inköp?

jag behöver bara samla in olika tips och förbereda mig inför innan jag skulle handla lite. 

Tack för tips, alla är välkomna!

Annons:
Richard_$$
2016-02-28 19:06
#1

Det viktigaste är att du pluggar på ordentligt innan du köper på dig massa grejor. Det är mycket kemi med saltvatten och då är det bra att veta vad man gör. Om jag var du skulle jag köpa akvarium först, så att du kan tänka dig in i vilken utrustning som passar till just ditt akvarium. Jag tycker det vore bra om du köper all utrustning, salt och vattentester innan du börjar fylla akvariet. Skummaren ska väl (vad jag vet) vara på från dess att du fyller upp akvariet med salt och vatten. Det går bra att blanda salt i akvariet, men bara nu till uppstarten då det inte är något levande i karet. Det finns lite olika filtermaterial, jag kör med ett vanligt svart filter som jag gör rent då och då. Om man har skummare och bra pumpar så behövs det oftast inte så mycket mer. Fosfatremover och aktivt kol kan vara bra att ha. Vad har du tänkt dig för storlek på karet? Ska du köpa nytt eller begagnat?

[iFisk]
2016-02-28 21:16
#2

Ja jag har läst några tyska böcker och t.o.m. suttit i bibblan o läst, men jag frågar om vilka ordningar av inköp.  (jag kan bra tyska, så föredrar mig till tyska böcker)
Levande sten och fiskar är sist längst ner i listorna. Bestämt. Alla och allt pratas eller skrivs om att komma igång med ALL utrustningar som man har redan hemma. Så därför jag undrade om. Jag gör det lite tvärtom, att köpa en sak och en, småningom. Det tar ungefär 3-4 månader tills all utrustningar är på platsen. Jag behöver bara en ordentlig inköpslista som minst nödvändighet, inte för mkt.

Ungefär 100 cm längd eller en kub. Jag älskar högt akvarieglas, typ 60-70 cm hög, inte 40 eller 50 cm Jag vill köpa ett nytt, måste specialbeställt dock. Jag har letat efter ett "högt" akvarium. Akvariet ska stå här var jag brukar sitta framför urgamla stationärdatorn här, som nu, och det är lilla arbetsbordet, ska kastas bort, och det är tomt och ingenting… Sådärför jag ville skaffa ett saltvattenakvarium hit. 

Jag var på zoobutiken igår, och jag upplevde lite si och så, för säljaren ville sälja för mkt än vad det behövs egentligen, så tappade jag lite förtroende. Jag vet väl ganska hur man starta upp, ja, men inte om vilka utrustningar, och vad som krävs. 

jag vet inte om jag ska välja: 
Sump under akvariet, eller ett i två, hur man säger det på svenska; typ filtersystem i bakgrunden av akvariet.

Ska jag skaffa först akvarium eller senare, efter jag har skaffat utrustningarna?

[iFisk]
2016-02-28 21:35
#3

https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=927

Det ser ungerfärligt ut som jag vill ha. Men fastän jag har tänkt att bygga upp med trämaterial från golvet till taken som en lilla avdelning.

Draken
2016-02-29 14:03
#4

Börja med akvariumet, sumpen, salt och beredningsmedel.

Jag rekomenderar en extern sump, det är bättre (tycker jag) än en inbyggd sump.Dels så tar den ganska mycket plats från akvariumet, och dels är det bra mycket bökigare att komma åt grejerna i en inbyggd sump.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[iFisk]
2016-03-07 10:38
#5

Tack. Rovfisk.

Alltså först en bänk som jag ska bygga upp. 
Jag ska beställa ett måttbeställt akvarium i Polen.  max 2000 kr 
Sumpen ska skaffas sen.

Men pumpar?

Draken
2016-03-08 11:48
#6

Reurpump och cirkulationspump måst du ha. Jag har n cirkulationspump som tar 1500 liter och två cirkulationspumpar  i mitt 450 liters. Har också UV-c i sumpen som filtrerar ut parasiter sedan jag fick vita prick.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[iFisk]
2016-03-08 21:39
#7

Det är ju tokigt dyrt med UV-c filter kostar typ 3000 kr men jag undrar om det funkar om det blir ytterpumpen och UV , med koraller som filtermaterial.
SunSun, kostar typ 1000 kr. ca 2000 L/h

Ja klart att jag ska skaffa cirkulationspumpar också.  R/O.. skummare. ja…

Draken
2016-03-09 10:43
#8

Nu förstår jag inte vad du menar:

Ytterfilter med koraller som filtermaterial ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: