Annons:
Etikettartbeskrivningar-månadensfisk-artiklar
Läst 7387 ggr
mimåne
1/13/16, 9:30 PM

Kongotetra

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Handelsnamn: Kongotetra
Latinskt namn: Phenacogrammus interruptus

Söt/bräck: Sötvatten
pH: 6,0-7,5
Temperatur: 23-27°C
Akvariestorlek: 160L
Storlek: 8 cm
Ursprungsland: Afrika

Övrigt: En fredlig, mycket vacker tetra som passar bra att hålla i sällskapsakvariet. Den är en stimfisk och behöver hållas i ett stim om minst 10st. Den behöver också relativt stort akvarium då den är mycket livlig av sig. 160L är i minsta laget.

Arten är kött och allätare som i naturen livnär sig på olika små ryggradslösa djur men även en del alger. I akvariet accepterar dem de flesta foder så som flingfoder men äter hellre fryst eller levande foder.

Hanarna är större och färggladare är honorna. De har också större och mer utdragna fenor. Arten är en romspridare som lägger rommen bland växter.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Taggeman
1/13/16, 10:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har den här fisken som en favorit.  Snäll mot alla fiskar även dom små rasbororna, kardinalfiskarna m.m.  Hanarna kan spärra upp fenorna  o jaga varandra lite men inga allvarliga slagsmål.
Den kan se lite blek ut i affärerna men får den bara acklimatisera sig i ett akvarium med mörk botten o mycket växter o med bra simutrymme så får dom fin färg. Vill man få mer färg så mata dom med färgfoder.
I ett större akvarium så blir dom nog en 10 cm. Mina köpte jag för 3 år sen tror att dom är ca 4 år nu så det är en fisk som lever länge.

Här en bild på en hona syns på ryggfenan som är mindre.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Upp till toppen
Annons: