Annons:
Etikettartbeskrivningar-månadensfisk-artiklar
Läst 7879 ggr
[raichu]
2016-02-03 22:12

Honungsgurami

Handelsnamn: Honungsgurami
Latinskt namn: Trichogaster chuna

Söt/bräck: Sötvatten
pH: 6,0-7,5
Temperatur: 24-28°C
Akvariestorlek: 50l
Storlek: 4-5 cm
Ursprungsland: Nordöstra Indien och Assam i Bangladesh

Övrigt: Detta är en förtjusande liten Gurami som jag har haft äran att ha några gånger under min akvariestik.

När hanen väljer att bygga bo så blir han löjligt aggressiv mot praktiskt taget allt i akvariet vilket innebär att man inte vill ha dem i lek i sitt sällskapsakvarium. Utöver under bobyggandet så det oftast honorna som styr och ställer, de är oftast även starkare än hanarna.

En fullt utfärgad bobyggande hane är en fröjd för ögat, inte nog med att han blir aggressiv, han blir även väldigt vacker enligt mig i alla fall.

Precis som med övriga labyrintfiskar så rekommenderar jag att man håller de i en mindre grupp på 4-5 i ett akvarium på minst 80l, även om det går att hålla enbart en hona och en hane ihop.

Vad gäller sjukdomar och och vattenkvalitet så är den tåligare än Dvärg guramin men inte överdrivet, bäst är om man har ett väl inkört akvarium innan man introducerar den.

Lite vegetabilisk kost kan vara bra att komplettera kosten med, utöver det så äter den allt som är ätbart i akvariet.

Det finns en avelsform av honungen som kallas för Rubingurami, man ska dock vara lite försiktigt med att köpa Rubinguramier då även Läppguramin har en helröd variant som kallas för Rubingurami. Detta innebär att man bör vara väldigt säker på vilken Rubingurami man får med sig hem. Det finns även en avelsform som kallas Sunset.

Annons:
Upp till toppen
Annons: