Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 7672 ggr
Lilolizeit
1/5/16, 6:24 PM

Inspirations tråd - 54-liters akvarium!

Jag tänkte att vi kunde ägna den här tråden våra 54-liters akvarium.

Det känns som att många startar sin akvarie-hobby med just ett 54-liters och då kan man behöva inspiration, både i bilder och text.

Så här kan vi lägga upp bilder på våra 54-liters kar, kanske berätta vad vi har för invånare och växter. 

Nu vill jag se många bilder, för jag vet att många här på forumet är ägare till ett!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
Lilolizeit
1/5/16, 6:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är mitt 54-liters.
Jag har mörk/svart soil som bottensubstrat. Har även 2 rötter i karet för att dölja "tekniken".

Växterna i mitt akvarium är; flamemoss, sötvattenstång, javaormbunke- narrow leaf, bacopa monnieri - compact, hygrophila corymbosa,
polysperma - rosanervig, staurogyne repens och salvinia natans.

Innvånare är: Kolglödstetror och körsbärsräkor. Finns även någon sandsnäcka, physa och posthorn.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
1/5/16, 6:53 PM
#2

Jag har inget 54L ..😭

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
1/5/16, 6:56 PM
#3

Vad fint du har det Lilo! Verkligen fint och tyvärr så har jag inte ett 54 L akvarium utan ett 63 L akvarium. En liten fråga… har du tänkt att skaffa fler fiskar?

Lilolizeit
1/5/16, 6:59 PM
#4

#3 Tack Jens! :) Jag tänkte bara skaffa fler kolglödstetror - ett stim på ca 15 stycken.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Jens]
1/5/16, 7:01 PM
#5

Vad härligt Lilo !

Lillyrod
1/5/16, 7:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här är mitt 54-liters. 

Invånare är  10 st corydoras hastatus, 4 st otocinclus flexinis, posthorn och sandsnäckor.

Julas blästersand på botten.

Fiskarna trivs väldigt bra ihop. De simmar, sover och äter tillsammans.

Växter: peacock mossa, vattenspikblad, gälört, cryptocoryne wendtii brown, starogyne repens, Heteranthera zosterifolia, Lindernia rotundifolia, Hygrophila corymbosa mini, sötvattenstång och Alternanthera reineckiimini

Annons:
surikatflicka
1/5/16, 8:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

i karet finns: Fyra otocinclus (vet inte exakt vilken art av otocinclus) Tre svärdsplantor Vatten lobelia Javamossa L. Sessiflora Bacompa caroliana Akvariegräs Två rötter Svart/grå/mörk sand JBL's pump cristalprofi i80 Dopvärmare som följde med startkit Algmagnet Termometer som följde med startkit Vattenberedningsmedel Näringskulor från JBL M. M. Jag planerar att införskaffa: Valliseneria Större stim galaxyrasboras Tio corydoras hastatus Och lite annat smått och gott;) Mitt kar är relativt nystartat, så jag har inte riktigt fått det som jag vill, men jag kämpar på!

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


Lillyrod
1/5/16, 8:52 PM
#8

Surikatflicka man får det aldrig som man vill 😃 Alltid är det något man ändrar på. Det är en bra början du har där.

surikatflicka
1/5/16, 9:00 PM
#9

Tackar, jo, jag gissar att jag kommer fortsätta att gnälla om dethär tills jag dör;) eftersom "större stim" lätt misstolkas förklarar jag, jag vill inte ha massa fiskar som inte får plats. Med större menar jag alltså ca 15 galaxys som är ganska små, så det lär nog gå!

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


mimåne
1/5/16, 11:49 PM
#10

Oroa dig inte surikatflicka, 15 galaxy kommer göra sig så gott där!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

54L
1/6/16, 12:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Hej. Ny här med nyligen uppstartat 54L som jag och sonen sköter. Så vet inte om det är mkt till inspiration men tänkte birda med en bild i alla fall. Har varit igång knappt en månad nu. Vi har guppyyngel (de fem vuxna har tyvärr dött), 10 neontetror, 3 corydoras, 2 ottocinclus, körsbärsräkor och amanoräkor. Växter är bl.a. Anubias, hornsärv, javamossa, javaormbunke, L. Sessiflora, svärdsplantor + någon jag inte minns namnet på. dessutom ett vrak och en döskalle. Lite trångt kanske men har svårt att låta bli att plantera växter :-).

Lillyrod
1/6/16, 7:46 AM
#12

Det ser fint ut. Växterna hjälper dig med att hålla efter algerna som nästan alltid dyker upp en tid efter starten så det är helt rätt satsat : )

Välkommen till sajten!

[Jens]
1/6/16, 8:55 AM
#13

#11 Jättefint akvarium  och välkommen till sajten 🙂

Annons:
surikatflicka
1/6/16, 10:15 AM
#14

Välkommen! Själv tycker jag att det nästan inte kan bli för många växter!

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


54L
1/6/16, 10:43 AM
#15

#12-13 tackar! #14 håller med, har ändå försökt hålla lite fria ytor i framkant och längs det som ska föreställa en vit stig men som corydoras envisas med att skyffla över med substrat 🙂. #12 har bara haft minimalt med alger än så stödmatar våra algätare ganska mkt nu.

Draken
1/6/16, 10:54 AM
#16

#11 Väkommen till siten, och jättefint akvarium :)

Jag har heller inget 54 liters, men väl ett 60 liters som skall startas upp nu i dagarna, men jag kan ju se och hämta inspiration häreifrån :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

54L
1/11/16, 9:43 AM
#17

#16- tackar!

mimåne
1/12/16, 11:06 AM
#18

Även jag vill hälsa dig 54L varmt välkommen till sajten 🙂
Det är så roligt med nya medlemmar, att få se och läsa om lite nya akvarium som man inte sett förut! Ditt akvarium bidrar alldeles säkert med inspiration. Jag tycker att du gjort ett jättebra jobb med inredningen i ditt akvarium. Man kan aldrig få för mycket växter. Hoppas att du ska trivas på sajten och hitta mycket inspiration själv också 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
1/12/16, 6:29 PM
#19

Ett av mina 54 L kar med otocinclus och snäckor.

KickLi
1/16/16, 10:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Nu lägger jag upp en bild på dotterns Aquael 60 starter set. Det har sett tråkigt ut ett tag, men idag gjorde vi storstädning och satte i fler växter och mer grus för dem att sitta fast i, det var lite tunt innan i mitt tycke. Där bor fyra otocinclus och ett gäng Guppy. Tyvärr har växterna legat i en rul i den andra burken sedan de kom för fyra dagar sedan, så de är lite risiga och har utvecklat rötter på konstiga ställen. De var hemskt fina när de kom med posten.

Annons:
KickLi
1/16/16, 10:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Höger

KickLi
1/16/16, 10:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Vänster

Lillyrod
1/17/16, 6:44 AM
#23

Det ser jättebra ut. Växterna kommer att räta ut sig på bara någon dag. Rötter på konstiga ställen får både gälört och lindernia så det är i sin ordning det med. Man kan nypa bort dem om man tycker det ser fult ut 😉

surikatflicka
1/17/16, 9:08 AM
#24

Det är ju jättebra att ni kör på med mer växter!

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


KickLi
1/17/16, 9:44 AM
#25

Ja, vi lär ju ersätta de som dör, annars ser det ju enormt torftigt ut! Stackars fiskar! Dessutom när jag ett stilla hopp att något otocinclusägg ska sparas i det gröna…

Maleficum
1/17/16, 12:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Kanske inte exakt 54 liter (har välvd framruta) och inte superbra bild (tagen med mobilen) men är dagsfärsk bild (och helt överfullt med Guppy, några Ancistrus yngel och min ensamma lilla kulfisk som blev jättetjock efter att ha flyttat dit).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

meahj
5/17/17, 5:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#27

Ser att tråden är gammal men jag har ett relativt nyligen uppstartat 54 liters kar, så jag vill gärna hålla denna tråden vid liv! Växterna har jag ingen aning om vad dom heter, tänkte inte på det när jag köpte dom utan bara att det är blandat med snabba och långsamt växande. Har Neontetror sedan tidigare och idag fick dom även sällskap av 7 st charmtroll i form av Pygmépansarmalar (Corydoras pygmaeus) 😊 Bottensubstrat är julas blästersand.

Annons:
Lilolizeit
5/17/17, 5:21 PM
#28

#27 Kul att den här tråden fick komma upp till utan igen :) Fint med ett så grönt akvarium. Ang dina växter så tycker jag mig iaf se att du har; vattenpest, vallisneria, cryptocoryne och hygrophila corymbosa. Kan inte se så väl efter som det är bildspel och jag inte kan få upp bilden för att zooma in..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

meahj
5/17/17, 5:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Tack för svar Lilolizeit 👍🏼 Jag provar lägga ut bilden med karet så kanske det går att zooma 😊

Upp till toppen
Annons: