Annons:
Etikettartbeskrivningar-månadensfisk-artiklar
Läst 14669 ggr
[raichu]
2016-01-24 17:08

Dvärggurami

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Handelsnamn: Dvärg Gurami
Latinskt namn: Trichogaster lalius

Söt/bräck: Sötvatten
pH: 6,0-7,5
Temperatur: 23-28°C
Akvariestorlek: 60l
Storlek: 5 cm
Ursprungsland: Indien, Pakistan och Bangladesh

Övrigt: Dvärg guramin är en art som jag haft att göra med en hel del.

Den är ofta väldigt snäll mot andra fiskar och är en av de guramier som kan funka att hålla enbart en hane och en hona av, för att lyckas så bra som möjligt med det så rekommenderar jag mycket växter så att den svagare (troligtvis honan) kan komma undan.

Jag rekommenderar däremot att man håller en mindre grupp på 4-5 individer i ett lite större akvarium på minst 100l.

Ett skumbo

Som med alla labyrinter så vill man inte ha en lek i sällskaps akvariet då hanen blir väldigt aggressiv mot allt. Arten är skumbobyggare.

Den är ofta rätt känslig mot dålig vatten kvalitet och sjukdomar, men är i övrigt en väldigt lätt fisk som äter allt möjligt som den blir serverad.

Har du problem med trådalger så är det här en utmärkt fisk, de är nämligen väldigt glada i trådalger.

Jag rekommenderar att man ger en del vegetabilisk kost för att de ska må lite bättre.

Den förekommer även i tre olika framavlade färgvarianter, en där hanen är så gott som helt röd, en där hanen är blå med röda sträck och en som är helblå. Hos den helblå är även honan blå. Fiskarna på översta bilden visar den vanligaste teckningen med hane till vänster och hona till höger.

En annan färgvariant på dvärggurami

Annons:
[Angelica Od]
2016-09-17 15:32
#1

Går det att ha två honor utan hane eller kan dom bli aggressiva då?

Fruktzallad
2016-09-19 17:35
#2

Jag vill ha Gurami i framtiden men inte för avel. Vad ska jag satsa på då?

ElinvBorg
2016-09-19 17:46
#3

Fruktzallad, gör en ny tråd så kommer du få bättre svar :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Viggzter
2017-05-17 12:06
#4

Om hanen har börjat förbereda ett skumbo och är i "lek" hur kan kan göra för att förhindra detta. känns som om dom andra fiskarna blir stressade, något tips?

Det står att man inte vill ha lek men hur motverkar man det? eller är det försent ?

Cecilia.S
2017-05-17 12:34
#5

Ha en bra ytcirkulation, så kommer hanen inte kunna bygga ett skumbo :-) #4

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Viggzter
2017-05-17 13:27
#6

ska öka flödet på det lilla innerfiltret, tack! Kommer han sluta leka då eller hur fungerar beteendet?

Annons:
Hogstedt
2017-05-17 13:30
#7

#6 Han bygger inget skumbo, som #5 sa. Och boet behövs för att de ska börja leka.

Viggzter
2017-05-17 13:55
#8

Ökade flödet precis, alla verkade uppskatta lite mer strömt vatten än den leksugna:) tack!

Upp till toppen
Annons: