Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 5088 ggr
LalaDash
2016-01-16 12:33

Val av botia

Hejhej!

Ny här på sidan och har funderat ett tag på att skaffa akvarium.
Har läst på en massa (det snurrar fortfarande lite i skallen efter all info) och dels fått tips från vän som haft akvarium m.m. och jag har kommit fram till att ett sällskapsakvarium på 125 liter skulle nog passa mig (inget satt i sten än dock men vill inte gå över 180 liter).
Har fortfarande en del att läsa på men jag tänkte att jag i alla fall skulle bestämma mig för typ av startfisk.

Jag har hittat både Pakistan Botia (Botia lohachata/YoYo-botia, Polkadot botia (Botia kubotai/kwai-botia) och Dvärgbotia (Yasuhikotakia sidthimunki/Shackbrädesbotia)((dvärgbotian ska i övrigt vara väldigt svår att få tag på??))  i butiker runt där jag bor.
Och som ni kanske redan misstänkt har jag blivit väldigt förtjust i just botian, problemet är att ju mer jag läser/hör om dessa tre typer av botia ju mer förvirrad blir jag. 

Pakistan botia var den första fisken jag blev förtjust i men blev sen (efter att ha läst en del) osäker på om den skulle få plats i mitt tänkta akvarium (tänkte ha ett stim på i alla fall  5-6 och vill inte att dom ska trängas) samt att den tydligen blir mer aggressiv ju mindre akvarium man har??
Jag börja sen kolla på Dvärgbotia och var i en affär och fråga om just den, jag fick som svar att den inte alls var att rekommendera för ett sällskapsakvarium (trots att jag läst motsatsen) och blev i stället rekommenderad Polka dot botian. 
Den skulle tydligen bli mindre än pakistan botia också vilket jag tyckte lät bra, men när jag läste om Polkadotbotian på nätet så får jag helt olika resultat på hur stor den faktiskt blir, en del säger 10 cm och en del säger 20 cm. 

Så nu undrar jag om det är någon som har några av dess tre olika botias och som skulle vilja dela med sig av erfarenhet/info om dessa. 
Bl.a. om hur stora dom blir,  hur dom beter sig bland andra fiskar, hur stort akvarium ni har dom i och hur många ni har tillsammans. 

All info jag kan få är tacksamt :D

Jag hoppas att jag gör rätt som postar detta inlägg i nybörjarhörnan, var lite osäker på vart inlägget skulle gå :/

Annons:
LalaDash
2016-01-16 19:22
#1

Ingen :( ??

Lillyrod
2016-01-16 19:46
#2

Det är tydligen ingen som varit inne här som är bra på botia. Själv har jag aldrig haft någon så jag vet i stort sett ingenting om dem.

Håll ut lite så dyker det upp någon ; )

Richard_$$
2016-01-16 20:19
#3

Jag har pakistanbotia. Från början hade jag ett gäng på 5st tror jag, men nu är det tyvärr bara tre kvar. Dem blir inte särskilt stora, mina kan väl kanske vara runt 5 cm. Jag har dem i ett akvarium på 240 liter med massa andra vanliga fiskar, till exempel Neontetra, Guppy och Ancistrus. Dem är inte alls aggressiva (inte mina iallafall), snarare tvärtom, mina är ganska skygga. Men det beror väl kanske på vilket sällskap dem har. Har inte riktigt koll på hur stort akvarium dem måste ha, men nog ska det väl funka med ett gäng i 125 liter! :)

[Jens]
2016-01-16 20:28
#4

Ett gäng på 5-6 st i ett 125 L akvarium är inga problem. De är väldigt charmiga och det är som sagt stimfisk så de bör vara ett gäng för att de ska känna sig trygga med sig själva.

LalaDash
2016-01-16 21:04
#5

#3 bara 5 cm? hur länge har du haft dom? För jag har läst att dom kan bli ca 10-12 cm.
Men som sagt tycker det är svårt att hitta någon vettig information om dessa botior eller så kanske jag bara letar dåligt :/

LalaDash
2016-01-16 21:06
#6

#4 är det pakistan botia du menar då?

Annons:
[Jens]
2016-01-16 21:09
#7

Ja, det är pakistanbotia jag pratar om. =) Det man bör tänka på är att de gillar att gömma sig också så rötter och grottor gjorda av sten passar dem och inte minst sand som bottensubstrat.

[Jens]
2016-01-16 21:10
#8

Köp så stort akvarium som du kan för ju större du har desto bättre får fiskarna. Du kommer inte ångra dig. Sedan ska du inte köra på pakistan i början utan börja med någon fisk som lever i mittennivån i akvariet.

mimåne
2016-01-16 21:28
#9

Jag såg ditt inlägg tidigare ikväll och hade tänkt svara dig, men sen fick jag förhinder och åkte bort en sväng. Så du ska veta att du är inte bortglömd 🙂

Först och främst så vill jag hälsa dig varmt välkommen till sajten, så kul att du har hittat hit!

Botior är väldigt trevliga fiskar, jag förstår att du har fastnat för dem. Jag har själv haft någon botia, senast var det botia histrionica. Släktet är generellt inte ett gäng aggressiva fiskar men jag kan förstå om de får den benämningen. De är nämligen väldigt pigga, som små racerbilar skulle man kunna jämföra dem. Nästan lite burdusa i sitt sätt då de ska vara överallt, hit och dit på en och samma gång. De räds inte en krock eller två med en annan fisk för att komma dit de vill, som oftast är till maten. Jag kan absolut se det tolkas som en aggressiv fisk då den bufflar sig fram men det är den i regel inte. Den tar bara för sig skulle jag vilja säga :)

P.g.a att de tar för sig så mycket så ska inte hålla dem med allt för försiktiga fiskar för de lär inte hinna få mycket mat tillsammans med botior

Jag skulle säga att du kan välja vilken som helst av de tre arterna som du funderar på🙂

Här kommer en bild på bptia histrionica.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

LalaDash
2016-01-16 21:35
#10

#7 Okej, tack så mycket för tipset jag ska försöka fixa mycket gömställen det kan säkert vara till glädje för annan fisk jag skaffar med :D
och jo sand verkar vara ett av dom bättre alternativen för botten, Julas sand verkar vara väldigt populär på den här sidan så det är nog den det kommer bli ;)

#8 Okej, kanske ska satsa på ett 180 liters då, hoppas bara golvet klarar det :/ och är pakistan en sån dålig fisk att börja med? För det var dom jag tänkt bygga mitt kar kring, men det kanske inte är en bra idé om dom är svår att starta med?
 Vilken fisk skulle du då rekommendera, finns det nån tråd där man kan kolla bra start fisk?

LalaDash
2016-01-16 22:07
#11

#9 tack så mycket för välkomnandet och för informationen :D
Det är roligt att få vet lite mer om deras beteende och skönt att vet att dom inte alls verkar aggressiva utan dom bara är små racerbilar XD och jag ska tänka på att sätta dom med fiskar som klara av dom. 

Brukar botiorna vara glupska oavsett vilken tid på dygnet det är? För jag tänker att vissa av dom är nattaktiva men det kanske inte spelar någon roll när det är mat i närheten?

Och väldigt söta botior du har på bilden :D

mimåne
2016-01-17 12:26
#12

Det är bara roligt att hjälpa till med de erfarenheter och upplevelser man har =)

Jag upplever att botiorna är glupska oavsett tid på dygnet. Visst vilar de på natten också som andra fiskar man släpper du ner en bit mat åt dem så är de igång direkt. Många arter har också ett väldigt speciellt ljud för sig när de äter. De knackar och knäpper. Detta upplevde jag med mina histrionica. Det var väldigt intressant när man plötsligt kunde höra att det började knäppa i akvariet trots att man inte hade gett dem någon mat. Då hade de helt enkelt hittat åt något mumsigt på egen hand =)

En annan sak jag kommer tänka på när vi pratar om matning är att botior äter snäckor. Så köp ingen snäcka av den orsaken att de ska bli en invånare i akvariet.. =) Det är ganska praktiskt att de äter snäckor. När man köper akvarieväxter är det väldigt vanligt att man får med vad vi brukar kalla för skräpsnäckor, oönskade snäckor och deras ägg. Botiorna är snabbt framme och visiterar nya växter och hittar de några snäckor eller ägg på dem så lär du höra det, "knack knack knäpp knäpp"  =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

LalaDash
2016-01-19 12:29
#13

Jo, jag har hört det där om att dom äter snäckor, vilket gjorde mig lite ledsen då min kompis hade rekommenderat några väldigt fina snäckor man kunde ha i akvariet, men det är inte en deal breaker :D
Jag skulle dock vilja ha räkor och där verkar det vara olika åsikter om botior igen, en del säger att det går utmärkt med räkor + botia en del säger tvärtom. Har du någon personlig erfarenhet av att ha botior och räkor i samma kar?

Annons:
mimåne
2016-01-20 11:09
#14

Jag skulle inte stoppa ner några räkor i samma akvarium som botior, tyvärr. Det blir ett starkt avrådande från min sida där.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fässberg
2016-01-21 23:10
#15

Mina histrionica går med amano räkor, funkar fint. Dock är ju amano räkan lite större

Lady2016
2019-06-17 19:01
#16

Tar pakistaner även yngel? Förutom snäckorna?
Räkorna lär väl de glufsa i sig?

Lillyrod
2019-06-17 19:08
#17

Tråden är över 3 år gammal. Starta en ny istället : )

Draken
2019-06-18 12:58
#18

#16 Som ovanstående skriver, tråden är gammal.

Låser även denna tråd.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: