Annons:
Etikettsalt-och-bräckvatten
Läst 2855 ggr
Kickan90
2016-02-07 13:25

Saltakvarie

Vad är det för salt man har till ett salt akvarium? Vad är det man behöver för att starta upp ett?

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Annons:
mizzm
2016-02-07 13:33
#1

Det är ett speciellt salt du hittar i din djuraffär som är speciellt anpassat för just saltvatten. Du behöver pumpar, en bra skummare levande sand och levande sten (förutsatt att du vill ha koraller så småningom) Ska du bara ha fish - only funkar det med icke levande sand och död sten. Hur stort kar har du?

mizzm
2016-02-07 13:34
#2

Du behöver också en bra salt mätare så du kan mäta salthalten i karet. Finns både i djuraffär och på nätet : )

mimåne
2016-02-07 14:15
#3

Här får vi nog invänta vår Medarbetare Rovfisk, som själv håller på med saltvatten. Det enda jag vet att man behöver till saltvatten är mycket pengar.. 😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
2016-02-07 15:43
#4

Skall man starta upp ett saltvattenskar, så måste du införskaffa all teknik först , om du inte lyckas hitta ett begagnat komplett till försäljning. Men du får räkna med att det kommer att kosta lite, varken tekniken eller fiskar /koraller är billigt.

Saltet jag använder (och relomenderar) är Red sea koral pro salt. Det innehåller mycket vitaminer och mineraler som korallerna behöver.

För tt kunna starta upp ett saltvattensakvarium behöver du, som sagt en del saker (och lite pengar;)) :

Burkar: Akvarium och sump. Beroende på vilken storlek på akvarium du vill ha så bör du ha en sump, som fungerar som ett ytterfilter nästan. Mitt akvarium på 450 liter, har en sump på 280 liter.

Teknik: Skummare, cirkulationspump, returpump, avrinningsbox, pvc-rör för att koppla ihop pumparna (både retur och cirkulation) med skummaren, avrinningsboxen och utblåset.

Sten och sand: Jag använder korallsand ( 4-5 mm) som bottensubstrat, jag tycker den är bäst. Man kan även ha levande sand om man skulle vilja det, men den är betydligt dyrare och bra mycket svårare att få tag på (åtmionstone här uppe i norr).

Sten finns både levande och död. Stenen är dyr pr. kg. den döda är något billigare dock Jag rekomenderar (som jag gjorde) att man köper mestadels död sten och bara någon enstaka levande. Förr eller senare så kryper  djuren som finns i den levande över till den döda stenen, och då blir även den levande. Detta är ett billigare alternativ än om man bara skall köpa levande sten.

Belysning : Man kan ha både lysrörsbelysning och ledbelysning till saltvattensakvarium. Men vill man ha korallerna att trivas och må bäst, så rekomenderar jag dimbar ledbelysning. Jag har lysrörsramp på mitt stora från början, men korallerna trivdes inte riktigt bra (har mestadels mjukkoraller) men när jag bytte till led, så blev det explosionsartat tillväxt på korallerna :)

Du bör även införskaffa en refraktometer för att mäta salthalten i akvariumet. Saltbalansen är mycket viktig om du vill ha , framföallt koraller,men även vissa fiskar.

Tror jag fick med mig allt nu, men fråga på om det är något mer ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Richard_$$
2016-02-07 16:03
#5

Du bör läsa på riktigt ordentligt och fundera på om du är beredd att lägga ner alla pengar ett saltkar kostar. Der finns väldigt mycket att läsa angående kemi i akvariet, det är viktigt att ha koll på innan man slår till. Saltvattensguiden.se är ett bra forum, massa med information. Du kan börja med att läsa under fliken som heter "Nybörjarhörnan". Där ställs det alla möjliga slags frågor. Sen måste du fundera på om du vill ha ett Plug and Play, det vill säga ett akvarium där den viktigaste utrustningen följer med, eller om du vill köpa akvariet för sig och sen köpa på dig den teknik du vill ha. Det går också att beställa akvarium från glasmästare om man känner för det. Det som Rovfisk inte nämnde är vattentester och doppvärmare (doppvärmare kanske är en självklarhet). Det är viktigt att testa vattnet när man startar upp akvariumet. Vattentester som är bra att ha är nitrit, nitrat, pH, KH och ammonium. Sen finns det fler som man kan köpa till senare om man vill det. Det kan också vara bra med osmos. Osmos tar bort partiklar ur kranvattnet, som tex gör så att det inte blir lika mycket alger. En osmolator kan också vara bra, den fyller på vatten allt eftersom det dunstar. Då kan man ha en hink med osmos-vatten i skåpet under akvariet. Glöm inte tålamod. Det är nog det viktigaste inom denna hobby. Hoppas våra svar hjälper dig något! :)

Kickan90
2016-02-07 17:19
#6

Tack för era svar men då får jag nog avvakta lite :P
Låter som ett stort projekt och att man behöver lite större kar.
Hade isåfall tänkt ett mindre kar på ca 60L.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Annons:
Richard_$$
2016-02-07 19:34
#7

Plug and play finns inte i så litet som 60l tror jag. Det finns ett akvarium som heter Aqua Medic Blenny som är på 80l. Sen är det enklare att hålla balansen i ett större kar än i ett litet. :)

Kickan90
2016-02-07 20:23
#8

Men jag kan ju ta ett vanligt akvarium som jag redan har hemma fast att de har varit sötvattens kar. Tänkte nämligen ta det isåfall ;) sötvattens akvarium har jag haft en hel del men gillar mer saltvattens akvarium men aldrig haft det.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Richard_$$
2016-02-07 20:41
#9

Ja det kan du absolut göra, men frågan är vad du ska ha i det? 🤔

Du kan väl ha 2 clownfiskar kanske men inte så jätte mycket mer gissar jag på… Sen måste det finnas utrustning som är dimensionerad för den storleken på kar.

Draken
2016-02-08 07:28
#10

Doppvämare och vattentester såg jag som en självklarhet, det har man ju även hemma till sötvattensakvarium ;) Osmos hade jag däremot glömt att nämna, bra att du var uppmärksam på det Richard :)

Man kan även köpa destillerat vatten, men då blir det betydligt dyrare i längden ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[iFisk]
2016-02-08 10:26
#11

Man kan köpa ett par saker varje månader (kringutrustningar till saltakvariet) o sen skaffa akvarium tills det blir fulladdat med saker kan man köra på! Ur ekonomisk vinkel. Om man har starkt mål mot det då funkar det bra! 
En polare till mig gjorde det som han har typ 800 liter, ett avdelat rum. Det blir mellan vardagsrummet och köket. Han gjorde så här det det i 6-7 månader.  För han  inte ville betala med kreditlån och så.  

 TÅÅÅLMODIGHET som gäller.

Upp till toppen
Annons: