Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (15) Senaste inläggen

Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider Sjukdomar Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Bilder

mimånes akvaristliv del 4

2015-09-01 19:30 #0 av: mimåne

Ursprungstråden "mimånes akvaristliv"blev fullskriven och det blev även "mimånes akvaristliv del 2 och mimånes akvaristliv del 3. Här i del 4 kan ni fortsätta ta del av vad som händer i min hobby och hur den utvecklas med tiden.
Tack för att ni följer mig Glad

Välkomna in under ytan.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Anmäl
2015-09-01 19:32 #1 av: mimåne

Ancistrus super rot

Jag som aldrig varit intresserade av malar förut har idag köpt min allra första malgrotta. Den är till mina ancistrus super rot och det är sååå spännande!

För att förtydliga så är en malgrotta en populär lekplats för malar. Hanen och honan leker inne i grottan och sen vaktar hanen över rommen.

Anmäl
2015-09-01 19:36 #2 av: mimåne

Ancistrus super rot

Det tog inte många minuter innan min hane började undersöka malgrottan. Han har simmat in, och ut. Runt omkring den, in igen och så ut. O.s.v. Hur många gånger som helst. Jag tror han gillar den :)

Anmäl
2015-09-01 19:39 #3 av: mimåne

Ancistrus super rot

Jag har två stycken honor och hanen har redan gjort ett försök på dem båda att få in dem i grottan. Här syns ena honan på taket av grottan men hon var även in i den en sväng. Det var såå nära att hanen hann in i grottan för att gulla med henne! Hjärta

Anmäl
2015-09-01 19:49 #4 av: mimåne

Ancistrus super rot

Min ena hona däremot är lite svårfångad. En snabb blick och ett smakprov på grottan sen hade hon inte tid för den längre. Kan bero på att det serverades brysselkål i samma stundSkrattar

Anmäl
2015-09-01 19:57 #5 av: 72mm

Väldans cool färg på dedäringa malarna... Är de så morotsfärgade i verkligheten som de ser ut på bilderna?

Anmäl
2015-09-01 20:01 #6 av: mimåne

Sajica ciklid yngel

Det fanns även andra som njöt av brysselkålenGlad
Jag har idag en kull med ca 20 ungdjur.
Pigga små matvrak som äter allt vad det bjuds på.

Anmäl
2015-09-01 20:08 #7 av: mimåne

Hej 72mm :)

Jag tänker också på morötter när jag ser dem. De är verkligen intensivt orange som på bilderna. Min största ser nästan lite roströd ut. Jag har fått tag på dom här från en privat odlare i södra sverige som var mån om deras färg och att få bort så mycket sotning som möjligt. Då ancistrus super rot har en tendens att kunna vara sotiga i teckningen. De exemplaren jag fick har lite sotning men den orangea färgen är fin. I handeln däremot är det vanligt med blekare exemplar med sotiga partier.

Anmäl
2015-09-01 20:21 #8 av: mimåne

Snäckor. Äppel och helenabebisar.

För någon vecka tillbaka skrev jag om att jag oplanerat fick en kull med äppelsnäckor ur en äggklase jag glömde plocka bort. Jag hade inte tänkt skaffa fler men när de väl kom så gladde jag mig åt dem ändå.

Men, här var det fortfarande inte slut på min glömska. I samma akvarium gick nämligen 3st bortglömda vuxna helenasnäckor.. Efter en vecka ungefär så började jag undra vart alla äppelbebisar hade försvunnit då jag inte såg till en enda. Ja, vad ska jag säga. Helenorna fick sig ett skrovmål. Det måste ha varit uppskattat också för nu har även dem avlat av sig och jag hittar små söta helenabebisar lite här och var.

Anmäl
2015-09-01 20:33 #9 av: [Tinitusan]

åh mimåne vad roligt att du fastnat för malarnas fascinerande värld, de är ju så underbart härliga de där <3

Anmäl
2015-09-01 20:52 #10 av: mimåne

Ja det är verkligen roligt tina hur hobbyn kan förändras och hur man hittar nya intressanta områden. Mitt intresse för malar är däremot inte så stort ännu utan sträcker sig till ancistrus super rot och citronancistrus. Typ Skrattar

Anmäl
2015-09-01 21:37 #11 av: [Tinitusan]

haha ja men det räcker väl gott o väl? ancistrus är en underskattad mal bland mkt"malfolk" tycker jag =)

Anmäl
2015-09-01 21:45 #12 av: Fia81

Helt underbara färger på dina ancistrus Glad Och självklart roligt med bebisar även om det inte blev just dom du hade förväntat dig Skämtar

"Små stjärnor lyser också i mörkret"
Anmäl
2015-09-01 22:18 #13 av: Lilolizeit

Vackra bilder och så trevliga beskrivningar jämt!
Alltid lika kul att följa dina trådar.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Anmäl
2015-09-01 23:50 #14 av: Vovisch nr2

Såg i en tidigare tråd att du lyckats föda upp corydoras yngel, vad matade du ynglerna med när de var som minst? Räcker det med alkottar för att rommen inte ska mögla? Har just nu ett tomt 64 liters och tänker att det kan vara kul att försöka  få en ny generation albinosar när de ändå har lagt rom så många gånger. Glad

Måste inflika att du tar otroligt vackra bilder, dina fiskar ser väldigt friska välmående ut!

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Anmäl
2015-09-02 08:41 #15 av: Rovfisk

Som vanligt helt underbara bilder :)

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl
2015-09-02 10:19 #16 av: LuckyMommy85

Följer dig här också :)

Anmäl
2015-09-02 21:41 #17 av: mimåne

Tusen tack allihopa för era vänliga kommentarer. Jag blir så glad :)

Vovisch nr2, I större skala odling av corydoras är Mikromask att föredra den första tiden, men jag föder än så länge bara upp mindre antal individer och då använder jag enkelt nog mig av tablettfoder. Jag kör på denna sort med hög proteinhalt vilket är bra för tillväxt. Köper alltid en ny burk till nya yngel för så fort man öppnar burken börjar viktiga vitaminer i fodret att sina och jag vill ge ynglen all näring de behöver :) Jag bryter tabletten och krossar en liten bit av den till ett fint pulver och strör ner det till ynglen. Enkelt och perfekt :) Du behöver inte lägga i något annat än alkottar för att förhindra rommen att mögla. Men se gärna till att den blir fläktad lite grann från ett utblås t.ex. Det hjälper också till. Lycka till!

Anmäl
2015-09-02 21:54 #18 av: KakaC

Följer...Vad jag vill ha sådana röda malar, sååå fina! :-)

Anmäl
2015-09-03 15:42 #19 av: Vovisch nr2

#17 Skönt att höra att det funkar med tablettfoder. Tycker det verkar så jobbigt med micromask och sånt i den stilen. SnopenTack så mycket för tipsen! 

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Anmäl
2015-09-08 22:04 #20 av: mimåne

Corydoras trilineatus

Idag är det 4e dagen som jag får plocka rom av mina Corydoras trilineatus / Leopardpansarmalar. Och gud vet hur många dagar i rad de lekt. Och hur många romkorn jag missat och som käkats upp.. I yngelkassen ligger för tillfället 16st romkorn och 7st av dem kan jag se att det finns liv i. Det måste vara rekord för dem.

Idag såg jag även något fantastiskt när jag tittade på romkornen. I det ena kornet sprattlade ett yngel till och vred på sig så hela kornet studsade åt alla håll. Och det kornet är nog bara 1-2 dygn gammalt. Fantastiskt vackert att få se Glad

Anmäl
2015-09-08 22:08 #21 av: mimåne

Corydoras trilineatus

När rommen ska placeras är detta snår favoritplatsen. Gärna under bladen. Pansarmalarna var mycket mer väluppfostrade förut och lade rommen precis där jag sa åt dem att lägga den. På rutan i utblåset. Enkelt och smidigt för mig att hitta åt den. Men nä, sen det kom växter längst fram med rutan så gömmer de dem hellre där.

Tänk er att leta romkorn i detta! Skrattar

Anmäl
2015-09-08 22:17 #22 av: mimåne

Corydoras trilineatus

Jag måste även få visa er den här suddiga bilden. Nere i högra hörnet ser ni en riktigt tjock romstinn hona. Inte konstigt att de klämmer ut rom dagarna i enda!

Anmäl
2015-09-09 05:42 #23 av: Lillyrod

Så kul att de leker och mår bra. Trilineatus är en väldigt vacker corydoras tycker jag. Mina har inte visat något lekbeteende nu på ett tag men de mår bra och det är huvudsaken : )

Anmäl
2015-09-09 10:52 #24 av: mimåne

Det kommer nog Lillyrod, det viktigaste är ju som du säger att de mår bra. Att de leker är bonusen. Jag hoppas att problemet med vattnet hos dig är borta för gott.

Anmäl
2015-09-09 12:47 #25 av: LuckyMommy85

Trilineatus är ju underbara Kär Jag har fortfarande inte kommit iväg och köpt ett gäng till till dom tre som fanns sist jag va i affären Vilar huvudet i handen

Anmäl
2015-09-09 20:44 #26 av: mimåne

Om du har svårt att komma dig iväg kanske du ska beställa istället? Då ringer telefonen och säger åt en att komma när fiskarna anlänt. Som en spark i bakenGlad

Anmäl
2015-09-09 21:02 #27 av: mimåne

Ancistrus super rot

Malgrottan som jag köpte nyligen till mina ancistrus har funnits i akvariet nu i 9 dagar och är sannerligen en attraktiv plats av hela gänget ancistrus, 4st. Jag anar att något är på gång, för min största honas mage har växt i rasande takt sen grottan introducerades. En konstig gul färg skiner också igenom magen Glad

Anmäl
2015-09-09 21:03 #28 av: mimåne

Ancistrus super rot

Och vad hände här? Kossa på grönbete? Skrattar

Anmäl
2015-09-10 16:47 #29 av: paradisgarden

Vad är den småbladiga växten i #21 för något?

Anmäl
2015-09-10 20:32 #30 av: mimåne

Om du menar den som syns längst fram i bilden så är det faktiskt emersed odlad rotala rotundifolia. Om du tittar riktigt noga så ser du att topparna som växt fram sedan den lades i vatten har börjat sträcka ut för att inta normal form.

Anmäl
2015-09-11 09:05 #31 av: LuckyMommy85

Där kom du med en bra plan, risken är väl att det beställs en massa annan fisk också hahaha :)
Så vackra dina ancistrus är, har brun och albino men citron och röd står på önskelistan också ;)

Anmäl
2015-09-11 11:06 #32 av: paradisgarden

#30 Jaha, ja det ser jag ju att det är när du säger det.

Anmäl
2015-09-11 15:19 #33 av: mimåne

Citronancistrus står högt på min önskelista också. Synd att de ska vara så svåra att få tag på här där jag bor bara. Annars hade jag haft dem för längesen också. Någon gång kanske jag får möjlighet att transportera upp några söderifrån :)

Anmäl
2015-09-13 15:19 #34 av: mimåne

Växter

Idag har jag detta hav av flytväxter att rensa. En del ska säljas, andra växa till sig innan försäljning och plantor med fula blad ska kastas. Beräknar det ta 2h eller mer.. puh!

Anmäl
2015-09-13 15:34 #35 av: MonsterTrollet

Oj vilken färg på malarna, så läckra!  Kär
Och vilka söta Corydoras.

Mitt par med vanliga ancistrusar har en gammal tandpetartunna i porslin som hanen vaktar sina små i, han får knappt plats men envisas att vara i den.  :D

Anmäl
2015-09-13 16:40 #36 av: mimåne

Jag var nyss inloggad på sajten med min mobil (vanligtvis använder jag dator) och märkte att färgerna på bilderna med mina ancistrus super rot var väldigt missvisande där. På mobilen hade de en skrikig neonorange färg. Det har de inte i verkligheten, så jag ber om ursäkt om färgen på bilderna varierar så mycket mellan dator till dator Ledsen

Anmäl
2015-09-19 21:01 #37 av: mimåne

Posthornssnäckor

I veckan har jag fått hem en salig blandning posthornssnäckor. Intresset för snäckorna började egentligen med 5st som fick i uppgift att städa ett akvarium rent på alger. Sen tyckte jag att de 5 var ganska trevliga ändå.

Jag bestämde mig för att försöka få tag på gula posthornssnäckor.

Men, några gula blev till ett helt gäng olika färger.

Anmäl
2015-09-19 21:03 #38 av: mimåne

Posthornssnäckor

Posthornssnäckor är något nytt för min del så jag har ingen större koll på färger, genetik och vad som är dominerande i odling av dem.

Vad tror ni den här snäckan är för färg? Jag kallar den orange än så länge. Finns det orangea posthorn eller är den helt enkelt en mycket blek.. röd?

Anmäl
2015-09-19 21:06 #39 av: mimåne

Posthornssnäckor

Blå posthorn vet jag att det finns, och i mina ögon ser den här ut att platsa i kategorin Blå posthorn. Vad tror ni?

Och vad är den vackra guldpärlan i bakgrunden tro?

Anmäl
2015-09-19 21:07 #40 av: [Jens]

Ja, jag skulle noga säga orange jag med.

// Medarbetare på AkvariefiskiPhoneiPad, MAC och Hörselskadade.

Anmäl
2015-09-19 21:09 #41 av: mimåne

Posthornssnäckor

Sen har vi denna rackare med sin märkliga färg. Kanske är den lik den första "orangea" snäckan, eller har den en liten lila ton i sig? Vad händer om man korsar en röd och en blå?

Anmäl
2015-09-19 21:14 #42 av: ElinvBorg

Så fina mimåne! Jag är så ledsen för att mina kampfiskhonor dödar mina så jag inte kan ha snäckor :(

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Anmäl
2015-09-19 21:15 #43 av: mimåne

Posthornssnäckor

Sen har jag även lärt mig att det finns Röda och rosa posthornssnäckor. Längst fram i bild, röd eller rosa?

Hur som haver barnen kär, så planerar jag att sortera alla snäckorna enligt färger i var sitt akvarium. Det ska bli spännande att se vad det blir av det här.

Anmäl
2015-09-19 21:17 #44 av: [Jens]

Jag kan bara berätta utifrån vad jag vet om färger i sig. De så kallade basfärgerna kan man inte blanda till av några andra. Dessa är blått, rött, gult, vit och svart. Alla andra färger kan man blanda till. Om detta gäller även vid snäckor vet jag inte men jag tror det.

Anmäl
2015-09-19 21:19 #45 av: mimåne

ElinvBorg, Vad tråkigt att de inte går ihop med din kampfisk. Men vet du vad? Då har du en orsak att skaffa ett till akvarium Glad

Anmäl
2015-09-19 21:26 #46 av: mimåne

Jens, jag tänker mer på vilka färger posthornssnäckor finns kategoriserade i. Jag vet att det finns Röd, rosa och blå. Jag ser att den första snäckan jag visade bild på Ser orange ut, men när det kommer till posthornssnäckor kanske det inte finns orangea utan att den här helt enkelt skulle vara en dålig färg av någon av de befintliga färgerna?

Anmäl
2015-09-19 21:27 #47 av: [Jens]

Jaha, jag har ingen aning om färger när det gäller posthorn =) Bara äpplen ...

Anmäl
2015-09-19 21:46 #48 av: KakaC

När mina korsar sig så blir det lite av alla möjliga avkommor. Började i ett kar med en blå leopard och en brun se bild. Och sen en bild på barnen...sen blir det en salig blandning! Hahah 😉😊😄

Anmäl
2015-09-19 21:55 #49 av: 72mm

Jag sorterade upp mina i svarta/mörka, gula (foten), rosa och röda. Nu kommer samtliga mina från en första generation med bruna gatukorsningar så det är mycket svårt att skilja på t.ex. rosa och röda, de ligger allihopa mer eller mindre på en skala. 

Jag misstänker att grundfärgen (om man  nu kan säga att det finns en sådan) är röd eftersom de faktist är röda invärtes. Sedan så finns det troligen en ganska dominant pigmentering som gör de mörkare, bruna och nästan svarta. 

Hur det är med de blå vet jag inte. Inte heller vad som händer med de som får en fot närmare gult än rött.    

Anmäl
2015-09-19 21:55 #50 av: mimåne

KakaC, det du skriver är intressant. Eftersom att du fått så många färger från en blå och en brun, så tänker jag att dessa två inte kan ha odlats enligt färg utan gått med andra färger och därmed burit på olika gener. Det skulle kunna förklara varför du fått ett sådant mångsidigt gäng. De jag har fått tag på är heller inte avlade enligt färg men vi får se hur det går när mina snäckor får avkommor som ska sorteras.

Anmäl
2015-09-19 21:59 #51 av: mimåne

72mm, tack för lektionen. Vad intressant med gul fot. Det visste jag inte att fanns. Får jag tigga om en bild på en sådan snäcka?

Anmäl
2015-09-20 10:30 #52 av: [Tinitusan]

ah orangea har jagh också haft ett gäng av, hade samma problem att definiera färgen dessutom, nästan aprikosa tyckte jag =)

Anmäl
2015-09-20 11:21 #53 av: Lojs

Jag skulle säga att #38 är röd, #39 blå och brons (brons, give me!), #41 brun, #43 är ganska unga va? Svårt att säga vad de kommer bli, gissar på brun. 

"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life."
;)
Medis på akvariefisk.

Anmäl
2015-09-20 12:29 #54 av: mimåne

Tusen tack till alla er som svarat. De flesta av snäckorna är unga individer.

Anmäl
2015-09-20 12:59 #55 av: mimåne

Experiment Posthorn

Sorteringen och odlingen av posthornssnäckor blir ett litet "prova-på-projekt". Till det kommer jag använda mig av mina nya fina införskaffade förvaringslådor som går att stapla på varandra och därmed ta lite plats. I locken skär jag till hål för teknik, syre och en liten matlucka.

Sen tänker jag även slå två flugor i en smäll och pröva på kattsand som bottenmaterial i lådorna. Det ska bli spännande att se om växterna trivs så bra i det som man hört talas om. + att den porösa strukturen på kattsanden erbjuder hem för många bakterier. Mycket viktiga sådana när man har att göra med mindre akvarium.

Jag har störst intresse av att sortera orange / brons och tänker att dessa kanske är bäst att hålla separata i varsin låda. Jag vill även sortera blå snäckor. Röda, rosa  och bruna har jag svårt att sortera färgerna på så jag överväger att inte ge mig på dem just nu.

Anmäl
2015-09-20 13:06 #56 av: Lojs

#55 Blir säkert jättebra! Jag trivs bra med med mina båda 13 liters plastbackar, bara lite synd att det är lite suddigt när man tittar in i dem. Rosa, röda och bruna är lätta att se skillnad på från att de är halvvuxna-vuxna så du kan ju sortera när de fått lite tid på sig. =) Med bra belysning och om man kan färgerna så kan man se när de är yngre med, jag har mest erfarenhet av blå så jag har lite svårt för unga varianter av de andra färgerna.
Röda - röd fot, orangeaktigt skal, rosa - genomskinligt/vitt skal - ljusröd fot, bruna är lätta att se när de blir lite större, skalen blir tydligt "naturbruna".

;)
Medis på akvariefisk.

Anmäl
2015-09-20 13:16 #57 av: mimåne

Hur är det med blå? Ska de ha röd fot eller orange fot?

Anmäl
2015-09-20 15:17 #58 av: Lojs

#57 Det "bästa" är väl om de har riktigt mörk fot, men det är inte så vanligt, mina har röd/blå fot, men de kan ha olika röda nyanser med. 

(Dåligt skal på snäckan på bilden, men det var bästa bilden på en snäckfot som jag hittade i datorn)

;)
Medis på akvariefisk.

Anmäl
2015-09-20 17:26 #59 av: Maleficum

Jag har ganska många bruna (med mörkbrun fot) och rosa/röda med röd fot i varierad styrka i färg och har börjat ploppa upp några med mer gul fot och genomskinligt skal (har haft mina i massor av år, minns inte när de första dök upp eftersom jag aldrig medvetet införskaffa dem, utan att få in nya gener så rätt fantastiskt att det kan poppa upp något nytt) och blåa (flesta med ganska mörk fot). Här är det bara de bruna och blå som är leopardprickiga som små.

Har försökt renodla min röda/rosa stam men tyvärr dog majoriteten av dem när jag var tvungen att behandla fiskarna i akvariet med medicin :(

Sen har jag lite problem att hålla hela och fina skal på mina trots kalsiumtillskott så blir de ofta urkalkade och håliga :/

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar
Instagram

Anmäl
2015-09-20 18:07 #60 av: mimåne

Vad intressant att se era bilder och berättelser.

Att en mörk fot skulle vara mer attraktivt hos en blå, gäller det för alla färger?

Anmäl
2015-09-20 20:13 #61 av: 72mm

#59 Vad använder du för kalcium? Äggskal? 

Anmäl
2015-09-20 21:44 #62 av: mimåne

Cryptoheros sajica / Sajica ciklid

Paret sajica har en ny kull och ikväll var första gången de tog ut sina småttingar på en rundtur genom akvariet och visade upp dem för mig. Tänk att dessa små liv växer upp och en dag blir stora, frodiga fiskar.  Att mamma sajica en gång varit lika liten själv.

Paret har även en tidigare kull i akvariet. De är stora nog att ta hand om sig själva, men ännu för små för att komma till nya hem. Föräldrarna låter dem hållas i akvariet men de jagas iväg om de kommer för nära den nya yngelskaran. Jag funderar på att flytta de större ynglen till ett av mina andra akvarium för att alla inblandade ska få mer lugn och ro.

Prickarna på botten är ynglen som letar mat

Anmäl
2015-09-20 22:27 #63 av: ElinvBorg

Väldigt söta och vad härligt mimåne :)

Anmäl
2015-09-20 23:30 #64 av: Maleficum

#61 Har främst sepiaskal men även snäckskal, inte testat äggskal (möjligen någon enstaka gång).

Hemsida
Instagram

Anmäl
2015-09-22 11:38 #65 av: Rovfisk

Jag använder snäckkross till snäckor och sköldpaddorna. Man köper det på granngården för 99 kr. och då får jag ca 15 kg :)

Tycker det är jättebra pris och det är effektivt. Glöm bara inte bort att skölja krosen innan du här ner det i akvariumet, det grumlar ganska mycket om det inte är sköljd ;)

Anmäl
2015-09-22 19:47 #66 av: mimåne

Bra tips Rovfisk!

Anmäl
2015-09-23 08:22 #67 av: [Tinitusan]

jag har ju provat allt från äggskal till sköldpaddor till krita o kalksten till mitt mjuka vatten men bäst i mindre kar är nog ändå sköldpaddor tycker jag, o numera har jag ngt som heter gH/tH plus för att öka just kalciumhalten i karet, lite överkurs kanske men har väldigt mjukt vatten som jag har är det verkligen att rekommendera!

Anmäl
2015-11-03 19:59 #68 av: mimåne

Skalare

Idag lämnade denna vackra unga koiskalare akvarielivet Ledsen Jag bytte idag vatten åt den och kompisarna jag köpte åt den i förra veckan, den verkade pigg och jag kunde inte se några tecken på vad som var på gång. Ikväll när de skulle få kvällsmat hade den vandrat vidare.

Anmäl
2015-11-03 20:01 #69 av: Lillyrod

Men vad tråkigt. De är ju så vackra.Ledsen

Anmäl
2015-11-03 20:25 #70 av: Lilolizeit

Beklagar! :(

Anmäl
2015-11-03 20:39 #71 av: [Jens]

Verkligen fin men ack så tråkigt stt höra. Undrar vad som hände. :(

Anmäl
2015-11-04 13:09 #72 av: mimåne

Det jag vet är att den kom från en skör kull så kanske kan dödsfallet skyllas på dålig avel.  Tråkigt var det hur som helst.

Anmäl
2015-11-04 21:23 #73 av: Rovfisk

Gråter

Anmäl
2015-11-05 21:57 #74 av: mimåne

Kolglödstetra

Visst har man sett och hört talas om fiskar som har en tendens att bli sotiga, alltså få svarta fläckar i teckningen. T.ex Papegojciklid och ancistrus super rot för att nämna två kända arter. Men kolglödstetra? Ja, tydligen!

Det är en av mina gamla damer som kommit på iden att spöka ut sig så här på äldre dar. Snart är hon mer svart/blå än orange, den rackarenGlad

Anmäl
2015-11-05 22:22 #75 av: Oliviahack

Det är inte som mina då, väldigt färgglada Galen

Anmäl
2015-11-06 10:40 #76 av: mimåne

Superfin individ du har där Oliviahack! Väldigt tilltalande bild även om fokuset inte ligger rakt på fisken. Mina har varit starka i färgen också men nu börjar de bli till åldern och flera ur stimmet har vandrat vidare. Jag tror det är både åldern och att de blivit färre som gjort att de tappat i färg men sotningen på den gamla honan var inte väntad. Vad accepterar dina för mat?

Anmäl
2015-11-06 11:57 #77 av: Oliviahack

Dom äter allt! Riktiga små monster ;) Men jag hittade en död häromdagen så det är nog dags att utöka beståndet igen :) Flingfoder, algtabletter och frysfoder!

Anmäl
2015-11-06 14:11 #78 av: mimåne

Mina är väldigt kräsna med maten. Ibland duger ingenting och de spottar allt jag ger dem.

Anmäl
2015-11-12 16:19 #79 av: mimåne

Pyssel

Idag har jag knåpat lite och pysslat.
Kan ni gissa vad det är för något?? Skrattar

Anmäl
2015-11-12 22:04 #80 av: sauk1

En blivande akvatisk julgran?

Anmäl
2015-11-12 22:39 #81 av: mimåne

Haha ja kanske, Bra gissning sauk1! Nä men detta ska bli något annat om än det kanske kan börja få en form likt en julgran.. Imorgon ska jag göra klart "grejen" så får ni se efteråt vad det blev av det.

Anmäl
2015-11-13 08:43 #82 av: [Jens]

Väntar med spänning ! Glad

Anmäl
2015-11-14 22:05 #83 av: Lilolizeit

Då gissar jag att den ska kläs med en snygg mossa. :)

Anmäl
2015-11-15 01:05 #84 av: sauk1

Vad hände med Harry Potter staven?

Anmäl
2015-11-15 17:05 #85 av: mimåne

Haha harry potter staven.. Jo saker har kommit emellan så jag har inte hunnit fixa den som planerat ännu, men så fort jag får en lämplig stund över så blir det lite simsalabim! Cool

Uppdatering: Måste köpa ny sytråd till projektet. Den gamla har gått upp i rökNörd

Anmäl
2015-12-02 21:59 #86 av: mimåne

Ancistrus super rot

Säg välkommen till 30st nykläckta små ancistrus super rot yngel!Glad
De har precis lämnat pappa och flyttat hemifrån. Nu ska de en kort period matas upp i en yngelkasse. Det fanns inte en chans att dessa skulle klara sig med ett gäng stora hungriga sajica ciklider i det akvarium de föddes i, så innan de kröp ut ur sitt näste i grottan flyttade jag helt enkelt över den till en mer säkrare plats. De kommer inte att behöva gå här länge då jag har ett fredligt akvarium de ska få växa till sig i, jag vill mest bara se att de äter och växer på sig lite grann.

Visst är de inte söta!? 

Anmäl
2015-12-02 22:03 #87 av: mimåne

Ancistrus super rot

Här kommer en bild på lekgrottan ynglen föddes i. Vid fototillfället var de ännu bara rom, och rumpan vi ser är pappa ancistrus. Han skötte om rommen så bra, fläktade och vaktade från andra hungriga fiskar. 

Anmäl
2015-12-02 22:04 #88 av: ElinvBorg

Jättekul och jättesöta mimåne!

Anmäl
2015-12-02 22:05 #89 av: mimåne

Ancistrus super rot

En dag gammal och magen är full med mat Glad

Anmäl
2015-12-02 22:06 #90 av: mimåne

Ancistrus super rot

En sista bild Glad

Anmäl
2015-12-02 22:07 #91 av: [Jens]

Så söta de är :)

Hur gick det med harry potter-staven? ;))

Anmäl
2015-12-02 22:15 #92 av: mimåne

Vet du jens, jag har letat som en galning efter en sytråd jag har som akvariebruk, vilken jag skulle använda till harry potter staven, men tror du inte att den är spårlöst försvunnen! Jag har seriöst gått och lyst med ficklampan under alla möbler och i alla skrymslen ifall att katten hade fått tag i och busat runt med den, men icke! Den har gått upp i rök och typiskt tankspridda mig, så har jag tankarna på helt andra ställen när jag väl är på affären. Varje gång jag tittar in i akvariet där jag tänkt ha staven så påminns jag om den där förbannade sytrådenNörd

Anmäl
2015-12-02 23:46 #93 av: Lilolizeit

Så söta dom är.. :)

Anmäl
2015-12-03 05:57 #94 av: [Jens]

#92 Hahaha. Jaja, där ser man ... Vad har man gjort av den då? Funderar Det brukar hända sånt ibland.. Skämtar

Anmäl
2015-12-03 08:00 #95 av: Rovfisk

Sötnosar Kär

Anmäl
2015-12-03 10:25 #96 av: KickLi

Vilka underbara! Vad roligt att de ynglar av sig. Köpte du föräldrarna som könsmogna så du visste att de liksom var Adam och Eva?

Anmäl
2015-12-03 11:25 #97 av: Maleficum

Vill också ha gulingar (för även om de är super rot så för mig är de gula ;)) men har bara små brunlingar här hemma =D hur mycket matar du dem när de är så små och med vad?

Hemsida
Instagram

Anmäl
2015-12-03 13:05 #98 av: mimåne

Jag köpte 4st privatodlade exemplar som skeppades från södra sverige upp till mig i norrland. De var då små ungfiskar på några cm. Egentligen för små för att säljas vidare. Nu har de växt till sig och visat sig bli en perfekt avelsgrupp (till synes). 1 hane och 3 honor som samsas ypperligt bra i mitt 300L akvarium. Inget slagsmål om någonting. För några veckor sedan gav jag dem en lekgrotta och kunde genast se honorna börja lägga på sig kring magen Glad

Just nu matar jag ynglen 3-4 gånger dagligen, de äter kopiösa mängder och fort går det! Jag varierar med algtabletter som jag krossar och delar i lämpliga bitar samt mosad ärta och broccoli. Städning av botten i yngelkassen 2gr dagligen eller vid behov. Jag har strömt vatten igenom yngelkassen för att hålla bra vattenkvalitet och det "städar" även ut en del smuts.

Det är det enkla koncept jag tänkt köra på för att lyckas föda upp dem.Glad

Anmäl
2015-12-04 08:58 #99 av: [Tinitusan]

vad roligt att det går bra för dina små =)

Anmäl
2015-12-04 09:23 #100 av: Rovfisk

Asså¨jag är lite halvknäpp jag. Jag tittar i tråden ganska ofta, men jag läser sällan inläggen, tittar mest bara på alla underbara bilder Förlägen

Anmäl
2015-12-04 10:41 #101 av: mimåne

Det är fullt tillåtet Rovfisk att bara titta på bilderna (även om jag tycker dem är rätt kassa). Det jag skriver är mest bara bladder ändå Skrattar

Anmäl
2015-12-31 14:05 #102 av: mimåne

Ancistrus super rot

Min lilla ancistrus super rot kull på 30st har blivit utsläppta i ett akvarium. Detta gjorde jag innan jul då jag skulle vara bortrest under några dagar. De behövde ju få sin chans att hitta mat och överleva.

Det har gått bra för dem under min frånvaro. För mamma och pappa ancistrus har det också gått bra, så pass bra att de fått en ny, ännu större kull under tiden.  Jag har tagit reda på dem och nu går de i yngelkasse för att komma igång ordentligt med mycket mat.

Ett yngel från kull nr 1 visar nyfikenhet inför kull nr 2. Ser ni magen? Full med mat!

Anmäl
2015-12-31 14:09 #103 av: mimåne

Ancistrus super rot

Kull nr 2. Tillsammans ligger de som packade sillar och trycker intill grottan, skrämda av all ny mat som landat runt omkring dem. Så fort jag nuddar vattenytan med fingrarna för att mata dem så flyr de omkring som yra höns, men efter någon dag kommer de ha vant sig.

Det kanske ser ut som att de fått mycket mat men detta är slut på mindre än 2h. De äter som små hästar Glad

Anmäl
2015-12-31 14:13 #104 av: Lilolizeit

Så söta de är!! <3

Anmäl
2015-12-31 14:26 #105 av: Lojs

De små är underbara! Jag är så avundsjuk!

;)
Medis på akvariefisk.

Anmäl
2015-12-31 14:48 #106 av: mimåne

Räkor

I morse hade jag en liten fotografering för mina räkor. Jag har blue pearl räkor, amanoräkor samt körsbärsräkor. Med någon växt eller liknande har någon blue pearl räka råkat smita med in till körsbärsräkorna så numera är de korsade och en salig blandning färg och mönster. Det gör mig inget egentligen. Jag tycker snarare att det är ganska kul att se hur olika till utseende avkomman har blivit.

Här kommer lite bilder på deras olika utseenden.Glad

Anmäl
2015-12-31 14:49 #107 av: mimåne

Räkor

En mera röd räka.

Anmäl
2015-12-31 14:51 #108 av: mimåne

Räkor

Och en mera blå..

Anmäl
2015-12-31 14:52 #109 av: mimåne

Räkor

Och en "hälften hälften"Glad

Anmäl
2015-12-31 14:54 #110 av: mimåne

Räkor

Sista bilden nu, en närbild på "hälften hälften". Visst är de lite läckra ändå? Glad

Anmäl
2015-12-31 14:57 #111 av: Rovfisk

Underbart söta Kär

Super rot är mycket efterfrågade här i sundsvallstrakten, så du kanske skall fundera på att ta dig ner till den 3'e April och sälja lite Lipar

Anmäl
2015-12-31 14:58 #112 av: Lillyrod

De är jättefina. Ska man bara ha dem själv så kvittar det ju att de korsar sig : )

Anmäl
2015-12-31 15:13 #113 av: mimåne

Rovfisk Varför just den 3 april, har ni ordnat något som jag inte vet om? GladDet var annars ett ganska lämpligt datum, vid det laget borde de väl vara ganska ok i storlek. Har ni ont om dem också så hade det ju varit kul att få ner ett gäng åt er som vill ha. Vi har släkt och vänner i umeå och därifrån är det ju egentligen ingen farlig bit att köra så det hade jag absolut kunnat tänka mig att göra. Men då ska man bara få med sambon på idén också och det är nog inte så lättLipar

Lillyrod Jag håller helt med. Det är ju heller inget som de påverkas negativt av så vitt jag vet för de är ju samma art i grund och botten. Jag har dem bara för min egen skull och dem är inget som jag sprider vidare Glad

Anmäl
2015-12-31 15:20 #114 av: mimåne

Växter

Och här odlas det musselblommor för varenda ledig millimeterSkrattar Nu är det ganska väl ansat när kortet togs, men ibland blir det så tjockt med rötter att man knappt ser något annat Tyst

Anmäl
2015-12-31 15:24 #115 av: mimåne

Växter

Det är inte mycket av ytan som syns. Odlingen av musselblommor blir i övrigt en perfekt yngelgömma. Så i samma akvarium håller jag även platy som jag hoppas få lite yngel på.

Anmäl
2015-12-31 16:58 #116 av: Rovfisk

#113  Vi har nästa träff med auktion och bordsförsäljning den tredje April ;) Jag bokar redan nu ett gäng om du tar dig ner Skrattar

Jag kommer släppa informationen i FB gruppen, efter vårat nästa styrelsemöte, som troligast blir nu i januari, om det är okej för Jens och övriga medarbetare, så kommer jag även släppa informationen  här på akvariefisk :)

Anmäl
2015-12-31 17:08 #117 av: mimåne

Jamen vad kul! Och självklart har du förtur på hur många du vill i så fall Skrattar

Anmäl
2016-01-01 09:42 #118 av: Rovfisk

Det låter jättebra detSkrattar

Anmäl
2016-01-02 20:57 #119 av: mimåne

Corydoras trilineatus

Att dela en bit mat med en vänGlad

Anmäl
2016-01-02 21:03 #120 av: mimåne

Corydoras aeneus

Jag har dragit upp en liten kull på 5st c.aeneus / metallpansarmalar. Jag hade tänkt sälja dem vidare till någon mycket lycklig ny ägare (de var superfina verkligen, riktiga pärlor) men sen fäste jag mig så vid dem. Jag hade fortfarande inte riktigt plats för dem enligt mina planer, så i jul fick de flytta hem till min mamma som också har akvarium. Morgonen därpå hade de själva lekt och lagt rom hos henne! Jättekul men jag saknar mina små pysslingar Glad

Tamare pansarmalar har jag inte mött. De putsade allt jämt mina händer och armar när jag höll på i akvariet.

Anmäl
2016-01-02 21:16 #121 av: mimåne

Kolglödstetra

Måste verkligen köpa fler av denna art. Riktiga skönheter!

Anmäl
2016-01-02 21:17 #122 av: mimåne

Kolglödstetra

En till bild.

Anmäl
2016-01-02 21:17 #123 av: Lillyrod

Jag har dem fortfarande på önskelistan : )

Anmäl
2016-01-02 21:18 #124 av: mimåne

Kolglödstetra

Sista bilden nuGlad

Anmäl
2016-01-02 21:57 #125 av: [Jens]

Väldigt fina bilder mimåne !!

Anmäl
2016-01-03 11:01 #126 av: Rovfisk

Jättefina bilder Mimåne : Jag måste säga att pansarmalarna är otroligt varelser, har ju själv ett gäng gröna och de är jättetama när jag stoppar ned händerna, men kommer jag med kameran, så är varenda en borta Skämtar

Anmäl
2016-01-03 12:42 #127 av: KickLi

Mimåne, det är inte första gången jag beundrar dina fiskar och växter, men nu när vi förlorat vår ancistrus tänkte jag på att fråga vilka vattenvärden du har där dina rödingar trivs och förökar sig? Är de känsligare än vanliga bruna? Växer de långsammare? Kram från mig! PS växterna mår bra.

Anmäl
2016-01-03 17:10 #128 av: mimåne

Tack så mycket för era snälla kommentarer.

KickLi, vad roligt att höra av dig. I akvariet där de vuxna ancistrus super rot (röda/orange ancistrus) bor så håller jag en temp på 25grader och ett ph värde på 6,5. Jag har mjukt vatten men stadiga värden. Arten är precis som vanlig brun ancistrus när det kommer till skötsel och svårighetsgrad, de är alltså enkla att hålla och trivs i de flesta akvarium.Glad Kram!

Anmäl
2016-01-03 17:56 #129 av: mimåne

Ancistrus super rot

Idag har jag gett ynglen lite rötter att klättra omkring och putsa på. Det var mycket uppskattat. Innan hade de en grotta och när jag tog ut den ploppade det visst ut många fler yngel än jag hade beräknat. Jag hade räknat dem till ca 40st innan men nu tror jag de är närmare 60st..Oberörd

Situationen att hålla dem i yngelkassen någon vecka (för att de ska få mycket mat) känns plötsligt ohållbar.. Antingen får jag köpa fler yngelkassar och dela upp dem, eller så släpper jag ut dem allihopa. Tyst

Anmäl
2016-01-03 18:07 #130 av: mimåne

Ancistrus super rot

De flesta av ynglen har lite små sotiga fläckar och prickar på sig. Jag är lite orolig för att de ska bli hemskt sotiga i teckningen som vuxna men å andra sidan så var mina numera vuxna exemplar också lite sotiga som små. Det kanske växer bort? Eller kanske är det mer troligt den orangea färgen som blir starkare och tar överhand?

Anmäl
2016-01-03 19:01 #131 av: [Jens]

Är det en 'vanlig' storlek på yngelkassen eller är den större? Kassen ser större ut än vanligt tycker jag.

Jättekul att det går bra för de små rackarna men brukar inte hanarna sköta dem väldigt bra på egen hand?

Anmäl
2016-01-03 19:56 #132 av: mimåne

Jens Det är vanlig storlek på kassen och inte en sådan i dubbel storlek. Du har helt rätt i att pappan sköter om dem bra på egen hand i grottan tills de behöver ge sig ut för att leta mat då han inte matar dem. När de lämnar grottan från de klara sig själva. Anledningen till att jag tog dem från pappan någon dag innan de skulle lämna grottan var för att jag har sajica ciklider i samma akvarium. Hanen är stor och hungrig. Ynglen hade inte haft en chans att överleva i akvariet mot honom tyvärr.

Jag har ett akvarium där ynglen kan få gå fritt. Men problemet är väl också lite det att det går väldigt många små algätare och putsare där redan. Som t.ex ancistrus super rot kull nr1 på 30st yngel. Jag är rädd att de kommer få för lite mat där. Därför vill jag mata upp dem nu den första tiden som är mest kritisk Glad

Anmäl
2016-01-13 14:48 #133 av: mimåne

Ancistrus super rot

Nu har kull nr 2 gått nästan två veckor i sin yngelkasse för att komma igång ordentligt med matningen. De äter så duktigt allihopa och jag har inte haft ett enda dödsfall bland dem Glad

Idag släppte jag ut dem i akvariet! Tjoho, massa yta att putsa på! Så skönt att slippa mata dem nu stup i kvarten. Dessutom behövde jag yngelkassen till några corydoras trilineatus yngel.

Hur många tror ni det är? Jag har räknat dem så jag vet.. Skrattar

Anmäl
2016-01-13 14:49 #134 av: mimåne

Ancistrus super rot

Ett litet yngel ute i det fria Glad

Anmäl
2016-01-13 16:11 #135 av: mimåne

Projekt

Ett telefonsamtal och så var det gjort. Idag har jag äntligen beställt något mycket intressant som jag väntat på och planerat för länge. Det ligger ett stort (i mitt tycke) projekt för mig framöver som kommer att bredda min kunskap. Det ska bli sååå kul!

Anmäl
2016-01-13 19:53 #136 av: Oliviahack

Gissar på co2

Anmäl
2016-01-13 21:47 #137 av: Lizelda

Det kan också vara en vulkan, då behövs brandsläckare!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Anmäl
2016-01-14 12:22 #138 av: mimåne

Lizelda har rätt, det är en vulkan jag har beställt.

..Gapskrattar

Anmäl
2016-01-20 11:37 #139 av: mimåne

Ancistrus super rot

Ynglen växer så det knakar. Jag låter bli att skrapa rutorna i akvariet nu för där sätter sig ynglen mer än gärna och putsar. I akvariet lägger det sig en nyttig biofilm på rutorna och det är den som ynglen äter av.

Visst ser de lite läskiga ut om magen? Förmodligen är det tarmarna som syns så tydligt. Precis ovanför magområdet sitter något som ser ut som en liten röd triangel. Det är hjärtat. När de sitter så här på glasrutan ser jag hur det pumpar och slår. Det är ganska häftigt att se det slå så hårt i en så liten varelse.

Sen kan jag avslöja också att det är prick 70st yngel i yngelkassen på bilden i inlägg #133. Utöver det finns det 30st yngel från tidigare kullen i akvariet också. Så nu samsas det 100st små ancistrus yngel här. Jösses! Så fort de blev så många!Tyst

Anmäl
2016-01-20 12:00 #140 av: mimåne

Corydoras odling

Och så här vacker ser yngelkassen ut idag.  Numera fungerar den som odling av corydoras. Någonstans på botten som är täckt av mat, ligger 4st alldeles nykläckta c. trilineatus yngel. De är så små att jag redan flera gånger har hunnit suga upp dem med den lilla slamsugen jag använder för att städa botten ett x antal gånger om dagen.

Den smickrande strumpbyxan har jag dragit runt kassen av den anledningen att ynglen annars simmar ut genom springorna på sidorna. Då blir de uppätna av glada kolglödstetror.

Anmäl
2016-01-20 12:02 #141 av: mimåne

Corydoras odling

På glaset i yngelkassen sitter 5 nyplockade romkorn från c.trilineatus.

Anmäl
2016-01-20 12:07 #142 av: mimåne

Äppelsnäcka

Medans jag sitter och tittar på akvariet så kommer min äldsta äppelsnäcka krypandes upp ovanför vattenytan. Det är en gul hona. Den har förmodligen tänkt pröva lyckan att hitta en plats att lägga ägg på. Den kryper omkring på glaset en stund och bestämmer sig sedan för att gå ner tillbaka till vattnet. Vattennivån var nog för hög för att den skulle vilja lägga ägg. Bättre lycka nästa gång.

Anmäl
2016-01-20 12:09 #143 av: mimåne

Äppelsnäcka

Visst är de ganska vackra? De ser så härligt mjuka och gosiga ut.

Anmäl
2016-01-20 16:22 #144 av: Lilolizeit

#139 visst är det häftigt när allt syns! Satt ofta å kollade på mina nykläckta axisar när de var transparenta..

Anmäl
2016-01-20 20:02 #145 av: mimåne

Jo det är häftigt, men lite läskigt också tycker jag.. =)

Anmäl
2016-01-21 11:22 #146 av: Tigerlanden

Mimåne, du är inte intresserad av att sälja några super rot bevisar kanske?Skrattar

Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus

Anmäl
2016-01-21 11:26 #147 av: mimåne

Jo absolut Tigerlanden, jag har inte tänkt behålla alla 100st själv SkämtarSkrattar

Anmäl
2016-02-04 15:41 #148 av: mimåne

Projekt, belysning.

Efter många om och men, funderingar hit och dit, så har jag nu köpt mig en ny belysning till mitt 300L akvarium. Det blev en Econlux solarstinger sunstrip 70 fresh, på 74w led.

Detta är akvariet för tillfället. Till vänster i bild lyses akvariet upp av två t8 lysrör på totalt 60w. På bilden till höger av econlux.

Allt i akvariet ska ut och göras om. Trycksatt Co2 ska installeras. Jag hoppas att det kommer räcka med en ramp econlux för den nivå jag vill hålla på växterna, annars får jag helt enkelt köpa en till likadan. Glad

Anmäl
2016-02-04 18:58 #149 av: Lilolizeit

Så fint ljus det blev.!

Anmäl
2016-02-04 20:25 #150 av: mimåne

Jag ska erkänna att jag inte vant mig vid det ännu. Det känns väldigt grönt och starkt. Jag funderar på att komplettera det med ett rött grolux t8 rör för att få fram lite mer färg.

Anmäl
2016-02-04 21:05 #151 av: Lilolizeit

Jag tycker alltid att de tar ett tag att vänja sig med ny belysning.

Anmäl
2016-02-04 21:08 #152 av: mimåne

Så är det nog LilolizeitGlad

Anmäl
2016-02-04 21:17 #153 av: Lillyrod

Jag vet inte men jag tycker att ledljuset ger dålig färg. Alltså färgåtergivningen blir inte bra. Det är ett väldigt skarpt ljus.

Anmäl
2016-02-04 21:29 #154 av: mimåne

Det kan nog stämma bra in på denna Lillyrod. Vi får se hur det tar sig med denna. Annars säljer jag iväg den Glad

Anmäl
2016-02-05 16:18 #155 av: mimåne

Projekt

Idag fiskar jag fiskarLipar Som vanligt blir akvariet en enda röra men den här gången gör det faktiskt ingenting för allt ska ändå slitas ut. Här ska det renoveras i helgen!