Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 6704 ggr
Lizelda
8/31/15, 12:01 AM

Akvarium under sängen

Hjälp så länge sedan det var jag var inne här! Nåväl, nu är jag här med ett projekt som faktiskt, hör och häpna, ska bli av! Vi har hållit på och byggt om hemma i snart fem år rätt intensivt och i slutet av veckan så kommer de tillbaka för att barnens del av övervåningen och vardagsrummet ska bli färdigt och det innebär större och annorlunda rum för oss. Och jag, som den projektmänniska jag är, kom på den lysande iden att bygga ett akvarium under sängen. Föreslog det för min mamma som gillar fiskar och projekt så jodå, klart jag fick!

Nu behöver jag lite praktisk hjälp av er med lite allt möjligt. Vi har inte satt oss ner och gjort någon detaljerad ritning än men pratat och uppskattat lite och sånt, ritningen kommer göras rätt snart så fort den sista planeringen med hur rummen kommer ligga är färdig. Tanken är i alla fall att vi ska använda oss av typ ikeas köksskåp, självklart anpassa så allt håller och sånt men då jag inte kommer ha akvarium under hela sängen (tror jag) så behöver vi utnyttja resten av ytan och madrassen behöver ligga på något. Hela alltet ska upp lite från golvet, sedan kommer akvariet, sedan typ en sån lucka man har över akvarium i fiskaffärer och sist madrassen.

Hade tänkt ha typ plast eller något så inte madrass och allt runt om inte blir fuktskadat och sedan led belysning så det inte blir varmt. Bör man ha ett ytterfilter? Vill ju gärna att det sköter sig så mycket som möjligt själv för det blir ju lite krångligare att komma åt då än nu. Hur sjutton ska jag förbereda allt? Vi är tre barn som alla ska få nya rum så in och utflyttande behöver gå rätt fort för att allt ska funka och det betyder att så mycket som möjligt behöver förberedas innan med akvariet. Jag har möjlighet att ha fiskarna i ett annat kar ett tag efter att jag fått i vatten i det nya men det är inte möjligt att ha det allt för länge. Hur gör jag för att snabbast få det nya akvariet i balans?

Det kommer komma fler frågor men tror inte ni orkar läsa mer än så just nu!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
MariaK1977
8/31/15, 6:47 AM
#1

Oj vilket projekt! Är för tidigt på morgonen för att jag ska ha några bra tips, så hälsar bara att jag följer! Lycka till!

Denna kommentar har tagits bort.
[Tinitusan]
8/31/15, 12:22 PM
#3

tänk på att se till att ta till lite extra över karet för ställningar är egentligen ett jädra meck att komma åt i karen.

mimåne
8/31/15, 6:07 PM
#4

Den första tanke jag får är att akvariet kommer vara väldigt lågt ner vilket betyder att häverteffekten kommer bli sämre än i ett vanligt akvarium. I värsta fall får du inte igång någon alls vilket jag tror det finns risk för med ett akvarium så lågt.

Fungerar det inte så kan du inte använda en slamhävert eller ett ytterfilter. Då behöver du ha ett innerfilter samt tömma ut vattnet för hand vid vattenbyte med ett kärl som ska rymmas in i luckan mellan akvariet och sängen. I sådana fall behöver du också planera för så mycket nitrifikationsbakterier som möjligt samt mycket växter också för att undvika att det lämnar en massa avföring och skräp på botten som du inte får upp.

Jag vill inte låta negativ nu, men jag hade personligen inte vågat satsa på ett sånt här projekt. Under min korta livstid har jag hunnit vara med om flertal gånger då ramar eller fjädrar under sängar/soffor gått sönder. En gång när jag var liten vaknade jag mitt i natten av ett brak och plötsligt låg madrassen på golvet. Jag hade nojat mig över att ramla ner på akvariet :P

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
9/1/15, 10:12 AM
#5

fast det går ju enkelt att lösa genom att bygga egen botten med hel skiva som man lägger madrassen på, som man sen målar med utomhusfärg på undersidan för att undvika problem med fukt =)

Lizelda
9/1/15, 2:10 PM
#6

#4  Har samma tanke som Tinitusan om att göra en hel skiva, typ plywood eller dylikt. Hur högt behöver det vara för att få häverteffekt?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
TccT
9/1/15, 4:19 PM
#7

När det är dax för vattenbyte kan du ju ha en liten pump med slang på så får den pumpa ut till en hink. Hinken på en stol och slang ner i akvariet för påfyllning sen. Göra så det inte är hel sängbotten utan man kan lyfta bort en del som passar över akvariet för större arbeten? Men blir det inte lite väl svårt att se in i akvariet om det är nästan på golvet? Risk för att köra in något hårt i akvariet kanske är nåt att tänka på.

[Jens]
9/1/15, 5:56 PM
#8

Jag tycker idén är galet kul men jag skulle se några nackdelar och det är t ex fukt, lukt och inte minst mysfaktor och då tänker jag på hur man ska njuta av akvariet. Ska man slänga sig ner på golvet varje gång man ska titta på det? Skitigt blir det också, damm, hundhår m.m. Fast ger du dig på projektet så följer jag gärna bygget! :))

Lizelda
9/1/15, 5:59 PM
#9

Kommer ha skrivbord på andra sidan rummet så då kommer jag se karet :) Sedan kommer jag ju ha det en bit ovanför golvet så förhoppningsvis blir det inte så skitigt! Ser också nackdelar med det så jag är inte så blåst som jag kan verka med hela iden men vill göra det ändå ^^

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lilolizeit
9/1/15, 6:26 PM
#10

Wow vilket projekt du har på gång! Det här ska följas :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Tinitusan]
9/1/15, 7:06 PM
#11

jag hade kört på mdf, playwood är inte riktigt samma stadga i.

Lizelda
9/10/15, 12:09 AM
#12

Behöver fortfarande tips på hur jag snabbast får balans i ett nytt akvarium :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Tinitusan]
9/10/15, 8:11 AM
#13

på startsidan här på akvariefisk i focus hittar du en artlikel om just start av akvarium!

Annons:
Helben
9/10/15, 9:39 AM
#15

hur har du tänkt att komma åt karet när du ska mata, fixa med växter etc?

Lizelda
9/12/15, 10:04 PM
#16

#15 Du vet hur det ser ut i akvarieaffärer va? Med luckan över akvarierna? Så fast snyggare :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

usvead
9/13/15, 8:29 AM
#17

Det hade jag aldrig vågat, tänk om sängen pajar 😮

72mm
9/13/15, 10:28 AM
#18

Det här är verkligen ett projekt i min smak. Till att börja med ska du ge din mamma en stor eloge för att hon stöttar din idé. Det är ju inte utan att det som förälder normalt är mycket säkrare att försöka avstyra sådana här tokiga planer på ett tidigt stadie 😃

När jag var liten hade jag en våningssäng (trots bristen på syskon) som utöver att det var en sovplats fungerade som myshörna, djungel, grotta, rymdskepp eller myrstack… allt beroende på vad vi ville leka för tillfället.

Typ…

När jag blev äldre kapade vi benen precis över bottensängen, tog bort den och började använda överdelen. Den var i höjd med mitt skrivbord, 70-80cm skulle jag tro, och var precis så hög att vi kunde ställa ett antal byråer och skåp under. På så vis fick jag en faslig massa förvaringsutrymme och en cool, annorlunda säng på köpet. Grejen är att sängen fortfarande stod på sina egna ben, och hade inget med skåpen att göra, fast det hela såg ut som om vi hade monterat en säng ovanpå skåpen. Jag tror ni gör klokt i att se sängen för sig (dvs den står för sig själv) och akvariet/skåp/ytterfilter för sig. Bygg inte ihop det.  

Problemet med att få ur vattnet måste kunna lösas enkelt med en pump.  På ett sådant stort kar kan man ju ha den fast monterad med utflöde och allt. Bara att ansluta en slang och trycka på en knapp när man ska byta vatten. 

Sättet på vilket man kommer åt tanken ovanifrån måste nog lösas. Luckor? Eller kan man kanske sätta hjul på sängbenen och bara rulla bort den när man ska greja?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Tinitusan]
9/13/15, 10:43 AM
#19

ah 72mm det var ju supersmart, extra långa ben på sängen med låsbara hjul!

Lizelda
9/13/15, 8:14 PM
#20

72mm, väntade bara på att du skulle nappa på projektet ;) Jag har ju tänkt att man ska skaffa en sån där snajsig lucka som fälls upp under själva sängen eller vad det nu blir. Tror att det blir svårt att ha ben på sängen också då jag har rätt ont om plats… Är ju inne på att lägga en skiva ovanpå bänkarna så det blir stabilare.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
72mm
9/13/15, 8:39 PM
#21

😃

Tror inte jag fattar… Ska sängen vila på bänkar och karet står mellan dessa? Luckan du pratar om ska sitta på sidan och täcka utrymmet mellan undersidan av sängbotten och övre kanten på karet? Är det så det är tänkt?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

KatarinaSt
9/24/15, 11:13 PM
#22

Kul ide. Jag älskar DIY projekt - blir det nåt med akvarie-sängen? 

Jag tänkte bara tillägga att du nog borde lägga ett par stadiga reglar mellan bänk och skiva. Även om mdf är väldigt starkt så kan det börja svikta efter ett tag om belastningen är tillräckligt hög.

Lizelda
9/24/15, 11:18 PM
#23

Än så länge så lever iden i alla fall! Nästa vecka tänkte jag börja pyssla ihop ett kar och sedan en bakgrund, ska rita på allt ordentligt i helgen när mitt rum tömts :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lizelda
9/26/15, 7:44 PM
#24

Ibland tycker jag lite synd om min mamma som försöker bromsa mig lite och igår fick jag ett ultimatum. Inget akvariebygge förens jag målat vagnen som ska säljas så idag har jag målat hela vagnen utom metallen och det görs imorgon. Så sedan ska det faktiskt bli av! Pratat med snickaren om hur mycket mitt golv klarar och han sa att 500 kg klarar det absolut men mycket mer än så så kan det böjas efter några år. Då jag tänkt göra ett kar i plywood så tänkte jag köra på ca 350-400 liter med ett ytterfilter.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

72mm
9/26/15, 9:14 PM
#25

#24 oh, ett plywood-kar! Så alldeles utomordentligt coolt! 

Men visst måste golvet klara bra mycket mer än ett halvt ton? Bygger man i plywood är det ju bara frontrutan som sätter gränserna för hur stort det kan bli… och eventuell tyngd då.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Lizelda
9/26/15, 9:42 PM
#26

#25 Gissade att du skulle gilla det ^^ Jo, golvet klarar mer men efter ett tag så kan det böjas.. Dessutom bor jag i ett gammalt hus så de äldre delarna klarar inte riktigt lika mycket som det nybyggda, tyvärr… Annars hade det blivit myyycket större!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

MariaK1977
9/27/15, 7:33 PM
#27

Hade ingen aning om att man kunde bygga akvarium av plywood! Ruttnar det inte?

Annons:
KatarinaSt
9/27/15, 10:00 PM
#28

Tätar väl med glasfiber eller? Också nyfiken..

72mm
9/27/15, 10:11 PM
#29

#27 #28 Finns en massa gummi och latex-färger som man kan använda för att täta trä med. Tror de främst är avsedda för dammar och pooler. 

Till båtar används ju även plywood som material (finns något som kallas marinplywood) fast då tror jag det används ganska starka lackfärger som man normalt inte vill ha tillsammans med fiskar. Såvida man inte heter Åsa Romson då kanske. 😎

Får la länka till kungen igen.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Lizelda
9/27/15, 10:19 PM
#30

#29 Gissa vem jag kollat på när jag planerat ;) Det är ett sådant jag tänkt göra med likadant filter i ett kar i ett skåp bredvid. Funderar på att lacka brädan madrassen kommer ligga på samt skåpen med båtlack.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lizelda
10/29/15, 6:21 PM
#31

Imorgon gör snickaren det sista med rummet, sedan ska jag måla golvet så nästa vecka kan jag äntligen börja bygga! Jag dör av iver!! :D

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lilolizeit
10/29/15, 6:22 PM
#32

Ska bli så himla roligt att följa! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lizelda
10/29/15, 6:26 PM
#33

Jag hoppas verkligen att ni kommer ha lika kul i följandet som jag kommer ha i byggandet! :) Blir det så bra som jag har planerat så kommer det nedärvas i generationer ;)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

mimåne
10/29/15, 9:11 PM
#34

I mina ögon verkar det här som ett helgalet projekt så jag tycker det ska bli såå roligt att få se hur det går. Kommer följa tråden som en hök! Däremot så kan jag inte låta bli att vara skeptisk inför idén men jag hoppas och vill verkligen att du lyckas med det här och att det blir superbra!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Lizelda
10/29/15, 9:49 PM
#35

Haha, jag är minst lika skeptisk men stannar inte upp för att tänka på det ;) Är sjukt taggad så hoppas verkligen att det går bra! Vill ju främst ha ett stort akvarium till min älskade Gordon och hoppas för hans skull att det blir bra :) Men det är bara helgen och sen så!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

mimåne
10/29/15, 9:56 PM
#36

Det är bra det Lizelda :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
10/30/15, 4:55 AM
#37

Jag följer naturligtvis. Jag skrev 'galen idé' på ett positivt sätt men det kan ju fungera och det hoppas jag verkligen så jag kommer följa ditt projekt =)

Lizelda
11/4/15, 1:10 AM
#38

Ännu någon veckas väntan… Suck.. Tänk om de bara kunde bygga lite fortare! :< Nåja, mer tid att rita och ändra och greja ^^ Behöver dock lite pumptips nu. Ska göra ett sånt där "trickle-filter" (wet/dry-filter) av ett annat kar och ska då ha en pump som pumpar tillbaka vattnet till det stora akvariumet. Men vilken då?  Akvariet bör bli på ca 350 l och pumpen behöver vara hyfsat billig (läs: Inte fucking svindyr! Fattig studerande…..), pumpa ordentligt och vara så tyst som möjligt. Har övervägt att ha CO2 i karet också men vet inte om det ändrar något med pumpen? Vet inte hur eller vad det ska ändra men känns bäst att lägga till infon ändå :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lizelda
11/11/15, 5:20 PM
#39

Nu börjar jag bli lite nervös…. Snickaren har lovat att plocka upp skivorna jag behöver imorgon och fixa till det så allt är exakt och jag har suttit och ritat och räknat på allt, till exempel hur många skruvar jag kommer behöva. Akvariet kommer bli 120x60x50 och hamna på 360 liter. Dammfärgen jag ska vattentäta med har lite onödigt lång leveranstid men det ger mig tid att bygga stommen till sängen. Mammas sambo pendlar till Linköping så stackaren ska skickas in på Ikea med en lång lista på ihopplock. Och sedan ska man hitta något att måla allt runt akvariet med så det inte ruttnar. Jag kommer sova ett halvår efter det här men fasen va snyggt det kommer bli! Och Gordon kommer bli så glad! ^^

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lilolizeit
11/11/15, 5:28 PM
#40

Heja Heja!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lizelda
11/11/15, 5:48 PM
#41

Det bästa med att ha en snickare som går här hela dagarna som vi känner är att man har tillgång till hans verktyg, typ slipmaskiner och sånt ;) Dessutom tycker han att det här ska bli jättekul så han vill gärna hjälpa till lite när han hinner! Har nog aldrig varit så här taggad över ett projekt innan! :D

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Taggeman
11/11/15, 11:18 PM
#42

Hornbach säljer en sådan pump på mer än 1100tim liter för ca 300kr finns även starkare o svagare med för nästan samma pris! Har en 800 till utomhusdammen men vet inte hur tyst den är.

http://www.aquaristikshop.com/aquaristic/JBL-ProFlow-u-1100/126611/

Dom olika typerna av pumpar  går oxå att ha utanför akvariet, behöver inte stå i vatten http://www.jbl.de/?lang=en&mod=products&func=group&id=1080

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Lizelda
11/11/15, 11:48 PM
#43

Tack så mycket! Då jag ska sova ovanpå den så är det ju viktigt att den är tyst.. Säljs de i vanliga butiker, typ Arken Zoo? Eller gäller det att åka in till Göteborg eller beställa? Vet inte om Falskog kanske har? De har ju ändå rätt mycket fiskar och är rätt kunniga så de kanske har erfarenhet om någon specifik pump typ. Ska absolut kolla på den pumpen och jämföra, har inte prioriterat akvarietekniken utan bara typ allt annat ;)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Em_
11/12/15, 1:11 AM
#44

Hittade precis tråden och säger som de andra, galet projekt men hoppas verkligen du lyckas :) Kom på en ännu galnare idé: (är sjukt trött så jag skyller på det 😊)
levande fisk i vattensäng! Man återskapar någon miljö med med mycket vågor som tål att gungas runt, sen lyser man upp med sånna där led-lampssnören också genomskinliga lakan på det 😃


Lizelda
11/12/15, 1:52 AM
#45

Tro mig, jag har tänkt tanken! Men med en hel kennel där majoriteten far runt i min säng på dagarna så lär det regna på nedervåningen rätt fort! >.< Om jag någon gång blir hundlös så ska det övervägas igen ;) Håller tummarna för att den snälla snickaren hinner skaffa fram plywood imorgon och har även fått lov att ta några gamla skåp vi har hemma som passar perfekt till det här om man pusslar lite och grejar lite så det här kan nog gå fortare än jag trott :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Maleficum
11/12/15, 11:35 AM
#46

Problemet med fisk i vattensäng är väl det att dem ju är uppbyggda i kanaler (så de håller formen) så lite svårt att få dit fisk. Men detta skulle ju inte vara helt fel fast lite läskigt samtidigt http://www.newschoolers.com/popups/viewimage?media=http://img.gawkerassets.com/img/17y6l2f0930rxjpg/original.jpg

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lizelda
11/12/15, 4:11 PM
#47

Det blir nästa projekt ;)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lizelda
11/12/15, 5:26 PM
#48

Hade lite byggmöte med snickaren innan han gick och förklarade hur jag tänkt och sånt och han var rätt imponerad! Får fundera lite på hur jag ska ha locken, är inne på att ha plast ovanpå för att lätt kunna flytta på det men inte helt säkert än. I morgon (kanske redan i natt) så ska jag ta skåpen och börja ställa upp dem. Ska försöka få till en resa in till borås och köpa vattentät färg till allt annat utom akvariet, för att inte riskera att det börjar mögla eller något sånt. Har kollat ut en olja för utemöbler som beskrivs som extremt vattentät så det gillar jag! Måste mäta reglar och sånt till sängen också så jag har lite att göra.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Lizelda
11/13/15, 10:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Låt oss  säga såhär… Det är en ytterst ilsken brud som skruvar en miljard skruvar och absolut inte kan skruva rakt! Jag har tummen mitt i handen men envisas ändå med vansinnes projekt och jag kommer aldrig skruva en enda liten skruv efter detta. Den människa som får för sig att ge mig en omonterad ikea-möbel kommer få stryk. Självklart så skruvade jag kortsidorna mellan långsidorna istället för tvärt om och om någon undrar så nä - trälim går inte att separera. Vad gör man då när det saknas 3,5 cm på skivan? Exakt. Man slänger på den, limmar och skruvar och sedan får snickaren såga till en remsa som passar resten när han kommer på måndag! 😃 Blir lite extra glasfiberduk bara, jag löser detta ^^ Men vem hade vetat att det skulle vara så äckligt svårt att skruva rakt! :<

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Taggeman
11/13/15, 10:18 PM
#50

#49 man får förborra med träborr i lämplig storlek, o djupet brukar jag ställa in med att sätta masktejp runt borren till det läget det ska borras. Dom här nya rostfria skruvarna med torxspår är lätta att skruva i.🙂  https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/spikar-och-skruvar/Utomhusspikar/Krampor/trallskruvar-302291/

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Lizelda
11/13/15, 10:20 PM
#51

Använder trallskruvar och börjar få in snitsen nu! En hel långsida rakt ner! ^^

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Taggeman
11/13/15, 10:21 PM
#52

👍 🙂

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

mimåne
11/13/15, 10:59 PM
#53

Hehehe 😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lizelda
11/13/15, 11:23 PM
#54

Det blir nog tamejfan ett akvarium! :D

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

molam
11/13/15, 11:55 PM
#55

Boop

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
[Jens]
11/14/15, 7:02 AM
#56

🙂

MariaK1977
11/24/15, 9:02 AM
#57

Förstår så väl din irritation med skruvar! Skruvdragare är verkligen inte gjorda för tjejer. Jag använder alla verktyg här, sågar, borrar, planerar projekt, fixar med silikon, kakel, färg, precis vad som -har inte alls tummen mitt i handen- men när det kommer till den förbaskade skruvdragaren blir jag vansinnig och ropar på sambon :-( Skit verktyg är vad det är! Fick en liten, "tjej" maskin för nåt år sen, men den orkar ju INGET, så vad hjälper det att den är lätthanterlig då? Mycket snyggt jobbat av dig att hålla ut tills du fick in snittsen!!

KickLi
11/24/15, 9:43 AM
#58

Var noga med att kolla vad färgerna innehåller, för din egen hälsa och fiskarnas! Jättekul projekt att följa!

Lizelda
11/24/15, 11:45 AM
#59

#57 Här använder vi mäns skruvdragare ;) Har jag problem med datorn eller att flytta något tungt så skriker jag tills min bror kommer, resten får jag banne mig fixa själv!

#58 Färgen som kommer i kontakt med fiskarna är gjord för att täta dammar med :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Sleggyman
11/24/15, 9:20 PM
#60

Fukten kan du ganska enkelt kontra med en eller två st chassi fläktar till datorer som blåser på undersidan sängen. Det kommer nog bli mer avdunstning men det kanske inte gör något.

Lizelda
11/25/15, 2:05 AM
#61

#60 Hur menar du nu?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Jens]
11/25/15, 5:55 AM
#62

Han menar sådana fläktar som man köper till datorer räcker gott och väl för att ta bort fukten under sängen. De låter nästan ingenting. Jag själv skulle titta på t ex clas ohlson m.m. efter små fläktar men de bör ju vara ljudlösa eftersom du sover där.

Annons:
Sleggyman
11/25/15, 6:23 AM
#63

#62 Exakt 😃

Lizelda
11/25/15, 10:49 AM
#64

Så långt är jag med ja! Men fukten från vad…? Jag kommer bygga/försöka bygga så att akvariet och skåpen är en möbel typ. Med en skiva över akvariet, ca 20 cm ovanför, och en bakom. Dessa ska givetvis lackas eller målas med överbliven dammfärg men vill kapsla in det, på ett bra sätt, för att inte på något sätt riskera väggen för man vet aldrig vad som kan hända!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Sleggyman
11/25/15, 5:39 PM
#65

Du måste ju få bort luft fukten även om du lackar ytorna, Mögel kan du få ändå om du har hög luftfuktighet och stilla stående luft. Om du bygger in karet för tight så kommer du nog få problem att syresätta vattnet.

Lizelda
11/25/15, 5:47 PM
#66

Vattnet ska pumpas in och ut till ett droppfilter i ett kar i skåpet bredvid så då borde det väl bli syresättning? Medger att allt inte är helt genomtänkt så mottager gärna tips! Rätt mycket är svårt att föreställa sig innan man kommit dit.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lizelda
12/5/15, 8:39 PM
#67

Allt utom tänkandet står stilla nu. Man blir rätt trött av allt byggande… Hade tänkt måla akvariet men snickaren glömde fixa till locket, vilket behövs innan jag ska måla, så jag tänkte att jag kan ju fixa bakgrunden så länge! Men mammas sambo som skickats ut på shoppingäventyr fick inte med sig det viktigaste, frigoliten, så det sket sig också.. Men efter helgen så kommer min bror flytta in i sitt rum, vilket betyder att alla möbler jag härbergerar här inne kan flytta ut! Vilket innebär att jag kan flytta på mitt berg av saker för att få upp själva sängmöbeln, vilket är det viktigaste då en av tikarna som ska valpa vid nyår ska bo där under de första veckorna, för att få lugn och ro. Hon är flockledare och en av de andra tikarna som kommer hit och ska valpa är en elak hund som sänker vår tik rätt mycket… Måste även poängtera att det blir rätt stort under sängen och självklart blir ljus och dylikt så svimma inte nu folk!

Har funderat rätt mycket på hur allt omkring det här kommer funka och hur det ska byggas och det är som min mamma säger, hela det här bygget är som ett femtonpussel, där man måste flytta en bit för att kunna flytta nästa bit.. Mitt bygge är nästan värre då det måste passas in med deras också! Hjälp alltså.. 🤦‍♂️ Men har tänkt om en del och bestämt mig för hur sängmöbeln ska bli. Hela sängen med akvarium och allt blir drygt 1,5 m bred och ca 2,3 m lång. Det var inte tanken från början, men, ni vet, shit happens! 😂 Har ändå krympt ner den rätt mycket.. 😞 Men sängen kommer bestå av en ram med ben och tvärslår (?) av reglar där madrassen ska ligga (90x200), 2-3 skåp (ska pussla lite för att få rätt storlek), två trappsteg med förvaring för typ böcker under och akvariet.

Skåpen är 70 höga och det är köksskåp vi rivit ut från gamla köket som jag fick. De har dock olika djup och längd vilket betyder att jag får pussla en del. I fotänden så ska jag ha filterkaret samt trappan men dessa har jag fått korta ner från 60 till 30 då jag insåg att en garderob behöver få plats också. Upptäckte att ett av mina mindre kar skulle passa perfekt i skåpen och att det borde räcka till filtret. Bredvid trappan, längs långsidan, slängs karet in och bortanför det så har jag ännu ett skåp, 80x60. På baksidan av det så ska det sitta en liten gallergrind, med rullgardin eller dylikt, och själva skåpet kommer vara öppet. Detta blir passagen in till utrymmet under sängen. Liten gallergrind behövs för att hålla hundar ute, eller inne. Madrassen kommer ligga på en ram av reglar som skruvas i väggen och skåpen samt ha tvärgående reglar och ben i hörnen. Innanför benen kommer jag även sätta en OSB-skiva för att separera hela akvariedelen och så från utrymmet under. Vill inte ha en hund som smakar på fisk då jag tänkt ha öppet in dit hela tiden… Att sätta skivan innanför gör även att det inte lär mögla (hoppas, hoppas!) och motverkar damm och grus vid karet. I själva utrymmet så ska en plastmatta in eller dylikt som man kan ta ut för föreställer mig att det inte är det enklaste att städa där!

Skåpen ska skruvas i varandra, förstärkas med vinkeljärn och skruvas i både vägg och reglarna.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

molam
12/5/15, 9:03 PM
#68

Du vet ju hur du ska göra iaf! blir nog bra de där! =D

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Lizelda
12/5/15, 9:05 PM
#69

Hoppas det! Men det får gärna bli färdigt typ imorgon >.>

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
[Jens]
12/5/15, 9:12 PM
#70

Jösses! Att du bara orkar Lizelda! Jag är så imponerad av dig projekt och förstår inte att du orkar med … Jag som själv har pysslat i det stora akvariet idag är helt slut ;))

Lizelda
12/5/15, 9:14 PM
#71

Tro mig, jag kommer sova ett antal veckor när detta är färdigt! ;)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Jens]
12/5/15, 9:18 PM
#72

Kan tänka mig det för det är så massivt. Ett stort projekt !

Lizelda
12/5/15, 9:21 PM
#73

Men om det blir bra så behöver jag aldrig mer bygga något ;) Snickaren som går här hemma har fått för sig att jag är händig, vilket är så långt från sanningen man kan komma. Jag är inte händig, jag har tummen mitt i handen men är envis som fan!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Jens]
12/5/15, 9:37 PM
#74

Det ska man vara och du har ditt stöd med en snickare så det kommer bli bra !

Lizelda
12/5/15, 11:13 PM
#75

Och min mamma som är akvariefantast och projektmänniska :3

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lizelda
12/7/15, 9:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

Ursäkta hur allt ser så kaotiskt ut, vi bygger! Men se, det tar form!! 😃

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Whippet
12/11/15, 8:43 PM
#77

Vad spännande!

I'm out Vilar huvudet i handen

Lizelda
12/16/15, 11:58 PM
#78

Hade tänkt vänta till fredag med att uppdatera men jag kan inte hålla mig! Detaljerad ritning på säng finns nu och snickaren lovade att skaffa fram reglar (han har skåpbil, det har inte vi) och han bestämde sig även helt själv för att snickra ihop stommen till sängen O.o Bra för mig som avskyr att skruva så jag klagar inte och då håller den garanterat ^^ Så i helgen så kaaaanske det kan se lite sängartat ut? :3

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lilolizeit
12/17/15, 9:36 AM
#79

Så kul att de går framåt Lizelda! Ser fram emot en bilduppdatering :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lizelda
12/17/15, 10:42 AM
#80

Så fort stommen är på plats så ska vi pussla dit skåpen och allt det ^^ Då blir det bild, både under och över sängen ;)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lizelda
12/18/15, 8:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#81

Alla ni som inte trodde att det skulle bli av, jag vill bara säga.. Det gjorde fan inte jag heller.. Men se! :D

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

thea_thea
12/18/15, 8:46 PM
#82

Gud vad kul projekt👍

Lizelda
12/18/15, 8:52 PM
#83

Har vissa problem med att komma upp, ska fixa trappan på tisdag xD Men det är precis som jag vill ha det ^^

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Urr3702
12/18/15, 11:52 PM
#84

Spännande, jag tror att många här inne på forumet som längtar lika mycket som jag efter det färdiga resultatet.

När det känns som om allting är värst, tänk det kan alltid gå värre. Så njut när det går dåligt, det är ändå bättre än det kunde ha varit.

Lizelda
12/19/15, 12:10 AM
#85

Om ni bara visste hur mycket jag längtar xD

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lizelda
12/19/15, 7:17 PM
#86

Nu har jag målat första lagret dammfärg :D Ett lager till i natt eller i morgon så ska det bara borras och slängas på en glasskiva så är vi färdiga ^^

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lizelda
12/19/15, 11:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87

Inser nu att jag självklart glömde slänga upp bilden..

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

MariaK1977
12/23/15, 3:45 PM
#88

så fint det blir!

Lizelda
12/23/15, 5:02 PM
#89

#88 Tack så mycket ^^ Tror jag ska försöka måla på juldagen, framsidan ska bli vit :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Cixx
12/28/15, 1:31 AM
#90

Följer 👍

Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus

Annons:
Lizelda
12/28/15, 2:45 AM
#91

Senaste fyra dagarna så har jag haft vatten i botten för att testa så inget läcker innan jag har i glas. Inte en enda droppe utanför!! :D I morgon ska jag se om jag orkar fixa slangarna mellan karet och filtret, inser nu att jag inte har en aning om hur jag ska göra, hade helt glömt att det skulle komma en trappa mitt i min planerade slangväg O.O

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Draken
12/28/15, 10:32 AM
#92

Ojojoj vad du sliter och kämpar. Men jag tror att du kommer fixa det där och få det precis som du vill ha det 😃

Väntar med spänning på slutresultatet.😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lizelda
12/28/15, 3:36 PM
#93

Det gör jag också >.> Jag blir både sur och grinig när saker stannar upp så jag är inte överdrivet glad över att vi ska ha tre valpkullar vilken dag som helst men förhoppningsvis så kan jag komma över det då jag ska åka till Italien eller Frankrike och köpa massa fisk för pengarna xD #betaldkennelflicka

Vi har sökt glasmästaren i alla fall som är där när han själv behagar och beslutat oss för att jag ska ha slang istället för rör som koppling, inte för att jag vet var jag ska göra av något av det egentligen..  Benen är inte riktigt som jag tänkt att de skulle! 😭

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lizelda
12/29/15, 1:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#94

Nu, mina kära följare, så ska ni få se på annat! Då första tiken självklart bestämde sig för att valpa idag så fick vi se till att panikbygga färdigt det som skulle vara då hon ska bo med valparna under sängen. Blev inte riktigt lika stort som jag räknat med men fullt tillräckligt för en kull valpar, eller fem-sex barn ;) Så nu ska ni få se på valpar som bara är några timmar gamla. Fyra hanar och fyra tikar. En av tikarna föddes strax efter korten togs.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

molam
12/29/15, 1:15 AM
#95

Awww Lite ändring i planeringen där du! Eller jaaa ändring och ändring lite Stopp med en sak och start på en annan sak snarare :p

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Lizelda
12/29/15, 1:25 AM
#96

Haha, ja xD I morgon åker vi och hämtar den tredje tiken och passar på att shoppa tillbehör till mitt bygge inne i göteborg. Gäller att multitaska! ;) De har för övrigt blivit fem tikar och fyra hanar nu :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Maleficum
12/29/15, 10:57 AM
#97

Vilka sötnosar! Hoppas det kommer gå bra och smidigt med alla kullarna =D Låter som det kommer bli fullt upp med tre kullar samtidigt. Är så mysigt med småttingar hemma, är bara så trist att de växer så fort att man knappt hinner med.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
thea_thea
12/29/15, 1:29 PM
#98

#94 Åååh valpisar😍

Lizelda
12/29/15, 2:29 PM
#99

Den tiken som valpat nu är en av de bästa mammor vi har och är uppfostrad av den bästa mamman vi haft :) De andra två kullarna är mer spännande då det är kullsyskon som är parade med samma hane. Syskonen är oerhört olika så det ska bli riktigt kul!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Maleficum
12/29/15, 5:32 PM
#100

#99 Skoj med syskon och samma hane! Riktigt spännande att se hur lika/olika deras valpar blir då!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lizelda
12/29/15, 11:30 PM
#101

#100 Jag ska dessutom spara en tik från en av systrarnas kull :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Draken
12/30/15, 2:43 PM
#102

Vilka små sötnosar 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
12/30/15, 8:55 PM
#103

Nämen så roligt med valpar, och vad många det blev!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lizelda
1/15/16, 7:00 PM
#104

Nu valpar tredje tiken och än så länge har hon sju levande så vi har 25 valpar allt som allt och hon är fortfarande rund som en tunna så några fler kommer det komma! 😃 Men jag har varit så less på allt som heter akvarium för det blir inte färdigt och allt är frustrerande och jag bara suckar… Men nu jäklar! Efter lite diskuterande och googlande så har nu min ömma moder beställt genomföringar, pvc-rör och allt som behövs till, plus pump och doppvärmare! Så förhoppningsvis kan jag få färdigt den här jäkla skiten på måndag! 😃 Eller typ i alla fall..

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Lillyrod
1/15/16, 7:08 PM
#105

Jag antar att alla valpar måste få sin tid nu. Karet kommer nog igång vartefter. Underbart med så mycket hundvalpar. Jag skulle inte klara att sälja en enda : )

Lizelda
1/15/16, 7:21 PM
#106

Äh, valparna sköter sig mestadels själva hela tiden faktiskt! Man ser till att alla växer som de ska, matar om någon behöver extra och städar hos dem. Då valparna lever med oss så behöver de inte socialiseras, de bara är med :) Och tro mig, en åtta veckors valp är helt ljuvlig! En hel kull är avskyvärd.. Mellan 4-6 veckor är de som gulligast, sedan attackerar dem.. Då kommer hela armen och slänger sig på hälsenorna! När det är glashalt ute så slänger man sig i snön och spelar död istället! 😉

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Jens]
1/15/16, 8:43 PM
#107

Det kan tyckas låta 'grymt' utav mig men det här är akvariefisk som gäller men jag såsom du vet att jag gillar hundar privat men håll detta med hundar i tråden 'Bubbeltråden 14' . Vi är akvarister även om vi älskar andra djur också.

Lizelda
1/15/16, 8:46 PM
#108

#107 Absolut, ska hålla mig i skinnet! ^^ Lägger upp lite bilder i bubbeltråden sen ;)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Jens]
1/15/16, 8:51 PM
#109

Jag vill se och du får gärna komma på besök IRL för du vet att jag älskar vovvisar! =))

Lizelda
1/15/16, 8:58 PM
#110

Du kanske ska komma förbi och skaffa dig en ny valp ;)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Jens]
1/15/16, 8:59 PM
#111

Vi får prata om det ;)

Annons:
mimåne
1/17/16, 8:51 PM
#112

Imorgon är det måndag Lizelda 😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lizelda
1/17/16, 9:45 PM
#113

Jag längtar så sjukt mycket så just nu sitter jag och sliter med ett sidoprojekt! Tror jag nämnt det förut i tråden men det är mitt hemliga projekt som ni bara får veta om om det blir bra 😂 Men vi kan ju säga såhär.. Jag har grymt ont i handen och kommer få städa mitt rum varje dag i flera veckor framåt!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

mimåne
1/18/16, 10:47 AM
#114

Då gissar jag på att du gör en bakgrund i frigolit 😉

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lizelda
1/18/16, 11:49 AM
#115

……Shhhhhh!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Taggeman
1/18/16, 12:01 PM
#116

🤫😃

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Lizelda
1/18/16, 12:24 PM
#117

Måste dock skaffa lite mer frigolit då jag tänkt fel och skulle fått den i samma hörn som in och utblåset till filtret och det hade inte blivit bra.. Nåja, den ser lovande ut i alla fall! Jag har ingen plan för hur den ska se ut faktiskt, jag bara karvar 😂

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

mimåne
1/18/16, 3:09 PM
#118

Haha!

Det är verkligen roligt att göra frigolitbakgrunder. Jag har gjort någon förut och därför förstod jag direkt vad du pratade om när du sa att du skulle komma att få städa i flera veckor efteråt.. 😃Själva karvningen är den bit jag tycker är roligast. Att få skapa och se det växa fram. Att måla dem hatar jag däremot.. Det är då mina förstörs och blir fulare än vad de var efter karvningen 😭

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Lizelda
1/18/16, 3:28 PM
#119

Jag ska göra den i glasfiber, frigoliten är bara själva modellen! 😃 Hade faktiskt lyckats förtränga att jag kommer behöva måla den, tills igår… Suck… Nåja, jag tror faktiskt att det kommer bli hyfsat bra! ^^ Jag har aldrig gjort något sånt här innan så allt det här kommer bära eller brista 🤦‍♂️

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lillyrod
1/18/16, 5:19 PM
#120

Jag beundrar verkligen din energi och idérikedom Lizelda. Läser alltid den här tråden med spänning ; )

Lizelda
1/18/16, 7:43 PM
#121

Så kul att jag inte är den enda som gör det! ^^ Om någon som läser här får för sig att karva i frigolit, ha på er vad som helst förutom mjukisbyxor.. Jag lämnar ett vitt spår efter mig vart jag än går! 😂

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lizelda
1/19/16, 4:47 PM
#122

Fortfarande inget paket.. Det är skickat i alla fall så håller tummarna för att det dyker upp i morgon!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

mimåne
1/20/16, 11:05 AM
#123

Jag väntar också ett paket imorgon, eller jag hoppas att det kommer imorgon.. Vad är det du väntar på att få hem?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lizelda
1/20/16, 11:08 AM
#124

Kopplingar och dylikt till akvariet :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

mimåne
1/20/16, 11:16 AM
#125

Jaha, bara sånt där tråkigt alltså..😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Lizelda
1/20/16, 11:19 AM
#126

Haha, precis! ^^

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

mimåne
1/20/16, 11:22 AM
#127

Själv väntar jag på den där vulkanen.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lizelda
1/20/16, 11:34 AM
#128

Åh, så spännande! 😃

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lizelda
2/6/16, 6:59 PM
#129

Hemma händer det grejer! 😃 Men ni kommer inte få några uppdateringar förens nästa helg (kanske tidigare eller senare) för att ger er mer "wow-effekt" när ni väl får se 😉 Dock kan jag berätta att jag tappade en sak på akvariet som jag skulle ha som filter så nu har jag en stor, fin spricka tvärs över.. Nå väl, tur att vi har ett antal till i samma storlek! 😂

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lilolizeit
2/6/16, 7:20 PM
#130

Meeeeen… Jag är ju så nyfiken.. :(

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lizelda
2/6/16, 7:30 PM
#131

Bra 😉

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

mimåne
2/6/16, 7:34 PM
#132

Men vaa.. Vi vill ju se alla delar, minsta lilla förändring.. Gärna i bild 😢

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Lizelda
2/6/16, 8:09 PM
#133

Det är helt krasst så att allt i mitt rum ser förjävligt ut så jag vill inte visa er något 😂 Men kanske kan ge er en liten sneak peak i morgon kväll 😉 Det är nämligen inte särskilt mycket kvar att göra!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

mimåne
2/6/16, 8:36 PM
#134

Vi bryr oss inte ett dugg om kaos! 😃 Men då tycker jag vi bestämmer så, en sneak peak imorgon kväll! 😉

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lizelda
2/6/16, 8:37 PM
#135

Haha, okej då ^^

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

mimåne
2/6/16, 8:41 PM
#136

Och tro inte att jag glömmer bort det! 🤓😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lizelda
2/6/16, 9:30 PM
#137

Är ju bra om du kommer ihåg om jag skulle råka glömma det! 😂

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Temmy
2/6/16, 9:31 PM
#138

Åh vilket spännande projekt!

mimåne
2/7/16, 2:35 PM
#139

Jag sitter här och väntar.. 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Lizelda
2/7/16, 3:01 PM
#140

Nu vet jag ju inte hur det är i Norrland men här är det inte kväll än ;)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Tigerlanden
2/7/16, 3:35 PM
#141

Vad fantastiskt häftigt med ett akvarium under sängen, vad för fiskar hade du tänkt skaffa?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus

Lizelda
2/7/16, 3:43 PM
#142

Inte bestämt exakt men har en del ideer åtminstone. Vill ha en grupp kampfiskhonor, neontetror, guramis, trådfensregnbågar, corydoras och ottosar. Sedan funderar jag även på vitfenad Rosentetra och ska ha en drös körsbärsräkor, med tillräckliga gömställen för att några ska överleva i alla fall! Gärna en del dvärgciklider, typ paletter eller dylikt. Några fjärilsciklider också. Vill ha ett djungelkar och massa färger, liv och rörelse i det :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lizelda
2/7/16, 8:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#143

Tadaa! 🥳

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Jens]
2/7/16, 8:03 PM
#144

Ser spännande ut men jag funderar dock på vad den ritade delen ska likna? Hmm… jag undrar och fantasin flödar…. 😉

Lizelda
2/7/16, 8:16 PM
#145

Haha, min femtonårige bror hjälpte till lite xD

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Jens]
2/7/16, 8:20 PM
#146

Jasså, tur att du har någon att skylla på *retas* 😉

Men som sagt! Väldigt spännande projekt!

Annons:
Lizelda
2/7/16, 8:21 PM
#147

Haha 😃

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

usvead
2/7/16, 8:29 PM
#148

Många inlägg men knappt några bilder. Vore ju intressant att se om det blir något av det…

Lizelda
2/7/16, 8:39 PM
#149

#148 Det blir ju av…? Och det är inte särskilt mycket att fota då bilderna inte blir något att se.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

mimåne
2/7/16, 8:45 PM
#150

Men snuskjens, hon har ju bara märkt ut hål där hon ska borra såklart 😎

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
2/7/16, 8:46 PM
#151

Jag tror det är vi som babblar så mycket att Lizelda inte riktigt hinner med att visa upp projektet i bilder usvead 😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
2/7/16, 8:49 PM
#152

Hahaha, jag ? 🙂 jag som såg en kaktus … 🤔

Lizelda
2/7/16, 8:53 PM
#153

#150 Vet inte riktigt vad jag skulle borra hålen för dock xD

Om jag ska fota så måste jag först städa kliniskt rent runt det, hitta någon annan familjemedlems mobil att fota  med och sedan lyckas få till en hyfsad bild >.>

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
mimåne
2/8/16, 10:30 AM
#154

#152 😂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lizelda
3/17/16, 11:21 PM
#155

Nu har jag silikonat fast en glasskiva! Äntligen! Och har silikon över både händer och hår och om detta inte håller tätt så slänger jag ut karet för detta gör jag inte om 😡🤦‍♂️ Men för er som precis som jag tycker det är jättebra att dränka händerna i silikon och sedan inte känner för att ha kvar det på händerna, diskmedel och kaffesump! Blanda ihop till en gröt, på med det på händerna, gnugga och skölj 😃

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

mimåne
3/24/16, 9:25 AM
#156

"Nu har jag silikonat ……. över både händer och hår"

Oj vilken komisk bild jag målade upp framför mig själv nu😂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
3/24/16, 9:29 AM
#157

vilken rolig tråd o häftigt projekt =)

Lizelda
3/24/16, 10:53 AM
#158

#156 Jag plockar fortfarande silikon ur mitt OCH min mammas hår! Hon var ändå bara med och höll glaset. Men självklart så läcker det mer än ett durkslag så ska testa att silikona på insidan och utsidan av skarven vid glaset innan jag tar loss hela skiten…

#157 Jag har varit så äckligt jäkla less på det här karet och även på snickaren som hjälpt mig med vissa saker och inte är särskilt noga med detaljer.. Jag mäter allt på millimetern men det gör inte han! 😡 Så det är bäst för det att det blir riktigt coolt när det är färdigt, annars byter jag rum med någon.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Tinitusan]
3/24/16, 10:57 AM
#159

hehe, oftast så blir det bra även om man inte mäter på millimetern så jag håller tummarna på att du får sova i ditt rum trots allt ;)

Lizelda
3/24/16, 11:03 AM
#160

Han har väl mer mätt på decimetern på vissa ställen ;) Men det går att lösa!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Tofflan
10/9/16, 9:57 AM
#161

Hur har det gått? 😀

mimåne
10/9/16, 11:56 AM
#162

Det undrar jag också🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
10/9/16, 3:04 PM
#163

Silikon på händer och hår ……😂😂😂

Vilken syn för gudar 😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Hannahtheo
10/9/16, 5:09 PM
#164

Åh undrar hur det gick, vore hemskt kul att se!

Lizelda
10/12/16, 8:16 PM
#165

Mitt stackars kar råkade bli ett terrarium istället 😂 Flyttade hastigt och lustigt hemifrån så då blev det över på grund av platsbrist…

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Tofflan
10/12/16, 11:02 PM
#166

Efter allt ditt slit och jobb och hur många timmar du lagt ner på att räkna ut hur akvariet skulle bli så flyttar du hemifrån å lämnar projektet! Va fräckt! Alla vi som följt och låst om det är ju lite blåsta nu! Blev det nån färdig bakgrund? Du får i alla fall berätta om det bor nån i terrariet! ;-)

mimåne
10/13/16, 10:58 AM
#167

Vaa?? Ett terrarium?! 😭

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: