Annons:
Etikettårstidsfisk-killis
Läst 3096 ggr
Hannabys
6/1/15, 8:53 PM

Vad är detta för liten fisk?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Vi såg sådana här små skönheter idag i djuraffären. Ägaren var inte där utan bara en expedit som inte visste vad de hette. Någon av er som vet vad de heter, hur de är och vad de brukar ligga på för pris ungefär?

Annons:
ElinvBorg
6/1/15, 8:59 PM
#1

Ser jag en fin kampis i bakgrunden? 😎

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Sara97
6/1/15, 9:06 PM
#2

det ser ut som en liten killi.. men lita inte på mig! jag vet inte, jag bara gissar haha:) men söt var den i alla fall :)

                                                   LÄNGE LEVE DJUREN!!

mimåne
6/1/15, 9:12 PM
#3

Ja vad är det nu dessa heter då.. hm hm hm. Det är ju inte normans lyktögon.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
6/1/15, 9:17 PM
#4

Pseudomugil gertrudae?

Hannabys
6/1/15, 9:25 PM
#5

#2 #3 det är nog ingen killi, de var inte så avlånga.. De var små och gick i ett litet kar med räkor, en Kampfisk, endless guppys och moskito rasboror. De var bara något lite större än endlersen. Gulaktiga i färgen med en blå rand längs ryggen och lite små prickar på fenorna..

Hannabys
6/1/15, 9:26 PM
#6

#4 lite lik men den hade inte så stora långa fenor..

Annons:
Hannabys
6/1/15, 9:36 PM
#7

#4 vi hittade en typ av sån fisk som liknade mer, sk gaffelstjärts-regnbåge, kanske kan vara sånna…?

Susedalens
6/1/15, 10:18 PM
#8

Tycker det ser ut som en hona av Pseudomugil gertrudae, de har ju inte så långa fenor som hanarna.

Susedalens
6/1/15, 10:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här ser man skillnaden på hane och hona

Hell
6/1/15, 10:35 PM
#10

Åh gud dom där är så stört fina. Det är ingen gertrudae, det är en pseudomugil paskai. Brukar kallas för "red neon". Ligger gissningsvis på runt 120 - 134:-

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Hell
6/1/15, 10:44 PM
#11

…men vill man inte lägga så mycket så är både p. gertrudae och p. furcatus (gaffelstjärten du nämner) lite billigare. 40 - 60:- brukar de ligga på. Väldigt trevliga, vackra och snälla fiskar som gärna leker.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Susedalens
6/1/15, 11:07 PM
#12

Om man nu skulle vilja ha Pseudomogil av någon sort, hur är det med förhållandet mellan hanar och honor? Kan man ha flera hanar i ett stim på säg 12 stycken?

Susedalens
6/1/15, 11:11 PM
#13

#11 Såg nu när jag googlade att du har helt rätt, den har ju en smal blå strimma uppe på ryggen. Jag tycker de är så fina alla sorterna.

Annons:
Hannabys
6/2/15, 4:46 AM
#14

#10 du har rätt det måste vara den! Fast bara honor isf.. Tack så mycket för hjälpen!

Hell
6/2/15, 5:08 AM
#15

#12 Det kan du absolut, de är en väldigt fredlig fisk. Jag brukar köpa så jag har tex 3 hanar 2 honor, 5 hanar 3 honor osv. De är ju väldigt lättlekta så det är väldigt kul att titta på när hanarna först mäter sig med varandra, sen flörtar med honorna (viftar på sina små "armar" och spänner sig) och vallar in honorna i flytväxterna/lekmoppen.

Det som kan vara lite kinkigt är om de inte fått så mycket mat, så det kan vara en idé att få dom tjocka och lekstinna med hjälp av levande foder tex micromask eller nykläckt artemia. Speciellt om man ska ha många så man är säker på att alla får i sig käk. De leker väldigt bra i en större grupp.

#14 Ofta är det lättare att få tag på hanor än honor, så vill man ha ett stim kan det vara en idé att beställa hanar och köpa på sig honor när man ser dem i butik. Då slipper man också att "honorna" man beställde egentligen var en liten hane.

De kan säkert ta in hanar åt dig i den butiken du såg dessa i iaf. P. paskai leker vad jag har förstått det lika lätt som de andra sorterna, men är en expert på att äta sina egna ägg/yngel. Vill man spara är det därför en bra idé att antingen ha ett lekakvarium eller att man håller koll på dom och lyfter ut det materialet de har lekt på hur akvariumet.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

fnula
6/2/15, 8:49 PM
#16

Gillar man små söta rackare kan ju Iriatherina werneri vara ett alternativ..http://www.iriatherina-werneri.com    rackarns söta..

Upp till toppen
Annons: