Annons:
Etikettot-offtopic-och-lekar
Läst 2098 ggr
osclip
2016-01-27 21:04

akvarieastik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oscars akvarie!

Annons:
[raichu]
2016-01-27 21:14
#1

Hur många liter är det akvariet på? 🤔

Känns som för litet för både Svärdbärare och regnbågshaj nämligen. 😎

Vad har du för fisk i akvariet? 😎

osclip
2016-01-28 18:55
#2

Det är på 54 liter i det. I akvariumet har jag Honungsgurami 2st, Svärdbärare 2st, renbågshajar 2st, fjärillsciklider 2st, Neontetra 5st och en Kampfisk.

ElinvBorg
2016-01-28 19:13
#3

Bättre att ha fler av få sorter än tvärt om och som Raichu skriver så är karet för litet för både dina Svärdbärare och framförallt regnbågshajarna som i alla fall vill ha 200 liter. Dina neontetror vill också minst vara dubbelt så många

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[raichu]
2016-01-28 23:09
#4

Honunggurami ock Kampfisk är inte alltid en så jättelyckad kombo då de är så nära släkt, båda är territoriella (främst mot andra av samma art) och där är det kampisen som kommer att göra livet surt för dina honungsguramier med all sannolikhet. 😎

Svärdbärararna och regnbågshajarna vill ha större, Svärdbärare ska ha åtminstone 140l och för att hålla en ensam regnbågshaj behöver du minst 200l, ska du ha fler så ska det vara på minst 350-400l. Regnågshajar är aggressiva både mot andra fiskar och framförallt mot varandra. 😎

Vidare så är Kampfisk och Fjärilsciklid inte heller alltid en så lyckad kombo då båda är territoriella och tillräckligt nära släkt för att lätt hamna i bråk med varandra. 😎

Säger inte det här till dig för att vara elak mot dig utan för att jag bryr mig om fiskarnas bästa, hoppas att du förstår det. 🙂

[Jens]
2016-01-29 05:52
#5

osclip, det är många som har hamnat i din situation här på akvariefisk och det är bara att göra om och göra rätt för sig 🙂 Du vill ju också att fiskarna ska trivas och jag misstänker att du har litat på akvarieförsäljaren som de flesta har gjort vilket är tråkigt men det är sådant som händer och man kan göra rätt för sig i efterhand.

Har du köpt fiskarna alldeles nyligen, inom en vecka eller två tillbaks så finns det möjlighet att lämna tillbaka dem men har det gått längre tid så är det tveksamt men om de inte vill ge pengarna tillbaka så kan man ändå lämna dem till butiken med förklaring att de inte passar i ditt akvarium. 

Hoppas det går bra och att du får rätt sorts fisk i rätt storlek och inredning av akvarium.

osclip
2016-01-29 09:13
#6

Jag har haft dom i 3-4 månader ungefär. Men min Kampfisk är väldigt snäll tror jag jag har även haft den med Guppy det gick väldigt bra😃

Annons:
72mm
2016-01-29 12:03
#7

#4 Vilken ände skulle du börja nysta i om det var du? Låter som om det är kampisen som skulle kunna ställa till det mest? Samt att hajarna bör hitta nya hem innan de blir för stora?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[raichu]
2016-01-29 15:43
#8

#7 Beror helt på vilka fiskar TS vill ha, jag skulle oavsett göra mig av med hajarna och svärdbärarna då de ju inte har i karet att göra.

Även mellan guramierna och fjärilarna kan det bli problem, samma sak där som med Gurami + kampis och kampis + fjäril. De är tillräckligt nära släkt och båda är territoriella, alla är inte lika men säg att honunggurami hanen vill bygga bo så kommer han att bli ordentligt aggro mot allt och då kommer han att hamna på hant med både fjärilar och kampis. 🤔

Sedan så är ju inte allt hugget i sten, finns ganska lite som säger gör du såhär kommer det här att hända. Däremot så kan man säga, gör du så här så finns det en sannolikhet att det här händer. 😎

Upp till toppen
Annons: