Annons:
Etikettårstidsfisk-killis
Läst 2566 ggr
åkerhumla
11/25/15, 2:07 PM

Killifiskar - Var?

Detta internet 🤪 

Jag har dragit igång ett nano (40liter) och hade mest tänkt ha växter och kanske någon räka i det. I letandet efter växter ramlar jag över dessa Killifiskar 😍

Efter att ha läst en hel del sidor så funderar jag på prova… 🤔 men de verkar inte vara lättast att få tag på. Så frågan är; Är det AquaBid som gäller? Då jag bor i Piteåtrakten är det nog starkt begränsad tillgång här… 😭 även om det gäller den "vanligaste" Fundulopanchax jag skulle vilja ha (stavning?)


☀️ skiner alltid bakom molnen
❇️ Mañana es un otro día ❇️

Sajtvärd på Lenormand

Annons:
ElinvBorg
11/25/15, 2:16 PM
#1

Tycker du ska försöka höra med dina djurbutiker som du har i närheten om det är något de kan ta in i första hand :) Tänk på att i ett kar i din storlek så gör sig ett par bäst.

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

mimåne
11/25/15, 4:26 PM
#2

Vänd dig till Rolles i luleå. Han kommer hjälpa dig. Åk dit. Ring eller mejla inte, det är som att spela på lotto.. Man vinner aldrig.. 😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

åkerhumla
11/25/15, 5:20 PM
#3

#2 skickade ett mail till Rolle då jag ändå inte tar mig dit förrän på lördag 🙂 och hoppas på en vinst, trots att jag aldrig vinner 😟


☀️ skiner alltid bakom molnen
❇️ Mañana es un otro día ❇️

Sajtvärd på Lenormand

åkerhumla
11/26/15, 8:41 PM
#4

Jag vann! (Synd bara att det inte var på triss…) Han kunde ta hem killis men inte rätt, de här var "stora", i alla fall för mitt nano. Så ändrade planerna till rasbora istället.


☀️ skiner alltid bakom molnen
❇️ Mañana es un otro día ❇️

Sajtvärd på Lenormand

mimåne
12/5/15, 7:15 PM
#5

Rasboror är väldigt fina de också så det blir nog bra med dem.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
12/5/15, 9:15 PM
#6

planera med mycket växter om du ska ha rashora och de är supersnygga . Vilken sorts rasbora har du tänkt dig?

Annons:
KatarinaSt
12/6/15, 1:28 PM
#7

Jag kan rekommendera att vänder dig till Skandinaviska Killisällskapet http://www.killi.dk/index.php/en/. Förutom en massa nyttig information finns även kontaktpersoner listade. Dessa har nog bra koll på de odlare som bor närmast dig. Eftersom killis är relativt sällsynta i "vanliga" akvarieaffärer så sker köp/byte privat via privatpersoner i lokala killi-sällskap. Därför brukar de har ganska bra koll på varandra och vad de odlar.

Var själv med i en sån här lokal förening i Stockholms trakten och måste säga att man hittar otroligt många duktiga och erfarna privata odlare som gärna delar med sig av sin kunskap.

Lycka till.

åkerhumla
12/7/15, 2:32 PM
#8

#6 Ade tänkt mig galaxy eller bi


☀️ skiner alltid bakom molnen
❇️ Mañana es un otro día ❇️

Sajtvärd på Lenormand

åkerhumla
12/7/15, 2:39 PM
#9

Förlåt, telefonen tokhängde sig. …birgittae (stavning?) men då vi kom till Rolles i Luleå så fastnade dottern (som har 50% i karet) för Guppys. Jag förstår henne, de är vackra. Vi kom hem med Guppys.


☀️ skiner alltid bakom molnen
❇️ Mañana es un otro día ❇️

Sajtvärd på Lenormand

mimåne
12/7/15, 8:14 PM
#10

Jag vill önska dig lycka till med guppysarna och samtidigt ge en liten påminnelse om hur sköra de är så att ni inte förväntar er långlivade, friska fiskar och blir hemskt besvikna. Jag hoppas ni vet om hur det ligger till med guppys idag för jag tror knappast rolle berättat.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

åkerhumla
12/7/15, 9:35 PM
#11

#10 Hade läst det innan. Tror dessa var från privat uppfödning, satt såna lappar på vissa akvarium och om inte minnet sviker mig nu satt det en sån på detta kar. Det var en salig mix av färger och storlekar. Än så länge verkar de må prima iaf, nyfikna små rackare.


☀️ skiner alltid bakom molnen
❇️ Mañana es un otro día ❇️

Sajtvärd på Lenormand

mimåne
12/8/15, 8:48 PM
#12

Det låter bra åkerhumla. Så roligt att du fick tag på privatodlade. Jag har sett att han brukar ha inne privatodlade malawi också nu som då.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: