Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 3712 ggr
Omorika
2015-07-12 18:34

Nytt Low tech kar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu var det länge sen jag höll til här men känner att det är dags med ett nytt projekt. Eftersom jag har flyttat får jag också plats med ett nytt större akvarium men placeringen har inte varit helt rätt men blev bredvid bokhyllorna och för att passa blev det en platsbyggd bänk. Det ska vara ett 248 liters low tech med både blomjord och kattsand i botten, ett litet experiment. Jag ska använda både ny och gammal blomjord och förmodligen ICAs ej klumpbildande kattsand. Sen nulas blästersand ovanpå. Jag kommer förmodligen ha 4x39w T5 lysrör, kanske lite mycket men vill nog testa det ändå men funderar lite. Till det kommer massor med växter från mitt gamla kar och förmodligen lite nytt. Fiskar blir nog ett hyfsat stort stim pandor ett hyfsat stort gäng rödmunstetror sen ett litet gäng andinonannacara elektrik blue (stavning).

Annons:
[Jens]
2015-07-12 19:02
#1

Fin ställning du har gjort! Ska bli kul att se hur det blir ….

mimåne
2015-07-15 23:17
#2

Kul med ett nytt projekt och även att se dig här på forumet igen. Jag funderar däremot över balansen mellan ljus och näring. Det känns som att du kommer ha ganska mycket ljus i förhållande till näringen. Jag tror det kan komma att bli en obalans där och resultera i alger.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Omorika
2015-07-16 21:48
#3

Jo jag är lite osäker själv där så funderar på hur jag ska göra. Tycker dock att det känns lite lite med bara 2x39. Ska räkna lite på det. I föra hade jag mer ljus än rekomenderat och det har funkat annars kan ta bort ett lysrör. För just den armatur jag tänkt köpa är billigast med två 39 watts. Efter helgen kommer nya bilder, bälen är i stort sett färdig. Så nästa vecka blir uppstart. Ha varit lite för pptagen med balkongodling för att hålla på med fiskarna nu ett tag.

mimåne
2015-07-17 23:33
#4

Vad det låter härligt med balkongodling, något sådant har jag inte gjort i år men jag längtar redan tills nästa säsong. Kanske får jag sätta lite ruccola eller liknande i en kruka för att stimulera behovet lite tills dess. Det växer så fort så det skulle jag nog hinna med.

Men åter till akvaristiken.. Jag måste säga att jag själv inte haft ett jordakvarium, så jag kan inte säga med säkerhet hur pass mycket ljus som skulle vara lagom i ett sådant. Men magkänslan säger att det verkar mycket med 4x39 T5.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Omorika
2015-07-22 15:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Nu eftersom jag måste starta det här projektet för att stänga ner det gamla karet i den gamla lägenheten hade jag en mastodont dag igår. Det blev dock en stor miss och det är hur jag ska trä kaplarna till belysningen snyggt. Det blir att tömma allt igen och fixa det sedan. Men blir en nödlösning så länge men harine fixat den helt än utan det blir dagens projekt. Så nu följer en bildkavalkad på vad jag gjorde igår. Först bestämdes grenarnas och stenarnas position. Fundera på ur mycket motion man får av att gå fram och tillbakai ett rum på 5 meter?

Omorika
2015-07-22 15:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Därefter börja jag lägga ut bottenmaterialet som blev en blanding av grus, blomjord och icas icke klumpbildande kattsand. Tror det blev mest blomjord men eftersom jag tidigare bara haft blomjord så tror jag det här bli bra. Inspektören var givetvis på plats.

Annons:
Omorika
2015-07-22 15:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag la sedan julas blästersand mot framrutan så man inte ser skiktningen när allt är klart. Sen kom planteringen och lie oturligt hade en del växter jag köpt gått lite illa åt men tror det mesta klarade sig. Kommer och köpa lite mer låga växter framtill och javamossa mm.

Omorika
2015-07-22 15:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Nu en dag senare ser allt ut såhär utan belysning. Belysningen kommer ikväll. Det som gjorde att jag behövde stressa lite var också att jag hittade fantastiska luleodlade endlers hos Rolle.

Lillyrod
2015-07-22 15:31
#9

Det blir ju väldigt snyggt. Jag inser mer och mer att det här med att placera rötter och stenar snyggt i karet är jag inte bra på.

[Jens]
2015-07-22 15:48
#10

Samma här Lillyrod =) men det är alltid kul att se när andra fixar sina kar så fint =)

Lillyrod
2015-07-22 15:50
#11

Ja det är jättekul. Man kanske blir inspirerad till stordåd : )

[Jens]
2015-07-22 15:51
#12

Ja man vet aldrig men jag gillar det vilda så att säga i de större karen åtminstone för det ser mer naturligt ut.

[Tinitusan]
2015-07-22 16:37
#13

blev ju jättefint!

Annons:
mimåne
2015-07-22 17:14
#14

Men oj så fint! Jag är riktigt imponerad av hur du inrett akvariet så här långt, det ser så snyggt ut. Vet inte hur länge jag tittat på bilderna nu :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Omorika
2015-07-22 17:31
#15

Tack har ägnat en del timmar åt det här. Jag brukar alltid gå in på Aga aquascaping contes för att hitta inspiration. Har ängnat många timmar åt att spana där och då inte så mycket på växter utan mer på sten och grenar. Sen försöker jag hålla mig till principen med tredjedeler. Men ville ha mer centrumfokus i det här istälet för snett som i mitt förra. Sen behöver man hitta rätt rötter och det är inte lätt. Är väldigt nöjd med det här iaf 😃

Omorika
2015-07-22 21:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Nu har jag fått lite cirkulation och belysning. Är för tillfället en underdimensionerat innerfilter. Ska egentligen inte behövas nån cirkulation i low tech men tycker det blir lite bättre med det. Belysningen är för tillfället 2x39w och det är ljust så ska köra på det och se hur det går. Vill jag kan jag öka på belysningen. Däremot behöver jag nya lysrör som ska inhandlas snart det blir som tidigare 1 aquastar och 1 dagsljuslysrör. Tycker den kombon ger fina växter och fina färger på fiskarn.

mimåne
2015-07-22 21:41
#17

Så roligt att få se hur det blev med ljus. Du har gjort det så fint och kan vara stolt över det. Tack för tipset om att söka inspiration på Aga aquascaping contest, jag ska genast ta och kolla in det.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

LuckyMommy85
2015-07-22 21:55
#18

Jätte fint! :) Brukar också kolla in på aquascaping :D

Omorika
2015-08-02 17:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#19

Hej Tänkte uppdatera lite. Nu har jag lite nitrit men helt enligt tidigare uppstarter. Tyvärr verkar mina Guppy honor strykit med men hanarna mår bra så de får ny flickor när nitritet går ner. Förmodligen om nån dag. Vattnet har som vanligt börja bli lite bärnstensfärgat och växterna har börjat växa. Ska nog fixalite fler växter så så smånimgom. Vill helst ha cryptocyrne som kan vara i förgrunden. Har också fått vitt slajm på min nya rot men det är vad jag förstått vanligt. Hade också tre små fläckar cyano men de verkar jag har fått bukt med genom att instalera timern. Var bara lite svårt att hitta timern med tanke på att halva bohaget har varit i flytt lådor. Fick en bild på en av mina Guppy hanar de är superfina.

[Jens]
2015-08-02 17:45
#20

Jättebra att du är förberedd men jag tycker mig se en massa brunt på gruset? Vad är det ?

Annons:
Omorika
2015-08-02 17:58
#21

Det är uppvirvlad jord från botten och några korn mörkare och grövre grus från underlaget. Brukar se ut så innan allt har lagt sig. I vanliga fall brukar jag täcka det mad löv rrån bok om jag får tag på det 😃

[Jens]
2015-08-02 18:32
#22

Aha okej, var lite orolig att det var övermatning och maten hade blivit gammalt =)

Omorika
2015-08-02 18:35
#23

Nej då hade jag blivir förvånad är mer orolig att mina stackars Guppy svälter, simaeserna äter av det vita slemet och annat och verkar mycket nöjda och glada.

mimåne
2015-08-02 21:35
#24

Himlars så fint det är. Kom och inred mitt akvarium också!

Förresten så har jag några skott cryptocoryne wendtii brown också om du är intresserad av det? Nu när jag ändå ska posta åt dig imorgon.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Omorika
2015-08-03 11:45
#25

Ja jag tar jätte gärna sånna också. säg bara vad du vill ha betalt. Om du redan hunnit skicka kan jag betala en frakt till :D.

Jag som tror det är dina akvarium som jag brukar tycka är så fina och prunkande :D

mimåne
2015-08-05 22:08
#26

Hoppsan. #25. Den här kommentaren försvann mellan vågorna och ditt paket skickade jag redan i måndags. Är du fortfarande intresserad av c. wendtii brown är du välkommen att höra av dig till mig via privat meddelande.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Omorika
2015-08-10 13:48
#27

Nu har det varit lite katastrof i mitt kar. Har haft höga nitrit värden ett tag men hoppas de är på väg ner (har inte kollat efter helgen). Har gjort lite delvattenbyten för att vara på säkra sidan och tillslut fått tag i bakteriekultur som jag brukar använda under uppstart.

Nu till det sorgliga. Tror jag fått cyano! Hoppas det är gröna alger och att det beror på för låga nitrat värden och att växterna inte riktigt kan konkurera ut dem än, HOPPAS, hoppas. Sen till det riktigt sorgliga mina kära lule odlade Guppy hanar har dött. Hade tänkt ha med dem i ett avels försök men har nu helt tappat lusten. Så få se om det blir några guppys för mig.

En fråga. Kan man få cyano av fördåliga lysrör? Har nämligen lite gamla lysrör som jag tänkt byta men nu är jag osäker på om det gör det bättre eller sämre med tanke på algerna.

Finns det mycket nitrit som alger kan plocka upp men inte växterna och jag "ökar" belysningen blir det algblomning då eller får växterna en bost av bättre ljuskvalitet och ta över från algerna.

Annons:
Lillyrod
2015-08-10 13:54
#28

Ja dåliga lysrör gynnar algerna. Växter behöver bra ljus men alger tar det de får så det kan spela ganska stor roll.

Cyano luktar starkt och väldigt illa. Som om något håller på att ruttna. Det går lätt att stryka bort med fingret och känns lite slemmigt. Det brukar falla sönder i små små delar med. Det går inte att ta dem för alger om man luktar och känner på dem.

Cyano gillar dämpad belysning och lugnt vatten. Lite mer fart på pumpen och bättre ljus kommer att hjälpa.

Omorika
2015-08-10 15:48
#29

Då ska jag se till att fixa lysrören snarast. Så ska vi nog få bukt med skiten. Tack för hjälpen.

Omorika
2015-12-06 22:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Hej igen Nu var det länge sen men blev deppig av cyanon och Guppy döden. Sket då lote i akvariet och började med andra projekt. Nu har dock akvariet varit stabilt ett bra tag och cyanon försvann med lysrören tack och lov. Så nu är intresset igång igen. Karet innehåller för tillfälet 10 rödmunstetror, 5 vuxna guppies och ett gäng yngel, sand snäckor och skräpsnäckor. Det jag planerar fram över är: Fixa svart bakgrund Fixa fler växter Välja de nya fiskarna. När det gäller växter har en intressant sak hänt. Echinodorus trivs inte alls i det här karet men har växt som ogräs i mina andra där jag endast haft blomjord och ingen kattsand. Däremot trivs crypto wendetti fantastisk och de har de nte gjort i mina andra kar.

Omorika
2015-12-06 22:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Lägger upp en till bild med blixt vet inte om den är bättre men såhär ser karet ut nu.

Lillyrod
2015-12-06 22:13
#32

Det är väldigt snyggt. Jag gillar verkligen den stilen : )

Omorika
2015-12-06 22:17
#33

Tack lillyrod  Som ni ser känns det lite tomt i vänstra hörnet där min echinodorus skulle va så fundera på vad jag ska sätta där. Har inte hitta nått passande än. Högra sidan känns bra ska bara rensa lite i vallisnerian. Däremot måste förgrunden tänkas över. Behöver nått framför mina röda stängelväxter som jag glömt vad det var. Tror det kan va ludwigia. Vill inte ha nått rött så funderar på crypto wendetii grön eftersom den bruna trivs så bra.

Omorika
2015-12-06 22:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Sen måste jag slå ett slag för en bok (se bild). Tror egentligen inte den finns att få tag på så lätt men det är den enda boken om akvarieväxter som tar upp bottenmaterial vad jag hittat. Är gammal men bra. Hottar ni den och är intresserade av akvarieväxter så slå till.

Annons:
[Jens]
2015-12-06 22:25
#35

Akvariumen ser jättebra ut Omorika!

Lilolizeit
2015-12-07 00:46
#36

Så vackert akvarium du har!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
2015-12-07 20:36
#37

Jag ställer mig också till dem som tycker att akvariet är jättefint. 

Om du vill ha en art liknande echinodorus så skulle jag föreslå aponogeton ulvaceus, som är lite lik och blir stor och buskigt grön som echinodorus.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

kaninsköld
2015-12-08 10:18
#38

Superfint akvarium!

#34 Jag har den boken ! En riktigt bra bok som jag fick i födelsedagspresent av en släkting!

Mvh Kaninsköld

KakaC
2015-12-08 19:24
#39

Väldigt snyggt akvarium. :))

KatarinaSt
2015-12-08 21:00
#40

Snyggt akvarium för att inte tala om bänken!

Omorika
2017-02-05 21:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Hej igen Mitt akvarium hade i helgen gott ungefär 1,5 år och jag märkt tydligt att näringen började ta slut även fast jag övermatade en hel del. Så nu har jag startat om. Få se hur det går den här gången. Följer akvariet sama cykling som innan kommer jag få nitrit om 10 dar och cyano om två veckor men nu vet jag att det lägger sig. Kan slå ett slag för jordakvarium de är mycket stabila system med enkelt underhåll. Går lämna i flera månader utan att fiskar eller växter mår illa men det ser ut som en djungel. Fiskarna behöver givetvis mat varje dag typ.

Annons:
Lillyrod
2017-02-05 21:33
#42

Roligt att se dej här igen Omorika. Karet ser jättefint ut.

Erratic_Eagle
2017-02-06 07:25
#43

Jättefint och kul att du är tillbaka😋👍😎

Draken
2017-02-06 08:28
#44

Kul att se dig igen Omorika :)

Otroligt snyggt kar :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2017-02-06 08:29
#45

Lycka till med omstarten :-) Välkommen tillbaka!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Fia81
2017-02-06 09:01
#46

Så snyggt :) Ska bli roligt att följa!

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

mimåne
2017-02-06 11:03
#47

Välkommen tillbaka Omorika, kul att du är här igen och uppdaterar med hur det går med ditt akvarium.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Omorika
2017-02-27 20:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Nu efter några veckor ser det ut såhär. Jag verkar inte ha fått något nitrit den här gången fick kanske med mig tillräkligt av de gamla bakterierna när jag spara lite av sanden och behöll filtret intakt. Är alltid spännande med jordbotten det verkar aldrig följa samma mönster. Jag har under processen förlorat 2 plats men de var rätt försvagade innan flytten. Växterna börjar hitta sin plats men crypto håller,på smälta bort så får nog vänta några månader så är de kanske tillbaka igen. De är ju lite lömska.

Annons:
Lillyrod
2017-02-27 21:01
#49

Växer gör det. Cryptocoryne smälter ju nästan alltid när man flyttar dem. Mina har faktiskt klarat sig de sista gångerna jag ändrat om. Små plantor verkar gå bättre än stora : )

Omorika
2017-02-27 21:32
#50

Jo jag har märkt det jag också. Är bara orolig att de inte ska komma igen. De verkar trivas bättre med en lerblandad jordbotten som jag hade sist men nu har jag nästan bara en torvbaserad. Funderar på att trycka ner nån lera vid rötterna men måste fundera på vad. Tror det finns några näringskulor som är typ lerbaserade. Vi får se vad som händer.

Maleficum
2017-02-28 00:35
#51

#49 Är så skumt det där för har aldrig haft problem när jag flyttat runt mina Cryptocorynor här hemma, även när jag ibland haft plantor jag flyttat massor av gånger på kort tid (för jag inte varit nöjd med något). Har till och med en som börjat växa på min ena rot :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2017-02-28 08:52
#52

#50 JBL's 7 kuglen är ett bra alternativ för att få Crypton att ta sig riktigt. Det har jag använt med stor framgång :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Omorika
2017-03-05 17:00
#53

Konstigt men vissa växter passar ju med vissa personer! Som mina Novemberkaktusar. Ska kolla upp de där kulorna tack för tipset, 😃

Upp till toppen
Annons: